Nekromanti Ashariens fall och Tirakernas herravälde.

Katastrof!

Låt oss säga att tirakerna lyckas samla alla bazirkstammar under samma fana, samt en betydande del frakk. Tirakerna sätter sig i båtar och seglar i riktning mot Soldarn. Vad kommer man att göra först, belägra Talon? Det vore väl ganska troligt, då Talon måste falla för att få en långvarig invasion av Soldarn att bli verklighet. Bud kommer att skickas till flera länder från Soldarn, främst Asharien och Västmark. Om man tittar på Västmarks vapenmakt så har dom 1400 yrkessoldater beredda att kriga. Vi utgår ifrån att alla kommer för att rädda Soldarn. Det kommer inte att utgöra något problem för den halvmiljonen tiraker som kan tänkas komma (då utgår jag ifrån att även ni har ändrat tirakernas knäppa demografi). Vad kan då tänkas komma från Asharien? Inte mycket. Dock en flotta på cirka tjugo större skepp som kan bli mycket viktig. I övrigt har jag svårt att tänka mig att annat än ett fåtal riddare kan komma till undsättning. Vidare skickas från Asharien bud till Consaber, samt till Melorion, som egentligen är de enda som kan tänkas vara till någon större nytta inom en rimlig framtid. Då det i Mundana står att Melorion och Caserion är vänner till Soldarn utgår vi från att de kommer till hjälp. Dock inte helt frivilligt, först ställer dom en massa krav om ökat inflytande i Soldarn efter kriget. Soldarn har inte mycket till val, och går med på kraven. Hur ställer sig Consaber och Ebhron till det hela? Troligen bryr dom sig inte särskilt mycket, föränn Asharien svävar i direkt fara.

När några dagar passerat håller Daan hammal och Khatarsis på att falla, då även dessa blivit krafigt belägrade. Innan undsättning hinner komma är Khatar intaget och förlorat för Soldarns del. Alverna i Iracskogen kommer nu att börja inse vad som händer, och sätter ut vakter i skogens utkanter. Än så länge nöjer man sig dock med att ta in mänskliga flyktingar i skogen. Bud till Haléa teren skickas. Även dvärgarna i Talon-renk-ghor reagerar, men vill inte möta tirakerna på öppen mark. Bud till de närmaste dvärgafästena skickas. Cirefalierna håller på att närma sig, men uppehålls tills vidare av en otrolig blockad mellan Takalorr och Västmark. Än så länge vill man dock inte anfalla Västmark. Tirakerna har efter ett fåtal små anfallsförsök mot Talon beslutat sig för att svälta ut staden, och lägrar kring den. Håller situationen i sig kan man nog räkna med att soldierna i Talon ger sig efter en månad eller två. Även Kemithor riskoz faller snabbt i tirakernas händer, och Consaber reagerar genom att skicka ett tiotal större skepp till Chadarians hopp tills vidare. Även skepp från Caserion sätter kurs mot Chadarian. Arméer av tiraker vandrar längs den stora landsvägen norrut, och plundrar alla byar man kommer åt. Även den store tirakledaren går i detta regemente, vilket gör att moralen är på topp. Boron belägras, och faller snabbt (om inte gudarna bestämmer sig för att göra något åt saken). Några få, tappra Zoriánriddare kan inte göra något stort motstånd mot hundratusen tiraker. Hur ställer sig Hertiginnan Garkur Grokk till det hela? Efter livliga diskussioner med tirakernas ledare lär hon liera sig med dem. Det är både säkrare för befolkningen i Trollhem, men även för att hon knappt har några soldater.

De flesta lär ha förstått att tirakerna vill nå fram till Kiaz för att fixa förstärkning. Blockaden mot Melorion kan inte hålla för evigt, därför måste soldater skickas ner mot de redan intagna städerna. Även Hadarlon måste nu snabbt intas, då det är den mest tänkbara platsen för en militär allians mellan de resterande människorna och alverna i Irac. Västerbrygga kommer sannerligen att hinna förstärkas av alla som finns i närheten, antagligen även en del alver från Sunari. Sanari tänker utnyttja situationen, och sända ut en del väldiciplinerade krigare, och på så sätt kanske vinna självständighetsstatus på Asharina, och sen i hela mundana. Antagligen kommer Hadarlon falla relativt fort, och efter ett tag även Talon.

Vad som händer efter detta är mycket ovisst i mitt tycke. Kommer tirakerna att tåga in i Asharien? Kommer Chadarian att belägras? Kommer i så fall Ebhron att skicka trupper för att behålla sin kära magikerakademi?

Mvh Victor Palm

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kobolderiet är mao ett faktum...

Varför skulle soloäventyr innebära kobolderi? Pendragon är ett system där soloäventyr är vanligare än i de flesta andra, men det spelet uppmanar knappast till kobolderi. Soloäventyr får ofta annat fokus änvanliga äventyr, men det behöver inte nödvändigtvis innebära kobolderi. Det känns som om du försöker använda dina egna erfarenheter som en övergripande regel.

Marcus J

Hero
glöm inte Caserion.

De skulle vara framme i norra asharien långt före de jargiska legionerna. Sen att de redan äger frijarlen i Jarla gör bara det hela enklare.Sen så är ju bara norra och södra Asharien som är intressanta. Mitten är ju i princip bara ashaslätten.
Sen skulle nog Damarien i scen sätta den planerade invasionen av Västmark, det är ju bara lite tidigare än vad de hade tänkt sig. :gremcool:

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Suplement till Mannadräpes (eftersom jag är med i samma spelgrupp) komentar.

Efter det att en grupp trukher (rätt gissat; vi) fått en upenbarelse av Mahkta tog de kontakt med en Binderak vid namn Trudvar. De övertygade honom om det logiska med ett fältåg mot soldarn, och ett mer mansdominerat sammhälle.

På vägen mot Talon, krossade tirakerna en annan stad (kommer inte ihåg vilken). Vilket följdes av drykenskap och ätande av människornas lik, vilket de heliga generalerna (samma truhker) förklarat var gott.

