Nekromanti Arrangörsskap & Scenariokvalitétskontroll

Oldtimer

Slava Ukraini!
Men GothCon borde införa obligatorisk korrekturläsning en månad eller två innan...
Både GothCon 27 och 28 hade obligatoriskt inskick av korrektur långt innan konventet. Av någon anledning hoppade man över detta inför GothCon 29.

/Mikael

(Utbruten tråd & ändrad titel av Yyrkoon)

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: GothCon - De Bortglömda Kategorierna

Anser att Vägen Hem hade förtjänat detta också. Jag var sjuk så jag spelledde aldrig det men ändå. Jag och Zaregh (Dewains respektive) diskuterade saken och vi var båda överens om att det är rent ut sagt för jävligt. Vi tänkte mest på den tanken att nya spelledare som kommer till GothCon och vill göra en insats och får ett sådant scenario.. Det är inte snällt. Västmark scenariot är ett lysande exempel på ett "användarvänligt" upplägg. Att fler scenariokonstuktörer tog inspiration av Krilles ansträngningar hade gjort underverk.
Jag får väl säga att Ghostage och Den Transformerade mannen var också mycket bra gjort av de som jag hade äran att studera.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Nix, stämmer ej. Det fanns inget sådant till förra årets GothCon - i alla fall inte för min del. Och jag tror inte att de struntade i att korrläsa min bara för att de hört talas om vilken stavningskungen jag är... :gremwink:

Robert Jonsson

Jag får väl säga att Ghostage och Den Transformerade mannen var också mycket bra gjort av de som jag hade äran att studera.
Som konstruktör av Ghostage så får man tacka och bocka. :gremsmile:

EchonCique

Hero

Nu vet jag inte vad du menar med korrektur, men jag vet att de hade sista anmälningsdag för arrangemang där man skulle skicka in synopsis. Sedan ville de ha in en redovisning av hur man låg till en månad innan deadline för det färdiga scenariot.

Det var samma upplägg 2003 som 2004 och i år så vitt jag kan bedöma baserat på mailen som kom ut till oss arrangörer.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det fanns inget sådant till förra årets GothCon
Jag har i min GothCon28-folder en PDF som heter "folder2rollspelsarrangers.pdf". Där finns en exakt tidplan för när och vad som skall skickas in i förväg. Samma sak i GothCon27-foldern (fast där hette den "ArraRollspelGothCon27.pdf").

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Nu vet jag inte vad du menar med korrektur...
Nej, jag vet inte heller vad frågeställaren avsåg med korrektur, men jag antar att ett upplägg som till GothCon27 eller 28 hade varit närmare det han önskade.

...men jag vet att de hade sista anmälningsdag för arrangemang där man skulle skicka in synopsis
Jo, synopsis ihop med anmälan har vi väl alltid haft, men nu tänkte jag på mer än bara ett synopsis.

Sedan ville de ha in en redovisning av hur man låg till en månad innan deadline för det färdiga scenariot.
Verkligen? Var fick du reda på det? Fick du någon feedback på den redovisningen? Jag kan inte se någon sådan uppmaning och ingen påpekade att jag missade det.

Det var samma upplägg 2003 som 2004 och i år så vitt jag kan bedöma baserat på mailen som kom ut till oss arrangörer.
Nix, 2003 (GothCon27) och 2004 (GothCon28) fick vi en separat PDF med en tydlig tidplan där det angavs att ett första korrektur skulle skickas in drygt två månader innan konventet (förutom det kompletta scenariot fyra veckor innan konventet). Något sådant fanns inte i år. Jag säger inte att det orsakat dåliga scenarion, bara att upplägget inte var lika strikt i år.

Att det sedan inte var något arrangörsmöte kvällen innan konventet kändes också som en brytning med traditionerna.

/Mikael

EchonCique

Hero

Nix, 2003 (GothCon27) och 2004 (GothCon28) fick vi en separat PDF med en tydlig tidplan där det angavs att ett första korrektur skulle skickas in drygt två månader innan konventet (förutom det kompletta scenariot fyra veckor innan konventet). Något sådant fanns inte i år. Jag säger inte att det orsakat dåliga scenarion, bara att upplägget inte var lika strikt i år.
Det stämmer att man fick en sådan tydlig PDF som förklarade i stort sett allting. Men i år likväl som föregående år har i alla fall jag fått ett dylikt mail där de ville ha input från arrangören ifråga om hur den låg till i förhållande till tidsplanen från rollspelsgruppen. Sedan kan jag inte svara för hur andra fått det, jag kan bara säga att jag fick det precis som jag fått de tidigare åren.

