Dimfrost said:
Okej, lite utveckling av vad jag vill ha, jag var visst lite otydlig: det rollspelshistoriska, lite mysig medeltida setting, samt de intressanta regelmekaniska bitarna (att spela en grupp i Ars Magica och inte främst magisystemet, samt generationsspelet i Pendragon).
Med att spela en grupp i Ars Magica tror jag du syftar till så kallad "Troupe-Style Roleplaying". Grejen där är rätt enkel - magiker är mäktiga varelser, och helt klart huvudpersoner. När en magiker är ute och letar efter ett magiskt föremål så tar han inte med sig resten av magikerna i spelgruppen, utan bara ett gäng "vanliga" människor.
Dessa är då alternativa karaktärer som de andra spelarna får använda när det är den spelarens "tur" att vara huvudperson. Det finns även icke-magiska karaktärer som kan vara huvudpersoner, så kallade "Companions", men liksom magiker så får varje spelare bara ha en i varje kampanj.
Utöver detta rätt smidiga sätt att turas om mellan spelarna om vem som skall få en skräddarsydd story den här gången, så rekommenderas det även att man turas om att vara spelledare. Detta KAN vara rätt vanskligt, men så länge "huvudspelledaren" tillfrågas om allt som kan påverka den större kampanjen, så brukar det fungera för enstaka äventyr. Alternativt så kan man bara koppla av och se vad som händer, och se'n försöka anpassa sina egna planer efter det.
Pendragon - generationssystemet där består i det som de flesta spel sysslar med; Dör din karaktär, så får du skapa en ny karaktär, fast med en delmängd av den förra karaktärens exp för att du inte skall hamna för mycket på efterkälken. I Pendragon-fallet blir det dock mer naturligt, då det du "ärver" inte är exp, utan "glory", ära, vilket är rätt förståeligt att du gör, då din faders ära (eller brist därav!) naturligtvis återspeglar sig på dig.
Det bägge systemen har gott om är regler för "downtime" - det finns helt enkelt tydliga riktlinjer för hur man kan "spola tiden" några år här och där, om spelledaren vill ge kampanjelement lite tid att mogna. Pendragon har slag man slår om man är gift för att se om man får barn, slag för vintern för att se om man blir sjuk och dör, et cetera. I Ars Magica slår man istället för att se hur mycket man lär sig, medan man läser magiska texter, experimenterar i laboratoriet eller sparrar med vapenmästarna.
Ars Magicas skapare hade planer på att ge ut ett riddar-spel, i samma värld men med fokus på riddare istället för magiker, men de tyckte Pendragon (som kom ut två år före) var fullt tillräckligt för den nischen, så de satsade på att expandera AM istället. De som inte for till White Wolf och grundade Vampire, det vill säga.