[color:\\"blue\\"]Komentar till historien: Detta hände medans vi var unga och oerfarna, varför skulle de äta liken... hmm... [/color]

Men när hären nådde Talon insåg man att motståndet var alldeles för hårt. Så man skickade de heliga generalerna (två truhker och en missla [color:\\"blue\\"]Komentar till historien: Varför nu han tillhörde mahktakulten är en annan historia, han motsatte sig även likskändningen och kriget. [/color] ) till en ö för att hämta en gammal helig relik. Reliken (som liknade en björn vill jag minnas) inehöll en demon/dödsande som användes för att ta kol på Talons militär.

Efter Talons fall inträffade den första av insidenterna i följande tråd Intriger inom spelgruppen där person 1 är truhk och person 2 missla.

Senare så skickades de heliga generalerna ut för att likvidera konungen (misslan och truhken hade då försonats :gremshocked: ), vilket de gjorde med lätthet i en envigg.

Tirakerna håller för närvarande bara de södra delarna av soldarn, och de heliga generalerna (bortsett misslan, som kallblodgit stukits ned av en nekroman som är magikrat över Abin Thukor) bor numera på en paradisö i takalorrs skärgård.

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Re: Huvudet på spiken!

Solospel brukar förekomma mitt i våra äventyr, t. ex. att alven måste göra spionjobbet för att han är smidigast. Eller att tjuven hämtar ett visst föremål själv eftersom de andra är för stora och klumpiga.

Dessa småäventyr i kampanjen brukar inte bli koboldiga av den anledningen att rollpersonen inte har en backup i form av andra RPs när den utsätts för en stor övermakt.

Jimmy_SL

Warrior
Re: Huvudet på spiken!

Sådant brukar jag självklart spela med, men gör man en stor kampanj till en spelare är det enklas, att göra, där spelaren spelar en hjälte, de blir inte monster slakt eller liknande... man kan liknan honom vid filmens Aragorn, mycket sklick, men även mkt klok...

Malkavvaklam

Veteran
Singelmöten: Stämmningsförhöjare?!

Det behöver inte bli koboldigt... snarare en stämmningsförhöjare! :gremwink:

Singel-spelmöten tycker jag är ett bra sätt att få en spelare att känna sig viktig, i det perspektivet att han kan få lära känna sin karaktär litet bättre, eller göra vissa saker som de andra i gruppen inte skall få veta... t. ex skumma affärer, eller ngt. liknande. Plus att man kan få mkt gjort, under kortare tid, då det nu finns mindre viljor som vill olika saker...

Visst funkar det att ha en singelkampanj... men det är nog roligare i längden, om man kan samarbeta med en annan spelare oxå

Eller så har man den situationen där man vet att man skall ha ett möte, ensam, med ngn. viktig person... och SL vet att denna händelse kan ta lång tid, samt kommer att krävas att den spelas ut... för de andra spelarnas bekvämlighet, kan han därför låta denne person få köra ett singelmöte. :gremtongue:
Det är iofs. upp till var o en vad man tycker om detta...
En sak som är viktig: Låt det bli konsekvent, så att de andra spelarna också får köra ett (några) singelmöte(n), så att de inte känner sig orättvist behandlade... för det hela går ju ut på att man ska ha roligt :gremsmirk:

Ceram

Hero
Ahaa...

*plockar fram kartan*

Hertigen av Kathar är korrupt och underordnar sig tirakerna. Kathar används som bas förtirak skepp men de enda stridigheter som äger rum är när hertigen belägrar ett par ovilliga baroner vars titla givetvis efteråt delas ut till tiraker.

hertigen av Jhamalo Tamatz håller på att förlora inbördeskriget och sammarbetar med tirakerna mot löfte om en makt och en titel i stil med överhertig av Soldarn när tirakerna erövrat det.

Hertiginnan av Trollhem förenar sig genast med tirakerna.

Efter det stora slaget där Talon och talon renk ghor erövras och kungafamiljen dräps och stora delar av armen besegras sänks morale hoss resterande soldier. Hertigen av Västerbrygga förhandlar till sig ett avtal liksom många lägre adelsmän. resterande hertiga krossas. Tirakerna lyckas dock inte driva ut alverna ur skogarna även om de bränner Kini'an tan'nivore. alver och några soldiska lojalister förenas med alverna i gerillarörelser.

Kiaz stormar krhun renk roghan och erövrar det efter blodiga strider. Sedan börjar de stånga sig blodiga mot sunari samtidigt som de motstår hämdanfall från khazim renk ghor.

Västmark ser detta hända och blir rädda. Ralkom, Rampor och Quilla underkastar sig efter stor övertalning från de tiraksika befolkningen sig Tirakerna för att undvika krig. Västborg ockuperas av Damarien som vill ha en bit av kakan och sluter en ickeanfallspakt med tirakerna. forsfara krossas av Kiaz.

Asharien inser sin försvarslöshet och vädjar till Consaber och Caserion om hjälp. när ingen hjälp kommer innan Trikahären står för dörren så handlar jarlarna var försig.

Chadarian underkastar sig förmånsaktigt efter förhandlingar.

Fala kapitulerar utan strid när hären kommer innom synhåll för staden.

Lim alan sätter sig under Sunaris beskydd.

Den lilla här Asharien skrapat ihop tillsammans med några alver och soldier krossas på södra ashaslätten och Camard och Nimto kapitullerar efter ett antal små strider. Tirakerna marcherar då mot staden Tuzan Rim som faller effter belägring och ett antal nedslagna bakhåll.

Längre norrut går inte tirakerna utan Marcherar mot Nada. När Nada belägras kommer En alvhär till undsättning från Sunari. Efter slaget är Nada jämnad med marken och båda sidor drar sig tillbaka för att slicka sina sår. Stora delar av jaraldömmet Nada blir en zon mellan Tirkaerna och Sunari där små skärmytslingar äger rum men inga större slag.

Caserion Rycker då in för att hinra tirakerna. För deras eget bästa anekterar Caserion Jarldömmena Jarla och Rahls-unbar.

Daggbackem blir ensamt kvar och fortsätter att vara ett jarladöme fast utan överjarl eller samarbetspartners.

