Re: Nej tack
Men jag tycker ni har missat grundfrågan; Vad vill tirarkerna uppnå?
Vilket är syftet med invasionen?
Som jag ser det så är det fråga om imperiebyggande från Tiban, det innebär att man vill ta landet i så oskatt skick som möjligt och är helt klar beredd att låta många lokala makthavare sitta kvar om de är beredda att böja knö för kungen av takalorr och Kejsaren av Asharnia.
Det innebär också att det i erövrade städer och regioner placeras en ny tirarkisk elit, men att den direkta inverkan på småfolket inte är så stor.
Bazirks första mål borde vara städerna längs med kusten som primärt mål, Jarla tode vara första målet för att låsa norra Asharien, följt av Camard (Chadrian förhandlar man sig till) och till sist Jhalamo; då kontrollerar man asharien. Då återstår Soldarn.
I de här sammanhangen är Frakk endast förbrukningsbara chocktrupper, de har ingen egentlig position i de tirarkiska riket, utan är mest ?hang-arounds?.
För det första har en hertig mera utbildning i krigiska ting än någon kapten (även om de kan vara nog så erfarna), för det andra så behöver hav befinna sig hos sina trupper, i alla fall om han vill att de skall vara hans trupper någon längre tid; det är viktigt att inte visa sig feg. Det finns ingen skillnad melan "civilt" och millitärt i modernt hänseende. Vill hertigen veta vad som händer så måste han vara med sina styrkor, det är också de som är basen för hans position.Det är det som är finessen, hertigen slipper att styra truppen (vilket han ändå antagligen gör sämre än folk som är utbildade till det), och kan istället fokusera på det diplomatiska i krigstid. Hertigen har ett möte med sina kaptener, säger vad han vill ha sagt, sedan låter han kaptenerna avgöra vad som är bäst.
Men jag tycker ni har missat grundfrågan; Vad vill tirarkerna uppnå?
Vilket är syftet med invasionen?
Som jag ser det så är det fråga om imperiebyggande från Tiban, det innebär att man vill ta landet i så oskatt skick som möjligt och är helt klar beredd att låta många lokala makthavare sitta kvar om de är beredda att böja knö för kungen av takalorr och Kejsaren av Asharnia.
Det innebär också att det i erövrade städer och regioner placeras en ny tirarkisk elit, men att den direkta inverkan på småfolket inte är så stor.
Bazirks första mål borde vara städerna längs med kusten som primärt mål, Jarla tode vara första målet för att låsa norra Asharien, följt av Camard (Chadrian förhandlar man sig till) och till sist Jhalamo; då kontrollerar man asharien. Då återstår Soldarn.
I de här sammanhangen är Frakk endast förbrukningsbara chocktrupper, de har ingen egentlig position i de tirarkiska riket, utan är mest ?hang-arounds?.