Ymir
Blivande Stockholmshipster
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?
Det ska väl vara färdigt i samma veva som Eon IV.
Det ska väl vara färdigt i samma veva som Eon IV.
Om Ashaslätten är full av gräs, monster och auser, kan den knappast fullständigt ofruktbar, till skillnad från t ex Sahara där det mig veterligen inte växer massor med gräs, sylvasst eller ej.Evokee said:Ser inte varför Sahara eller den arabiska öknen skulle vara så mycket mer ogästvänligt än Asha-slätten, som är fullt av sylvasst gräs, jordbestar och andra monster.
Tänk i termer av småskaliga kampanjer istället för världar. Även om det finns feodalherrar med 50 000 undersåtar finns det också landägande lågadel med bara ett fåtal byar under sig. Vill du ha en begränsad hovintrig? Låt den omfatta ett grevskap snarare än hela kungariket. Då finns det dessutom utrymme att skala upp det hela till en storskalig kampanj om man vill.Evokee said:Hovintriger blir mycket enklare när det inte finns 5000 jarlar utan ett översiktligt antal jarldömen. Mustiga detaljer ifrån "Riddaren" som "du har en sockenhora" eller en "kraftkarl" i en av dina tre byar blir helt meningslösa om du har 600 byar och 50 000 innevånare i ditt jarldöme.
Jag antar att det gått dig förbi, men att påverka materialet innan det går i tryck är precis vad jag försöker göra.Pendragon said:Då får du finna dig att tryckt material inte alltid är exakt som du vill ha det och[...] Anpassa materialet till dina idéer.
Vi vänder på det för att vi själva gillar det och det framförallt av anledningarna att det är bra att slå högt och att det är mycket enklare att sköta motståndsslag med nya systemet. Att vi gillar det själva är ett mycket bra skäl.Men behålla det grundläggande systemt och inte vända upp och ner på tärningsystemt för att man tror folk "tycker det är häftigt att slå med många tärningar" när dom ska slå sina färdighetsslag.
Jag jämför med 1000-talet då det enligt mig motsvarar den teknologiska nivå mundanas snitt befinner sig på. Då krut fanns redan i mitten av 1200-talet så anser jag inte det är ett helt vilt antagande.Ymir said:Jag jämför inte med 1000-talet utan med tidigare och senare eror, som bättre motsvarar Mundanas nivå av samhälle. 1000-talet är basically ett lågvattenmärke för europeisk civilisation, och ingenting i Eon antyder att Mundana skulle befinna sig i en sådan era.Asharien är ett fattigt land där kanske frijarlar och handelsmän sitter på pengar men det är fortfarande fattigt och kargt, tittar man på liknande nationer i världen och deras utveckling under 1000-talet så framstår Asharien som helt och hållet orimligt, i alla fall med 2,5 miljoner invånare.
De är kanske rimliga siffror om Asharien inte skulle ha fullt med monster och "mörkret" som rådande faktor. Hur ofta hände något liknande i Europa med digerdöden som undantag?That being said, Armenien på 300-talet var ett gudsförgätet, bergigt land, och hade ungefär samma befolkningsdensitet som Asharien med 2,5 milj invånare (dvs 8,5/km2) redan då. Asharien ligger i denna jämförelse både på en högre teknologisk nivå och har haft längre tid av kontinuerlig jordbrukande civilisation på sig att öka i befolkning, men samtidigt potentiell ökenspridning som ett kontinuerligt problem, så summa summarum är att det tycks högst rimligt, rentav lite i underkant, att ett land som Asharien på senmedeltida nivå har ungefär samma folktäthet som Armenien på senantik nivå, särskilt som det inte verkat föreligga någon digerdöd/liten istid i Asharien på sistone. Man skulle kunna dra till med ännu högre siffror för Asharien utan att det vore konstigt - Jämför med Italien år 1000, som hade 16 inv/km2, eller Umayyaderna år 700, med 9 inv/km2; deras område bestod basically av livlösa superöknar med några tätt packade, folktäta områden i Levanten, Egypten och Mesopotamien; som Asharien fast mer extremt. Toscana år 1300, efter den högmedeltida befolkningsboomen men före digerdöden, hade 80 inv/km2. Mina siffror för Asharien är alltså på inga vis överdrivna.