Givetvis uppstår också konflikter Mellan ledarna i Kiaz och takalorr hären. Innan något inbördes kriga har påbörjats visar det sig att de flesta "monster" kiaz haft i sin "ägo" dräpts av dvärgar och alver. Kiaz altså det svagare av de två och tvingas underordna sig...

Resultat: Fronten mot Caserion sträcker sig genom norra ashaslätten och ingen av parterna är pigga på att marchera över den. Det finns inte ens någon krigsföklaring.

Frönten mot Damarien går genom västra skogen och sedan bergslandet. En ickeanfallspakt finns men gränsen är ändå ganska välbevakad.

Fronten mot dvärgarna går igenom bergen norr om kiaz mot khazim renk ghor. krig råder och minst ett slag i veckan förekommer även om tirakerna inte expanderar här.

Fronten mot Sunari går i skogens utkanter och rakt igenom jarladömmet nada ut på ashaslätten. skärmytskingar förekommer här och där även om krigsstillestånd råder. Stora skogsområden är brända i skogens södra kanter.

Hoppas det blev något vettigt.

/Tobbe, som undrar varför Katarsis heter som det gör...

WolmerX

Warrior
Re: glöm inte Caserion.

Det är sant. Vi har nog en vacker styckning av länderna på asharinahalvön att se fram emot.
För att sen inte tala om när de olika fraktionerna börjar vilja ta land av varandra..

AnVili

Warrior
Några frågor.

1. Vilka raser är det i gruppen.

2. Skulle du kunna lägga upp kampanjen på denna sidan?

Gruppen kan stöta på en "normal" missla som kallar sig "Russin" som dom kan bli "vänner" med. Men en natt kan han sno något av värde för gruppen. :gremgrin:

Det brukar hänta när vi spelar :gremooo:

Dom kan få tillbaka "saken" i slutet av kampanjen om du är snäll. :gremwink: Någon tirak kan ha den :gremelak:

Håller inte med...

"*plockar fram kartan*"

Har ingen här för tillfället, men det får gå ändå. Annars skulle jag gjort detsamma.

"Hertigen av Kathar är korrupt och underordnar sig tirakerna. Kathar används som bas förtirak skepp men de enda stridigheter som äger rum är när hertigen belägrar ett par ovilliga baroner vars titla givetvis efteråt delas ut till tiraker."

Detta är ganska troligt. Dock så lär hertigen få ge bort majoriteten av sin makt till tirakerna.

"hertigen av Jhamalo Tamatz håller på att förlora inbördeskriget och sammarbetar med tirakerna mot löfte om en makt och en titel i stil med överhertig av Soldarn när tirakerna erövrat det."

Vad har tirakerna att tjäna på detta? Jag tror knappast att man bara vill ge upp landet man erövrar. Nej, antingen tar Hertigen ett lägre ämbete, eller så kommer han att bli krossad.

"Hertiginnan av Trollhem förenar sig genast med tirakerna."

Varför? Även om hon är tirak så kan hon väl känna mer tillhörighet för sitt land? Hon verkar dessutom vara mycket vis, jag tror med andra ord inte att hon ger med sig utan vidare. Däremot tror jag att hon kapitulerar när tirakhären väl kommer till henne, då hon inte vill döda sitt folk.

"Efter det stora slaget där Talon och talon renk ghor erövras och kungafamiljen dräps och stora delar av armen besegras sänks morale hoss resterande soldier."

Vad säger att tirakerna ens känner till Talon-renk-Ghor? Dessutom lär dvärgafästen vara utterst svåra och kostsamma att inta. Jag tror att (om man känner till fästet) man nöjer sig med att hålla Talon-renk-Ghor under uppsikt, och varken låta dvärgar komma in eller ut.

Tror du att Talon faller så snabbt? Med en stadsmur som är ungefär 15 meter tjock har jag svårt att tänka mig det. Talon kommer att hålla länge, och lär bli utsvälta ifall tirakerna har vett i skallen. Detta kommer dock att dröja ett par månader, alltså finns det fortfarande tid.

"Hertigen av Västerbrygga förhandlar till sig ett avtal liksom många lägre adelsmän."

Tveksamt, tirakerna lär vara rätt pigga på att krossa allt i sin väg, alternativt att motståndarna kapitulerar helt. Mänskliga makthavare lär inte tolereras i någon större utsträckning.

"resterande hertiga krossas."

Ganska troligt.

"Tirakerna lyckas dock inte driva ut alverna ur skogarna även om de bränner Kini'an tan'nivore. alver och några soldiska lojalister förenas med alverna i gerillarörelser."

Jag tror inte det faktiskt. Man lär låta alverna och dvärgarna sköta sitt tills vidare, annars kan det bli storknas. Mao låter man skogen vara. Alverna är antagligen inte särskilt pigga på att dra ut ur skogen och föra krig mot den överlägsna tirakhären på öppet fält, utan nöjer sig med att vakta skogens gränser, samt ta in mänskliga flyktingar. Vid detta tillfälle kommer man nog även att skicka bud till Haléa teren.

"Kiaz stormar krhun renk roghan och erövrar det efter blodiga strider. Sedan börjar de stånga sig blodiga mot sunari samtidigt som de motstår hämdanfall från khazim renk ghor."

Varför? Detta blir ju definitivt nederlag för tirakerna. Dom vet ju liksom hur det gick sist när man slogs mot både dvärgar och alver samtidigt. Dessutom är dvärgfästen nog ytterst svåra att inta. Dessutom går det inte att svälta ut dvärgarna, då dom kan käka grottsvamp. Ytterligare en grej är att samtliga dvärgafästen i någorlunda närhet kommer att komma med trupper.

Södra sunari befolkas av henéa, och jag tror inte dom har några större problem med att hålla tirakerna utanför skogen. Helt enkelt dumt att anfalla dvärgarna och alverna.

"[/i]Västmark ser detta hända och blir rädda. Ralkom, Rampor och Quilla underkastar sig efter stor övertalning från de tiraksika befolkningen sig Tirakerna för att undvika krig."[/i]

Låter vettigt.

