Nekromanti Armborst

carmon

Veteran
Hade en incident med spelarna under helgens spelmöte. Det kom upp frågan om hur länge det tar att ladda om ett tungt armborst. Jag anser att laddningstiderna är:
Lätt armborst 1-2 rundor
Dubbelarmborst 2-3 rundor
Tungt armborst 5-6 rundor
Krell-spaz 1 runda

Hittade inga laddninstider i boken.

Mouja

Hero
För det första har jag för mig att det tar (cirkus) en runda per skäkta som skall laddas om, så då blir det helt annorlunda om man talar om ett krell-spaz (som rymmer 13 skäktor om mitt minne inte sviktar)....

Sedan beror det väl på Sty-krav och Sty på rollpersonen, klarar han Sty-kravet så lär det ju inte ta alltför lång tid att ladda om armborstet.

--- Är egentligen inte speciellt insatt i armborst ---

carmon

Veteran
Jag tänkte bara att eftersom det tunga armborstet måste vevas upp så är det lite slöare då momentet är uppdelat på veven.
Scenario:
Armborstskytten Algon skjuter med sitt tunga armborst.
Han klarar med lätthet skottet och pilen skjuter skallen av riddaren. Nu är dock Algon lite nervös eftersom att riddarens väpnare nu sätter av mot honom.
Algon börjar ladda om.
(Detta delar jag nu upp för att åskådliggöra)
Ned med armborstet och på med veven.
Börja veva som en vettvilling.
Ta fram en pil och lägga på den.
av med veven och upp med armborstet.
Redan då anser jag att ca 25 sekunder gått.

Mouja

Hero
Det du nu talar om är 4 handlingar:
- Ned med armborstet och på med veven.
- Ta fram en pil och lägga på den.
- Börja veva som en vettvilling.
- av med veven och upp med armborstet.

Då kanske man kan slå Ob4t6 först mot själva färdigheten Armborst, för att få på veven i denna stressade situation.
Ob4t6 mot Armborst igen, för att lägga på pilen.
Ob4t6 mot Sty, för att veva.
Inget slag mot bort med veven (om man ens tar bort resp. sätter fast den..)

För varje misslyckat slag tar det en extra runda? Ganska finurligt iaf...

--- Har ingen aning om armborst reglerna ---

carmon

Veteran
Mmmm, menar det, inte kul att stressa när man håller på med något viktigt. Som att BARA knyta en knop när man skall klättra i berg, man är nog rätt noggrann tror jag. Men iofs 4 låter rimligt om man säger då att man kan skjuta var 5:e runda så är det rätt rimligt iaf..

Saken är den att du har 13 skäktpr i en låda. Du kan skuta 13 skott, ett per runda, för att sedan ladda om, då det tar har jag för mig två rundor att byta låda.

Xzarjo

Warrior
Det låter som om man inte bör färdas med ett tungt armborst (te.x när man "äventyrar") utan att det istället är menat för belägring, då skytten har ca 4 tungar armborst och 1-2 medhjälpare som bara laddar om.

Galdermester

Warrior
?? hvor lang tid det tar og lade ett tungt armbrøst?

Hvorfor ikke bare se i regelboken da.
Står iallefall under beskrivningen av lett armbrøst, tungtarmbrøst og krell-spaz hvor lang tid det tar og spenne og lade de.
Og det tar sannsynligvis like lang tid å spenne en av buene i dobbeltarmbrøstet som å lade en lett armbrøst.
Altså det tar dobbelt så lang tid å spenne og lade en dobbeltarmbrøst (m/ begge buene) som det tar med en lett armbrøst.

Zippo

Veteran
Tungt armborst och Krell-Hon

Jag har för mig att det står i Riddarens Väg att det tar 2 rundor att ladda med Krell-Hon medans ett tungt armborst tar 3 rundor och att allt detta stog i texten om Krell-Hon.

Galdermester

Warrior
Får å ikke få en stor diskusjon på noe som bare er å slå opp på..

Lett armbrøst - 2 runder og spenne og lade
Dobbeltarmbrøst - 2 runder og spenne og lade pr bue.(4tot)
Tungtarmbrøst - 3 runder og spenne og lade
Krell-spaz - kan skyte 1ggr i runda hvis nok sty
Krell-Hon - 2 runder

Det är ett sk. krigsvapen. Du har ett stort antal armborstskyttar som skuter en salva mot fienden, sen hinner dom inte göra mycket mer.

Själv tycker jag dock faktiskt om att använda Lätta Armborst, de gör rätt rejäl skada, så man behöver inte så många skott.
Dubbelarmborst äör ännu roligare, de är häftiga, och du har två chanser och träffa.

Lord Maximum

Veteran
V-vik/småland/sverige/europa/euroasien/jorden/vint
Jag (sl) har två spelare som använder tungt armborst (tiraker). det är otroligt bra! men bågen är ju övermäktig. Ob5T6+K varje runda! själv tycker jag att det borde ta en lr två rundor att ladda. har jag fel lr? och en fråga till: är det normalt att ha samanlagt ca 130 poäng (tex 24 sty, 25 tål osv)?

