Nu har jag skrivit ett regelutkast som kräver lite speltest (regelverket är ungefär d20):
Artificiell intelligens
Den artificiella intelligensen har kommit långt men inte så långt som man kan tänka sig.
Avancerade datorer kan göra avancerade beräkningar, men för att hantera riktigt komplexa problem (sektorhopp i hyperrymden, avancerad dekryptering eller vapensystem bestående av svärmar av drönare och droider) krävs artificiell intelligens.
En artificiell intelligens kan ha egenskapsvärden: Tanke, Vilja och Utstrålning i sig självt, övriga egenskaper beroende på vilka fysiska sensorer och ting den är ihopkopplad med. Den kan även ha färdigheter den är tränad på, som Köra rymdskepp eller Knäcka koder, eller stridsvärdena Pricksäkerhet och Försvar. AI:n behöver göra prov för att lyckas.
Problemet är att bra artificiell intelligens också har bieffekter i form av egenheter. Varje gång AI:n fumlar (1 på den tjugosidiga tärningen) ger sig egenheten tillkänna och ställer till det. Risken ökar med 1 efter varje gång det händer (andra gången blir det fummel vid 1-2) upp till 10 (hälften av proven slutar i fummel).
Exempel på egenheter är: Okontrollerbar ilska, paranoia, hysterisk sorg, tvångsmässigt skämtande, lömskt hat och dubbelspel, förälskelse i spelarfigurer eller fiender, härskarkomplex, rasism gentemot icke-AI med mera.