Det är en god idé att börja så som herr Nils föreslog, för att spelarna ska få en grundläggade kunskap om spelvärlden och regelsystemet. Det skulle nog vara jobbigt att börja direkt med magisystemet.
Men när du ska introducera magin så rekommenderar jag att spelarna börjar som lärlingar första gången! På det sättet så kan du kombinera de första äventyren med lite föreläsningar om magi. När spelarnas rollpersoner väl blir fullfjädrade magiker så bör dom kunna allt dom behöver veta om magisystemet.
Ett tips är också att använda dig av historieboken för att skriva kampanjen. En del händelser i historien är så omfattande så att rollpersonerna bör känna av det på ett eller annat sätt. Och detta ska du förstås dra nytta av! Det gör också under för stämningen om du väver in riktig historisk fakta i äventyren.
Om du till exempel väljer södra Frankrike år 1220 så är området en enda stor krigsskådeplats vid den här tiden. Albigenserkriget startades år 1209 och varade ända till 1229, och det kom att totalt krossa den rika kulturen i södra Frankrike. Läs mer om albigenserna och albigenserkriget så har du en ypperlig grund att stå på när du skriver på kampanjen.