Tror nog boskap har mycket begränsad yta att vara på och är gräset sylvasst kommer många förblöda innan de når slakt (kanske godare kött vad vet jag men ett så riskfyllt betande resulterar antagligen i att medel-livslängden för boskap är låg då många stryker under i förtid och inte blir särskilt mycket kött på).Tricket är att konstbevattna de bördiga områden som finns, vilket man får förmoda att Asharien gjort. Trick 2 kallas import. Har du läst Geografica? Kolla Ashariens faktaruta: "Import: Spannmål" (min emfas). Asharien är heller ingen superöken modell Rub-al-Khali, utan många områden tycks dugliga för boskapsdrift (så man får till den där western-känslan som modulen eftersträvade). Många bönder i Asharien har det definitivt väldigt knapert och måste komplettera sina magra sködar med boskapsskötsel och fiske, men härvidlag skiljer man sig inte nämnnärt från antika Grekland, medeltida Arabvärlden och många andra företrädelsevis karga områden som likfullt tidigt uppnådde hög befolkningskoncentration.Det är föresten orimligt att Ashariens torra land skulle kunna ge föda till 2,5 miljoner invånare.
Jo men jag vill inte hävda att Camard har så bra geografisk position för handel, åtminstone inte till havs då det finns många städer med bättre läge exempelvis Talon, Dan Hammal och Quilla som vore betydligt lämpligare kandidater och borde vara i samma storlek som Camard, utan Ashariens nackdelar.Medeltida städer uppstår givetvis där handelsvägar och transportmöjligheter finns, så storstäder mitt ute i ingenstans i öknen är knappast sannolikt, utom kanske i enstaka fall som Iram av pelarna. (Mongolernas Karakorum följde lite den där Las Vegas-logiken också, med att slänga upp en jättestad mitt i ingenstans). Men handeln i öknar tenderar att koncenteras till kuster/stora oasområden, och där kan enorma städer uppstå. Ta Bagdhad, Damaskus, Samarkand, Timbuktu, för att bara nämna några av de mest kända. Ashariens städer enligt kartan ligger ju följaktligen inte heller mitt ute i öknen, utan längst kusten och i flodernas bördiga dalgångar...och är även i Demograficas version relativt små, med medeltida mått mätt.Jo det begränsar kraftigt, idag kan du bygga en miljonstad ute i öknen och kalla den Las Vegas men det är helt orealistiskt att samma sak skulle kunna hända under 1000-talet.
Jag tycker många av de förändringar du skriver är bra så jag är inte emot förändringar alls i helhet. Det jag är emot är fortfarande att modulerna med flit görs inkompatibla med varandra så de gamla inte kan användas.Det vore onekligen bra om allt var evigt kompatibelt, men problemet med det är att spelet likfullt kommer utvecklas över tid; du märker liksom en radikalt annorlunda ton och nivå i de senast utkomna modulerna om du jämför med A&S och Jarla. Saker förändras också mer subtilt när nya författare re-imagine:ar gamla koncept de inte är nöjda med, ta tex hur kamorferna gick från anonyma ödlemän till ärkemagiker från en forntida civilisation, minotaurerna blev "we want your women"-våldtäktsmonster, Thalamurs ätter dök upp från ingenstans och Jualla Bizar Alaya bytte kön. Sånt är inte tvunget bra eller dåligt, utan bara ett tecken på att ett fiktivt universa som Mundana ofrånkomligen utvecklas och förändras efterhand. Och det är okej, för det bidrar till att göra världen mer levande och mer färgstark; kanske gör det ibland våld på gamla koncept man en gång gillade, men som sagt, det är ofrånkomligt. Produkter utvecklas. Jag har svårt att se varför det tvunget skulle vara ett så stort steg mellan att denna utveckling sker spontant och gradvis, och på att någon bestämmer sig för att "de här gamla misstagen från när vi gjorde spelet för 10 år sedan suger, låt oss ändra dem nu när vi ger ut en ny version". Det är ingen skillnad på det resonemanget och "shit vad tråkigt att de gamla kamorferna är så personlighetslösa trots Mundanas högsta psyke, kunde man inte hitta på något roligare med dem?" Ibland låter man Greedo skjuta först eller tar något annat dumt beslut en majoritet av fansen inte gillar, och då är det givetvis en fråga om vad som har prioritet: ens egen vision som författare, eller fansens vision. Det är en svår fråga, och den kan jag inte svara på direkt, men koncept måste få utvecklas i nya riktningar om en setting ska hållas levande över lång tid.Jag vill därför att produkterna ska vara likvärdiga med de som redan släppts och direkt kompatibla. Hur bra regelsystemet/demografin än är så skulle jag bli besviken om det gör tidigare produkter sämre, skulle inte spela någon roll om Eon antog alla fördelar från alla system som finns.
