Nekromanti Artärblödningar

Telach

Veteran
Hur fungerar det med artärblödningarnär man inte har tillgång till sjukhus? Antag att man blir skjuten i halsen och får en artär blödning och har ingen chans att komma till sjukhus. Hur gör man för att överleva då? Finns det nån sjukhus låda eller liknande man kan använda eller dyligt?

Och om man får en artblödning i benet, kan man då helt enkelt amputera med en laser kniv eller liknande och således hindra att man blöder ihjäl?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Hur fungerar det med artärblödningarnär man inte har tillgång till sjukhus?"

Man dör :gremsmirk:, om inte någon har en tusenfoting, bränner igen eller syr igen såret.

"Och om man får en artblödning i benet, kan man då helt enkelt amputera med en laser kniv eller liknande och således hindra att man blöder ihjäl?"

Vet inte hur det är med laserknivar i NeoTech men jag har aldrig hört talas om det. Annars kan man använda en motorsåg och kapa benet vid låret nånstans... och sedan häftar man bara tillbaka benet och drar lite silvertejp runt det. (aldrig sett Decampitated?) :gremcool:

Hur som helst, så behöver du väl inte hugga av benet (jag vet att det är häftigt, men det finns smidigare lösningar). Bränn ihop det med närmaste svets eller strykjärn. Om man inte vill göra det så finns det ett ännu enklare alternativ:
Gör ett avsnörande förband (eller vad det nu heter) - ingen svårighet, man tar bara ett skärp eller nåt och drar ihop det så hårt man kan ovanför såret. Problemet är att lemmen måste amputeras inom i alla fall en halvtimme. (observera att det är svårt att göra på halsen - om man inte vill bli strypt - och på bröstkorgen/buken då de är så stora).

Hoppas jag var till någon hjälp.

Ezzy

Warrior
"Vet inte hur det är med laserknivar i NeoTech men jag har aldrig hört talas om det."
joddå det finns... fast dom är lite knepiga att arbeta med... motorsåg är nog bättre alternativ. hur som helst så verkar det lite korkat att såga av ett ben bara för att stoppa en blödning. :C)

" Om man inte vill göra det så finns det ett ännu enklare alternativ:
Gör ett avsnörande förband (eller vad det nu heter) - ingen svårighet"

svårigheten är Ob3t6 mot medecin eller första hjälpen och det tar 10rundor.

Telach

Veteran
Man dör , om inte någon har en tusenfoting, bränner igen eller syr igen såret.

Så det skall i princip gå att sy igen såret på en artärblödning i halsen? Hur fungerar detta regelmässigt? Räcker det med kirurgi färdigheten samt "nål och tråd" och hur lång tid kan det ta? Man blöder ju ihjäl rätt snabbt så det är ju viktigt att ha koll på tiden.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Okej, tack för rättelsen :gremsmile: (har alltid trott att det var utan svårighet).

Men jag tycker fortfarande att det är skitklyftigt att såga av benet vid en blödning... det går ju snabbt och fint att sätta tillbaka det igen om man nu mot förmodan behöver det. Om inte annat kan man använda det som en klubba :gremgrin:. Eller fälla krokben för någon... höö... hööö...

*den dåliga humorns försvarare*

(förresten så råkade jag ge dig en femma innan jag visste att du inte ville det, sorry :gremshocked:)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ja du, kan bara hänvisa till grundboken - jag orkar inte själv hämta den. Det tar väl 15 rundor eller så - jag gissar på svårighet Ob3T6, tror jag, och nål och tråd borde väl räcka...

Ezzy

Warrior
"Men jag tycker fortfarande att det är skitklyftigt att såga av benet vid en blödning..."
tja... vi talade väll om det in någon tråd längre ner? att man faktist kunde minska blödningen genom att skära av benet så helt oanvändbart är det ju inte. :C) om man råkar fastna med benet i en press så det bara är mos kvar kanske man kan skära av det...

"(förresten så råkade jag ge dig en femma innan jag visste att du inte ville det, sorry )"
ingen fara. :C) jag byter namn/inlogging igen snart. man kan ju inte blir respekterad. uschnej.

Ezzy

Warrior
det tar 10 rundor med svårgheten Ob3t6 mot kirurgi ifall jag inte förvirrar mitt lilla huvud, och man läker Ob3t6+effekt blödningstakt pluppar. och man kan ta och rengöra lite så man får en Ob lättare på det där slaget för inflammation... :C| och ifall det är tillräckligt stort/elakt så kan man gott använda lite antibiotika...

