Nekromanti artiklar på wrnu

CapnZapp

Myrmidon
Jag undrar om jag inte frågat en gång förut men minns inte svaret, så:

Vad är anledningen till att artiklar o recensioner på WRNU göms undan så till den milda grad att vid de sällsynta tillfällen google leder mig till en sida som http://www.rollspel.nu/articles/recensioner.html?start=110 blir jag helt förbluffad?

När jag går till rollspel.nu eller http://www.rollspel.nu/forum finns det inga spår efter dessa andra sidor.

(Ni får gärna svara med en hänvisning till existerande redogörelser, om ni tycker ni redan tjatat ut ämnet)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Artikelsystemet och forumet är helt olika system, med separata inloggningar och administratörssystem.

Bland de saker jag och Gardener jobbade med innan jag klev ner som teknisk administratör och han försvann var att försöka hitta ett sätt att ha enhetlig inloggning för båda systemen; knyta dem närmare varandra helt enkelt. Det gick inte speciellt bra.

I slutänden gav vi upp. Jag misstänker att en av anledningarna till att artikelsystemet är dolt är att man inte vill förvirra besökare med att två "delar" av sidan har olika interface - och olika inloggningar.

Man har valt att fokusera på kärnaktiviteten, helt enkelt.

Jag hoppas att man vid en eventuell forumflytt eller liknande försöker föra över artiklarna; de är trots allt historiska dokument.

Egentligen tycker jag gott att det kunde få finnas en länk till dem här nånstans också, typ i menyn eller så. "Gamla artiklar" eller nåt.

anth

Vetefan
Om du tittar på senaste aktivitet på de sidorna ser du att ingenting skrivits de senaste 2 åren.
De används inte längre och det är nog inte meningen att man ska hitta dem (dock är google ruskigt bra på att hitta saker som man inte ska kunna hitta).

Om jag minns rätt var anledningen till att man slutade använda artikelsystemet att det inte var kompatibelt med forumet. Man blev helt enkelt utkastad när man surfade från forumet till artikelsystemet (eller om det var tvärt om) och var tvungen att logga in igen.

Den nya forumsplattformen (som Spidde förhoppningsvis arbetar på) kommer att ha ett integrerat artikelsystem så då kan vi börja skriva artiklar igen.
Tyvärr är den nya forumsplattformen inte bakåtkompatibel så vi kommer fortfarande inte komma åt de gamla artiklarna.

anth

Vetefan
krank said:
Jag hoppas att man vid en eventuell forumflytt eller liknande försöker föra över artiklarna; de är trots allt historiska dokument.
Not gonna happen.
Det som kommer hända när den nya forumsplattformen (med integrerat artikelsystem) tas i bruk är att det gamla artikelsystemet och forumet låses och blir read only.

Det är så mycket arbete med att föra över gammal skit till den nya plattformen att jag inte tror någon vill göra det på frivillig basis (men man kan alltid hoppas).

krank

anth said:
Tyvärr är den nya forumsplattformen inte bakåtkompatibel så vi kommer fortfarande inte komma åt de gamla artiklarna.
Däremot lär ni ju kunna hitta frivillig arbetskraft för att föra över artiklar... Så döda inte det gamla systemet direkt vid bytet - snälla?

CapnZapp

Myrmidon
Det är förstås en utvikning, men jag kan för mitt liv inte förstå varför wrnu skulle vara en så särskild snöflinga att ni måste skapa ett eget forumsystem.

Varför inte bara sätta upp vbulletin, phpBB etc som alla andra och sedan ägna era mycket trevliga energier åt det som är intressant, nämligen rollspel och relaterade aktiviteter. Det är ju inte så att antalet aktiva rollspelsentusiaster blir fler av att ni uppfinner hjulet på nytt - om något så är det ju tvärtom: rollspel.nu skrämmer helt klart bort folk med sin säregna funktion; något som inte ens de mest finurliga funktioner kan rättfärdiga...

(Sorry I got carried away. Ja, detta får gärna ryckas ut i egen tråd; det har ju inget med artikelsystemet att göra)

krank

anth said:
Not gonna happen.
Det som kommer hända när den nya forumsplattformen (med integrerat artikelsystem) tas i bruk är att det gamla artikelsystemet och forumet låses och blir read only.
Med "föra över" menade jag alltså "lägga över filerna till den nya servern, eller inte stänga ner den gamla servern". Dvs så att artiklarna åtminstone går att läsa. Read-only räcker utmärkt.

anth said:
Det är så mycket arbete med att föra över gammal skit till den nya plattformen att jag inte tror någon vill göra det på frivillig basis (men man kan alltid hoppas).
Förutsatt att det gamla systemet ligger kvar så tror jag absolut att man kan hitta frivilliga. Observera plural dock; jag snackar inte om att en enda forumit ska föra över allt. Snarare att man delar upp arbetet - säg att man gör en lista över alla artiklar som faktiskt ska föras över; jag tänker att recensioner är viktigare än ickefungerande julkalendrar där man inte kommer åt filerna längre, t.ex. Jobbet per artikel blir:

* Markera all text i originalartikeln.
* Skapa ny artikel i nya systemet.
* Klistra in text.
* Spara

Det är ett ganska snabbt arbete som borde kunna gå på ett par minuter.

Jag tror att det går att hitta några personer som kan tänka sig att spendera ett par minuter...

anth

Vetefan
krank said:
Däremot lär ni ju kunna hitta frivillig arbetskraft för att föra över artiklar... Så döda inte det gamla systemet direkt vid bytet - snälla?
Som jag förstått håller det nuvarande forumet på att krascha så Spidde kommer att låsa det så fort det bara är möjligt - just för att vi inte ska förlora data.

Vad jag menade med "inte komma åt" var att inlägg i det nuvarande forumet inte kommer att synas i det nya forumet.
Det betyder inte att det nuvarande forumet kommer att försvinna, bara att det blir read only.

Att hitta arbetskraft, med kompetens, som är frivillig och som har mycket fritid är vad jag menade med att man alltid kan hoppas. :gremsmile:

anth

Vetefan
CapnZapp said:
Varför inte bara sätta upp vbulletin, phpBB etc som alla andra och sedan ägna era mycket trevliga energier åt det som är intressant
Men det är ju det Spidde håller på med just nu. :gremsmile:

Tyvärr tar det även tid att sätta upp ett nytt forum.