Att det sedan inte var något arrangörsmöte kvällen innan konventet kändes också som en brytning med traditionerna.
Det kan jag däremot hålla med om. Men eftersom det inte var något nytt för arrangören att tänka på i år så missade jag ingenting med tanke på att jag varit med på sådant möte tidigare.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Men i år likväl som föregående år har i alla fall jag fått ett dylikt mail där de ville ha input från arrangören ifråga om hur den låg till i förhållande till tidsplanen från rollspelsgruppen.
Det kom ett mail precis i början av skollovet i februari. Det är betydligt senare än vad man begärt input tidigare år och det fanns ingen uppföljning på det. Jag var bortrest över lovet och kunde inte svara direkt. Trots att jag inte svarat kom det ingen påminnelse. Betydligt mindre strikt än tidigare, tycker jag.

Sedan kan jag inte svara för hur andra fått det, jag kan bara säga att jag fick det precis som jag fått de tidigare åren.
Jag tror inte det innebar ett problem för dig eller mig, eftersom vi båda arrangerat förut. Men för någon som arrangerade för första gången tror jag att det innebär en stor skillnad. Kom ihåg att PDF:en från tidigare år även innehöll en massa goda råd om att göra rollspelsarrangemang. Även om du och jag löser vår uppgift, kan det ju finnas andra som är betjänta av den hårdare styrning som var tidigare år.

Jag vill inte nervärdera årets rollspelsgrupp på något vis, jag bara pekar på vissa skillnader såsom jag upplevt dem.

/Mikael

EchonCique

Hero

Jag tror inte det innebar ett problem för dig eller mig, eftersom vi båda arrangerat förut. Men för någon som arrangerade för första gången tror jag att det innebär en stor skillnad. Kom ihåg att PDF:en från tidigare år även innehöll en massa goda råd om att göra rollspelsarrangemang. Även om du och jag löser vår uppgift, kan det ju finnas andra som är betjänta av den hårdare styrning som var tidigare år.
Då är det bara att notifiera Rollspelgruppen för GothCon med andra ord :gremsmile:.
Sedan kan jag hålla med andra som skrivit i denna tråden och lite löst i andra och även muntligt berättat om hur skiftande kvalitén varit på scenariorna. Även där borde man kunna fixa lite hårdare krav och/eller kontroll så att inga riktiga ruttna ägg slinker igenom.

Snow

Swashbuckler

Det är en vacker tanke men nog svår att genomföra i verkligheten.
Man måste ha alla äventyr i fullängd och antagligen testspela dem innan foldern börjar layoutas och programmet fastställs.

Men för övrigt tycker jag äventyrets kvalitet har ganska litet att göra med hur roligt man har när man spelar/spelleder. Jag har haft mycket mycket tråkigare med en dålig SL eller en dålig spelgrupp än vad jag haft med ett dåligt scenario men bra medspelare/SL. Jag vill minnas (ursäkta alla inblandade om ni tror att ni känner igen er och tar illa upp, jag kan minnas fel) att jag vid ett tillfälle skrev i utlåtandet efter ett spelmöte: "Jag skrattar så jag gråter". Det togs inte så väl emot av den mycket allvarlige men inte helt kompetente författaren. Han hade ju skrivit ett väldigt seriöst (men otroligt kasst) äventyr. Det var minsann inte meningen att man skulle skratta och sådana fånigheter, basta.

quisling

Warrior

Men för övrigt tycker jag äventyrets kvalitet har ganska litet att göra med hur roligt man har när man spelar/spelleder.

Ja, det är väldigt sant, och det var också vad jag menade faktiskt hade hänt i början av den här deltråden. Men att skriva ett scenario handlar ändå om att skapa förutsättningar för spelledare och spelare, och när man är arrangör för ett arrangemang som kostar pengar att delta i (jag syftar här på GothCon/rollspelsgruppen) tycker jag att man får ta sitt ansvar för kvalitén man erbjuder - något man inte tycks ha gjort av scenariot och inläggen i denna tråd att dömma (även om Yyrkoon påpekade att ett mail gått ut har ju ingen uppföljning gjorts).