"Västborg ockuperas av Damarien som vill ha en bit av kakan och sluter en ickeanfallspakt med tirakerna."

Tror inte att tirakerna är så pigga på ickeanfallspakter. Däremot så är damarien för avlägset för att bli invaderat, iaf för tillfället.

"forsfara krossas av Kiaz."

Mmm, kanske.

"Asharien inser sin försvarslöshet och vädjar till Consaber och Caserion om hjälp. när ingen hjälp kommer innan Trikahären står för dörren så handlar jarlarna var försig."

Varför skulle ingen hjälp komma? Jag tror definitivt att Cirefalierna går att fixa dit, mot ökat inflytande efter kriget förstås. Consaber å andra sidan, är mer osäkert. Men några skepp kan man nog ändå räkna med.

"Chadarian underkastar sig förmånsaktigt efter förhandlingar."

Chadarian är ju den sydashariska stad som är mest trolig att inte falla. Ebhron lär ju inte vara pigga på att förlora en magikerakademi t ex. Dessutom är själva staden lättförsvarad.

"När Nada belägras kommer En alvhär till undsättning från Sunari."

Har svårt att tänka mig att alverna skickar trupper till Asharien. Mer troligt är att man tar in flyktingar i skogen och försvarar den.

Se även detta inlägg.

Mvh Victor Palm

Ceram

Hero
Håller med mig själv tillstörsta delen

"hertigen av Jhamalo Tamatz håller på att förlora inbördeskriget och sammarbetar med tirakerna mot löfte om en makt och en titel i stil med överhertig av Soldarn när tirakerna erövrat det."

Vad har tirakerna att tjäna på detta? Jag tror knappast att man bara vill ge upp landet man erövrar. Nej, antingen tar Hertigen ett lägre ämbete, eller så kommer han att bli krossad.
Av någon anledning glömde jag skriva en del av tanken. Hertigen dör när hans lilla trupp bara råkar hamna längst fram i någon oberäknad skärmytsling i slutet av kriget.

Varför? Även om hon är tirak så kan hon väl känna mer tillhörighet för sitt land? Hon verkar dessutom vara mycket vis, jag tror med andra ord inte att hon ger med sig utan vidare. Däremot tror jag att hon kapitulerar när tirakhären väl kommer till henne, då hon inte vill döda sitt folk.
Det jag har läst om henne får mig att tro att hon är en tiraklojalist innerst inne... Och inte känner någon större lojalitet till sitt folk heller...

"Efter det stora slaget där Talon och talon renk ghor erövras och kungafamiljen dräps och stora delar av armen besegras sänks morale hoss resterande soldier."

Vad säger att tirakerna ens känner till Talon-renk-Ghor? Dessutom lär dvärgafästen vara utterst svåra och kostsamma att inta. Jag tror att (om man känner till fästet) man nöjer sig med att hålla Talon-renk-Ghor under uppsikt, och varken låta dvärgar komma in eller ut.

Tror du att Talon faller så snabbt? Med en stadsmur som är ungefär 15 meter tjock har jag svårt att tänka mig det. Talon kommer att hålla länge, och lär bli utsvälta ifall tirakerna har vett i skallen. Detta kommer dock att dröja ett par månader, alltså finns det fortfarande tid.
Anfallet kommer som en total överskning och hamnen intas direkt. Därifrån har tirakerna vägar in i staden både genom portar och andra småöppningar. Givetvis blir tirakernas förluste enorma men det har de råd med...

Talon renk Ghor är för farligt att ha runt knuten så tirakerna eldar sig in.

"Hertigen av Västerbrygga förhandlar till sig ett avtal liksom många lägre adelsmän."

Tveksamt, tirakerna lär vara rätt pigga på att krossa allt i sin väg, alternativt att motståndarna kapitulerar helt. Mänskliga makthavare lär inte tolereras i någon större utsträckning.
Vi har ju en enormt skicklig ledare som tillsammans med sina rådgivare enat takalorr. Givetvis kan denne ledare få sina trupper att agera någorlunda diciplinerat och inte plundrar sönder hela landet. Människorna är faktiskt bättre som beskattningsobjekt än döda. Avtal i stil med "du får behålla din titel och mark om du inte gör NÅGOT utan att rådfråga oss" gynnar båda sidor i det här fallet.

"Tirakerna lyckas dock inte driva ut alverna ur skogarna även om de bränner Kini'an tan'nivore. alver och några soldiska lojalister förenas med alverna i gerillarörelser."

Jag tror inte det faktiskt. Man lär låta alverna och dvärgarna sköta sitt tills vidare, annars kan det bli storknas. Mao låter man skogen vara. Alverna är antagligen inte särskilt pigga på att dra ut ur skogen och föra krig mot den överlägsna tirakhären på öppet fält, utan nöjer sig med att vakta skogens gränser, samt ta in mänskliga flyktingar. Vid detta tillfälle kommer man nog även att skicka bud till Haléa teren.
Även alverna är för farliga att ha runt knuten. I detta fall när fienden redan är i stort krossad är det lika bra att ta nästa direkt när ett krig är oundvikligt.

"Kiaz stormar krhun renk roghan och erövrar det efter blodiga strider. Sedan börjar de stånga sig blodiga mot sunari samtidigt som de motstår hämdanfall från khazim renk ghor."

Varför? Detta blir ju definitivt nederlag för tirakerna. Dom vet ju liksom hur det gick sist när man slogs mot både dvärgar och alver samtidigt. Dessutom är dvärgfästen nog ytterst svåra att inta. Dessutom går det inte att svälta ut dvärgarna, då dom kan käka grottsvamp. Ytterligare en grej är att samtliga dvärgafästen i någorlunda närhet kommer att komma med trupper.

