Nekromanti Armborst

Oblivion_UBBT

Veteran
Jag har funderat över armborst i DoD6:E
Hur många attacker kan man göra med ett armborst? I gamla drakar var det en omladdningstid på dem. Om man bara kan göra en attack per 3:e SR (exempelvis) och man har SK-grund 14 och arborst FV:10...blir det med andra ord en attack som aldrig missar,

tror jag ska förbjuda armborst i mina äventyr i sånna fall =)

Arntsen

Warrior
Använd ditt förnuft människa, ett armborst tar tid att ladda, ett lätt armborst drar man bak strängen med handen eventuellt med en för ändamålet tillverkad "krok", det tunga & arbalestet används i stället en vev.
Jag har inte sett något om laddningstid (DoD6), men jag kör med att Lätt armborst har en laddningstid på 2sr (1sr om det är brottom men då ger jag en -5 mod på att träffa), tungt armborst & arbalest 3sr (2sr -5CL).

Tycker du att det är för lätt att träffa kan du ju alltid tänka på saker som att, målet kanske är delvis dolt (mindre yta att skjuta på), att det rör på sig, att det är väldigt långt bort. Återigen använd ditt förnuft, du kan t.ex dela upp räckvidden i ett antal svårighets grader, men för allt i världen bannlys icke armborstet, det hör till.

Zire

Swashbuckler
Jag brukar använda armborstet som supervapen (MYCKET i skada, enkelt att använda), men istället låta det vara ett förbjudet vapen i världen (de större civiliserade områdena iaf).

Detta gör att det är ett vapen som _går_ att använda, men som är svårt och dyrt att få tag i, och dessutom riskerar man att allt för lätt dra till sig uppmärksamhet genom att bära omkring på det eller använda sig av det, och iom det riskerar att förlora både vapen och liv.

- Zire

Foggmock

Myrmidon
Det radas upp hur många attacker man kan göra i grundboken (inte Expert alltså) i varjefall, under tabellen med avståndsvapen.

Angående armorsts överlägsenhet: Ja, de var överlägsna pilbågar eftersom du kunde träna upp en bonde till att bli en duglig armborstskytt på ett par veckor medans det tog år att träna upp en duglig långbågsskytt.

Om du tycker att de är för optade, sänk skadan eller gör dem svårare att träffa med eller något istället för att förbjuda dem. För folk genom tiderna har inte varit dumma, de har använt det bästa vapnet som har funnits om de haft råd. Och det är också just därför världens specialförband diggar sina automatkarbiner och inte springer runt med pilbågar eller revolvrar som huvudvapen för att det är mer Fair Play, utan när det gäller liv eller död så vill man ha det bästa.

Det klassiska är ju ändå att låta dem få sociala stigmata. Att smuggla in ett armborst på värdshuset utan att märkas eller att hålla det under rocken inför vakande blickar från stadsvakten är kanske inte så roligt. Det kan ju till och med bli ett äventyrsuppslag - om spelarna inte säger uttryckligen att de gömmer sitt/sina armborst kommer stadsvakten och anklagar dem för att plotta mot någon myndighetsperson och häktar dem i väntan på rättegång. Eller nått.

WhitePaladin

Veteran
Armborst är kraftfulla och lättare att använda/träffa med än pilbågar., så att sänka skadan eller träfförmågan är lite fel. Däremot kan man (som tidigare påpekats) behäfta armborstet med stränga förbud (i verkligheten bannlystes armborstet som ett ogudaktigt vapen ett flertal gånger på medeltiden - men det fick användas mot hedningar.

Man kan göra vapnet dyrare, mer svåråtkomligt och oattraktivt att äga just genom lagstiftning...