Newton strikes back!
"Det är ju den otroliga stöten riddaren får ta emot av lodet som gör att han tappar balansen och faller av hästen."
"Det blir ingen rekyl på vare sig båge eller armborst, av en mycket enkel anledning."
Bakläxa på fysikkursen! Gör om, gör bättre! Får jag påminna om Newtons tredje lag:
Varje aktion måste balanseras av en motverkande och likvärdig reaktion!
Det innebär att om du hivar iväg 1800 joule framåt, så måste detta balanseras bakåt av en motsatt rörelse på 1800 joule. Om du bara har en bakåtriktad kraft på 1000 joule så får du också bara en framåtriktad kraft på 1000 joule. Detta gäller oavsett hur du skickar iväg saker framåt eller bakåt. Du kan spränga, kasta, hiva, skjuta, lagra i en spänd båge et cetera - Newtons tredje lag gäller likförbannat. Varifrån fick jag siffran 1800 ifrån? Jo, det är utgångsenergin hos en kula från ett vapen som skjuter 5.56mm NATO, till exempel svenska AK-5.
Nu över till lite mer praktiska saker. Följande praktiska experiment gjordes på F-13 Norrköping den 13 mars 1993, för att förevisa vapenverkan för nyinryckta värnpliktiga (däribland jag): en vagn lastades med 80 kg sandsäckar. En AK-4 (som har ca tre ggr så hög utgångsenergi som en AK-5) laddades fullt och en kapten tömde magasinet rakt in i sandsäckarna. Vagnen flyttade på sig ca fem centimeter. Kaptenen flyttade inte på sig alls. Kaptenen har just utstått 20x4500 joule, och inte flyttat alls på sig. Vagnen har just utstått lika mycket - den kan faktiskt inte få mer, däremot mindre - och flyttat på sig 5 cm, som följd av den lägre friktionen.
Vad har en pilbåge och en AK-4 gemensamt? Jo, båda har en projektil som hivas iväg framåt. Energin för att hiva iväg projektilen framåt kommer från potentiell eller lagrad energi som släpps lös. I pilbågens fall kommer energin från att skytten spänner bågen, vilket lagrar en mängd energi i fjädringen hos bågen. I AK-4ans fall kommer energin från en mängd krut instoppad i en patron.
När denna energi släpps lös så kommer den att delas upp i två lika stora klunsar. Den ena skickar projektilen framåt. Den andra skickar skytten bakåt. Eftersom projektilen väger mycket mindre än skytten så kommer projektilen få mer energi per viktenhet och därför röra sig snabbare. Rörelseenergin är dock densamma, och detta oavsett vilket lagringsmedium man har.