Södra sunari befolkas av henéa, och jag tror inte dom har några större problem med att hålla tirakerna utanför skogen. Helt enkelt dumt att anfalla dvärgarna och alverna.
Nu snackar vi Kiaz vars ledning endast baseras på det faktum att det snart ska bli krig. Den mängd monster och krigare som finns i kiaz skulle omöjligt kunna hållas kontroll om de inte fick gå ut i det krig som de får höra att deras systrar från takalorr startat. Eftersom Västamark (undantaget forsfara) och Soldarn är erövrade väljer de att slå helt och håller mot kraalen som de har en stor chans att besegra. Att de sedan väljer Sunari före Khazim Beror på att de inte ser någon möjlighet att besegra Khazim. Armén måste dock få slåss tills de blir nöjda. Att bränna delar av Sunari som redan är involverat i kriget verkar vara ett bra sätt.

"Västborg ockuperas av Damarien som vill ha en bit av kakan och sluter en ickeanfallspakt med tirakerna."

Tror inte att tirakerna är så pigga på ickeanfallspakter. Däremot så är damarien för avlägset för att bli invaderat, iaf för tillfället.
Takalorrledningen vill inte ha ytterligare en fiende och tackar knappast nej till en ickeanfallspakt. Sånna går att bryta om behov skulle uppstå...

"Asharien inser sin försvarslöshet och vädjar till Consaber och Caserion om hjälp. när ingen hjälp kommer innan Trikahären står för dörren så handlar jarlarna var försig."

Varför skulle ingen hjälp komma? Jag tror definitivt att Cirefalierna går att fixa dit, mot ökat inflytande efter kriget förstås. Consaber å andra sidan, är mer osäkert. Men några skepp kan man nog ändå räkna med.
Caserion vill hellre ha de norra delarna för sig själv (och även de södra senare)...
Consaber har bundit upp sina resurser mot Thalamur och Cirefaliska samväldet och kan inte hosta upp trupper för att hjälpa en hedningastat.

"Chadarian underkastar sig förmånsaktigt efter förhandlingar."

Chadarian är ju den sydashariska stad som är mest trolig att inte falla. Ebhron lär ju inte vara pigga på att förlora en magikerakademi t ex. Dessutom är själva staden lättförsvarad.
Tirakerna ser Cadarian som en chans att bli mer rumsrena. Genom att låta staden med all sin lärdom och rikedom fortsätta styra sig mest själv under den triakiska frijarl som redan siter på posten verkar de mycket mindre barbariska. dessutom hålls skatteintäkterna uppe bättre än i en plundrad stad. Kalaba orde förlorar ingen akademi.

Har svårt att tänka mig att alverna skickar trupper till Asharien. Mer troligt är att man tar in flyktingar i skogen och försvarar den
Nada är länken till norra asharien och alverna vill inte låta tirakerna komma längre utan spärrar deras väg.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Håller med mig själv tillstörsta delen

Vi har ju en enormt skicklig ledare som tillsammans med sina rådgivare enat takalorr. Givetvis kan denne ledare få sina trupper att agera någorlunda diciplinerat och inte plundrar sönder hela landet.
Jag tvivlar. Om inte tirakerna får plundra, vad gör de då där? Det är en sak att hålla dem disciplinerade i strid, men om nån ledare försöker hindra sina soldater att plundra, blir han nog lunch.
Varför skulle den eskilde tiraken vilja springa omkring på Asharina och slåss om han inte får något ut av det?

/Joel

Re: Håller med mig själv tillstörsta delen

Jahapp, då kör vi väl en omgång till! :gremsmile:

[color:\\"red\\"] Röd [/color] färg innebär citat ifrån dittursprungsinlägg.
[color:\\"blue\\"] Blå [/color] är mitt svar på ditt första inlägg.
[color:\\"green\\"] Grön [/color] är ditt svar på mitt svar.

[color:\\"red\\"] "hertigen av Jhamalo Tamatz håller på att förlora inbördeskriget och sammarbetar med tirakerna mot löfte om en makt och en titel i stil med överhertig av Soldarn när tirakerna erövrat det." [/color]
[color:\\"blue\\"] "Vad har tirakerna att tjäna på detta? Jag tror knappast att man bara vill ge upp landet man erövrar. Nej, antingen tar Hertigen ett lägre ämbete, eller så kommer han att bli krossad." [/color]
[color:\\"green\\"] "Av någon anledning glömde jag skriva en del av tanken. Hertigen dör när hans lilla trupp bara råkar hamna längst fram i någon oberäknad skärmytsling i slutet av kriget." [/color]

Vadå råkar? Jag tror knappast att Hertigen själv ger sig ut i strid, det har han sina kaptener till.

[color:\\"blue\\"] "Varför? Även om hon är tirak så kan hon väl känna mer tillhörighet för sitt land? Hon verkar dessutom vara mycket vis, jag tror med andra ord inte att hon ger med sig utan vidare. Däremot tror jag att hon kapitulerar när tirakhären väl kommer till henne, då hon inte vill döda sitt folk." [/color]
[color:\\"green\\"] "Det jag har läst om henne får mig att tro att hon är en tiraklojalist innerst inne... Och inte känner någon större lojalitet till sitt folk heller..." [/color]

Tja, kan diskuteras. Dock så tror jag inte att vi kan komma fram till en gemensam lösning. Men ett argument som talar för min sida är att många invandrare (ofta andra raser än den ariska) säger att dom känner sig som svenskar.

[color:\\"red\\"] "Efter det stora slaget där Talon och talon renk ghor erövras och kungafamiljen dräps och stora delar av armen besegras sänks morale hoss resterande soldier." [/color]
[color:\\"blue\\"] "Vad säger att tirakerna ens känner till Talon-renk-Ghor? Dessutom lär dvärgafästen vara utterst svåra och kostsamma att inta. Jag tror att (om man känner till fästet) man nöjer sig med att hålla Talon-renk-Ghor under uppsikt, och varken låta dvärgar komma in eller ut."
"Tror du att Talon faller så snabbt? Med en stadsmur som är ungefär 15 meter tjock har jag svårt att tänka mig det. Talon kommer att hålla länge, och lär bli utsvälta ifall tirakerna har vett i skallen. Detta kommer dock att dröja ett par månader, alltså finns det fortfarande tid." [/color]
[color:\\"green\\"] "Anfallet kommer som en total överskning och hamnen intas direkt. Därifrån har tirakerna vägar in i staden både genom portar och andra småöppningar. Givetvis blir tirakernas förluste enorma men det har de råd med...
Talon renk Ghor är för farligt att ha runt knuten så tirakerna eldar sig in." [/color]

Du tror inte att det är ganska lätt för den soldiska flottan att upptäcka några tusen tirakiska spell som håller på att segla mot Talon i tid? Det tror jag i alla fall. Portar och småöppningar lär barrikaderas. Tyvärr har jag inte A&S här nu, så jag kan inte se hur Talon ser ut.
Återigen, vad säger att tirakerna ens vet om att Talon-renk-Ghor finns? De flesta soldier vet ju inte det, så varför skulle tirakerna göra det? Och vad menar du exakt med att elda sig in?

