Nekromanti Arvids princip: Handling, konsekvens och handling

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Re: Story Now utan Premiss?

Måns said:
Arvid A. C. said:
Du skriver också om att AW och Dogs har någon form av manus, är det detta du vill utforska helst? Om man kan spela helt förutsättningslöst?
Ja, går det?
Nu har jag tagit mig själv i örat och skummat igenom AW. Mycket trevligt spel.

Men denna fråga... Ligger det inte i de beskrivande ordens natur att vara helt oförenliga? Manus != Förutsättningslöst?

Däremot så är det i verkligheten väldigt enkelt att lösa. Spelare kan via specifika agendor driva mot en manusbunden händelse (så är det ändå över lag "karaktärsdragsdrivna" indiespel) och spelledaren kan placera scener och skeenden som driver mot manusets upplösning.

Som utvik; Jag har aldrig förstått varför man skall dra en såpass hård linje som att säga att något är förutsättningslöst. Det är nästan lika knas som att hårddra begreppet rälsning. Den ideala punkten för de flesta upplever jag ligger mellan de två ändpunkterna och även i trad så ligger de flesta spelare troligen närmare förutsättningslöst än riktigt rälsat/manusbundet. Jag menar, vi pratar rollspel, inte en pjäs eller bok. Slut utvik.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Re: Story Now utan Premiss?

Ram said:
Men denna fråga... Ligger det inte i de beskrivande ordens natur att vara helt oförenliga? Manus != Förutsättningslöst?

Däremot så är det i verkligheten väldigt enkelt att lösa. Spelare kan via specifika agendor driva mot en manusbunden händelse (så är det ändå över lag "karaktärsdragsdrivna" indiespel) och spelledaren kan placera scener och skeenden som driver mot manusets upplösning.
Det jag funderar på är alltså helt förutsättningslöst spel, helt utan manus. Förutsättningslöst här ska tolkas som att karaktärerna inte driver spelet a la Story Now.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Re: Story Now utan Premiss?

Måns said:
Det jag funderar på är alltså helt förutsättningslöst spel, helt utan manus. Förutsättningslöst här ska tolkas som att karaktärerna inte driver spelet a la Story Now.
Sorry, jag läser som en kratta... Jag tolkade det som AW med manus fast förutsättningslöst.

Jag antar att det inte är något som helst problem att spela förutsättningslöst. Däremot så undrar jag om det är kul? Om spelledaren inte driver och spelarna inte driver i något som engagerar dem (behöver inte vara bundet i regler) så lär historien bli därefter, inte sant?

Men det beror på vad man gillar. Diverse rollspelsbarsscenarior har blivit både kul och spännande med luddiga till obefintliga karaktärsbeskrivningar och ett fåtal på en höft framtagna nyckelord. Kan vara kul för kortare scenarion, men troligen meningslöst för längre då man sannolikt då vill investera mer i sin karaktär.

Jag funderar på om jag skall dra en anekdot om när vi inspirerade av Tjuvstaden spelade en friformskampanj som handlade om själva staden, men jag tror jag hoppar det för nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Re: Story Now utan Premiss?

Ram said:
Jag antar att det inte är något som helst problem att spela förutsättningslöst. Däremot så undrar jag om det är kul? Om spelledaren inte driver och spelarna inte driver i något som engagerar dem (behöver inte vara bundet i regler) så lär historien bli därefter, inte sant?
Det är nog en bra sammanfattning. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Avrundning

Du har helt rätt, Pilze. Jag ville testa om min princip fungerade i allt rollspel, men det blir tydligt i ditt inlägg att den fungerar när spelarna ska agera genom att fatta val, inte när man de ska utforska genom slutledning.

Skitbra inlägg.

Krank, jag tror att du har haft tur, eller bara att vi har olika prioritering av slutledning-handlande i rollspel, så att principen inte framstår som lika viktig.

Men principen ska också vara ett allmänt, snarare än ett kontroversiell uttalande. Ifall ingen kände igen sig i den eller kunde koppla den till deras uppfattning av gott spelledande så hade den varit ett totalt misslyckande. Jag tror också att vi begår ett misstag om vi utgår från gott spelledande, istället för att arbeta mot gott spelledande.

Principens syfte:

1) En lärdom för de spelledare som...
- Inte är intresserade av den tråd som spelarna hittat
- Vill lyfta fram ett tema eller en annorlunda aktivitet i spelet
- Vill plocka upp spelarnas iniativ
...och som antingen inte vet hur man hanterar detta, eller som oftast lyckas men ibland inte, och som vill veta vad nyckeln är egentligen. (De flesta är väl här ibland)

2) Möjliggöra vidare diskussion
 
Top