Har precis köpt den och kan inte säga att jag är så beviken alls . Tycker alla moduler har sin charm även om jag kan tycka vissa är bättre än andra.Ta Religionsmodulen...nästa hela det här forumet tycks eniga om att den suger...så varför inte ändra på den? Det finns ingen poäng med kontinuitet för kontinuitetens skull.
Hmm, har inte Geografica än men får den snart, sitter med Mundana-boken nu. Såhär tycker jag om ni har brist på jobb (dock så har utgivningstakten inte varit så jättehög på senaste tiden... vill ju gärna ha mer frekventa släpp!):Den andra faktorn här är försäljning. Alltså...snart finns inga Eonmoduler kvar att skriva. Om utgivningstakten ökar efter Eon IV har vi snart gett ut Demoner, Västlanden, Jargien, Damarien, Absalon, ny M&M, en eventuell Skugglandsmodul, Mundana bestar sista Sylfens vrede. Sen...finns det nästan ingenting kvar att skriva om Mundana, utöver landsmoduler om återstående riken (Arkipelagen, Forion, Ebhron etc). Man kan såklart göra en D&D och låta modulernas koncept bli allt smalare och mer ansträngda över tid, men seriöst, hade folk verkligen köpt Krögarens våg och Pornografica Mundana? (I know I would, men liksom...)
Skriv gärna nya böcker men gör dem direkt kompatibla med både Eon I-III och Eon IV. Man kan enkelt lösa detta genom att göra dubbla tabeller precis som äventyrsspel gjorde med "Södra Mörkmården" och flera moduler som var kompatibla med både EDD och SRR trots att båda baseras på helt skilda regelsystem. Då blir alla nöjda.Om Mundana eller Eons regelsystem förändras så motiverar det frilansare att skriva och fansen att köpa nya versioner av gamla moduler, och på så sätt kan Eon leva vidare och hållas aktuellt, och de nya modulerna kan ju lätt innehålla så mycket nytt att ingen känner sig snuvad (är det verkligen någon som känner sig lurad av nya alverboken, liksom?).
Förändringar är bra i lagom dos enligt mig!Därför bör man vara öppen för att Eon förändras. Om det sedan är i en riktning man inte tycker om, well, det är ju synd förstås, och då är det givetvis okej att ta upp det hela till diskussion och försöka sälja andra sin egen vision istället. Men kontinuitet och kompatibilitet är inget självändamål, och det var allt jag ville säga.
Okej men 1200-talet är bättre generellt att jämföra Eon med är 1000-talet även om mycket tyder på att en ännu senare tid skulle vara bättre i mångt och mycket i jämförelse. Nationalstatsanda, bankväsende, tryckpressar, havsgående fartyg, upptäcksresande/världsomseglingar, kolonialmakter, helrustningar och avancerad smideskonst i allmänhet såsom tvåhandssvärd, nationalstater, avancerad kirurgi/anatomi, ångkanoner, motviktstrebucheter, kranar, klockor, antibiotika, timglas, masungnar, kompassen, univeristet, sprit osv. är några utav sakerna som får mig att känna att mundana inte är jämställt med 1000-talet åtminsone.Jag jämför med 1000-talet då det enligt mig motsvarar den teknologiska nivå mundanas snitt befinner sig på. Då krut fanns redan i mitten av 1200-talet så anser jag inte det är ett helt vilt antagande.
