Nekromanti Armprotes [Magiteori]

Ymir

Liten kantbaron
En intressant magisystem-relaterad tanke dök upp under spelmötet idag. Rollpersonerna (i smyg arbetande för Alean Ninarian) har precis flytt greve Margon Ultharis borg Varglyan i bergen nordöst om Balon-skogen, i skuggan av ett brutalt krig som Thalamur håller på att vinna. På vägen passade de på att titta ned i fånghålorna och frita en Rakhori-agent som spionerat på grevens hov under täckmantel av vanlig piga, och hon har desperat lovat att tjäna Lycans rollperson hela sitt liv om han bara ville rädda det åt henne (att dö är en sak, att dö av att bli offentligt rådbråkad av arga sabrier en helt annan, hon hade verkligen ingen lust med det). Men i samband med att hon hamnade i den där fånghålan hade en hämndlysten (eller helt enkelt bara elak, tempelriddare i mina kampanjer har inte ett överdrivet bra moraliskt track record...) sankt Eobothsriddare huggit armen av henne (vid halva överarmen typ, så hon har bara en liten stump kvar), och tanken kläcktes därför av spelarna, mer off-game än in, men fortfarande, att hon borde få en magitech-arm av något slag.

Ponera att man ville ge henne en sån, och hade respektabel tillgång till en Thakalatribunals resurser. Hur skulle man gå till väga? Vilka effekter, alkemiska processer, aktiveringsvillkor etc hade kunnat användas för att designa en hyfsat funktionell armprotes?

Lycan

Hero
Det här är egentligen två helt olika uppgifter vi har framför oss.

Steg 1 är att designa och tillverka den faktiska armen, och sedan motorisera den. Detta blir, om än fruktansvärt dyrt, inte särskilt svårt. Allt som behövs är en ledad metallkonstruktion med Rörelse i de enskilda komponenterna. Eventuellt kan den fogas ihop med ben och kött med de biotropiska effekterna Foga eller Växa.

Steg 2, att konstruera styrsystemet, är betydligt svårare. Det kan möjligen vara så att det finns någon på Mundana som hade kunnat wira protesen direkt i armstumpen och sedan ha Rörelseeffekter i protesen med aktiveringsvillkor som "Cervical Spinal Nerve 6 innervates Extensor Carpi Radialis Brevis". Alltså, varje nervimpuls från ryggrad till arm motsvaras exakt av en artefakt som utför samma rörelse som kroppen hade gjort, med aktiveringsvillkor att patienten aktiverar rätt neuron.

Jag tror tyvärr inte varken vi eller någon av våra konakter är kapabla till den sortens lösning.

Betydligt mer realistiskt hade det antagligen då varit att forska fram en magisk effekt som låter användaren kontrollera effekten Rörelse med ren tankekraft. Det hade kanske tagit lite tid att vänja sig vid, men man hade antagligen anpassat sig.

Recca

Femme Fatale
Hihi. Jag vet att Laowai inte vill att jag ska skriva i Eon-forumet (fast nu är jag frestad att spela Eon!). Magitech-cyborger låter jättecoolt. :gremsmile:

Lycan

Hero
'''Mentalisera'''

Psykotropi 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär

Effekten skapar ett intutivt band mellan användarens inre föreställningsvärld och omvärlden. Denna länk kan 'ses' med magiförnimmelse, och kopplar samman användarens psykotropiska fält med andra magiska fält. Mentalisera kan exempelvis kopplas samman med fält skapade av effekter som Illusion, Mörker och Rörelse för att ge målet för besvärjelsen kontroll över hur dessa fält fungerar under varaktigheten. Vilket magiskt fält som Mentalisera styr måste bestämmas när besvärjelsen formaliseras, och Mentalisera måste vara av samma magnitud som den länkade effekten.

Tyr

Hero
Ymir said:
Ponera att man ville ge henne en sån, och hade respektabel tillgång till en Thakalatribunals resurser. Hur skulle man gå till väga? Vilka effekter, alkemiska processer, aktiveringsvillkor etc hade kunnat användas för att designa en hyfsat funktionell armprotes?
Häftigt ämne. Tyvärr har jag tappat bort mina Eonböcker så jag kan inte ge några konkreta förslag. Men i den allra mest grundläggande protesen så skulle jag använt mig av en så realistisk konstgjord benstruktur som möjligt, med konstgjorda leder och allt. Den fästs vid kroppen med hjälp av sug och remmar. Med hjälp av magi så tolkas närliggande nervbanor (i armstumpen) och resulterar i att skelettet rör sig med magisk kraft utan någon konstgjord muskulatur. Utöver det kan man klä skelettet på ett vis att det känns/ser hyffsat realistiskt. Får man till en realistisk form så kan man kanske använda illusion för att få den att se helt perfekt ut. Det sista är att emulera känsel, vilken fungerar ungefär som för protesrörelse. Skulle inte gå så långt dock. I rollspel skulle jag säga att en protes är som häftigast om den verkligen ser konstgjort ut, men är funktionell.

