Nekromanti Ars Magica och Pendragon

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har aldrig varken spelat eller läst Ars Magica eller Pendragon. Det är en brist i min rollspelsbildning, och jag tänkte råda bot på det nu. Så berätta lite om olika versioner. Vilka ska jag skaffa? Vad skiljer dem åt? Det är främst intressanta regellösningar och det historiska värdet jag är intresserad av, och inte i första hand hur lättspelade de är, för jag kommer med stor sannolikhet inte spela spelen.

Arfert

Facit
När det gäller Pendragon så är det egentligen inte så stor skillnad, utom att nån av versionerna införde att man kunde spela andra saker än riddare... minns inte vilken edition det var nu, trean kanske. Man kan ju googla. Hursomhelst är de regelmässigt rätt lika varandra annars, har jag för mig.

Ars magica är annorlunda, där är det stor skillnad har jag förstått. Själv har jag bara spelat 1-3. Av dem var tvåan bäst, ettan var lite underutvecklad, med trean började spelet bli för detaljerat för min smak. Folk brukar ha starka åsikter om de senare versionerna, men jag har hört att den senaste, femman, är rätt OK. Nån annan kanske har mer info.

from

Veteran
Arfert said:
Ars magica är annorlunda, där är det stor skillnad har jag förstått. Själv har jag bara spelat 1-3. Av dem var tvåan bäst, ettan var lite underutvecklad, med trean började spelet bli för detaljerat för min smak. Folk brukar ha starka åsikter om de senare versionerna, men jag har hört att den senaste, femman, är rätt OK.
Femman är helt klart okej. Jag föredrar, som du, tvåan, men kommer troligtvis att använda femman för nästa kampanj. De har tänkt igenom magisystemet (vilket i Ars Magica förstås är rätt relevant) en gång extra och pillat lite på spelbalansen. Det enda jag inte gillar är hur de ändrat på experience-systemet för färdigheter, men det går rätt snabbt att ställa om till det gamla vanliga.

Ettan är, som Arfert säger, lite primitivt. Tvåan kom rätt snart efter och expanderade en del koncept som behövde expanderas och gjorde allt rätt, på det stora hela.

Trean, däremot, skulle jag inte kalla för detaljerad, utan snarare lite för mörk - White Wolf ägde systemet ett tag och påbörjade en process att införliva det i sin World of Darkness, ett medeltida Mage så att säga.

Fyran ser jag mest som en "mellanversion", den börjar försöka ta sig bort från treans WW-inflytande, men gör ett gäng felsteg på vägen. Den är långt ifrån lika genomtänkt som tvåan eller femman, som jag ser som mina favoriter.

Trean *HAR* dock fördelar, om du gillar Vampire och/eller Vampire: The Dark Ages (eller Dark Ages: Vampire, whatever), då du kommer att kunna återanvända koncept från de olika spelen/världarna.

Jag använder rätt ofta koncept från Ars Magica när jag spelleder VTDA, men sällan tvärtom - det är okej att stoppa in en mänsklig magiker, några féer eller en drake här och där i VTDA, men det blir lätt lite segt när man skall försöka väva in en vampyr-konspiration i en AM-kampanj.

Spitfire

Swordsman
själv föredrar jag 4:an.

Ja, när det gäller Pendragon alltså.

4:an var här en tjock volym där man samlat in alla de tilläggsregler som tillkommit i alla expansioner och lagt in dem.

Här är de viktigaste skillnaderna.

4:an
regler för att spela riddare från fler olika kulturer och län, som irland, skottland, norra frankrike och även inflyttade saxare.
5:an
du kan bara härstamma från Salisbury området.

grundegenskaper slås fram med tärningar (olika kulturer får olika bonusar)
grundegenskaper köps

regler för att spela magiker
magi borttaget och förpassat till ett NPC yrke.

Arthur är kung och har bildat sitt runda bord
Uther är kung och Arthur är ännu inte född.

Detta innebär att medan Arthur råder över ett enat brittannia där det mest i krigsväg är att slå tillbaka raidanden saxare och annars rida runt och göra ridderliga stordåd/vinna turneringar så handlar 5:an om Uthers och sedermera Arthurs krigande för att ena landet under en kung. Därför har 5:an mer expanderade regler för fältslag

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
mateyasu said:
Därför har 5:an mer expanderade regler för fältslag
Men det FINNS regler för fältslag i fyran också om man nu vill spela sådana. De var hyffsat abstrakta dock om jag minns rätt.

Jag har inte läst 5ed så jag kan inte jämföra dem. Men jag tyckte att 4ed var en aning rörig med alla de regler som följer med. Det är inte helt intuitivt strukturerat i boken.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
mateyasu said:
grundegenskaper slås fram med tärningar (olika kulturer får olika bonusar)
grundegenskaper köps
Låter som att åtminstone undertecknad skulle vilja använda åtminstone denna del av femmans regelverk...

//krank, som inte tvingat spelare att slå fram karaktärer se'n '99 nångång, då han slutade spela Mutant Chronicles

Arfert

Facit
...själv gillade jag tvåan bäst, mest för boken var rätt snygg, relativt tunn och dessutom fokuserad på att spela just riddare. Man kunde inte vara nåt annat, och det fanns inget magisystem...

Spitfire

Swordsman
Den odödlige kejsaren said:
mateyasu said:
Därför har 5:an mer expanderade regler för fältslag
Men det FINNS regler för fältslag i fyran också om man nu vill spela sådana. De var hyffsat abstrakta dock om jag minns rätt.
stämmer, jag sa aldrig att 4 inte hade regler för fältslag, bara att 5:ans var expanderade

Storuggla

Champion
Re: Ars Magica

"Något som alltid fascinerat mig med Ars Magica..."

