Ars Magica utspelar sig i "Mythic Europe" i början av 1200-talet. Världen är i stort sett historisk men med en hel del mytologiska inslag, det finns bland annat älvor, troll och magiker. Den kristna mytologin är mycket viktigt. Änglar och demoner är överordnade magin, dvs du kan inte besegra en ängel med magi (du kan i allmänhet förstöra dess fysiska kropp men inte egentligen besegra den). Spelet har fått utstå en hel del kritik för att det fokuserar för mycket på lortig socialrealism. Kritiken är delvis befogad; Speciellt angående vissa moduler.
Grundidén är att spelarna är magiker som tillhör Hermesorden, ett hemligt börderaskap som spänner över hela Europa. Mycket fokus läggs vid att driva långa kampanjer där rollpersonerna sköter en magikerkibutz där förutom magikerna en hel del vanligt folk bor och arbetar. Politik inom orden och relationerna till lokala adelsmän och/eller kyrka brukar också vara viktigt.
Jag tycker att Ars Magica är ett väldigt bra spel. Det är främst avsett för den som gillar att "pyssla" med sin rollperson, det är inte egentligen avsett för teaterspel eller riddarromantik. Man har som spelare mycket stor frihet att planera sitt magiska forskningsarbete och det kan ta mycket tid i anspråk. Spelet lämpar sig därför för långa spelsessioner (ta gärna en hel dag).
/Kalil