Pendragon

Swashbuckler
Styrsystemet behöver kanske inte vara så knepigt. Jag skulle tro att någon som väver besvärjelsen 'rörelse' eller 'animera föremål' faktiskt har mental kontroll över hur rörelsen faktiskt ter sig. Kanske gäller detta även om man väver besvärjelsen by proxy, genom t ex ett fokus eller ett aggregat?

Jag har spånat på iden att t ex göra en animerad piska eller kedjevapen med det som förutsättning.

/Joel

Fienden

Hero
Jag har designat en sådan (som visserligen bara hade ett svärd, men principen är den samma). :gremsmile: Använde en generator som styrdes av röstkommando, skruvades sedan fast på armstumpen. Projektorn lade ataxatropisk Rörelse-effekt på ett lågfriktions-gångjärn, som fick armen att sträcka ut sig.

Med ett betydligt mer avancerat system av separata projektorer som lägger Rörelse och ett mer sofistikerat röst (eller möjligtvis annat) system så kan helt klart fingrar och armbågar animeras. Blir dyrt så IN I HELVETE och kommer säkert ta minst ett år i ett Enormt laboratorium att framställa, men nog skulle det vara möjligt.

Ett annat val är ju att använda Animera Föremål... Den effekten har inga restriktioner. Problemet där är att personen vars protes det är måste kunna kasta effekten, annars går det inte. :/ Rörelse är ett säkrare, men mer restriktivt, val.

Ymir

Liten kantbaron
Animera föremål
Ataxatropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*.

* Effekten kan inte göras permanent.

Effekten ger ett föremål förmågan att röra sig enligt magikerns vilja. Det krävs ett filament per kilo som föremålet väger. Föremålet måste vara böjligt, vara ledat eller på annat sätt vara möjligt att röra. Observera att för att förflytta ett föremål krävs effekten Rörelse.
Så rörelsebiten som så borde nog inte vara något problem, nej; haken blir att -överföra- den viljemässiga kontrollen av effekten från magikern till protesflickan. Det kan också potentiellt vara problematiskt att effekten inte går att göra permanent.

Men om den som väver effekten de facto är ett demoniskt aggregat, så borde ju -demonen- kontrollera effekten...eller hade det på något vis blivit protesflickan som får kontrollen, trots att hon inte rimligen kan sägas ligga bakom vävningen?

Även under de bästa av förutsättningar hade användande av armen med denna effekt nog ändå varit lite tricky, känner jag, eftersom den magiskt animerade armen hade saknat både känsel och det obskyra sinne som ger oss en känsla för var våra kroppsdelar befinner sig. Så visst hade det fungerat, men någon vettig svärdarm hade det inte blivit, och bara att äta med kniv och gaffel hade nog tagit någon form av koncentration.

Pendragon

Swashbuckler
Ymir said:
Det kan också potentiellt vara problematiskt att effekten inte går att göra permanent.
Nej, det verkar fullt rimligt att det måste vara en aktiv magisk väv igång för att föremålet ska kunna röra sig. En permanent effekt hade bara blivit konstigt.

Ymir said:
Men om den som väver effekten de facto är ett demoniskt aggregat, så borde ju -demonen- kontrollera effekten...eller hade det på något vis blivit protesflickan som får kontrollen, trots att hon inte rimligen kan sägas ligga bakom vävningen?
Det där lite luddigt. Demonen väver inte heller effekten, det är de föremålet (projektorn tror jag det heter) som gör. Demonen är bara kraftkällan. Annars skulle inte fokus fungerat.

Ymir said:
Även under de bästa av förutsättningar hade användande av armen med denna effekt nog krävt någon form av koncentration, känner jag, eftersom den magiskt animerade armen hade saknat både känsel
Jepp. Det är ett helt annat problem att få härket att börja ge feedback. Såvida inte "rör sig enligt magikerns vilja" innefattar att ge magikern nåt slags hum om huruvida föremålet är blockerat att röra sig öht.