Hmm, mörkret var 10 000 år sedan. Tycker att folk borde haft tid att pippa fram tills dess. Och konsulterar vi EON så var det inte stenålder på den tiden utan väl utvecklad bronsålder.De är kanske rimliga siffror om Asharien inte skulle ha fullt med monster och "mörkret" som rådande faktor. Hur ofta hände något liknande i Europa med digerdöden som undantag?
Vapenpriserna är fel, punkt, det är galet. priset på järn är 50silver per kg, ett svärd som väger ca ett kg kan omöjligt kosta 20 gånger det priset med all tillgång det finns på järn. Priset är galet och Neogames har lovat att ordna det. Och att brytning inte skulle vara framgångsrik, det finns ju hur många städer och länder som exporterar järn som helst och det finns stora arméer utrustade med rustningar och vapen. Lycka till att utrusta en armé med annat än träspjut med vapenpriserna i Eon just nu.'Som sagt tycker jag inte och kommer aldrig tycka det råder någon senmedeltid i mundana. Med tanke på vad vapen kostar så borde det antas att det är något av stor lyx och att järn, trots den mineralrika grunden, är en stor bristvara och att de teknologiska framstegen med brytningen inte varit särskilt framgångsrika.
Wut, det är klart att den inte var. Folk pippade mer just av anledningen att de visste att många skulle dö och de behövde folk som kunde ta han om dem när de blev gamla och sjuka. Liksom det som kategoriserar ett U-land idag är fortfarande just att genomsnittet på barnafödandet är högre än 2 per par. Liksom att ha lite mat är just en anledning att skaffe fler barn, för då kan de hjälpa till att skaffa fram maten så småningom.Klart det finns undantag i Afrika där befolkning ökar trots detta idag men jag skulle vilja hävda att befolkningsökningen var mindre förr i tiden då inte antibiotika ,hyggienrutiner eller medicinsk kunskap kunde trygga spädbarn och yngre barns kortsiktiga överlevnad.
Fast här har vi ett typexempel på hur ändrade reglerna blev. Reglerna för strid mellan EonI och Krigarens väg är väldigt olika även om de bygger på samma idébas. EonII fick sedan stridssystemet från Krigarens väg, för att sedan bli nedtrampat av Vapenmästeran ( vissa delar), där stridskonster var helt underlägsna de i Krigarens Väg, men reglerna var grymt mycket bättre. Även om vissa saker kan diskuteras. Sedan Gick EonIII och ändrade en del av sina stridsregler ytterligare, så nu har vi inte ens en stridskonst bok som är fullt kompatibel med nuvarande Eon. Och att böckerna skulle vara helt kompatibla utan att krångla kan jag inte hålla med dig om, visserligen är det ganska lite krångel men det existerar fortfarande. Men även om regelsystemet blir tvärt om så har jag fortfarande stort förtroende för det att det kommer bli bra i EonIV. Visserligen kommer man få ändra typ statsen för monster och tråkiga SLPs i utgivna äventyr och givetvis kommer vi få vänta på en ny "stridskonstbok" om det någon gång blir prio, men jag tror det med lite fantasi kommer gå att få in om man vill spela vapenmästare.Jag tycker många av de förändringar du skriver är bra så jag är inte emot förändringar alls i helhet. Det jag är emot är fortfarande att modulerna med flit görs inkompatibla med varandra så de gamla inte kan användas.
Så allvarlig är ingen förändring hittills av de jag sett i Eon-böcker varför jag använder vissa saker från Eon 1, krigarens väg, Mystik och Magi och vissa saker från Eon 3 när jag bulkar upp reglerna och det är inget problem då förändringarna mellan utgåvorna alltid är så flexibla att man kan välja vad man ska använda och inte utan att det skapas oöverkomliga hålrum.
Visst kan man ändra den men gör då det när övriga moduler redan släppts och en ny utgåva av spelet är på gång och en uppdatering är ett måste. Släpp inte en tredje version av Mundana eller krigarens väg innan resten av modulerna fått sin chans att glänsa med existerande regler.
