Nekromanti Armitage files

Nässe

Myrmidon
Sitter och läser denna störtsköna bok till trail of C.

Någon som faktiskt spelat det?

Funkar dess spelstil?

Jag är själv väldigt bekväm med att improvisera som sl, men tycker det känns som om man får "fel" info från boken. Otroligt mycket att hålla i huvudet, men saknar vissa rätt viktiga grejer.

Vore kul om någon testat, och det visat sig rocka som fan :gremsmile:

Ska kanske säga att jag inte är inläst på CoC och kan inte improvisera fram varelser och sådant eftersom jag är näst intill obekant med dess monster och gudar mm- alltså kan detta kanske vara fel ände av Chtulhu att börja knapra på...

Mäster

Veteran
Hej!

Jag måste säga att som spelare hade jag lite svårt för Armitage Files. Den innehöll liksom lite för mycket av allt, med väldigt mycket hooks. Det gjorde att stämningen avtog med tiden, när storyn började spreta.

Sedan är Armitage själv en svår filur, en superexpert som samtidigt inte kan lösa detektivklurigheterna. Mitt tips är att därför att, var ödmjuk och portionera ut innehållet långsamt, se till att spelarna blir personligt engagerade och involverade i historien. Något sånt.

Mäster Johan
http://www.boningen.org
- nu om brädspelsdöden och Kult

Tsianphiel

Swordsman
För mig passade Armitage Files perfekt, men det kan bero på att jag lägger upp mina egna äventyr på liknande sätt.

Det som är viktigt i sammanhanget är att inse att det är ett långt äventyr, som måste få ta tid att ta sig igenom.

Läs informationen. Lägg upp den på ett sätt som passar din spelstil och lägg till om det är något du känner saknas, ändra om det behövs.

Nässe

Myrmidon
Berätta gärna lite mer :gremsmile:

Jag tycker till exempel att det oftast är svårt att improvisera med mycket information, vilket man ju får i Armitage files- en hel bok fylld av grejer och brev och personer. Hur funkade det för dig?

och att ha en given dramaturgisk kurva (en "rätt" händelseutveckling)- hur förhåll du dig till det?

Undrar också hur mycket du körde samberättande, som de verkar göra i exemplet på sid 20 (vilket jag inte tycker är kul...)?

En annan sak jag undrar över är att de flesta personer som presenteras är onda och hemska, men har ingen koppling till något speciellt monster eller hemskhet- är tanken att man ska kunna dessa monster och dra dem ur sitt långa spelminne av CoC, eller har jag bara läst på "fel" SLP? (man verkar alltså inte få så mycket hjälp med att hitta på monster och hemskheter)

Har läst klart alla breven- fy attans vad inspirerande de är, riktigt grymt gjorda!

Nässe

Myrmidon
just det där spretiga har jag tänkt på, och de nämner de också i boken, att det är en risk. Blir ändå sugen på att kasta mig ut och göra ett försök :gremsmile: