Nekromanti Arrg! Jag hatar WiFi!

Troberg

Sinister eater
Varför ska det vara så förbaskat svårt att få WiFi att funka bra och kontinuerligt?

Efter en massa jobb så har jag fått min WiFi att funka med fyra accesspunkter, WiFi-roaming på tre av dem (dem fjärde är ett publikt gästnät) och kass säkerhet (WPA2). Det har funkat utmärkt i flera månader.

Så, vad händer?

En mus gnager av en nätverkskabel, och delar därmed av det trådade nätet i två delar. DHCP-servern finns då naturligtvis bara på ena delen. Kabeln är ersätt, och nätet funkar igen. Allt borde vara frid och fröjd, eller hur?

Nope.

Helt plötsligt får inte min telefon någon adress via DHCP när den försöker koppla upp sig (oavsett vilken accesspunkt av de privata). OK, tänker jag, det är något tillfälligt strul med luren, så jag startar om den. Fortfarande samma problem. Startar om plattan också för att testa, och helt plötsligt så funkar inte den heller.

OK, går och rycker en nätverkskabel ur en bärbar dator och testar att koppla upp den mot det trådlösa. Det funkar! Går tillbaka till luren och plattan, funkar fortfarande inte.

Jag fattar ingenting.

Hur i helsike har de lyckats ställa till det på det här sättet?

Tips om vad som kan ha gått snett?

Zorbeltuss

Hero
Har du en egen DHCP så vet jag inte, men det verkar vara ganska vanligt att Modems DHCP servrar är dåliga nuförtiden.
För att ha trådlöst kan detta vara en lösning.

/Luna Lovegood
Troberg said:
Jag kör inte modemets DHCP, jag kör en egen DHCP på min Linuxbaserade NAS (Synology DS2413+).

Det konstiga är att DHCP via trådlösa funkar på datorn, så alla steg på vägen där är OK. Det funkar dock inte på lur och platta (men det funkar när jag kopplar upp på det publika nätet, så DHCP är inte helt dött för dem).

Har god lust att slänga ut allt utom en accesspunkt och istället skaffa en packe puckade repeaters. Jag har trots allt en gigantisk hög pinnar att elda upp, så jag kan slänga
Troberg said:
accesspunkterna på den och dansa runt brasan i euforisk glädje, utstötande gutturala läten.

Troberg

Sinister eater
OK, problemet löst. Jag vet inte vad det berodde på, men ungefär femte gången jag startat om alla accesspunkterna så funkade det igen.

Go figure...