Eon 3 är inget dåligt spel, det vore skillnad om det vore katastrofalt och att inget fungerade. Tycker det är fel att kasta in handsken i förtid och göra det svårt för dem som vill spela med samtliga moduler, såväl nya som gamla.
Ja well flera utav de där grejerna håller ju på att skrivas, av personer som skriver dem frivilligt för att de vill och har lust, ork och inspiration. Flera utav länderna är beskrivna, i sin enkelhet åtminstone i fjärran riken och GM. Det lär liksom finnas någon som är intresserad utav att skriva boken, ett intresse för försäljning och att det blir en del utav Eon. Liksom vill du ha "krögarens handbok" så får du nog skriva den själv.Muhad
Eumo
Momolan
Forion
Kamor
Västmark
Damarien
Alarinn
Demoner
Absalon
Ebhron
Arkipelagen
Menon-Aun
Mio
Enara
Tarhai
Dhurkoor
Kryddöarna
Therne
Luberos
Lalasta
Sinadera
Drunok
Bok om slätterna?
Utöver det finns ju
Demoner
Schamanism
Vilddjur och brukdjur
Skugglandet
Diverse andra yrkesböcker
Fler äventyr och slutförande av sylfens vrede
Fler böcker om mer specialiserade former av magi
Jag kan omöjligt se hur det skulle vara försvarsbart att när man släppt en ny uppdatering av spelet fortsätta promota och hålla kvar vid den gamla för att vissa kanske inte vill byta. Det skickar ut fel signaler som säger att de tror att spelet är bra men de tror inte att alla kommer tycka det. Liksom det blir bara dåligt att gardera sig. Släpper man något så måste man tro på det.Skriv gärna nya böcker men gör dem direkt kompatibla med både Eon I-III och Eon IV. Man kan enkelt lösa detta genom att göra dubbla tabeller precis som äventyrsspel gjorde med "Södra Mörkmården" och flera moduler som var kompatibla med både EDD och SRR trots att båda baseras på helt skilda regelsystem. Då blir alla nöjda.
Antibiotika finns inte i mitt Eon. Kvicksilver som är toxiskt var den första antibiotika som kom och den anlände inte förens 1500-talet. Dessutom var det fruktansvärt sällsynt och någon raffinerad tillverkning kan inte ha skett vilket antagligen gör det mer värdefullt än drakfjäll i Eons värld.Poseur said:Okej men 1200-talet är bättre generellt att jämföra Eon med är 1000-talet även om mycket tyder på att en ännu senare tid skulle vara bättre i mångt och mycket i jämförelse. Nationalstatsanda, bankväsende, tryckpressar, havsgående fartyg, upptäcksresande/världsomseglingar, kolonialmakter, helrustningar och avancerad smideskonst i allmänhet såsom tvåhandssvärd, nationalstater, avancerad kirurgi/anatomi, ångkanoner, motviktstrebucheter, kranar, klockor, antibiotika, timglas, masungnar, kompassen, univeristet, sprit osv. är några utav sakerna som får mig att känna att mundana inte är jämställt med 1000-talet åtminsone.Jag jämför med 1000-talet då det enligt mig motsvarar den teknologiska nivå mundanas snitt befinner sig på. Då krut fanns redan i mitten av 1200-talet så anser jag inte det är ett helt vilt antagande.
Jag tror du missade mitt inlägg om Ashariens uppskomst och den jargiska reningen. Asharien bör rimligtvis vara en ung nation som inte varit befolkad under någon längre tid. Detta stödjs av den historik som är beskriven i A&S-boken.Hmm, mörkret var 10 000 år sedan. Tycker att folk borde haft tid att pippa fram tills dess. Och konsulterar vi EON så var det inte stenålder på den tiden utan väl utvecklad bronsålder.De är kanske rimliga siffror om Asharien inte skulle ha fullt med monster och "mörkret" som rådande faktor. Hur ofta hände något liknande i Europa med digerdöden som undantag?
