NYHET Ars Magica "definitive edition" crowdfundas

Platon

Swordsman
Mycket rollspel som crowdfundas just nu måste man säga. Någon som hoppat på denna? Ser ju väldigt fin ut!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ars Magica står högst på min bucket list. Men jag vill spela en kampanj med @DeBracy och han bestämde sig för att flytta till andra sidan universum, så det står på sparlåga.

Och jag vet katten inte om jag behöver MER regler för att spela, boken var rätt tjock redan i 4e utgåvan som står i min hylla.

Rickard

Urverk speldesign
Hur har Ars Magica förändrats över åren? Det är runt 15000 för alla böcker, vilket är mastigt men vad är det nya versioner tillfört? Bara förändringar av systemet, eller?

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Hur har Ars Magica förändrats över åren? Det är runt 15000 för alla böcker, vilket är mastigt men vad är det nya versioner tillfört? Bara förändringar av systemet, eller?
If you REALLY want to know, there are threads out there...

Short answer, 5th edition has been extensively play tested and fixed some bizarre issues with 4th edition that you would otherwise house rule (a naked man with a stick was more dangerous than a sword fighter in chainmail). It is also by page count the largest. Only collectors would get more than one edition and more than the core book plus houses plus the book for the area in which you plan to run your saga.

But if you want, you can collect them all. Or you can create your own game about medieval wizards in a mythic europe and save 15 000:-.

erikt

Hero
Regelsystemet har inte gått igenom några större förändringar - men desto fler små.
För resten av böckerna så är åtskilligt helt nytt, en del kraftigt omarbetat material, och en del bara smärre uppdateringar.

entomophobiac

Low Prep High Play
För mig är det nog mer att första utgåvan nämner saker men inte skapar någon riktig kanon. Känns som ett spel som är öppnare för att göra sin egna grej med, istället för att behöva läsa på den "officiella" ståryn.

Brukar ofta fastna mer för förstautgåvor, för att de generellt är charmigare än de utgåvor som bygger på hype eller kommers.

Platon

Swordsman
Kan inte någon berätta lite, hur kul/bra/spelbart är det här?☺

erikt

Hero
Kan inte någon berätta lite, hur kul/bra/spelbart är det här?☺
Kul? Subjektivt. Mycket subjektivt. Definitivt inte ett spel som passar alla, men för rätt personer kan det ge mycket nöje.
Bra? Mycket bra, men se förra punkten. Inget för de som föredrar minimalistiska regelsystem.
Spelbart? Absolut!