Vad har konstgjord intelligens med drakar och demoner att göra?
Inte mycket, men ta en snabb titt på det "screenshottet" jag har bifogat (260kb). Där ser ni början på en stridssimulator till DoD6, i redogörelsefasen har jag försökt få ned så mycket A.I. som det går i Excel.. dvs ingenting. /images/icons/laugh.gif
Nå för att komma till saken på ett segt vis;
Jag har brytt min hjärna med sannolikhetslära och statistik idag, och det resulterade i detta halvdanna forumlär (som jag inte bifogar pga copyrightskäl), nå vad är det till för? Jo att simulera strider mellan högst fyra personer och se hur det går..
Att utöka detta formulär kanske går, jag har inte provat det rent praktiskt än, men jag har inte stora förhoppningar på Excel... (mer om det senare)
Utökningen skulle då bestå utav att Excel automatiskt simulerar kanske 20 fullständiga strider och man kommer då få ut en siffra på hur stor sannolikhet en SLP klarar av en annan SLP.
Detta kan ju kanske vara användbart?...
Här kommer min teori (det är en teori kom ihåg det!)
Jag kan enkelt fixa en liknande formulär för EDD reglerna, om man utökar det så att man även där kan få ut en sannolikhet mellan två SLPn så har vi något ganska intressant på spåren, jo konverteringsregler.
För att två SLPn mellan ex. EDD och DoD6 skall kunna konverteras till varandra måste de ju ha lika stor sannolikhet att klara av samma fiende?
Tänk på att jag endast diskuterar yrkesnivåer och SKn och kanske även kanske KPn.
Om vi nu tar ett tänkt exempel där de omdiskuterade trollen ingår, dessa vet vi ju alla att de har endast bytat namn, men vad har vi för nytta av det ifall om den urkassa SLPn i DoD6 är "sämre" än den urkassa SLPn i EDD? Genom att simulera strider kan man (enligt mig) luska ut var den urkassa EDD SLPn står i jämfört med den urkassa SLPn i DoD6.
Hänger ni med?
Resten är enkelt, man behöver bara räkna baklänges när man fått redan på att den urkasse EDD SLPn har hamnat på kanske yrkesnivå "amatörlärling" eller nått, vad vet jag?
Det som behövs är simulering med en "maxad" och en "minad?" SLP i båda versionerna mot något motstånd som är samma i de bägge versionerna (ex. trollen/orcherna, diverse djur, Osv osv).
Nu går jag tillbaka till Excel
Excel är skitkasst i detta syfte, och begränsingarna är många, kanske det är någon där ute som har för mycket fritid och som kan något rejält programmeringsspråk? Då borde prövningen av teorin vara en liten bit kaka för denna person.
Hela konverteringsbiten känns ganska komplex, är det någon som har tagit sig an uppgiften? Hade varit fräckt, kanske min teori hjälper... det tror jag iaf...
/images/icons/smile.gif
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
Inte mycket, men ta en snabb titt på det "screenshottet" jag har bifogat (260kb). Där ser ni början på en stridssimulator till DoD6, i redogörelsefasen har jag försökt få ned så mycket A.I. som det går i Excel.. dvs ingenting. /images/icons/laugh.gif
Nå för att komma till saken på ett segt vis;
Jag har brytt min hjärna med sannolikhetslära och statistik idag, och det resulterade i detta halvdanna forumlär (som jag inte bifogar pga copyrightskäl), nå vad är det till för? Jo att simulera strider mellan högst fyra personer och se hur det går..
Att utöka detta formulär kanske går, jag har inte provat det rent praktiskt än, men jag har inte stora förhoppningar på Excel... (mer om det senare)
Utökningen skulle då bestå utav att Excel automatiskt simulerar kanske 20 fullständiga strider och man kommer då få ut en siffra på hur stor sannolikhet en SLP klarar av en annan SLP.
Detta kan ju kanske vara användbart?...
Här kommer min teori (det är en teori kom ihåg det!)
Jag kan enkelt fixa en liknande formulär för EDD reglerna, om man utökar det så att man även där kan få ut en sannolikhet mellan två SLPn så har vi något ganska intressant på spåren, jo konverteringsregler.
För att två SLPn mellan ex. EDD och DoD6 skall kunna konverteras till varandra måste de ju ha lika stor sannolikhet att klara av samma fiende?
Tänk på att jag endast diskuterar yrkesnivåer och SKn och kanske även kanske KPn.
Om vi nu tar ett tänkt exempel där de omdiskuterade trollen ingår, dessa vet vi ju alla att de har endast bytat namn, men vad har vi för nytta av det ifall om den urkassa SLPn i DoD6 är "sämre" än den urkassa SLPn i EDD? Genom att simulera strider kan man (enligt mig) luska ut var den urkassa EDD SLPn står i jämfört med den urkassa SLPn i DoD6.
Hänger ni med?
Resten är enkelt, man behöver bara räkna baklänges när man fått redan på att den urkasse EDD SLPn har hamnat på kanske yrkesnivå "amatörlärling" eller nått, vad vet jag?
Det som behövs är simulering med en "maxad" och en "minad?" SLP i båda versionerna mot något motstånd som är samma i de bägge versionerna (ex. trollen/orcherna, diverse djur, Osv osv).
Nu går jag tillbaka till Excel
Excel är skitkasst i detta syfte, och begränsingarna är många, kanske det är någon där ute som har för mycket fritid och som kan något rejält programmeringsspråk? Då borde prövningen av teorin vara en liten bit kaka för denna person.
Hela konverteringsbiten känns ganska komplex, är det någon som har tagit sig an uppgiften? Hade varit fräckt, kanske min teori hjälper... det tror jag iaf...
/images/icons/smile.gif
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134