Nekromanti Ars Magica vs. verkligheten

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter att ha införskaffat och läst igenom en del Ars Magica material undrar jag nu hur mycket som är historiskt korrekt och hur mycket som de har hittat på själva? Vad jag förstår så följer det till stor del verkligheten. De mest uppenbara felaktigheterna kan jag själva rensa bort, men finns det något som man bör se upp med?

Krille

Super Moderator
"De mest uppenbara felaktigheterna kan jag själva rensa bort, men finns det något som man bör se upp med?"

Allt som har med samhället att göra är väldigt generellt och förenklat, och dessutom tillskruvat för att passa magiker i spelet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tror att det lider av samma historiska särprägel som andra Rein•Haagen spel. Vampire, exempelvis, har en tendens att vara korrekt så länge teamet orkade leta efter information för att sedan stagnera eller beskriva allt enligt WoD.

Därför tycker jag faktiskt inte riktigt om WoD. Ska ett spel vara kontemporärt eller historiskt så måste det veta vad som tas upp - texter i Vampire kan ibland vara rent felaktiga. Klassikern är väl tillbehöret om Norden för Dark Ages...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fullständigt off-topic

"Tror att det lider av samma historiska särprägel som andra spel. "

Jag har länge undrat varför Rein•Haagen stavar sitt namn såsom han gör. Någon som vet varför?

Krille

Super Moderator
Da Blot (OT)

"Jag har länge undrat varför Rein•Haagen stavar sitt namn såsom han gör. Någon som vet varför?"

...skulle tro att det beror på samma sak som att Prince bytte artistnamn till

Organ

Out of time, out of mind
>Klassikern är väl tillbehöret om Norden för Dark Ages...

Vad för felaktigheter kan man hitta där?

/Anders

hyperdrive

Veteran
Tillräckligt nära...

Du orkar bara med så mycket information. Ars Magica kommer tillräckligt nära sanningen för att vara hanterbart om man inte är proffs historiker. Naturligtvis är det ju inget som hindrar att man efter att man har bestämt vilken saga man spelar gör vissa punktinsatser i sin forskning...

/K