Nekromanti Artiklar i Fenix

Som ni säkert redan känner till brukar vi ha med Western-artiklar i speltidningen Fenix. Flera av dessa artiklar har kommit till tack vara frågor och önskemål från er som spelar Western.

Vi tänkte därför lägga ut en förfrågan här på forumet om vad ni vill se för artiklar i Fenix.

Det behöver inte vara specifika artikelförslag, utan kan även vara generella synpunkter som spellederpersoner, platser etc.

/Anders & Tove

Derlon

Veteran
Skulle uppskatta en artikel som ger lite fördjupning i militärens närvaro runt området kring Tucon. Eftersom det ligger en militärförlägning i närheten kan man kanske tänka sig en liten karta över militärens område.

Fler artiklar

Vi ser gärna att det kommer mer förslag på vad ni vill se för typ av artikelmaterial till Western. Det behöver inte ha en koppling till Arizona, utan kan vara artiklar om vad som helst som har att göra med Western.

Så kom med fler förslag.

/Anders

Phelan

Hero
Re: Fler artiklar

En artikel om den vanlige medborgarens sociala liv och nöjen. Danshallar, kyrkkaffes sociala funktion, dejtande och match-making (gärna för olika nivåer i samhället) osv. Helt enkelt lite mer uppslag för de rollpersoner som inte bara vill hänga på saloon när de inte jagar laglösa/jagas av lagen.

Mvh / Phelan

Rosen

Myrmidon

Det behöver inte ha en koppling till Arizona, utan kan vara artiklar om vad som helst som har att göra med Western.

Som sagt - tjära och fjädrar. (-:
Beskrivning, historisk relevans, effekter på hälsan...

--
Åke

Derlon

Veteran
Vore intresant med en artikel om de så kallade civiliserade indianerna. I regelboken står det att de klär sig som vita och lever i städer (med nästan bara indianer) som liknar de vitas städer. Skulle vilja veta lite mer om hur mycket de trots det har kvar av sin egen kultur. Vad tycker vita om dem, kort sagt detta borde vara en intresant kultur krock att fördjupa sig i. Om någon spelare skulle spela indian torde det dessutom vara dessa stamar som är mest intresnta.

Derlon

Veteran

Vet att det för länge sedan på Rävspels hemsida stod att man planerade att ge ut en tidsenlig postorderkatalog med (vad jag förstod) både bilder och kortare text samt pris på saker som kurser, kläder, ja allt melan himel och jord.

Vet inte om den fortfarande planeras att ges ut. Om inte kanske det mest matnyttiga kunde ges ut som en artikelserie i Fenix. Allt som hjälper till att få världen att kännas verklig är bra! Men vad vet jag, det kanske är ett tåkigt förslag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Håller med ! Skulle överhuvudtaget vilja se mer indianmaterial, inkluderande en fördjupning om indiankampanjer. "Vad gör man", som Krille säger. Det är ju dessvärre så att vi ofta bara får se den koloniserande sidans syn på historien, så en artikel om indianernas situation och tips på lämpliga kampanjmodeller under olika epoker vore väldigt roligt (allt från helt och hållet indianska kampanjer till tips på vilka motgångar en rollperson med indianskt ursprung kan tänkas möta i det amerikanska samhället). Denna artikel får gärna, om tid finnes, vara lite längre än normalt, alternativt uppdelad i flera delar -- det är ju ett stort ämne.

Derlon

Veteran

Något jag skulle se mer av, kanske som en artikel i Fenix men änu helere som ett kapitel i den nya utgåvan av Western är regler för att köpa mark, bygga hus, sköta störe boskaps hjordar och regler för att starta affärsverksamheter av olika slag och hur stor avkastningen kan tänkas bli. Regler kring detta skulle ge utterligare djup i både världen och i kampanjspel. Som det är nu är det svårt att veta exakt vad det kostar att driva till exempel en ranch. Om det fanns lite riktlinjer vore det oerhört intresant att sätta en spelare som ägare till en ranch där dene kunde planera både årsbudget, investeringar för att öka avkastning etcetera. Allt för att få mer pengar för att anställa mer folk för att öka avkastningen. Eller är det kanske revolvermän som behöver anställas för att kunna försvara sig mot ärkefienden?

Har flera gånger råkat ut för att spelarna faktist får en mindre förmögenhet. Och för mig som speledare vore det förträffligt om spelarna kunde låsa sina tillgångar i investeringar och inte koma åt sina pengar lika lätt. Istället för att gå omkring och vara rika som troll.

Rickard

Urverk speldesign

Just i pengafrågan så kan jag hänvisa till denna sida, där jag har samlat ihop lite texter och stuff från olika hemsidor runt om i världen. Filen jag tänker på heter Houseruledraft och har med lite priser om man skulle vilja slå sig ner till ro. Just tidslinjen i början och allt från sida 11 och framåt kan ni skippa, för det är relativt Deadlandsspecifikt.

/Han som kan säga att hela sidan kan när här

Rickard

Urverk speldesign

"Filen jag tänker på heter Houseruledraft och har med lite priser om man skulle vilja slå sig ner till ro."
Men! Jag är ju knäpp! Glömde ge direktlänken till den sidan, så ni slipper leta.

/Han som såg att han skrev fel i signaturen också, så han undrar lite vad han pysslade med