Men länsherrar och stora krigsmakten har mycket pengar vilket får stöd av de extrema byggnadspriserna. Sen har inte ens Thalmur särskilt hög standard på sin arme så jag anser inte man kan anta att den genomsnittlige infanteristen är klädd i ringbrynja, utrustad med slagsvärd och riddarsköld. Dessa vapen är starkt reserverade för elit-förband och riddare.Vapenpriserna är fel, punkt, det är galet. priset på järn är 50silver per kg, ett svärd som väger ca ett kg kan omöjligt kosta 20 gånger det priset med all tillgång det finns på järn. Priset är galet och Neogames har lovat att ordna det. Och att brytning inte skulle vara framgångsrik, det finns ju hur många städer och länder som exporterar järn som helst och det finns stora arméer utrustade med rustningar och vapen. Lycka till att utrusta en armé med annat än träspjut med vapenpriserna i Eon just nu.'Som sagt tycker jag inte och kommer aldrig tycka det råder någon senmedeltid i mundana. Med tanke på vad vapen kostar så borde det antas att det är något av stor lyx och att järn, trots den mineralrika grunden, är en stor bristvara och att de teknologiska framstegen med brytningen inte varit särskilt framgångsrika.
Befolkningsökningen i Afrika har begränsats kraftigt pga den höga mortaliteten som rådde innan dessa faktorer kom att råda varför den exploderat på senare år.Wut, det är klart att den inte var. Folk pippade mer just av anledningen att de visste att många skulle dö och de behövde folk som kunde ta han om dem när de blev gamla och sjuka. Liksom det som kategoriserar ett U-land idag är fortfarande just att genomsnittet på barnafödandet är högre än 2 per par. Liksom att ha lite mat är just en anledning att skaffe fler barn, för då kan de hjälpa till att skaffa fram maten så småningom.Klart det finns undantag i Afrika där befolkning ökar trots detta idag men jag skulle vilja hävda att befolkningsökningen var mindre förr i tiden då inte antibiotika ,hyggienrutiner eller medicinsk kunskap kunde trygga spädbarn och yngre barns kortsiktiga överlevnad.
Jag tycker inte alls reglerna blivit så förändrade men även om så är fallet så är det inga problem idag att kombinera godtyckliga delar från alla böcker och göra sitt eget Eon av det utan några modifikationer. Gillar man inte vapenmästaren så kan man ju använda Krigarens väg och vice versa.Poseur said:Fast här har vi ett typexempel på hur ändrade reglerna blev. Reglerna för strid mellan EonI och Krigarens väg är väldigt olika även om de bygger på samma idébas. EonII fick sedan stridssystemet från Krigarens väg, för att sedan bli nedtrampat av Vapenmästeran ( vissa delar), där stridskonster var helt underlägsna de i Krigarens Väg, men reglerna var grymt mycket bättre. Även om vissa saker kan diskuteras. Sedan Gick EonIII och ändrade en del av sina stridsregler ytterligare, så nu har vi inte ens en stridskonst bok som är fullt kompatibel med nuvarande Eon. Och att böckerna skulle vara helt kompatibla utan att krångla kan jag inte hålla med dig om, visserligen är det ganska lite krångel men det existerar fortfarande. Men även om regelsystemet blir tvärt om så har jag fortfarande stort förtroende för det att det kommer bli bra i EonIV. Visserligen kommer man få ändra typ statsen för monster och tråkiga SLPs i utgivna äventyr och givetvis kommer vi få vänta på en ny "stridskonstbok" om det någon gång blir prio, men jag tror det med lite fantasi kommer gå att få in om man vill spela vapenmästare.
Men precis som de(Neo) säger så skapar de ett nytt spel mycket på grund utav att de själva vill det och i grund och botten så är det den bästa anledningen. Jag har hellre ett EONIV nu som skaparna brinner för än ett EONIV om några år när spelskaparna känner sig tvingade för att det börjar bli för gammalt.
