Nekromanti Armborst

Ashura Frenzy

Veteran
Jag skulle behöva värden på ett armborst och pilar, om någon kanske har knåpat ihop såna. Så vitt jag minns så finns det inget i n2. Jag behöver dem ganska akut till ett äventyr som är på gång. Thanx.

Jag vill vara en Omnibot!

smaffy

Hero
eller varför inte tänka ut ett par egna i stället för att soffpotatisera din hjärna och fråga på forumet?

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Solitare

Veteran
Neotech 1 hade ett par armborst med har jag för mig. Har dock inte boken tillgänglig

-Solitaire

"Lucky the bloke next to you passed you, so that you could take his trousers"

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"eller varför inte tänka ut ett par egna i stället för att soffpotatisera din hjärna och fråga på forumet?"

För att man är slö! Det är väl inget fel med det... jag menar... vad är inte vi rollspelare kända för. Har för mig att jag har hört begreppet "slöa skräpmatsätare" mer än en gång /images/icons/smile.gif.

"[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]"

Ja, vaddårå? Annars är det ju jobbigt.
/images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Foggmock

Myrmidon
sitter nu och skriver på fri hand dvs jag hittar pånu

H&K Sport ArrowGun
Räckvidder: 5/15/25/50/100 (VÄNTA NU blev det enförmkt så ta bort eller ändra själva... somsagt detta är ren improvisaTION..)
vikt: dryga kilot.
finns med magasin som klarar att ladda fem (5) pilar i taget. standardutförandet laddas med en pil i taget.
det finns även Snipervarianter med kikarsikte osv med längre räckvidder.

ammunition:
Vanliga pilar: [7] ob3t6 PEN minskar med ett (-1) för varje 'längre' räckvidd används vid tävlingsskytte.
Mordpilar (fantasifullt namn) [11]ob6t6 samma 'bonus' på PEN som ovan används då man vill mörda/döda nån (duh!)
Gift/bedövningspilar : [5]ob3t6 injicerar typ 5-10 ml valfritt gift in i blodomloppet. samma PEN bonus. dessa används till att söva djur men som de flesta vapen kan de även användas på människor.. = )

dessa tog ca två minuter att knåpa ihop UTAN regelbok tillgänglig. det är INTE så jobbigt att skaffa husregler.
mvh Fogge

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

hatten

Swashbuckler
Borde kunna få en hydralix laddare till armborstet *ler*...

Armborst används än idag av elit team ibland är Armborstet helt enklet suveränt bättre ljudämpande förmågor än pistoler man kan skjuta fast rep och linor, använda förgiftade pilar och/eller pilar laddade med sprängämmnen och en tryck utlösning och annat gött..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Foggmock

Myrmidon
jaja jag orkadeinte gå in på några detaljer... som sagt jag improviserade lite.. och ifall armborst är så överlägsna varfrö har nEogames tagit med regler för å nita någon med biljardkö och inte armborst??

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>jaja jag orkadeinte gå in på några detaljer... som sagt jag improviserade lite.. och ifall armborst är så överlägsna varfrö har nEogames tagit med regler för å nita någon med biljardkö och inte armborst??

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"<p><hr></blockquote><p>Av flera orsaker tror jag
1 Idag är det vanligare att folk blir skadade av ett Biljardkö än ett armborst..
2 biljardkö är bättre format för att kunna användas i närstrid än vad ett Armborst är..
3 Fler barer har Biljardköer än Armborst...

Och av det kan vi härleda detta..
1 Biljardkö är ett farligare vapen än armborst.
2 Utrusta hellre dina soldater med biljardkö än med med ett uselt armborst..
3 9 av 10 alkoholiserade föredrar att slåss med biljardkö än med arborst därför borde barer utrustas med just armborst så att skade risken minskas i baren.

fler människor i Afrika dödas av flodhästar än av lejon och krokodiler gemensamt... Och flodhästar är vegitarianer varvid vi måste förstå i och med att de är våldsamma så är de Militanta Veganer och det inebär att militanta veganer är farligare än köttätare.. Helt logiskt.. /images/icons/cool.gif

Livet är en gåta utan enkla svar.

Pendragon

Swashbuckler
inne fattar tänka sjäkva att totalvägra att lyssna påandras ideer och be om råd när man är osäker??

Ta dig i kragen, smaffy! Nu börjar det gå till överdrift!

