Re: Förklaring och frågor.
"Det här skulle jag verkligen vilja veta hur det fungerar."
Skalan i Babylon Project går från 0 till 9 på attribut, med 5 som medel över alla raser. En typisk människa har följande attribut:
Charm 6, Finesse 6, Presence 4, Xenorelations 5, Intelligence 5, Insight 5, Wits 5, Perception 5, Strength 4, Agility 5, Endurance 4, Coordination 5.
Andra raser har andra startvärden. En narn har följande radda:
Charm 4, Finesse 4, Presence 6, Xenorelations 3, Intelligence 5, Insight 5, Wits 4, Perception 4, Strength 6, Agility 5, Endurance 6, Coordination 5.
Sedan är det bara att balansera. Du kan som mest förändra ett attribut med två snäpp åt endera hållet. Man kan fördela höjningarna/sänkningarna, så om jag höjer min rollpersonsn Finesse från 6 till 8 så kan jag göra det genom att till exempel sänka Xenorelations och Wits med en vardera till 4.
"Så Västmarks system skulle nog inte passa... (Världen har många raser, inte lika jordnära som V-mark.)"
Bara för att jag inte har orcher i Västmark så betyder det inte att det är omöjligt att ha något annat än människor. Tvärtom är egentligen allt annat än människor en sån sabla röra att "raser" eller "arter" är ett klumpigt verktyg som inte skulle kunna fungera. En sorts älvafolk som lever i skogen utanför en by kan vara helt olik en annan sorts älvafolk i grannbyns skogsdunge, trots att båda skulle kunna klassificeras grovt som "skogsvätte".
Det finns fyra stora grupperingar, nämligen människor, halvfolk, djurfolk och älvafolk. Djurfolken är tämligen fria att bygga som man vill, men många spelledare vill inte ha med dem (eftersom de inte är "fräcka" eller nåt). Älvafolk och halvfolk finns i fyra "överklasser": Älvablod +1 innebär att någon förfader var älvafolk men att man i övrigt är rätt normal. Älvablod +2 innebär att man är halvfolk. Det syns att man har härstamning från älvafolken. Älvablod +3 innebär att man tillhör småfolken, och de finns i
många olika smaker, från små älvor, tomtar och vättar till dvärgar, troll och rån. Älvablod +4 innebär att man tillhör de "riktiga" älvafolken,
daoine sidhe eller
kia sidhe, det vill säga Västmarks motsvarighet till alver.
Så möjligheterna finns där, fast istället för att låsa fast raser i någon form av standardmall ("alla orcher får -3 på PER och +2 på STY") så får spelaren själv hitta på vad han vill ha. En jätte skulle kunna ha Älvablod +3, Stor +4, Övernaturlig egenskap +3 och Stark +7, till exempel. Och ska man nu göra en orch, ta Ful -2, Stark +4 och Raseri -2 som standard.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>