Nekromanti Arrr – eller: Hur dum får man vara?

Storuggla

Champion
Jag tänkte att jag skulle spelleda något på nästa DanCon. Jag lekte med tanken att köra Dying Earth men har nog övergett den tanken eftersom.. ja, man måste vara rolig och vältalig och typ... engelsk. HeroQuest går bort eftersom det skulle ta halva DanCon att förklara systemet misstänker jag (jag förklarar som en kratta).
Så då tänkte jag: Pirater! Eller Musketörer! Det är ju kul. Hoppas jag.
Men sen kom stöttestenen, reglerna. De regler som finns att köpa i handeln idag eller återfinns i min bokhylla och har det temat är knappast vad jag skulle kalla "con-vänliga". Med andra ord, det tar en spelsession att göra rollpersonerna. Urk. Okul om man vill spontanlira. Dessutom frammanar de inte den där swashbuckler-feelingen man vill åt kanske.
Observera att detta tänker jag på när jag försöker somna i mörkret.
Då slår det mig: WEG! D6-systemet! Snabbt, många kan det och de som inte kan lär sig det snabbt, cinematiskt nog för att svinga sig i takkronor och swasha bucklar!
Ett svärd är en värja, en blaster en flintlåsmusköt, en stjärnkryssare en fregatt och ett handelsskepp ett stycke handelsskepp :gremsmile:

Så vad jag vill veta är, nu när jag ändå är vaken, är det något speciellt jag borde tänka på innan jag börjar modda lite? Eller borde jag stänga d6-boken och ta ett annat system? Är det någon som redan gjort detta kanske och kan dela med sig? Kom igen, jag hade nästan somnat!

Storuggla, yr

Krille

Super Moderator
Re: Arrr ? eller: Hur dum får man vara?

"Då slår det mig: WEG! D6-systemet! Snabbt, många kan det och de som inte kan lär sig det snabbt, cinematiskt nog för att svinga sig i takkronor och swasha bucklar! Ett svärd är en värja, en blaster en flintlåsmusköt, en stjärnkryssare en fregatt och ett handelsskepp ett stycke handelsskepp"

Du behöver inte ens byta miljö: Pirates&Privateers beskriver... um, pirater och fribrytare i Star Wars. Det funkar rent tokbra!

Det är inte mycket du behöver modda om du vill ha pirater med träbåtar istället för rymdbåtar. I princip behöver du förenkla skalreglerna till personskala och skeppsskala. Möjligen kan du behöva en enkel regel för bredsidor. Till exempel, varje extra kanon i bredsidan ge ett snäpp extra i batterichefens Artilleri-färdighet och ett snäpp extra i skada (utgå från skadan från den tyngsta kanonen i batteriet). Definiera upp båtarnas Hull, Maneuverability, Speed och bestyckning.

Sen kör du på med vanliga regler för strid och jakt.

Johan K

Gammal & dryg
Kör på tycker jag !!
Varför skulle det inte funka ?? Systemet är ju enkelt & bra... + att pirater & sådant är gansak häftigt ju !!

/ Johan K, som är ett stort fan av t6-systemet....

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Arrr – eller: Hur dum får man vara?

Jag håller med Krille. d6 är nog en ypperlig idé. Visserligen får man byta ut några av grundegenskaperna, men sedan är det bara att börja svinga sig i takkronorna. Arr! :gremlaugh:

/Dimfrost