Nekromanti Arrangera TullCon

Möller

Hubert Hortlax
Omega och Midgård

Spelföreningen Omega, bestående av idel kända forumiter, har beslutat att man kan ta på sig finansieringen av TörnCon. Detta borde ge konventet en budget på 6000-7000, plus då eventuellt projektbidrag och entréavgifter. Med detta är finansieringen i princip säkrad.

Möjligheten att konventet arrangeras genom Vita Älgen och hålls i Botkyrka kvarstår dock, definitivt svar i den frågan väntar jag mig imorgon.

Omega, eller mer specifikt Vicotnik, har också öppnat upp för konventet att hyra Midgård konferenscenter i Haninge till bra pris.

Allt detta var är trevligt att det var värt mitt 2222a inlägg!

Möller

Hubert Hortlax
Möten med Unionen och kommunen

Igår var jag och Lu-kaazh hos brädspelsföreningen Unionen i deras lokaler i Älvsjö och träffade David och Dennis för att be om lite tips och input inför TörnCon. Unionen arrangerar Incognicon med 100+ deltagare två ggr om året i Skarpnäcks kulturhus, så de har endel kunskap.

Mötet gick bra, får jag väl säga. Jag ska nog inte sammanfatta allt som sades, men kan väl berätta att både jag och Lukas gick därifrån med känslan att detta ska nog gå vägen.

Som en parentes kan nämnas att Skarpnäcks kulturhus kan vara lämpliga även för oss, men den första prisuppskattningen jag just mottog var inte lika bra som jag hoppats på =)

Möjligheten att annonsera TörnCon på Incognicon nu i Mars samt i Unionens permanenta lokaler finns. Dessutom har Alphaspel möjlighet att skicka med utskick till sina kunder som köper rollspel.

Dessutom kom vi in på att David och Dennis hört ryktats om att en ny förening höll på att starta upp SSK. I deras mening höll dessa nya på att gå i samma fälla som tidigare föreningar - satsa alldeles för stort alldeles för fort. Nåja.

_______

Idag träffade jag och samma Lukas några personer på Botkyrka kommuns kultur- och fritidsförvaltning. Det mötet gick också bra, men kanske inte rasande bra. De var väldigt pepp på tanken om ett spelkonvent i kommunen, men riktigt var det skulle hållas var en fråga vi inte helt lyckades lösa ...

Deras bästa tips var Studiefrämjandet i Tullinge, som jag nyss mailade.

Mot slutet av mötet kom vi in på att en annan Sverok-förening som vill arrangera ett konvent kontaktat förvaltningen bara dagar efter att jag gjorde de. Föreningen hette Cupcake Kaj var intresserade av Suptopias hangar och hade storstilade planer med utöver de vanliga hobbygrenarna även datorspel och serietidningar. Förvaltningen var tveksamma om ett sådant projekt hade någon möjlighet att lyckas ...

Jaja. Blir det ett nytt SSK i Alby tänker jag nog stödja dem med att åtminstone dyka upp. Så länge det inte krockar med TörnCon.

Möller

Hubert Hortlax
ABF Södertörn

Arbetet med att arra TörnCon puttrar på så smått, dock i långsammare takt än för nån vecka sedan. Dels har mitt schema gått från nästan tomt till jättemycket, dels ligger bollen delvis hos de jag kontaktat angående lokaler.

Men, iallafall, idag var jag på ett kort möte hos ABF Södertörn. Det ligger i Haninge, i Handenterminalen nästan på pendeltågsstationen. Centralt och bra med under 30min till stan.

Lokalerna var riktigt bra. Fräsha, bra planlösning. Ett större rum med scen plus tre mindre grupprum. Dessutom ett kök samt ett litet avskilt fika-pentry med bord och stolar. Precis lagom storleksmässigt, tror jag.

ABF hade inga problem med att ställa lokalen till förfogande över natten, men hon jag pratade med var lite osäker på vad fastighetsägaren skulle tycka. Det är dock under utredning.

Priset är fullt möjligt för oss. Följer man deras standard-info blir det 8800:- för alltihopa i två dagar, vilket är lite i överkant. Möjligtvis kan vi dock få ett paketpris.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: ABF Södertörn

Well, om man skulle slå ut hyran på deltagarna, och räknar med att det kommer i alla fall 30 pers så blir det ju under 300 spänn per skalle för två nätter, så det låter väl ändå rätt okej tycker jag. Kommer i och för sig inte ihåg vad saker som SSK brukade kosta. Får ni det billigare så blir det ju ännu bättre.

/Edit/Keep up the great work!

Möller

Hubert Hortlax
Tullinge, 15-16 September

Preliminär tid och plats är bokad! Med stor säkerhet arrangerar spelföreningen Vita Älgen konvent i Studiefrämjandets lokaler i Tullinge 2,5te helgen i September, dvs 15-16.

Jag och Lu-kaazh besökte Studiefrämjandet tidigare i dag och mötet gav uppenbarligen resultat.

Lokalerna är bra. Nära pendeltågsstationen. Lite mindre än ABF Södertörns, men de borde vara fullt tillräckliga. Möjligheten att spela hela natt/sova kommer att finnas.

Finansieringen kommer troligtvis lösas genom att det bildas en studiecirkel i syftet att arrangera, därmed vår vi lokalerna gratis. Att ha en studiecirkel kräver dock aningen mer ansträngning än vad som egentligen behövs för konventet, så möjligtvis blir det kommunbidrag istället.