Ymir said:
och det obskyra sinne som ger oss en känsla för var våra kroppsdelar befinner sig.
Jag tror det är det obskyra sinnet känsel. :gremwink:

/Joel

Caravisi

Veteran
Jag vill bara påpeka att effekten rörelse endast fungerar vid väldigt låg till ingen friktion samt har begränsningen 1 m/s per filament enligt M&M. Det vore svårt att skapa en protes vars rörliga delar var tillräckligt friktionslösa för att tillåta att effekten fungerar utan att armen inte blir lika slapp som en benad fisk närhelst effekten inte är i användning. Dessutom måste varje enskild bit ha effekten på någorlunda hög rang (jag beräknar mellan rang 4 och rang 7) för att armen inte skall kännas långsam. Tyvärr har jag inte några data på hur snabbt man rör på olika kroppsdelar som tex fingrar men jag kan tänka mig att det är med överraskande hastighet.

Och utöver det så tillkommer problemet med armens styrka. Så som jag tolkar reglerna (och Eons fysiska lagar) så kan effekten rörelse bara öka hastigheten men inte skapa någon annan form av kraft. Ett slag kan någ göra rätt så ont om protesen har tillräckligt med tyngd på grund av rörelseenergin men samtidigt kan man inte lyfta något. En särskilt sadistisk SL kan nog påpeka att för tunga kläder hindrar armen totalt.

/Carav som tillför sina tankar om effekten rörelses begränsningar.

Fienden

Hero
Angående friktion vid mer avancerad modellering av armen: Avanserad analytisk alkemi kommer in i spelet här. :gremsmile: Förändra essensvibrationer så kan du förändra hur friktionen fungerar i armen (teoretiskt sett). Excuse the double-post.

PalMer

Warrior
Tror faktiskt inte ett finger rör sig så värst snabbt.
Tänk att du rör ditt pekfinger fram och tillbaka, ca 90 grader. Skulle uppskatta fingerspetsens kvartscirkel till en sträcka av ca 15 cm (max). Med en hastighet av 100 cm per sekund (1 m/s), innebär detta 3,33 vinkningar fram och tillbaka, det är något jag inte klarar på en sekund med fullt fungerande finger.
Börjar vi räkna kvartscirklar från armbåge till fingerspetts blir det kanske en begränsning men inte någon större.
Angående aktivering skulle det kunna vara ett kommando (Arm?) som aktiverar protesen, om flickan säger det borde det väl vara hon som kontrollerar effekten och därmed rörelsen?

Caravisi

Veteran
Du får tänka på att även om medelhastigheten blir mindre än 1 m/s så är en del av det under maximihastigheten när fingret deccelererar och stannar för att påbörja en acceleration åt andra hållet. Jag kanske tog i i överkant med antalet filament men jag är fullkomligt säker på att den högsta uppnådda hastigheten är långt högre än medelhastigheten.

sirfrog

Warrior
Jag ser att det finns ett stort antal bra inlägg, och jag ska väl erkänna att jag har funderat på ett liknande problem.

OBS: Om nån av mina spelare läser detta, läs inte längre! Über-spoilers!

Inspirerad av den här trådens hantering av odödlighet igenom golem-besättning samt ett påstående av min kamrat att "vandöda i Eon är som robotar, typ", började jag fundera på om man kunde låsa en själ i något annat än en levande kropp och ett skelett. Någon i den tråden minns jag nämnde att en ande kan kontrollera en elementarvarelse upp till själens egna rang, vilket betyder att dess rörelser kontrolleras av ren psykotropi. Alltså, rent tekniskt sett så rör sig besjälad vandöd igenom nekrotropiska strömmar, kontrollerade av andens psyko- eller daimotropi. Alltså borde kraften i en ande kunna ge rörelse till ett annat föremål, eller åtminstone kontrollera rörelsen hos ett annat föremål. För, rent regeltekniskt sett, om du skulle göra ett skelett, och sedan ersätta dess ben med ben smidda av stål ett och ett skulle den vandöda fortfarande vara vandöd och faktiskt fungerande, om jag tolkat saken rätt.

Jag hade tänkt ha med detta i form av en alkemist som experimenterat med att låsa fast själar i metallskelett, men som inte forskat fram allt som krävdes. Dock kan denna kunskap användas, förutsatt att gruppen inser vad det är, naturligtvis.

