Nu kan jag inte vara tyst längre. Hur många som borde bo i Asharien vet jag inte, men nu måste jag försvara en av mina favoritplatser, Ashaslätten.
Följande har jag saxat ur A&S samt barbarerböckerna.
- Jorden är torr och ofruktbar...
(Ingen bra start för en bonde, behöver större marker än en "normal bonde" för att få fram tillräckligt med gröda. Större marker behöver mer vatten - som inte finns, vi kommer till det.
-Terrängen är uppsprucken av kanjoner, raviner och bergsklyftor där floder en gång runnit.
(Inget bra ställe för en åker - eller? Nu börjar eventuellt boskap bryta ben och dö också, men det är klart - de har ju redan törstat ihjäl. Någon form av kamelgetter borde dock funka).
-Torr het sommar i ett halvt år. Vinter kall, blåsig och ytterst snöfattig.
(Snöfattig tyder på taskigt läge för odling, vi får fortsätta hoppas på våra kamelgetter och att de har gräs och buskar att käka.)
-Att finna vatten är i det närmaste omöjligt om man inte känner slätten utan och innan. (Auser?)
(Verkar krångligt)
-Vår och höst korta med skyfall som spolar bort jorden, då fylls många av kanjonerna med vatten. Men vattnet försvinner på ett par veckor.
(Ok, där rök jorden men den hade vi ju ändå ingen glädje av. Dessutom fick våra kamelgetter vatten, två gånger om året i ska vi säga 6 veckor åt gången.. Det här kan bli något!)
-Vid då få vattendrag som går att finna växer det ibland gräs men detta torkar snabbt sönder...
(Hmm, det var illa. Inget gräs större delen av året. Nåja, getter klarar sig (nästan) på blad och bark. Det blir inga friska djur men de överlever nog.)
Naturlig fauna.
Giftormar, svartsvin, giftiga skalbaggar, vildhästar!, stäpphundar, jordbestar, kimeror och Asharisk jätteödla.
(Ok, set ut som att vi har ett visst svinn att vänta på vår gethord. Som bonde är vildhästar det enda jag vill träffa på av den naturliga faunan - och ärligt, hur f_n överlever de? Jag har en nödlösning på slutet.)
Naturlig flora.
-Finns gott om taggiga buskar som tyvärr är oätliga för boskap.
(Nu blev det inte många kamelgetter kvar. Bara de som inte behöver mat.)
-Ashamirgräs. Överallt i området ser man det knappt en meter höga röda gräset. Det är hårt och vasst och går hårt åt benen på de som vandrar där. Stigfinnare har tagit efter slättens urinnevånare och försett sina hästar med benskydd av ödleskinn för att förhindra skador.
(Där strök de sista getterna med, om vi inte förser dem med ödlebarding förståss.)
-Auser (nomaderna) bor nära ashariska bosättningar för att asharierna tagit deras bästa betesmarker. De klarar sig inte någon längre tid på stäppen de heller.
De flyttar runt hela tiden då de blev drivna från sina hem och marker -och kämpar för att överleva i ett av VÄRLDENS KARGASTE OMRÅDEN.(Ok, ok, det står inte med versaler- men det står så.)
Bonus:
-Rövare härjar i närheten av vägarna
De där eländiga kusarna då? Ja, jag vet inte hur man tänkte när man placerade dem här. Tror att det var för att öka på den "western-aura" som man kan hitta i modulen. Min förklaring i mitt Mundana är som följande.
Ur A&S - Mitt ute på den ashariska slätten ligger handelsstaden Fala. Området kring staden är någorlunda bördigt på grund av ...bla, bla, bla.
(Aha! Detta innebär att det gröna fältet kring Fala och Ross samt förmodligen delar av de gröna områdena kring Järnforsen också tillhör Ashaslätten. Så ok, klimatet för jordbruk suger lika hårt med kalla vintrar, men det finns i alla fall vatten nog i marken för att mer "vanlig" vegitation ska klara sig. Mer vanliga grässorter t.ex. Här kan de där krångliga pållarna få rumla runt. Gissa dock hur välkommna de är hos de bönder som faktiskt har en sportslig chans att bruka sin mark här. Ska vi ge dem tio år till utrotning?).
Jag vet faktiskt inte vad man skulle kunna skriva mer än vad Neogames har gjort för att beskriva ett ställe INGEN frivilligt flyttar till. Jag räknar varken Auser eller rövare till frivilliga.
Detta är min tolkning och hur jag har kommit fram till den. Det är inte en tolkning som jag vill påhyvla er andra (min inledning är menat med glimten i ögat). Jag vill bara uttrycka den då jämförelser med norrland gjorts så många gånger. Det här är mer att jämföra med, med... nä! - Det finns inget på jorden att jämföra med. Detta måste vara ett realistbrott! En ren fantasi?
Vladde - Tjötig, men gla´