Nekromanti Ars Magica 2000?

Necross

Swashbuckler
Hallå. Någon som har testat att köra Ars Magica-magisystemet i nutidsspel? Vilka problem stöter man på?

Krille

Super Moderator
Menar du hela regelsystemet med magi och hela tjoflöret, eller bara handlingsresolutionen T10+attribut+färdighet? Om det är det senare så finns snarlika system i till exempel 2300AD, Cyberpunk och Fuzion, och de funkar ypperligt i nutid.

Att ta hela Ars Magica-systemet rakt av och anpassa till nutid kan dock bli rätt hårigt. Systemet är byggt för feodala agrara järnåldersmiljöer med allt vad det innebär, så du blir förmodligen tvungen att bygga om stridsregler så att det hanterar skjutvapen, och hela för- och nackdelskapitlet samt färdigheter för att bättre passa ett modernt samhälle. Det krävs också lite meckande för att hitta något där man kan använda samfundsreglerna, men exempelvis ett företag skulle säkert kunna byggas på det sättet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gamla World of Darkness började som just det -- Mark Rein*Hagen hade en idé om att flytta fram Ars Magicas "Mythic Europe" i en mörk nutid. Sedan förändrades ju idén en hel del under vägen, men i gamla WoD hittar man ändå en hel del paralleller, till exempel vampyrklanen Tremere, vilken ju består av maktlystna magiker som "vann" odödlighet genom att experimentera på infångade vampyrer. Som han skrev i ett nyhetsbrev 1989:

"The last idea that's floating around right now is a game about wizards, very much like Ars Magica, even to the point that there is an Order of Hermes--only set in the present day. Magic has been chased from the earth by the ever-powerful Dominion, but a few creatures of magic and might still manage to hang on in out of the way places. The wizards are part of normal society, covenants may even be corporations, but on certain nights, when the Dominion falls, they can cast their spells with impunity again. But on those nights, others emerge as well.... Since no one takes evil seriously anymore, it has been breeding and growing stronger and stronger. Vampires, werewolves, and even goblins still exist."

Magisystemet i Ars Magica är ju inte heller alldeles olikt det i Mage till strukturen.

Lindenius

Swashbuckler
Att ta hela Ars Magica-systemet rakt av och anpassa till nutid kan dock bli rätt hårigt. Systemet är byggt för feodala agrara järnåldersmiljöer med allt vad det innebär, så du blir förmodligen tvungen att bygga om stridsregler så att det hanterar skjutvapen, och hela för- och nackdelskapitlet samt färdigheter för att bättre passa ett modernt samhälle. Det krävs också lite meckande för att hitta något där man kan använda samfundsreglerna, men exempelvis ett företag skulle säkert kunna byggas på det sättet.
Beror inte det lite på hur väl trollisarna är organiserade i samhället. Är de organiserade som i Harry Potter, där de så att säga har kvar många traditioner från medeltiden och inte anammat allt som vanliga människor håller på med för att det faktiskat är onödigt (elektricitet eller skjutvapen) – så kan det ju knappast behövs så mycket modifikation i reglerna.

//erik. saknar giltigt passerkort

Necross

Swashbuckler
Jag menade just magisystemet. Alltså om det strular med att vissa grejer i vår tid inte skulle kunna påverkas o.s.v.

Att själva spelsystemet (tärningsresolutionen) funkar tog jag för självklart. Sen om det passar vet jag inte.

Necross

Swashbuckler
Det var precis så jag tänkt mig, att de lever kvar i en hemlig tillvaro med gamla traditioner, lite anakronistiskt så där. Det blir nog mumma!

Necross

Swashbuckler
Ah, jo jag hade lite koll på det där.

Men Mage-magisystemet (det gamla, jag vet ganska lite om det nya) känns ganska annorlunda jämfört med det i Ars Magica ändå. Mer diffust vad man kunde göra med en viss kombination av sfärer på olika nivåer. I Ars känns det mer tydligt.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Funkar fint!

Intressant! Jag skulle valt det andra hållet = det finns kvar älvor och knytt, förvisso i reducerad form eftersom färe tror på dem. Däremot Antar jag att kyrkan och diabolismen inte har samma kraft. Alternativt skulle diabolismen fått ett annat ansikte genom marknaden – mammon.Den största fienden skulle dock förmodligen vara vetenskapen – rationaliteten. Den har en tendens att vilja spärra in koko-dårar som påstår att de kan trolla.

Vad gäller magin skulle jag snarare anta att den blivit kraftfullare i vissa aspekter. Detsamma gäller utbildningsväsendet. Tryckbokarkonsten i mitten av 1400-talet torde förbättrat en hel del Här dyker dock ett problem upp… internet. Funkar magin bättre om den görs tillgänglig via internet.

Här tror jag att magiker har begränsat sig eftersom man inte vill att "vem som helst" ska få tag på magin. Eventuellt fungerar magin bättre ju mer organiska böckerna är.Muntlig kunskap är bäst, handskrivna böcker därefter, sedan tryckta böcker och elektronisk kunskap är i princip värdelös eftersom den inte kan förmedla de "inneboende krafterna".

Jag skulle också tro att magikerna kan leva lika länge som de alltid kunnat. (I och med version 5 ändrades dock reglerna lite och det blev svårare att bli 200 bast.) Särskilt med tanke att vanliga människor blir dubbelt så gamla nu som för 900 år sedan.

//erik. spridda tankar