Jag antar att jag är på väg åt samma håll som Lycan, egentligen. Dock tror jag att animera föremål och någon form av "mentalisera"-effekt är vad som krävs. Jag antar att man skulle kunna göra det nervtråd för nervtråd, men det är nog inte så effektivt. Men, det ställer en del frågor. Hur långt sträcker sig en persons "medvetande"? Alltså, om jag skapar en besjälad vandöd av ett skelett, så har den inga nerver, så den kan egentligen inte känna. Då kan man undra om den vandöda då har någon känsel alls? Uppfattar den huruvida den skadas på annat sätt än att dess nekrotropiska energiflöde förändras? Kan den "känna" med sagda enegiflöde? Och i så fall, skulle man då inte "känna" med en arm som är "mentaliserad"? Vi vet i varje fall att lamior, vars kroppar i alla aspekt faktiskt ÄR döda, har känsel, eller ett sinne som kompenserar för känsel.

Såklart kommer vi till bekymret med artefakter osv, men det borde gå att lösa, tycker man. Om inte får man kanske lägga in en hemgjord "meta-effekt" för förändring av ursprungsmål.

Ex:
Ändra ursprung

Ataxatropi: 1+, Räckvidd: Beröring (?), Varaktighet: Momentan (?)

Förändrar en eller flera effekter som använder den som kastat magin som referenspunkt eller kontrollerare så att de designerar en annan tänkande varelse inom dess ursprungliga räckvidd som dess ursprung istället. Den andra varelsen måste vara villig att användas som ursprung. Observera att eventuellt fummel och därigenom dissipation fortfarande måste tas hand om av magikern, och därigenom naturligtvis även Qadoshförlust och dissipationseffekter. I annat fall räknas den utvalda personen som ursprung.
Nåt sånt.

Öh, hoppas att det där blev läsbart...

Edit: Just det, ett annat bekymmer som kan komma om man "bara" använder sig av effekten Animera föremål är att det skapas motstånd om protesen ska försöka lyfta något, vilket kan ge bekymmer med förtrollningen.

Ymir

Liten kantbaron
Nej, det verkar fullt rimligt att det måste vara en aktiv magisk väv igång för att föremålet ska kunna röra sig. En permanent effekt hade bara blivit konstigt.
Nja, det tror jag inte, alltså, allt som hade hänt vid en permanent effekt är ju att föremålets funktion blot omöjlig att nulla med konventionell magi; det har blivit en fungerande del av Mundana, -även- om det bryter mot naturlagar. Ta Taloser; nog måste de på något vis vara produkten av permanentade magiska effekter?

Pendragon

Swashbuckler
Taloser är levande varelser, inte magiska föremål. Vandöda hade varit en bättre jämförelse. Sen har ju då V&N ett ganska "speciellt" förhållande till magiteori så som den beskrivs i M&M.

En permanent effekt hade mycket riktigt brutit mot mundanas naturlagar, och det kan kanske vara därför det inte går att permanenta den effekten. :gremtongue:

Petter42

Swordsman
Var inne på precis samma spår och tänkte på samma tråd! Först tänkte jag mig att den naturliga kontrollen av en kropp sker genom själen (psykotropin) som finns i en kropp... dock stöter man genast på problem i och med att det är betydligt mycket vanligare att saker och ting inte har själar, men skuttar runt som duracellkaniner trots själabristen. Vill dock minnas att det i Drakar står att en människosjäl omöjligt kan besitta och kontrollera en drakkropp, då den är långt mer avancerad och en människosjäl kan fortfarande besitta och kontrollera de flesta djur. Slutsatsen* är att kroppskontroll måste vara en hybrid av de båda och att själens kommandon har högre prioritet än de kroppsliga och att det alltså borde vara teoretiskt möjligt att bara plocka en arm nånstans, sätta fast(förslagsvis i kombination med stark biotropi) och vips så borde armen fungera såvida den innesluts av personens psykotropiska fält(vilket inte alls är någon självklarhet, då magisk geometri inte alls behöver vara relaterad till den fysiska).**

Nåja, min första tanke var faktiskt en nekrotropisk arm. Animera en arm - kommendera den att lyda någon armlös sate - fäst sagda arm vid sagda armlöse sate - sagda armlöse sate sate är inte längre sagda armlöse sate, utan bara sagda sate. Problemet där lär väl ligga i att nekrotropi är rätt skadligt, men jag tror inte att någon tagit skada av (nekrotropin av) att krama ett skelett eller något sådant. Fast det skulle kunna vara så att det är för att ingen faktiskt kramat ett skelett tillräckligt länge(en protes lär man ju ha på sig större delen av dygnet(om inte hela) i åratal).