[color:\\"red\\"] "Hertigen av Västerbrygga förhandlar till sig ett avtal liksom många lägre adelsmän." [/color]
[color:\\"blue\\"] Tveksamt, tirakerna lär vara rätt pigga på att krossa allt i sin väg, alternativt att motståndarna kapitulerar helt. Mänskliga makthavare lär inte tolereras i någon större utsträckning. [/color]
[color:\\"green\\"] "i har ju en enormt skicklig ledare som tillsammans med sina rådgivare enat takalorr. Givetvis kan denne ledare få sina trupper att agera någorlunda diciplinerat och inte plundrar sönder hela landet. Människorna är faktiskt bättre som beskattningsobjekt än döda. Avtal i stil med "du får behålla din titel och mark om du inte gör NÅGOT utan att rådfråga oss" gynnar båda sidor i det här fallet."[/color]

Så skicklig tror jag inte att någon tirakisk ledare är, tirakerna kom ju till Soldarn för att slåss och plundra. Om nu den tirakiska ledaren är så vis kommer han att fatta att agerande som detta skapar uppror. Nejdu, tirkakerna plundrar nog så mycket dom kan få tag på.

[color:\\"red\\"] "Tirakerna lyckas dock inte driva ut alverna ur skogarna även om de bränner Kini'an tan'nivore. alver och några soldiska lojalister förenas med alverna i gerillarörelser." [/color]
[color:\\"blue\\"] "ag tror inte det faktiskt. Man lär låta alverna och dvärgarna sköta sitt tills vidare, annars kan det bli storknas. Mao låter man skogen vara. Alverna är antagligen inte särskilt pigga på att dra ut ur skogen och föra krig mot den överlägsna tirakhären på öppet fält, utan nöjer sig med att vakta skogens gränser, samt ta in mänskliga flyktingar. Vid detta tillfälle kommer man nog även att skicka bud till Haléa teren."[/color]
[color:\\"green\\"] "även alverna är för farliga att ha runt knuten. I detta fall när fienden redan är i stort krossad är det lika bra att ta nästa direkt när ett krig är oundvikligt." [/color]

Tänk lite på alvernas mentalitet och antal. De kommer inte att dra ut på öppet fält för att möta en överlägsen fiende. Om dessutom tirakerna attackerar skogen så kommer man dels lida gigantiska förluster, och dels få hela Sunari på sig. När man dessutom ger sig på dvärgarna i området kommer man definitivt att se sig besegrad. Alver och dvärgar kommer antagligen inte att aktivt ingripa föränn tirakerna gör det mot dem, det skulle möjligtvis kunna vara några dvärgar som lierar sig med människorna. Men när väl tirakerna går på dem så kommer man att svara utan nåd.

[color:\\"red\\"] "Kiaz stormar krhun renk roghan och erövrar det efter blodiga strider. Sedan börjar de stånga sig blodiga mot sunari samtidigt som de motstår hämdanfall från khazim renk ghor." [/color]
[color:\\"blue\\"] "Varför? Detta blir ju definitivt nederlag för tirakerna. Dom vet ju liksom hur det gick sist när man slogs mot både dvärgar och alver samtidigt. Dessutom är dvärgfästen nog ytterst svåra att inta. Dessutom går det inte att svälta ut dvärgarna, då dom kan käka grottsvamp. Ytterligare en grej är att samtliga dvärgafästen i någorlunda närhet kommer att komma med trupper.
Södra sunari befolkas av henéa, och jag tror inte dom har några större problem med att hålla tirakerna utanför skogen. Helt enkelt dumt att anfalla dvärgarna och alverna." [/color]
[color:\\"green\\"] "Nu snackar vi Kiaz vars ledning endast baseras på det faktum att det snart ska bli krig. Den mängd monster och krigare som finns i kiaz skulle omöjligt kunna hållas kontroll om de inte fick gå ut i det krig som de får höra att deras systrar från takalorr startat. Eftersom Västamark (undantaget forsfara) och Soldarn är erövrade väljer de att slå helt och håller mot kraalen som de har en stor chans att besegra. Att de sedan väljer Sunari före Khazim Beror på att de inte ser någon möjlighet att besegra Khazim. Armén måste dock få slåss tills de blir nöjda. Att bränna delar av Sunari som redan är involverat i kriget verkar vara ett bra sätt." [/color]

Är det inte bättre att isf vänta med att 'väcka' Kiaz, tills hela Soldarn är ockuperat. Sedan säger man helt enkelt till de vildsinta tiraker att fienden endast finns i norr. Därmed slipper man dvärgarna som fiender, och även alverna, då man håller tirakerna borta från skogen. 30 000 fullgoda magiker (som jag gissar på att Sanari har i Sunari), en halv miljon krigare i Thism, 300 000 krigare i Kiriya samt ett tjugotal tusen vildsinta Henéa är inget tirakhäern kommer att klara. Dessutom är det ju inte omöjligt att alverna skapar en tillfällig allians med dvärgarna för att driva ut tirakerna från Asharina. Och då är det ju bara att lägga benen på ryggen för tirakernas del. Hur kommer det sig att Sunari redan är inolverat förresten? Det tycker inte jag att dom verkar vara.

[color:\\"red\\"] "Västborg ockuperas av Damarien som vill ha en bit av kakan och sluter en ickeanfallspakt med tirakerna." [/color]
[color:\\"blue\\"] "Tror inte att tirakerna är så pigga på ickeanfallspakter. Däremot så är damarien för avlägset för att bli invaderat, iaf för tillfället." [/color]
[color:\\"green\\"] "Takalorrledningen vill inte ha ytterligare en fiende och tackar knappast nej till en ickeanfallspakt. Sånna går att bryta om behov skulle uppstå..." [/color]

Låter visserligen vettigt, men jag tror ändå att Damarien är för oprioriterat och avlägset för att man överhuvud taget ska bry sig om det. Förresten, säger inte Daaktron att tiraker är Malgoarhs skapelse och måste bekämpas eller något liknande?

[color:\\"red\\"] "Asharien inser sin försvarslöshet och vädjar till Consaber och Caserion om hjälp. när ingen hjälp kommer innan Trikahären står för dörren så handlar jarlarna var försig." [/color]
[color:\\"blue\\"] "Varför skulle ingen hjälp komma? Jag tror definitivt att Cirefalierna går att fixa dit, mot ökat inflytande efter kriget förstås. Consaber å andra sidan, är mer osäkert. Men några skepp kan man nog ändå räkna med." [/color]
[color:\\"green\\"] "Caserion vill hellre ha de norra delarna för sig själv (och även de södra senare)...
Consaber har bundit upp sina resurser mot Thalamur och Cirefaliska samväldet och kan inte hosta upp trupper för att hjälpa en hedningastat." [/color]

Precis. Men varför slåss mot befolkningen (och därmed göra dem mycket svårare att hantera) när man kan hjälpa dem för att sedan styra över dem på ett mycket lättare sätt? Angående tillfälliga allianser mot gemensam fiende har man ju sett liknande saker förr. Jag tror inte att caseriska och sabriska trupper har särskilt mycket att slåss tillsammans mot 'monster'. Att skicka båtar till Asharien är ju ett utmärkt skäl till att ge sig på Dubral (heter väl ön) utan misstanke? :gremtongue:

[color:\\"red\\"] "Chadarian underkastar sig förmånsaktigt efter förhandlingar." [/color]
[color:\\"blue\\"] "Chadarian är ju den sydashariska stad som är mest trolig att inte falla. Ebhron lär ju inte vara pigga på att förlora en magikerakademi t ex. Dessutom är själva staden lättförsvarad." [/color]
[color:\\"green\\"] "Tirakerna ser Cadarian som en chans att bli mer rumsrena. Genom att låta staden med all sin lärdom och rikedom fortsätta styra sig mest själv under den triakiska frijarl som redan siter på posten verkar de mycket mindre barbariska. dessutom hålls skatteintäkterna uppe bättre än i en plundrad stad. Kalaba orde förlorar ingen akademi.
" [/color]

Okej, då är vi överrens :gremwink:. Men troligtvis kommer det inte att tolereras tiraker i staden (förutom dom som redan bodde där) på ett tag framöver.

[color:\\"red\\"] "När Nada belägras kommer En alvhär till undsättning från Sunari." [/color]
[color:\\"blue\\"] "Har svårt att tänka mig att alverna skickar trupper till Asharien. Mer troligt är att man tar in flyktingar i skogen och försvarar den" [/color]
[color:\\"green\\"] "Nada är länken till norra asharien och alverna vill inte låta tirakerna komma längre utan spärrar deras väg." [/color]

Alltså alverna har ingen direkt krigsmakt. Dom kommer att försvara sig själva i händelse av krig, men inte kommer dom att kuta ut ur skogen mot en säker död. Så länge tirakerna inte rör skogen lär alverna vara tillräckligt nöjda för att inte bry sig.

Mvh Victor Palm

Ceram

Hero
omgång 4

"Vad har tirakerna att tjäna på detta? Jag tror knappast att man bara vill ge upp landet man erövrar. Nej, antingen tar Hertigen ett lägre ämbete, eller så kommer han att bli krossad."
"Av någon anledning glömde jag skriva en del av tanken. Hertigen dör när hans lilla trupp bara råkar hamna längst fram i någon oberäknad skärmytsling i slutet av kriget."

Vadå råkar? Jag tror knappast att Hertigen själv ger sig ut i strid, det har han sina kaptener till.
Hade du hört mig säga det hade det framgått mycket klart att hertigens död var planerad av tirakledarna men de nyanserna var vist inte klara i skriftform

"Varför? Även om hon är tirak så kan hon väl känna mer tillhörighet för sitt land? Hon verkar dessutom vara mycket vis, jag tror med andra ord inte att hon ger med sig utan vidare. Däremot tror jag att hon kapitulerar när tirakhären väl kommer till henne, då hon inte vill döda sitt folk."
"Det jag har läst om henne får mig att tro att hon är en tiraklojalist innerst inne... Och inte känner någon större lojalitet till sitt folk heller..."

Tja, kan diskuteras. Dock så tror jag inte att vi kan komma fram till en gemensam lösning. Men ett argument som talar för min sida är att många invandrare (ofta andra raser än den ariska) säger att dom känner sig som svenskar.
Men de är helt klart enorm skillnad. En kines(exempel) och en svensk är ju samma art. En tirak och en människa är olika arter.

"Vad säger att tirakerna ens känner till Talon-renk-Ghor? Dessutom lär dvärgafästen vara utterst svåra och kostsamma att inta. Jag tror att (om man känner till fästet) man nöjer sig med att hålla Talon-renk-Ghor under uppsikt, och varken låta dvärgar komma in eller ut."
"Tror du att Talon faller så snabbt? Med en stadsmur som är ungefär 15 meter tjock har jag svårt att tänka mig det. Talon kommer att hålla länge, och lär bli utsvälta ifall tirakerna har vett i skallen. Detta kommer dock att dröja ett par månader, alltså finns det fortfarande tid."
"Anfallet kommer som en total överskning och hamnen intas direkt. Därifrån har tirakerna vägar in i staden både genom portar och andra småöppningar. Givetvis blir tirakernas förluste enorma men det har de råd med...
Talon renk Ghor är för farligt att ha runt knuten så tirakerna eldar sig in."

