Nekromanti Armprotes [Magiteori]

Ymir

Liten kantbaron
Steg 1 är att designa och tillverka den faktiska armen, och sedan motorisera den. Detta blir, om än fruktansvärt dyrt, inte särskilt svårt. Allt som behövs är en ledad metallkonstruktion med Rörelse i de enskilda komponenterna. Eventuellt kan den fogas ihop med ben och kött med de biotropiska effekterna Foga eller Växa.
Jag tror verkligen att 'Animera föremål' vore bättre, eftersom den effekten tydligt får objektet att röra sig 'enligt magikerns vilja' (se min och Pendragons diskussion en bit ned).

Steg 2, att konstruera styrsystemet, är betydligt svårare. Det kan möjligen vara så att det finns någon på Mundana som hade kunnat wira protesen direkt i armstumpen och sedan ha Rörelseeffekter i protesen med aktiveringsvillkor som "Cervical Spinal Nerve 6 innervates Extensor Carpi Radialis Brevis". Alltså, varje nervimpuls från ryggrad till arm motsvaras exakt av en artefakt som utför samma rörelse som kroppen hade gjort, med aktiveringsvillkor att patienten aktiverar rätt neuron.
Jag misstänker att det finns en esoterisk möjlighet att ge icke-levande substanser liv via någon obskyr magisk effekt, i.e, 'living metal'. Ett föremål som på så vis gjorts 'levande' hade fått förmågan att påverkas av biotropi, och därför teoretiskt kunnat kopplas ihop med en persons nervbanor via 'Ympa' och 'Kompatibilisera', och fungera precis som en riktig kroppsdel. Jag tror att detta är förklaringen till sanarialven Teveletions järnhänder i mitt Mundana, för att inte tala om ursprunget till Talosernas bronshud.

Jag tror tyvärr inte varken vi eller någon av våra konakter är kapabla till den sortens lösning.
Tja...inte för att vara sån men ni känner dels Tearlach Machirnan, som antagligen är den främsta biotropikern i Legio Colonan, dels Im-Berefel Ra'Drach do Kampa som är en av de främsta ataxatropikerna i världen och en minst sagt duglig nekromantiker, och dels Khakra som är episk expert på metamorfoser. Så medan ni kanske inte har någon kamorfisk biomantiker att tillgå skulle jag ändå hävda att ni har det ganska bra ställt med resurser i den här frågan, åtminstone i teorin. :gremsmirk:

Lycan

Hero
Notera att Animera föremål ger objektet förmågan till rörelse. Nu är magisystemet lite luddigt, men som jag tolkar det är det i protesfallet Rörelse som ska användas och inte Animera föremål (Animera föremål hade bara behövts om protesen ursprungligen inte haft förmågan att röra på sig).

Levande metall (typ min effekt Inkorporera i kombination med min effekt Plasticitet) är också en ball lösning. Dock tror jag det är för esoteriska effekter för att en 'normal' magiker skulle komma på det.

Och sist, läste du ÖHT vad jag skrev Ymir? Läs om inlägget och se om du fortfarande tror att Tearlach kan fixa det.

- L

Lel

Veteran
Hejsan, ny medlem här.

Jag tror att om man tillåter magitech så bör man göra det bigtime och låta det bli lättare och tillgängligare att utföra än som har föreslagits hittils.
Spelarna borde kunna utveckla och fördjupa sig i magitech precis som nekromanti och det borde vara ungefär lika lätt/svår.
Man går bara en annan väg och i enlighet med Balansens Lag så borde det bli ungefär lika mycket jobb för samma sak.

När det gäller Rakhori-agenten så hade jag använt Regenerera och Anatomi i Vandöda & Nekromanti som vägledning istället för otaliga alkemiska komponenter och åkallade varelser.
Subventionera lämplig hantverksfärdighet istället för Anatomi och låt svårigheten och tidsåtgången vara detsamma.
Det är ändå bara en "vanlig" arm och bundna demoner och så känns lite overkill för en sån trivial regenererings-substitut. Karaktärens egna bio/psykotropi står för kraften.
Närkontaken med Alean och Abhixias gierasher borde ge spelarna en god start på det hela.

Ska man ha en starkare förbättring (högre Rang) så kan man börja blanda in bundna elementarer, andar och demoner. Det viktiga här är att magitech-galningarna får samma problem med bi-effekter som gierasherna, oavsett vilken väg de tar.
Enda sättet att få till en ny Rang är genom att hitta sitt nya sanna namn precis som en lisch.