Re: Demografi, utgivningsstrategier, mm
Imo, anledning till att religionsmodulen suger är att det är så pass mycket som är rakt rippat ifrån våran värld. Daak kyrkan är ju bara en töntig kopia på kristendomen medan t.ex. Aurias och Pelias är en av de bästa skapelserna i Eon
Jag tycker inte om Aurias och Pelias heller, men det är inte för att konceptet är dåligt, utan för att beskrivningen av religionen är det. Den hade behövt lägga emfas på helt andra saker, framförallt vilken funktion den fyller i vardagslivet och samhället och
hur, och vara försedd med interna konflikter man kunde bygga intriger på. Även religionens teologi och historia hade göras mycket mer komplex, färgstark och spännande än den är.
Förlåt, men I call BS tunga Det finns mängder med Eon-moduler kvar att skriva som skulle kunna vara relevanta. Visst, jag håller med om att Mundana definitivt hade kunnat struktureras bättre, men det finns mycket att skriva om saker utanför Mundana.
Jag redogjorde här för hur jag tror att Neogames resonerar. Jag hade kanske resonerat likadant (mer eller mindre), men jag vill lägga in reservation för att det kan finnas considerations och faktorer som inte jag tänkt på. Dina bokförslag är bra, men en my magibok är ju på väg, en ny religionsbok kan inte komma innan den gamla sålt slut, så hur tänker du, det där vore ju just det jag pratat om, dvs möjligheten att ge ut expanderade och reviderade versioner av gamla moduler?
En Ebhronmodul kan nog bli aktuell någon dag (Ebhron byggs ut rejält i samband med Demographica Mundana, as a matter of fact...), Stadsspel och Bönder & Hantverkare, well, it could be good, men jag tror mer på moduler om specifika städer då. As for taupmodulen, Mundanas baksida, Forntiden, yeah, well, it could be awesome, jag håller med, men de vore kanske för nischade för att sälja. Och äventyr säljer dåligt. Eonmoduler måste rimligen sälja så bra att Neogames har råd att trycka nya moduler, annars är det slut med Eon. Börja köp äventyr, så kanske man kan släppa fler av dem...
Jag är jätteför att man 10 dubblar befolkingssiffrorna så man faktiskt kan känna att världen inte är en karg och ödslig plats då man läser grundböckerna .Granted, det är iofs den bilden jag hade av mundana då jag läste Mundana boken. Jättefina ruiner och annat. tecken på svunna civilisationer och en ny försvagad människoskara.
Alltså, visionen med de nya befolkningssiffrorna är att fortfarande behålla Mundana som en relativt ödslig värld; bara inte en orimligt ödslig en. Det kommer fortfarande finnas enorma ödemarker, hemsökta gudsförgätna platser, övergivna ruiner, you name it...det är snarare så att det finns mer folk -där det väl finns folk-, vilket inte behöver göra de ödsliga platserna mindre ödsliga. Mûhads befolkning tex är hårt ihoppackad i de få bördiga områden som finns; överallt annars bor fortfarande knappt en kotte.
Jag vill för övrigt se farligare monster! De flesta monster som inte brutaliserar spelare går ner jättefort (stackars bergstroll som dog på två rundor frown ) bl.a. för att de saknar lite ordentligare rustningsvärden eller dyl.
Det är för att undvika-reglerna är för generösa och det är så oklart om man kan parera attacker från djur eller ej; mänskliga kämpar har helt enkelt väldigt lätt att försvara sig mot djur. Jag kör med en husregel där alla djur och monster (exakt definition helt arbiträr) alltid gör full skada med motanfall; detta gör att de inte slösar bort sin potential om de inte är anfallare, utan de kan kötta på varje runda. Endast smarta djur (pantheror tex) försöker undvika attacker när jag sl:ar; de flesta kör fullt motanfall och kastar sig på motståndaren med allt de har.