Joel
-Tänker själv... om han orkar

Så de så!

smaffy

Hero
sånna där mördarpilar samt sniperarmborst borde vara starkt reglerade av staten..
jag menar, varför köper folk armborst till? armborst med kikarsikte och hydraliska mojar? det är ju inte precis för att skydda sig själv eller hur? den amerikanska logiken med att alla ska få ha ett armborst med kikarsikte i bakfickan endast för att skydda sig själv funkar ju inte.

hur har du tänkt dig att dessa mördarpilar ska vara utformade? varför gör de så mycket mer skada och varför har de högre penetrationsvärde? de kanske är gjorda i glasfiberrör och har en extremt vass pansargenomträngande trotylspets? näe... PEN [11].. ärligt?

jag har för mig att armborst idag måste vara utrustade med en liten knallanording. 'varför? det är ju helt jävla idiotiskt ju!' - jo jag vet. men man ska visst inte få jaga rådjur med stealthvapen eftersom det skjutna rådjurets vänner ska kunna springa iväg när de hör knallen. på så sätt kan man inte rensa en skog på rådjur..

sen.. PEN [7] på en armborstpil är lite väl mycket. PEN [11] är ännu värre. stora feta handkanoner har inte ens så mycket. det är först med helmantlade kulor man uppnår sån slagkraft.. tror jag. AMR 15mm har PEN 16.. de används för att slakta pansarvagnar.. eller jag kanske har glömt nått nu?

nåja.. de armborst som säljs i vapenaffärerna är nog inte så himla braiga. armborst är ju skitbra när man ska ha ihjäl folk utan att lämna spår (utom till psykologen som gör den personliga profilen).. det är ju bara att gå till sportex och köpa sig en (dålig i och för sig) pil, vänta ett par månader (så att polisen inte kan använda sig av sportex vem-har-köpt-vad-och-när-register) och sedan skjuta ihjäl politikern eller nått.. de är ju i alla fall inte byggda för att skydda sig själva..

blä..

smaffy är jag. blä.

Pendragon

Swashbuckler
häpp! lugn och fin nu va... armborst väldans praktiska och så men kom ihåg att det i grund och botten är en manick som kastar vassa pinnar på folk, pen 11 är lite att ta i tycker jag... dessutom, en pil som gör mer skada har en bred skärande spets och/eller hullingar, en med hög PEN är mycket långsmal och spetsig.... det blir svårt att göra en pil som är överlägsen på bägge områdena...
Enligt de regler du gjorde är ett armborst nästan lika bra som ett gevär... vilket det inte e på långa vägar... men däremot häftigare och betydligt diskretare =)

Så de så!

smaffy

Hero
uj.. vad många kritiska röster som gör sig hörda!
eftersom den stora grå massan därute inte verkar gilla att jag hela tiden kritiserar ert ur min synvinkel soffpotatiserade levnadssätt måste jag nog göra ett litet utlåtande..

*harkel*.. jag ska inte längre kritisera er för att vara slöa. texten här innan fördömmer jag och jag tar tillbaka nästan alltihop.

smaffy är jag. blä.

Foggmock

Myrmidon
jag tog alla dessa saker i betänkssamhet...
ett armborst gjort för att döda är (måste) vara ytterst precist och genomslagskraften måste vara hög. om ni har sett filmer som braveheart och ivanhoe överlever folk ofta en pil i bröstet, den går in ett par cm över gadden. pilar idag är gjorda i bättre material och har en spets liknande den på en vanlig gevärskula. mina pilar har regler liknande
ett skjut vapen för att inga armborst skulle tillverkas ifall de var uslare än vapen. ett tyst oeffektivt armborst skulle utklassas av ett lite ljudligare men mkt kraftigare gevär/pistol. alltså har man (typ vapentillverkarna) uppfunnti BRA pilar. en pil har mer tygnd delat på ytan den träffar med än ett skott (med tanke på mina halvdana fysikkunskaper hänvisar jag till en tidigare diskussion här på foruket angående genomslagskraft. OM man får en pil med samma kraft och hastighet som en kula vinner pilen eftersom den har större massa. hoppas ni fattar något av den röra jag skapat ovan...

Krellh

Warrior
Kanske en förklaring för exakt hur pilar och skäktor för jakt fungerar. Jaktpilar (med "pil" kommer jag från och med nu även mena armborstskäkta) är försedda med s.k. "broadheads" - spetsar försedda med mellan 3 och 5 rakblad. Normalt sett ligger "skärdiametern" på dessa spetsar på _minst_ 4-5 centimeter.
Nå, hur dödar då dessa pilar? Jo, genom att åsamka en så stor sårkanal som det överhuvud taget är möjligt. Till skillnad från en kula orsakar inte en pil någon hydrostatisk chock att tala om, utan den stora sårkanalen ser istället till att offret blöder ihjäl. Det är just därför man i många amerikanska tidningar om bågjakt kan se på bilder att det nedlagda jaktbytet dels har en pil i hjärt-trakten, och även en i skinkan - där finns nämligen en stor artär.

