Nekromanti Arrangemang och struktur

entomophobiac

Low Prep High Play
Hej!

Jag har aldrig arrangerat förut, men har i år gett mig i kast med att arrangera scenariot 'Gustav måste dö' på GothCon. Det som slagit mig under färdigställandet av materialet är att det finns många olika fällor att falla i.

- För mycket text. Vem hinner egentligen läsa *allt* om det rör sig om 40-50 sidor?
- För lite text. Vilka är egentligen "Oppositionen", vad är de egentligen mot och varför?
- För mycket spelarmaterial. Om varje spelare får sitta i 30 minuter och försöka memorera karaktärsspecifik information.
- Unika regelsystem. Saker som är för ingående, för annorlunda, eller för fyllt av undantag.

Den här balansgången ter sig för mig väldigt problematisk. Har slängt ett flertal utkast för att de känts alldeles för opolerade, eller inte uppnått andra mål jag satt upp.

Så frågorna är framförallt ställd till er som arrangerat mycket eller lite tidigare: Hur mycket material är lagom? Vilket material är viktigast?

Bolongo

Herr Doktor
Mitt senaste konventsäventyr var 7 sidor. För själva äventyret alltså, sedan tillkom handouts som karaktärer, några bilder och en regelsammanfattning.

Alla grupper hann inte riktigt till slutet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det är något av det slaget jag jobbar med just nu. Eftersom scenariot sker mot historisk bakgrund så stirrade jag mig länge blind på att göra de historiska händelserna rättvisa, men det jag snabbt insåg är att fördomar och grundskolehistoria räcker gott och väl. För det är inte en lektion utan ett rollspelsscenario.

Hur mycket "tål" en grupp att läsa inför ett scenario? Spelare? Spelledare?

Bolongo

Herr Doktor
Jag tänker i första hand i "encounters" eller scener. En scen bör ta mellan 30 och 60 minuter. Något som tar mindre tid än så är bara en transportsträcka, något som tar längre bör aldrig förekomma.

På GothCon är passen 5 timmar. Räkna med att en timme går åt för inledning, inläsning av karaktärer, förklaring av regler, pauser för mat och toa. Så du har 4 timmar effektiv tid. Vilket betyder 4-8 scener.

Om det inte framgått ännu är jag av den bestämda åsikten att konventsäventyr bör vara vänligt men bestämt rälsade. Missförstå mig inte nu, när jag spelar hemma gillar jag sandlådor och fisktankar, men i min erfarenhet fungerar sådant dåligt i konventsmiljö.

Bolongo

Herr Doktor
entomophobiac;n274023 said:
Hur mycket "tål" en grupp att läsa inför ett scenario? Spelare? Spelledare?
Spelare kan inte läsa mer än en sida bakgrund utöver sin karaktär. Spelledare kan nog tåla ett par sidor om de får scenariot i god tid.

God45

#PrayersForBahakan
Svenska rollspelare är ju ökänt långsamma så mina tips är antingen gå kortare eller ännu bättre, låt piskan vina och stressa dem.

entomophobiac

Low Prep High Play
Bolongo;n274024 said:
Jag tänker i första hand i "encounters" eller scener. En scen bör ta mellan 30 och 60 minuter. Något som tar mindre tid än så är bara en transportsträcka, något som tar längre bör aldrig förekomma.

På GothCon är passen 5 timmar. Räkna med att en timme går åt för inledning, inläsning av karaktärer, förklaring av regler, pauser för mat och toa. Så du har 4 timmar effektiv tid. Vilket betyder 4-8 scener.

Om det inte framgått ännu är jag av den bestämda åsikten att konventsäventyr bör vara vänligt men bestämt rälsade. Missförstå mig inte nu, när jag spelar hemma gillar jag sandlådor och fisktankar, men i min erfarenhet fungerar sådant dåligt i konventsmiljö.
Det här är väldigt intressant.

Systemet jag använder är väldigt annorlunda, vilket framförallt ter sig på ett sådant sätt att spelet har en rätt specifik fasindelning där spelarna kan påverka lite olika saker. Scenen sätts väldigt tydligt för dessa, men exakt vad spelarna företer sig är väldigt fisktankigt. Så även om narrativet är rälsigt på gränsen till tufftuff-tåg så är aktiviteterna inte det. Om det låter alls logiskt.

Hur det än blir så kommer det bli fantastiskt kul att se det "in action", och det jag alltid uppskattat med konventsgrupper när jag spellett andras scenarier har varit variationen av grupper. Så jag föreställer mig att vissa kommer tycka det är värdelöst pretentiöst skräp och andra kommer uppskatta det som ett underhållande experiment.

Förhoppningsvis hamnar de där emellan åtminstone på den positiva sidan av skalan. :)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Montsegur 1244 är egentligen tung culture gaming. Men det blir hanterligt för spelarna får typ ett a4 inför varje akt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ja, Montsegur är riktigt coolt. Klart min typ av spel. Tror just enkelheten - och även den gradvisa skalningen - är rätt sätt att approacha det. Hade inte tänk på Montsegur som en referens, måste jag medge. :)