Jag har inte nämnt något om krögarens handbok. Jag tror de flesta skulle bli bra släpp och en uppdelning av magi i olika böcker skulle sälja som smör och antagligen vara helt slut inom ett år.Ja well flera utav de där grejerna håller ju på att skrivas, av personer som skriver dem frivilligt för att de vill och har lust, ork och inspiration. Flera utav länderna är beskrivna, i sin enkelhet åtminstone i fjärran riken och GM. Det lär liksom finnas någon som är intresserad utav att skriva boken, ett intresse för försäljning och att det blir en del utav Eon. Liksom vill du ha "krögarens handbok" så får du nog skriva den själv.
Tror du analyserar för mycket för det är inte vad 99% skulle tycka och se ned på Neogames. Det framstår nästan som att hela företaget fått dålig självbild och skäms över de produkter man ser i spegeln.Jag kan omöjligt se hur det skulle vara försvarsbart att när man släppt en ny uppdatering av spelet fortsätta promota och hålla kvar vid den gamla för att vissa kanske inte vill byta. Det skickar ut fel signaler som säger att de tror att spelet är bra men de tror inte att alla kommer tycka det. Liksom det blir bara dåligt att gardera sig. Släpper man något så måste man tro på det.Skriv gärna nya böcker men gör dem direkt kompatibla med både Eon I-III och Eon IV. Man kan enkelt lösa detta genom att göra dubbla tabeller precis som äventyrsspel gjorde med "Södra Mörkmården" och flera moduler som var kompatibla med både EDD och SRR trots att båda baseras på helt skilda regelsystem. Då blir alla nöjda.
/Poseur
Well det existerar i det officiella Eon som penicillin, dvärgarna har tillgång till det, dock i primitiv form.Antibiotika finns inte i mitt Eon. Kvicksilver som är toxiskt var den första antibiotika som kom och den anlände inte förens 1500-talet. Dessutom var det fruktansvärt sällsynt och någon raffinerad tillverkning kan inte ha skett vilket antagligen gör det mer värdefullt än drakfjäll i Eons värld.
Håller inte med om detta, i brödtext så verkar det snarare vara regel än undantag med de flesta sakerna jag tog upp.Skulle vilja hävda att många av de ting du anger nästan enbart gäller de allra mest avancerade nationerna och vissa är egentligen ganska osannolika
Världsomseglingar, nej.Andra ting likt världsomseglingar skedde ju bra tidigt med och man kan inte säga så mycket utifrån det heller.
Asharien som eget land har "bara" funnits i tusen år. området som är nuvarande Asharien har åtminstone varit befolkat i 7000år. Har dock för mig längre, men har inte någon säker källa på detta just nu.Jag tror du missade mitt inlägg om Ashariens uppskomst och den jargiska reningen. Asharien bör rimligtvis vara en ung nation som inte varit befolkad under någon längre tid. Detta stödjs av den historik som är beskriven i A&S-boken.
Jämför man Asharien med ett land som inte fått befolkningen utplånad för 10000 år sedan (även om Asharien borde vara bra mycket yngre) så håller jag inte med om rimlighetsgraden i det hela.
Agreed på att soldater normalt sett är kasst utrustade. Men det är fortfarande fruktansvärt dyrt att utrusta en armé i dagens läge med nuvarande priser. Det är dyrt med en armé ja, men inte Eondyrt.Men länsherrar och stora krigsmakten har mycket pengar vilket får stöd av de extrema byggnadspriserna. Sen har inte ens Thalmur särskilt hög standard på sin arme så jag anser inte man kan anta att den genomsnittlige infanteristen är klädd i ringbrynja, utrustad med slagsvärd och riddarsköld. Dessa vapen är starkt reserverade för elit-förband och riddare.
Den genomsnittlige infanteristen är snarare utrustad med någon form av läderrustning, träsköld och ett spjut vilket även stämmer bra överens med var stora delar av de forna armerna från vår värld var utrustade med. Spjut och läder är billigt, slagsvärd och ringbrynjor är det inte.
Ja lyx för gemene man ja. Inte flera månader för en hantverkare eller liknande yrke att tjäna ihop till ett normalt vettigt svärd.Så vapen är lyx för gemene man, lyckosamma äventyrare och rollpersoner är dock inte det så de får andra förutsättningar från början men slår de sönder sina vapen så får de betala priset också.