DAKRilla

Hero
"att man faktist kunde minska blödningen genom att skära av benet så helt oanvändbart är det ju inte."

Jag tror inte det var blödningen det var tal om i den diskussionen, utan det var nog trauman. Kapar man av ett ben helt så är ju samma ärter plus ett par till avkapade vilket borde öka blödningen aningen.

Telach

Veteran
Re: Artärblödningar + blodförlustk.

Det var precis var precis the infon jag sökte så tack för det.

Tror ni att det skulle gå att koppla en blodförlustskompensator till en extern blodkälla så man kan fylla på med så mycket som man har med sig? Det hade vart rätt smidigt ute i fält om man har med en kylväska med blodpåsar i.

swazze

Swordsman
Om man t ex har fått en atärblödning i benet så räcker det nog varken att sy ihop "såret" (jakett i benet ) eftersom det inte hindar artären att pumpa ut mer blod inne i benet eller att använda ett avsnörande förband (lårartären(eller vad den heter) ligger långt in i benet utom i ljumsken). Har ni sett Black hawk Down så utför dom en liten gullig (eller kanske inte) operation på en kille som fick sin lårartär avskjuten. Där var de tvungna att öppna såret och försöka klämma åt artären med en klämma och på så vis stoppa blödningen.

//Ändrat

Att såga av benet med en motorsåg är nog inte så lyckar eftersom risken finns att artären försvinner (drars) upp i benet. Och en motorsåg ger väll inte den renaste snittytan heller :gremwink:

//

Får man ett hål på halspulsådern så är väll det enda vettiga man kan göra innan man kommer under profosionell läkarvård är att stoppa ett finger i eller hålla hårt på arträren. Om man bara har en blödning i den ena aträren så tar förhoppningsvis den andra över och förser hjärnan med blod

w176

Förlorad dotter
Hmm hur är det där med atärer egentligan (är mycket bättre på atärstrypningar (en dubbelsidig får en rållvuxenkarl medvertslös på 2.7 sec om den utförs på rätt sätt)) men hursomhelst har jag för mig att enklaste sättet att tillfälligt stoppa en atärblödning är att snöra ihop den. antinen me någon form av snodd/band/snöre eller med en klämma (tänk sånadär man använder på plastpåsar) eller helt enkelt slå en knut. Fungerar i alla fall med fallet med benet.

Men om detta på något sätt skulle hjälpa on mågon av de två atärer som förser hjärnan med blod gick sönder, då jag tror att man helt enkelt skulle få grovt med hjärnskador på grund av syrebristen.

/Elin har köpt en ny fin blå kajalpenna

P|uT0NiUm

Swashbuckler
swazze gav en rätt bra förklaring på fenomenet blodsprut i samma tråd...

Har bara att tillägga att det är svinigt, men en svets gör nog susen (om man inte har tillgång till motorsågar, silvertejp och klammer alltså). Något vi har gjort (i NeoTech då, inte IRL... :gremwink:) är att hälla en massa krut i kulhålet och tända på, osäker på hur det fungerar i verkligheten dock...

Telach

Veteran
Något vi har gjort (i NeoTech då, inte IRL... ) är att hälla en massa krut i kulhålet och tända på, osäker på hur det fungerar i verkligheten dock...
Rambo har ju gjort det I en film så ideen det kan nog funka.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Rambo har ju gjort det I en film så ideen det kan nog funka.

Japp, för att allt man ser på TV är sant, och Rambo är bannemig den mest socialmilitärpsykologiskrealistiska rullen i filmens nu 107-åriga historia.

/Naug, trött, sarkastisk och lite elak :gremwink:

w176

Förlorad dotter
Sjav får jag någonslags mental bild av vad som skulle hända av man stoppa det det i ettför djup sår. "Booom, gigantisk köttkrater"

Ezzy

Warrior
Re: Artärblödningar + blodförlustk.

jorrå... koppla bara in den genom öppningen som man fyller på blod med i vanliga fall... tänk på att eftersom man fyller på med en spruta så måste du trycka in blodet från den externa källan annars kommer det att fyllas på väldigt sakta... nu så ser jag dig springa kring med en sådan där tuff liten ställning man har dropp i... :C)

DAKRilla

Hero
Ja, men den minskas inte. Blödningen från just den artären kanske minskas, men eftersom ännu fler artärer öppnas så minskas inte blödningen totalt. Det är det jag menar.