Re: Story Now utan Premiss?
Men denna fråga... Ligger det inte i de beskrivande ordens natur att vara helt oförenliga? Manus != Förutsättningslöst?
Däremot så är det i verkligheten väldigt enkelt att lösa. Spelare kan via specifika agendor driva mot en manusbunden händelse (så är det ändå över lag "karaktärsdragsdrivna" indiespel) och spelledaren kan placera scener och skeenden som driver mot manusets upplösning.
Som utvik; Jag har aldrig förstått varför man skall dra en såpass hård linje som att säga att något är förutsättningslöst. Det är nästan lika knas som att hårddra begreppet rälsning. Den ideala punkten för de flesta upplever jag ligger mellan de två ändpunkterna och även i trad så ligger de flesta spelare troligen närmare förutsättningslöst än riktigt rälsat/manusbundet. Jag menar, vi pratar rollspel, inte en pjäs eller bok. Slut utvik.
Nu har jag tagit mig själv i örat och skummat igenom AW. Mycket trevligt spel.Måns said:Ja, går det?Arvid A. C. said:Du skriver också om att AW och Dogs har någon form av manus, är det detta du vill utforska helst? Om man kan spela helt förutsättningslöst?
Men denna fråga... Ligger det inte i de beskrivande ordens natur att vara helt oförenliga? Manus != Förutsättningslöst?
Däremot så är det i verkligheten väldigt enkelt att lösa. Spelare kan via specifika agendor driva mot en manusbunden händelse (så är det ändå över lag "karaktärsdragsdrivna" indiespel) och spelledaren kan placera scener och skeenden som driver mot manusets upplösning.
Som utvik; Jag har aldrig förstått varför man skall dra en såpass hård linje som att säga att något är förutsättningslöst. Det är nästan lika knas som att hårddra begreppet rälsning. Den ideala punkten för de flesta upplever jag ligger mellan de två ändpunkterna och även i trad så ligger de flesta spelare troligen närmare förutsättningslöst än riktigt rälsat/manusbundet. Jag menar, vi pratar rollspel, inte en pjäs eller bok. Slut utvik.