Iochmed detta övergår arrangerandet från att drivas av mig (och Lu-kaazh) med forumet som ångest-utlopp till att helt hållas i Vita Älgens/studiecirkelns regi. Glada tillrop är fortfarande varmt välkomna och självklart kommer ni hållas informerade om utvecklingen.

anth

Vetefan
Re: Tullinge, 15-16 September

Möller said:
Preliminär tid och plats är bokad! Med stor säkerhet arrangerar spelföreningen Vita Älgen konvent i Studiefrämjandets lokaler i Tullinge 2,5te helgen i September, dvs 15-16.
Jag bokar upp min kalender.

Chryckan

Swordsman
Re: Arrangera TörnCon

Möller said:
(och jag har enväldigt beslutat att konventets arbetsnamn är TörnCon. Som i Södertörn.).
Jag gillar idén skarpt och även om jag inte vet om jag kommer kunna hjälpa till så kommer jag definitivt gå på konventet.

Dock om jag får så skulle jag vilja komma med lite konstruktiv kritik gällande namnet.

Ett spelkonvent med namnet TörnCon löper en stor risk att få smeknamnet TöntCon.

Det behöver inte bli så, speciellt inte bland de redan frälsta. Men det kan vara en idé att försöka undvika namn som lätt kan förvrängas till att få en mer negativ betydelse.

Möller

Hubert Hortlax

chryckan said:
Ett spelkonvent med namnet TörnCon löper en stor risk att få smeknamnet TöntCon.
Jag håller inte alls med om analysen, men jag kan hursomhelst meddela att konventet redan har bytt namn till TullCon =)

Lukas

Mannen i Gult

Dante said:
Har ni sett det här?

Ett nytt Stockholmskonvent. How odd.
Det verkar helt klart finnas intresse för spelkonvent i stokcholm efter som alla typ försöker anordna egna.

Vad jag vet hittills så är vi iallafall tre stycken som kommer konkurrera mot varandra.

//Lukas som dock vet att tullcon kommer bli bäst

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Lu-kaazh said:
Efter DanCon, menar du såklart.

Chryckan

Swordsman

Möller said:
chryckan said:
Jag håller inte alls med om analysen, men jag kan hursomhelst meddela att konventet redan har bytt namn till TullCon =)
Tja, TullCon går i alla fall inte att förvanska. :gremlaugh:

Chryckan

Swordsman

Lu-kaazh said:
Dante said:
Har ni sett det här?

Ett nytt Stockholmskonvent. How odd.
Det verkar helt klart finnas intresse för spelkonvent i stokcholm efter som alla typ försöker anordna egna.

Vad jag vet hittills så är vi iallafall tre stycken som kommer konkurrera mot varandra.

Egentligen eftersom både DanCon och Repitikon är små men återkommande evenemang så känns det som en smart idé vore att de slog ihop sina påsar och hjälpte till att göra TullCon till det stora årliga konventet.

(Teoretiskt sett i alla fall eftersom det nog finns en viss överlappning gällande deltagare de eventen emellan.)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

chryckan said:
Egentligen eftersom både DanCon och Repitikon är små men återkommande evenemang så känns det som en smart idé vore att de slog ihop sina påsar och hjälpte till att göra TullCon till det stora årliga konventet.
Mitt enda bidrag till DanCon är att jag råkar äga ett hus med en kaffebryggare. Jag vet inte om TullCon är hjälpta av det – men jag tvivlar.

Lukas

Mannen i Gult

Dante said:
chryckan said:
Mitt enda bidrag till DanCon är att jag råkar äga ett hus med en kaffebryggare. Jag vet inte om TullCon är hjälpta av det – men jag tvivlar.
Då vet jag vem jag skall kontakta om vi känner att v behöver en extra kaffebryggare :gremtongue:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Nu var jag inte aktiv i "den svängen" när SSK lades ner, men som jag kände det så led det konventet av överarrangemang, högt pris och dålig organisation. Ett år hade jag anmält mig som spelledare till några pass (Eftersom jag kände att jag inte hade råd att betala inträdesavgiften). Jag hade kontakt med arrangören för rollspelet före och under konventet, jag sökte själv upp honom för att kolla läget, jag var där när det var dags att dra igång spellsessionen, men det fanns inte så många där som ville spela så jag och någon annan spelledare blev utan grupp och gick och gjorde annat istället.

I efterhand fick jag höra att två grupper blivit nobbade att spela för att det inte fanns tillräckligt med spelledare. Jäkligt surt om man nu betalat 200 pix för att få komma in.

Lågt pris eller gratis tror jag är nyckeln till framgång. För då gör det inte så mycket om saker inte funkar så smidigt eller något går snett. Och lös hellre något system som underlättar ihopsammlande och organisation av spellande på plats snarare än minituöst planerande och schemaläggande i förhand.

Jag tror att man kan lära sig mycket av hur Dancon fungerade, fast om ni ska ha med en massa utomstående på konvetet kan det kanske behövas några sätt att fösa ihop totala främlingar med varandra för spel och spelledande.

Lukas

Mannen i Gult

Vi satsar på något mycket mindre än SSK, och vi tror inte att schemaläggning är en bra lösning.

vi har pratat om en öppnare lösning där man inte bokar in sig i förväg utan att vi har speledare som på plats säger "jag kan spela spel X" och sedan så ser vi till att para ihop dem med någon spelgrupp som är intresererad av den typen av spel.

Målet är att alla skall få spela, men att man kanske inte kan vara allt för bestämd vilket spel man vill spela.