Det där med att jämföra rörelse-energi, penetrationsförmåga och annat mellan en gevärskula och en pil är ren bullshit. Eftersom kulan och pilen dödar på så väldigt skilda sätt är en dylik jämförelse totalt ointressant.
Där emot är penetrationens-skillnaden intressant att jämföra om man ska göra regler för pilbåge eller armborst till N2. Jag kan bara säga att så länge det inte gäller att skjuta igenom tjockplåt o.dyl så har en pil så inihelvete mycket bättre penetration än vilket jaktvapen som helst. Jag har vid ett flertal tillfällen beskådat bland annat när Bågjägarförbundet för att demonstrera detta har skjutit i en tunna full med sand. Först med en bössa i kalibern 30-06, och sen med en compoundbåge på 70 pund, försedd med jaktpilar. Kulan stannade nånstans halvvägs i tunnan, däremot susade pilen rakt igenom.
Nu har ju då visserligen en pilbåge bättre penetrationsförmåga jämfört med ett armborst med samma dragstyrka, men eftersom armborst tenderar att ha bra mycket kraftigare bågar än vad en pilbåge har så spelar det inte så stor roll.

Avslutningsvis - överskatta aldrig ett armborsts räckvidd. Skott på 100 meters håll är rent skrattretande - jag har ännu inte sett ett enda armborst som är kapabelt att få iväg en skäkta så långt. Jag har skjutit en hel del med ett armborst på 120 pund, och avstånd på över 30 meter kunde man bara glömma. Däremot, på 10-20 meters håll slog skäktan igenom i princip _allt_ utan vidare.

/Tobbe

Pendragon

Swashbuckler
då var det bara att buga och bocka för experten, tur att nån kan tillrättavisa mina vilda spekuleringar... men jag antar att det är därför det finns ett forum...

Så de så!

Foggmock

Myrmidon
Ok, du snacka nutid och du kan din sak eller är du en jävel på att hitta på skit som låter sant.. = )
jag gjorde en framtidsprofetia angående armborst och spekulerade ganska vilt och som tidigare nämnt det tog typ två minuter så jag tänkte aldrig igenom nått förutom penetration vilket jag kan lite...du har så rätt angående tjockplåten, men för att döda en människa i typ en lätt skottsäker mundering är ett armborst/pilbåge utmärkta... ( tack för påpekandet angående att 'pilarna' till ett armborst heter skäkta, även om det lät lite 'besserwiss:igt' då typ alla som inte har nån vidare kunskap angående jakt/tävlingsskytte med armborst kallar dem för pilar och är nöjda med den definitionen. (med dessa personer menar jag cirka 99,9% av alla på detta forum, no offense...)
angående räckvidderna sade mitt sjutielfte sinne mig att dessa vapen utvecklats på sextio år (som iofs pistoler och gevär inte gjort så mkt...) och ansåg ett armborst borde klara skott på hundra meter även om det blir svårt att träffa om man inte har typ femitelva i armborst...
tack för mig i detta tusen meter långa försvarstal hälsar en som skjuter medeltida långbåge typ tre gånger per halvår så jag kan typ ingenting i jämförelse med dig...
PUSS!

Krellh

Warrior
Puss på dig med *flin*

Det jag skrev om den alltid så överskattade räckvidden på armborst var inte på något sätt ett påhopp på dig, utan snarare en allmän kommentar till de "glädjekalkyler" angående armborsts räckvidder som förekommer i de flesta rollspel. Överhuvudtaget finns det _väldigt_ gott om grova missuppfattningar om pilbågar, armborst och andra vapen i rollspel (hagelgevär ska vi ju inte ens prata om....:)
En sak som effektivt begränsar ett armborsts räckvidd är dels projektilens höga vikt, och dels den korta accelerationssträckan. En armborstskäkta väger ofta minst lika mycket som en pil till pilbåge - trots att den är bra mycket kortare. Detta beror på att skäktan måste vara kraftigare eftersom bågen på ett armborst ofta är mycket kraftigare än på en vanlig pilbåge. Sedan så drar man ett armborst mycket kortare än vad man drar en pilbåge - man har inte ens halva draglängden på ett armborst jämfört med en pilbåge. Allt som allt så gär det armborstet till ett förbaskat kraftigt korthållsvapen, men skäktan tappar kraft mycket snabbt.
Fast räckvidden bör ju kunna skrämmas upp en aning om man låter armborsten utvecklas i ytterligare 50 år :)

Och visst, ska man knäppa nån som är bepansrad med exempelvis kevlar eller liknande material så är ett armborst eller en pilbåge en ypperligt vapen! Pilen susar rakt igenom kevlaren som om den inte ens existerade!

Angående mina kunskaper om bågskytte och liknande ämnen så har jag tränat och tävlat i bågskytte väldigt intensivt (sisådär 5 dagar i veckan) i cirka 5 års tid. Detta tillsammans med mitt stora intresse för de vapen jag ägnar mig åt gör att jag samlar på mig så mycket kunskap som möjligt om dem. (Numera är bågskyttet nedlagt, och jag skjuter nu mestadels pistol av olika slag istället)

/Tobbelobbe - en skjutglad jäkel :)