Kanske en förklaring för exakt hur pilar och skäktor för jakt fungerar. Jaktpilar (med "pil" kommer jag från och med nu även mena armborstskäkta) är försedda med s.k. "broadheads" - spetsar försedda med mellan 3 och 5 rakblad. Normalt sett ligger "skärdiametern" på dessa spetsar på _minst_ 4-5 centimeter.
Nå, hur dödar då dessa pilar? Jo, genom att åsamka en så stor sårkanal som det överhuvud taget är möjligt. Till skillnad från en kula orsakar inte en pil någon hydrostatisk chock att tala om, utan den stora sårkanalen ser istället till att offret blöder ihjäl. Det är just därför man i många amerikanska tidningar om bågjakt kan se på bilder att det nedlagda jaktbytet dels har en pil i hjärt-trakten, och även en i skinkan - där finns nämligen en stor artär.
Det där med att jämföra rörelse-energi, penetrationsförmåga och annat mellan en gevärskula och en pil är ren bullshit. Eftersom kulan och pilen dödar på så väldigt skilda sätt är en dylik jämförelse totalt ointressant.
Där emot är penetrationens-skillnaden intressant att jämföra om man ska göra regler för pilbåge eller armborst till N2. Jag kan bara säga att så länge det inte gäller att skjuta igenom tjockplåt o.dyl så har en pil så inihelvete mycket bättre penetration än vilket jaktvapen som helst. Jag har vid ett flertal tillfällen beskådat bland annat när Bågjägarförbundet för att demonstrera detta har skjutit i en tunna full med sand. Först med en bössa i kalibern 30-06, och sen med en compoundbåge på 70 pund, försedd med jaktpilar. Kulan stannade nånstans halvvägs i tunnan, däremot susade pilen rakt igenom.
Nu har ju då visserligen en pilbåge bättre penetrationsförmåga jämfört med ett armborst med samma dragstyrka, men eftersom armborst tenderar att ha bra mycket kraftigare bågar än vad en pilbåge har så spelar det inte så stor roll.
Avslutningsvis - överskatta aldrig ett armborsts räckvidd. Skott på 100 meters håll är rent skrattretande - jag har ännu inte sett ett enda armborst som är kapabelt att få iväg en skäkta så långt. Jag har skjutit en hel del med ett armborst på 120 pund, och avstånd på över 30 meter kunde man bara glömma. Däremot, på 10-20 meters håll slog skäktan igenom i princip _allt_ utan vidare.
/Tobbe