Tredje tanken har tagits upp och är att helt enkelt skapa en protes som drivs alkemiskt med aggregat och projektorer och det mest uppenbara problemet är att det rätt snabbt blir bajsdyrt. Hur länge tror man att en protes lär hålla(betänk att den är tillverkad med hjälp av (typ) medeltida utrustning)? Och vad skulle kostnaden/år då bli? Och jo, för all del skulle man kunna göra den oförstörbar, men då skulle priset bli ännu saftigare.***

Tanken med golems passerade mig också, men jag avfärdade den fort då det pågott så fruktansvärt lite forskning i Mundana som handlar om elementarvarelserna och så få effekter kring ämnet att det kan bli knepigt att göra det under någon överskådlig tid.

* Min alternativa slutsats är att drakar helt enkelt uteslöts per automatik av balanssjäl... Uhm. Jag menar att drakar till så stor del dels är starkt knutna till sina respektive aspekter (Elementen och nomotropi respektive antielementen och ataxatropi) och dels kan deras själar mycket väl vara (åtminstone till en del) gjord av oneirotropi.

** Ett problem, som man märkt i modern tid(och aldrig riktigt förstod förr i tiden) är grejen med blodgrupper och liknande. Om man bara plockar organ och lemmar och syr fast så har det för det mesta gått åt skogen(historiskt sätt), och vissa gånger fungerat kanonbra. Idag vet vi att det beror på att kroppen och immunförsvaret kan försöka angripa den nya armen, njuren eller det nya blodet därför att de inte passar in där. Det är ju FEL ARM! Om man då bortser eller kringgår det här på något sätt så kan man ju plocka vilka kroppsdelar man vill från vad man vill. Bara att klistra fast ett par vingar, en minotaurarm och en mantikorasvans! Samma sak skulle kunna vara ett problem med de andra formerna av proteser, men de måste ju faktiskt inte kopplas in inuti kroppen.****

*** Hade en karaktär som tillverkade konstrukter som bestod av mansstora marionettdockor med varianter av effekterna rörelse och animera för att skapa kontrollerbara golems/robotar. Han hade även utvecklat en speciell effekt för att kunna styra dom. Vill minnas vi kallade den Marionett, att Rörelse gav +3 i STY/magnitud och Animera +3 i RÖR/magnitud.

****Förresten borde det här funka för folk med långt gången AIDS(och liknande), för de har ju typ inget immunförsvar...

/Petters nästa karaktär kommer vara galen, AIDS-sjuk och dö på... 49 sekunder spelarfokuserad(alltså när jag har ordet) speltid.

Laowai

Hero
Har ifs aldrig sagt att jag inte vill att du skriver i eon forumet, bara att jag tyckte att det var udda att du så argt sa emot mig när jag förklarade hur det funkar i eon.

Ymir

Liten kantbaron
well, jag har skapat en effekt relaterad till dina tankar här, men jag undvek att ta upp den eftersom den i det här fallet helt enkelt inte vore särskilt...kool. Det var idén med en magitech-arm, dvs uppenbart artificiell, som taggade mig.

Anyhow, här är den:

Ympa
Biotropi: 5, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

Effekten möjliggör överföringar av kroppsdelar från en varelse till en annan. Det hela är ett osofistikerat sätt att göra något somliga biomantiker hellre gör på alkemisk väg, men om effekten kombineras med 'Kompatibilisera', 'Permanenta' och 'Hela Trauma' på rätt sätt, samt vettig kompetens i Läkekonst, kan den ge upphov till fungerande resultat. Lättast är att överföra lemmar eller delar av lemmar från en person till en annan person av samma ras och med liknande kroppsbyggnad, och det finns fall där effekten på detta vis kunnat användas för att återge armar, ben, händer eller fötter till personer som varit lemlästade sedan länge. I många fall, dock, säkert 2 av 5, tycks effekten även under dessa optimala förhållanden leda till kallbrand och bortstötning av lemmen. Mer experimentlystna biomantiker har ibland använt denna effekt för att försöka sig på mer drastiska kombinationer som att ge en människa en trukhs armar; skulle detta visa sig fungera kan det mycket väl medföra attributbonusar och/eller andra effekter - spelaren och spelledaren får avgöra från fall till fall. I kombination med 'Hela Trauma' kan effekten lätt få två öppna sår i kontakt med varandra att läka ihop med varandra - även om såren är på olika individer. Att slita sig loss ger då lika många tärningar trauma, smärta och blodförlust som antalet tärningar trauma som helades. Effekten kan också användas för att kombinera växter med varandra; detta är betydligt lättare och kräver föga mer av magikern än lite färdighet i Växtlära för att inte gå helt snett.