Jag har ingen erfarenhet av att arrangera men har spellet scenarion av skiftande kvalitét - från min synvinkel sätt - och det går oftast att styra upp och ha roligt ändå. Men, och det är kärnpunkten, man kan inte ta betalt för vilken skit som helst om man vill behålla ett gott rykte som konvent.

Robert Jonsson

Jag har i min GothCon28-folder en PDF som heter "folder2rollspelsarrangers.pdf".
Då är det onekligen dig som de inte litar på :gremwink: Jag fick nämligen ingen sådan. :gremtongue:

Det närmsta jag kommer är arrangörsinfo.pdf och där står alla riktlinjerna. Inte ett enda ord står om korrekturläsning däri.

Inlämnandet av scenariot skulle ske tidigare än det gjorde i år.

Snow

Swashbuckler

Jag har ingen erfarenhet av att arrangera men har spellet scenarion av skiftande kvalitét - från min synvinkel sätt - och det går oftast att styra upp och ha roligt ändå. Men, och det är kärnpunkten, man kan inte ta betalt för vilken skit som helst om man vill behålla ett gott rykte som konvent.
Det är tråkigt när det händer men jag tycker ändå att det är det mindre problemet. Vad jag förstått växer inte scenarion på träd (jag har skrivit ett par och det var ganska slitigt) så man är nog tvungen att acceptera det mesta. Det jag kan tänka mig är att inte ta betalt för (eller rabatera) äventyr skrivna av förstagångsskrivare. Men då måste man nog dra in dessa pengar någon annanstans, inträde, kioskpriser eller andra evenemang. En tanke där olika författare (baserat på sin historia) placeras i olika prisklasser flög genom mitt huvud, men jag kasserade den direkt.

ripperdoc

Myrmidon

Jag är helt klart positiv till all form av kvalitétskontroll eftersom jag stött på så mkt skräp eller dåliga pass på konvent. Dessvärre tror jag inte det handlar så mkt om själva scenariot utan på övriga spelare och spelledare. Grundproblemet är att konvent sätter ihop folk med helt olika spelstilar, åldrar och förväntningar i samma scenario. Då blir det tyvärr pannkaka ganska många gånger, och om majoriteten har en spelstil blir det ännu tydligare med dem som följer en annan spelstil.

Så, även om det inte är genomförbart hade jag isf hellre sett en kvalitétskontroll på deltagare snarare än scenariot. Märk väl, det handlar inte om att plocka bort vissa spelare, bara se till att kombinera spelare och spelledare med samma förväntningar.

Vad som dock är genomförbart och lär göra stor nytta är utvärdering. Det vi sysslar med här borde organiseras av konventsledningen så att alla arrangörer får feedback på vad som var bra och vad som var dåligt. En betygsättning på arrangemangen i efterhand hade varit guld.

/RipperDoc

Big Marco

Läskig
Re: Konvent - scenariokonstruktion

En betygsättning på arrangemangen i efterhand hade varit guld.

När jag arrade Neo-spel på GC under sent 90-tal så gjordes sådana enkäter om jag inte missminner mig. Det som dock borde göras är att konventen borde ta fram någon form av mall för scenariokonstruktion för konventsscenarier. Däri borde sådana saker som struktur, handouts, sammanfattning, överblick, etc finnas med.

Jag minns fortfarande med fasa de kampanjscenarion som var poppis till CoC under tidigt 90-tal, där man skulle plöja hundratals sidor med text (och då snackar vi rena räls-äventyr!).

Jag hävdar fortfarande att den som inte kan skriva ett konventsscenario på ca 10-15 sidor (exkl RPer, SLPer, kartor och liknande) för fem timmar spel jobbar sig för mycket. Själv gillar jag att tänka i scener vid konstruktionen och bedömer hur lång en scen kan tänkas ta - oftast är denna tid mellan 30-60 minuter IME. Själv har jag använt den tekniken i 15 års tid och har hittills inte hittat någon annan som fungerar bättre för mig.

Snow

Swashbuckler

bra poänger... speciellt följande:

Märk väl, det handlar inte om att plocka bort vissa spelare, bara se till att kombinera spelare och spelledare med samma förväntningar.
och följande:

borde organiseras av konventsledningen så att alla arrangörer får feedback på vad som var bra och vad som var dåligt.
Det senare är mycket lättare att göra än det första antagligen. Som spelledare borde man få en lapp av konventsledningen där man utvärderar scenariot man spelleder. Gärna obligatoriskt för att få lappen, "jag har arbetat" underskriven.