... har varit att elda upp oskyldiga spelares biodlingar. Jag ser det som en svensk variant av James Wallis pråmsänkning.

Storuggla, biapokalyps

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, lite utveckling av vad jag vill ha, jag var visst lite otydlig: det rollspelshistoriska, lite mysig medeltida setting, samt de intressanta regelmekaniska bitarna (att spela en grupp i Ars Magica och inte främst magisystemet, samt generationsspelet i Pendragon). Bara för att klargöra vad jag menade när det gäller reglerna, alltså.

Tack för alla svar, också. :gremsmile:

from

Veteran
Dimfrost said:
Okej, lite utveckling av vad jag vill ha, jag var visst lite otydlig: det rollspelshistoriska, lite mysig medeltida setting, samt de intressanta regelmekaniska bitarna (att spela en grupp i Ars Magica och inte främst magisystemet, samt generationsspelet i Pendragon).
Med att spela en grupp i Ars Magica tror jag du syftar till så kallad "Troupe-Style Roleplaying". Grejen där är rätt enkel - magiker är mäktiga varelser, och helt klart huvudpersoner. När en magiker är ute och letar efter ett magiskt föremål så tar han inte med sig resten av magikerna i spelgruppen, utan bara ett gäng "vanliga" människor.

Dessa är då alternativa karaktärer som de andra spelarna får använda när det är den spelarens "tur" att vara huvudperson. Det finns även icke-magiska karaktärer som kan vara huvudpersoner, så kallade "Companions", men liksom magiker så får varje spelare bara ha en i varje kampanj.

Utöver detta rätt smidiga sätt att turas om mellan spelarna om vem som skall få en skräddarsydd story den här gången, så rekommenderas det även att man turas om att vara spelledare. Detta KAN vara rätt vanskligt, men så länge "huvudspelledaren" tillfrågas om allt som kan påverka den större kampanjen, så brukar det fungera för enstaka äventyr. Alternativt så kan man bara koppla av och se vad som händer, och se'n försöka anpassa sina egna planer efter det. :gremwink:

Pendragon - generationssystemet där består i det som de flesta spel sysslar med; Dör din karaktär, så får du skapa en ny karaktär, fast med en delmängd av den förra karaktärens exp för att du inte skall hamna för mycket på efterkälken. I Pendragon-fallet blir det dock mer naturligt, då det du "ärver" inte är exp, utan "glory", ära, vilket är rätt förståeligt att du gör, då din faders ära (eller brist därav!) naturligtvis återspeglar sig på dig.

Det bägge systemen har gott om är regler för "downtime" - det finns helt enkelt tydliga riktlinjer för hur man kan "spola tiden" några år här och där, om spelledaren vill ge kampanjelement lite tid att mogna. Pendragon har slag man slår om man är gift för att se om man får barn, slag för vintern för att se om man blir sjuk och dör, et cetera. I Ars Magica slår man istället för att se hur mycket man lär sig, medan man läser magiska texter, experimenterar i laboratoriet eller sparrar med vapenmästarna.

Ars Magicas skapare hade planer på att ge ut ett riddar-spel, i samma värld men med fokus på riddare istället för magiker, men de tyckte Pendragon (som kom ut två år före) var fullt tillräckligt för den nischen, så de satsade på att expandera AM istället. De som inte for till White Wolf och grundade Vampire, det vill säga.

Storuggla

Champion
"Dör din karaktär, så får du skapa en ny karaktär, fast med en delmängd av den förra karaktärens exp för att du inte skall hamna för mycket på efterkälken. I Pendragon-fallet blir det dock mer naturligt, då det du "ärver" inte är exp, utan "glory", ära, vilket är rätt förståeligt att du gör, då din faders ära (eller brist därav!) naturligtvis återspeglar sig på dig."

Detta förutsätter naturligtvis att du hittat en fru och lyckats avla en son... jag minns en spelare som konstant slog fram dotter efter dotter och paniken växte år efter år. Det slutade med att han lyckades ha ihjäl sin fru (alla trodde det var en olycka) och gifte om sig i tron att tärningarna skulle fixa en son åt honom då. Tji fick han! :gremlaugh:

Storuggla, det är det bästa med Pendragon

Dimfrost

Special Circumstances
Tack för ett utförligt svar! Jag hade förstås koll på att det fungerar ungefär så. Och min fråga är: i vilka utgåvor är de systemen bäst? De senaste, antar jag, som de flesta har rekommenderat i allmänhet också.

from

Veteran
Dimfrost said:
Och min fråga är: i vilka utgåvor är de systemen bäst? De senaste, antar jag, som de flesta har rekommenderat i allmänhet också.
Pendragon kan jag inte riktigt uttrycka mig om, då jag inte är jätteinsatt i skillnader mellan versioner, men Ars Magica säger jag såhär:

Vilken grundregelbok du än satsar på, kommer du att vilja skaffa tillbehörsböcker från "alla" versioner. En väldig massa "stoff" är fördelat lite varstans - exempelvis tribunalböcker ("settings") har aldrig reprintats till nya versioner, utan de gamla är de som gäller. 3:e editionens grundregler innehåller den enda tribunalbok för Provencal som finns, vilket är väldigt sorgligt då det området fortfarande ses som "default".

Även för de specifika regler vi talar om, åldrande, downtime och så vidare, så finns det regelexpansioner till de olika versionerna. Den mest kompletta hittills är dock femman, men som sagt tycker jag att vissa saker behöver moddas. Skaffa femman och tvåan, sno se'n regler från tvåan tills du gillar femman, och köp se'n vilka tillbehör du vill.

Är det *BARA* för downtime-reglerna, för inspiration och så utan att du vill spela, köp tvåan. Snyggast omslag och bäst regler. :gremwink: