Nekromanti Ars Magica ?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej

2 saker.

Bakgrund:
Jag har intresserat mig för rollspelet Ars Magica, men har haft mycket svårt att hitta en recension eller en mer djupare sammanfattning av det än "Det är typ, öhh magi i eehh medeltiden".

1)
Finns det någon stabil sida som recenserar rollspel (inte bara moduler) med vettiga åsikter och med många recensioner ?
Någon slags rollspelsrecensionsdatabas. Eller bara en allmän rollspelsdatabas skulle duga alldeles utmärkt.

2)
Är det någon som utan att säga för mycket, kan förklara för mig varför jag ska köpa Ars Magica och exakt vad det är som gör det bra ? /images/icons/laugh.gif

/Naug, lyfter på den hatt som han inte har

hyperdrive

Veteran
Varför jag spelar Ars Magica

Det finns få fantasivärldar som kan erbjuda som mycket detaljrikedom som en mytisk medeltid. För det första har man tillgång till all historia om hur det faktiskt förhöll sig, vilket ofta räcker till fantastiska berättelser, hur det kunde ha förhållit sig (I rosens namn, Påven Johanna, Robin Hood) och hur medeltidssvensson uppfattade världen (platt jord, guld i jerusalem, älvor, ingen logisk slutledning /images/icons/crazy.gif). Dessutom kryddar man den lätt och smakfullt med moderna fantasybegrepp som gör att den är lätt att relatera till. Medeltidsmännskans (normalt sätt *) obildade och vidskepliga natur gör att magi (trollkarlar) lätt smälter in i historien på ett naturligt sätt utan att rubba känslan av en jordnära berättelse.

Reglerna är lätta och hyffsat konsekventa. Stridssystemet kanske kunde förbättras, men i och med Krilles t10-system (helt kompatibelt med Ars Magica) och Ars Ferrum på Proditor så patchar man lätt bristande funktionalitet med minimal ansträngning.

Generellt är det inte mycket tärningsslag involverat, utan de flesta äventyr betonar roll i rollspelande. Det kan göra det svårt att spela med spelare som inte har en intuitiv uppfattning av vilka svårigheter som spelet erbjuder. Räkna med att det tar minst två speltillfällen innan ni kan spela på riktigt pågrund av rent introduktionssnack! Goda historiakunskaper är självklart ett plus.

Det blir naturligt att spela med en progressiv tidslinje som man förslagsvis dokumenterar säsong för säsong. Att dokumentera sin historia är en väldigt bra sak som gör att man kan bygga väldigt komplexa kampanjer utan att spelarna tappar greppet.

Lämpligt startpaket är: Grundboken, Wizards grimoire, Mistridge, Ordo Nobilis samt en massa historieböcker om 1200-talet.

(*) En munk i Aragonen på 1200-talet skrev en matematiskuppsats i vilken han redogjorde för diskussioner med kolleger om en punkts odelbarhet och oron för ett evigt expanderande universum. Uppsatsen kom till Rom där den arkiverades i Vatikanen i 800 år. /images/icons/crazy.gif

/K

panurg

Veteran
Re: Ars Magica!

Jeg skal forklare deg hva Ars Magica er men siden jeg skriver på norsk så blir du nok ikke klokere.

Konseptet med Ars. er Covenanten spillerne skal bevare Covenanten sine interesser.
Hva er en Covenant? Det er ett tilholds sted for Magikere, der de kan studere sin magi uten forstyrelser.Det en slags type kloster,det er spillernes hjem.
Man har tre typer spiller:
Grogs: de som gjør det praktiske arbeide på COV.
Companion:Magikerens Høyre hånd (f.eks:en tyv, sverdman,eller Bard
Magus:Magiker
i Ars Magica er spillet lagt opp til at du kan variere mellom disse tre typene i en og samme Kampanje.
Man kan spille: intriger med andre cov., quester mot drager for å finne Vis(magi i fysisk form),Eller man kan ut på eventyr for å utforske Arkadia og få dypere innsikt.
ARS.kan sammenlignes med Pendragon, og må ikke sammenlignes med Warhammer

Annbefales

Panurg