PubisFlarup

Veteran
Hmmm jo visst är det så att bågen är mycket bättre än armborstet i vissa avseenden, kanske i de flesta till och med. Man behöver inte avsätta någon tid till att ladda utan det går att skjuta 1 pil per runda. Det enda armborst som klarar detta är ju Krell-Spaz, Jo just det Krell-khan-hon-spaz klarar ju också detta men det är ju lite jobbigt att bära med sig i och med att det väger 40-50 kg! O andra sidan kan ett armborst avfyras i trånga utrymmen, grottor, snåriga skogar m.m. Det är ju därför dvärgarna använder armbort (krell-spaz/hon) och inte stora brötiga bågar som seriné, långbåge eller den grova
seriné nae.

Ja vad det gäller poäng så är detta ju lite olika. Det finns ju flera olika sätt att slå fram karaktärer i Eon. Jag skulle tro att det absolut vanligaste är att man slår fram sina RP:s med 2t6+6 i och med att man ofta spelar karaktärer som på något sätt utmärker sig. Skulle man då slå fram en RP med 2t6+6 skulle man ungefär få 117 i medel (då 13 är medel på 2t6+6 så tar man ju 13*9). då har dina RP:s alltså 13 poäng mer, ja det klart det är en del men det beror ju precis på hur man vill ha det.

Duddmannen

Hero
Re: Armborst och annat

Tja, om man gör Hjältekaraktärer med 2T6+9 (16 i medel) i grundegenskaperna så blir normalsumman 144 (16×9), så då är de ju något UNDER medel i jämförelse.

Det hela hänger väl mer på vad de har i summa FÖRE rasmodifikationer och hur detta är i jämförelse med andra rollpersoner. Vissa raser går ju så att säga "plus" efter att modifikationerna gjorts.

Att ladda en pilbåge går snabbt om man övat in sig på att dra pilen från kogret och nocka den. Har man pilen i marken framför sig kan det gå ännu fortare, men det krävs fortfarande en viss övning för att komma upp i några anmärkningsvärda hastigheter. Sedan hänger det kanske inte så mycket på hur fort man kan ladda pilbågen utan mera om hur snabbt man är redo att skjuta igen. Man bör ju sikta en aning.

/Duddmannen

PS (OT)
Inte för att gnälla men... jo OK då, för att gnälla: Det här är ingen chat-kanal så man har faktiskt tid på sig att skriva ut hela ordet "eller" och behöver därför inte förkorta det till "lr". Jag kan förstå att man förkortar "till exempel" och "det vill säga" till "t ex" respektive "dvs". Men ordet "eller" tycker i alla fall JAG att man kan skriva ut helt och hållet.

Förlåt om jag låter som en gnällspik, men jag är för gammal för att låta bli.
DS

Normalt ska ju ligga på 10, så normal attributsumma hamnar på 90.
Men själv brukar jag lyckas hamna en hel del över, vet inte riktigt hur.

Men om det inte missbrukas så ser jag inget fel i höga attribut, även om 24 i STY kan vara lite mycket med tanke på att det är 4 över max start för tiraker....

The_Gorger

Hero
Hjältar

2t6+6? Vad är det för sätt??? De slp man möter i neogames färdiga äventyr torde inte vara någon match att döda i så fall. (Om man nu vill göra det dvs) Har ni några begränsningar på hur högt man får ha på färdigheter då eller?

inte

Veteran
men bågen är ju övermäktig. Ob5T6+K varje runda!
Jag håller med om detta och har funderat på det lite grann. Jag skulle gärna vilja få kommentarer om detta av folk som kan bågskytte. För mig låter det som att 4 s på hela skott cyleln (dra pil, placera pil mot bågsträng, dra bak bågsträng, sikta och avfyra) är ganska snabbt och därför har jag funderat på om man borde låta det ta två rundor per pil. Om man inte i förebyggande syfte har styckit ner pilarna i backen framför sig för att snabba upp processen. Då det borde ta en runda men med en nivå svårare eftersom det blir svårare att sikta när man stressar iväg pilarna. Man borde dock öka på ladnings tiden med en runda för alla arborst (utom krell-spaz som fungerar som en shotgun och därför knapt behöver någon omladnings tid) för att återspegla att bågar är snabbare än armborst. Detta skulle desutom ge utrymme att lägga in alvernas "superbågskytte". I boken om alver står det nämligen att en alv skjuter mycket snabbare än en mäniska men det finns ingen regeltekisk anpasning av detta. Man låter dom helt enkelt ha möjlighet att skjuta en pil per runda. Kanske med en nivås svårighets ökning. Problemet kan bli att avstånds vapen blir väldigt mycket sämre än närstids vapen.

Är det inte ruskigt svårt att träffa med kast-knivar i Eon? inom 5 m för att man ska få normal svårighetsgrad på kastet och sedan gör dom ingen skada als.

Blergh, mät up 5 meter mot en vägg, och försök sedan hiva ivägen en kniv mot den så att den träffar där den siktar och dessutom träffar med rätt sida mot...