Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Något jag finner att jag ofta måste förklara för andra spelare är sannolikhetslära. Det är ett ämne som påverkar alla gamers (utom friformarna då, såvida man inte betraktar spelledarens omdöme som slumpmässigt), men som det florerar mycket missförstånd och okunskap kring (som klassikern "Nu har jag slagit fem ettor på raken, nu kan inte nästa slag bli en etta!", eller varför inte "Det är 95% chans att lyckas, så inget kan gå fel!").
Varför inte ha med en artikel där grunderna kring sannolikhetslära förklaras på ett spelanpassat sätt? Lite om olika sorters sannolikhetsfördelningar och sånt. Kanske lite om historiken kring sannolikhetsläran och dess användning i olika sammanhang?
Om man har konkreta exempel och bra figurer (sannolikhetslära är egentligen en väldigt grafisk matematik) så behöver inte en sådan artikel bli tråkig som en formelsamling.
Dessutom, trots att det är en så central kunskap för alla gamers (man blir bättre som rollspelskonstruktör och spelledare, man överlever längre som spelare, man blir bättre brädspelare) så har jag hittills inte sett någon artikel som tar upp det i en speltidning.
Bara ett förslag. Räkna inte med att jag tänker skriva artikeln...
Varför inte ha med en artikel där grunderna kring sannolikhetslära förklaras på ett spelanpassat sätt? Lite om olika sorters sannolikhetsfördelningar och sånt. Kanske lite om historiken kring sannolikhetsläran och dess användning i olika sammanhang?
Om man har konkreta exempel och bra figurer (sannolikhetslära är egentligen en väldigt grafisk matematik) så behöver inte en sådan artikel bli tråkig som en formelsamling.
Dessutom, trots att det är en så central kunskap för alla gamers (man blir bättre som rollspelskonstruktör och spelledare, man överlever längre som spelare, man blir bättre brädspelare) så har jag hittills inte sett någon artikel som tar upp det i en speltidning.
Bara ett förslag. Räkna inte med att jag tänker skriva artikeln...