Du tror inte att det är ganska lätt för den soldiska flottan att upptäcka några tusen tirakiska spell som håller på att segla mot Talon i tid? Det tror jag i alla fall. Portar och småöppningar lär barrikaderas. Tyvärr har jag inte A&S här nu, så jag kan inte se hur Talon ser ut.
Återigen, vad säger att tirakerna ens vet om att Talon-renk-Ghor finns? De flesta soldier vet ju inte det, så varför skulle tirakerna göra det? Och vad menar du exakt med att elda sig in?
Soldiska flottan är inte så effektiv. Lyckas tirakerna ta ut ett par skepp utan att det märks direkt så har tirkakerna fri segelväg i några dagar. Tirakerna har trots att MYCKET bättre skepp.

Soldierna vet ju om fästet de vet bara inte att det bor MASSVIS med dvärgar där. Beskrivning av elda sig in. Tänd eld på allt och förr eller senare kommer du in. I nödfall får man ta hjälp av kyla också på samma gång...

"i har ju en enormt skicklig ledare som tillsammans med sina rådgivare enat takalorr. Givetvis kan denne ledare få sina trupper att agera någorlunda diciplinerat och inte plundrar sönder hela landet. Människorna är faktiskt bättre som beskattningsobjekt än döda. Avtal i stil med "du får behålla din titel och mark om du inte gör NÅGOT utan att rådfråga oss" gynnar båda sidor i det här fallet."

Så skicklig tror jag inte att någon tirakisk ledare är, tirakerna kom ju till Soldarn för att slåss och plundra. Om nu den tirakiska ledaren är så vis kommer han att fatta att agerande som detta skapar uppror. Nejdu, tirkakerna plundrar nog så mycket dom kan få tag på.
En skicklig ledare kan hindra tirakerna att plundra sönder allt inte från att plundra helt...

"ag tror inte det faktiskt. Man lär låta alverna och dvärgarna sköta sitt tills vidare, annars kan det bli storknas. Mao låter man skogen vara. Alverna är antagligen inte särskilt pigga på att dra ut ur skogen och föra krig mot den överlägsna tirakhären på öppet fält, utan nöjer sig med att vakta skogens gränser, samt ta in mänskliga flyktingar. Vid detta tillfälle kommer man nog även att skicka bud till Haléa teren."
"även alverna är för farliga att ha runt knuten. I detta fall när fienden redan är i stort krossad är det lika bra att ta nästa direkt när ett krig är oundvikligt."

Tänk lite på alvernas mentalitet och antal. De kommer inte att dra ut på öppet fält för att möta en överlägsen fiende. Om dessutom tirakerna attackerar skogen så kommer man dels lida gigantiska förluster, och dels få hela Sunari på sig. När man dessutom ger sig på dvärgarna i området kommer man definitivt att se sig besegrad. Alver och dvärgar kommer antagligen inte att aktivt ingripa föränn tirakerna gör det mot dem, det skulle möjligtvis kunna vara några dvärgar som lierar sig med människorna. Men när väl tirakerna går på dem så kommer man att svara utan nåd.
Kanske kanske... Men tänk på att man har en oberäknerlig, våldsbelägen allierad i kiaz.

"Varför? Detta blir ju definitivt nederlag för tirakerna. Dom vet ju liksom hur det gick sist när man slogs mot både dvärgar och alver samtidigt. Dessutom är dvärgfästen nog ytterst svåra att inta. Dessutom går det inte att svälta ut dvärgarna, då dom kan käka grottsvamp. Ytterligare en grej är att samtliga dvärgafästen i någorlunda närhet kommer att komma med trupper.
Södra sunari befolkas av henéa, och jag tror inte dom har några större problem med att hålla tirakerna utanför skogen. Helt enkelt dumt att anfalla dvärgarna och alverna."
"Nu snackar vi Kiaz vars ledning endast baseras på det faktum att det snart ska bli krig. Den mängd monster och krigare som finns i kiaz skulle omöjligt kunna hållas kontroll om de inte fick gå ut i det krig som de får höra att deras systrar från takalorr startat. Eftersom Västamark (undantaget forsfara) och Soldarn är erövrade väljer de att slå helt och håller mot kraalen som de har en stor chans att besegra. Att de sedan väljer Sunari före Khazim Beror på att de inte ser någon möjlighet att besegra Khazim. Armén måste dock få slåss tills de blir nöjda. Att bränna delar av Sunari som redan är involverat i kriget verkar vara ett bra sätt."

Är det inte bättre att isf vänta med att 'väcka' Kiaz, tills hela Soldarn är ockuperat. Sedan säger man helt enkelt till de vildsinta tiraker att fienden endast finns i norr. Därmed slipper man dvärgarna som fiender, och även alverna, då man håller tirakerna borta från skogen. 30 000 fullgoda magiker (som jag gissar på att Sanari har i Sunari), en halv miljon krigare i Thism, 300 000 krigare i Kiriya samt ett tjugotal tusen vildsinta Henéa är inget tirakhäern kommer att klara. Dessutom är det ju inte omöjligt att alverna skapar en tillfällig allians med dvärgarna för att driva ut tirakerna från Asharina. Och då är det ju bara att lägga benen på ryggen för tirakernas del. Hur kommer det sig att Sunari redan är inolverat förresten? Det tycker inte jag att dom verkar vara.
Kiaz går knappast att kontrollera. Många av invånarna skulle helst gått i krig för länge sedan.
Sunari blir involverat när alvbosättningar i Soldarn anfalls.

"Tror inte att tirakerna är så pigga på ickeanfallspakter. Däremot så är damarien för avlägset för att bli invaderat, iaf för tillfället."
"Takalorrledningen vill inte ha ytterligare en fiende och tackar knappast nej till en ickeanfallspakt. Sånna går att bryta om behov skulle uppstå..."

Låter visserligen vettigt, men jag tror ändå att Damarien är för oprioriterat och avlägset för att man överhuvud taget ska bry sig om det. Förresten, säger inte Daaktron att tiraker är Malgoarhs skapelse och måste bekämpas eller något liknande?
Det är en tolkningsfrågor bland religionens lärda. Det skulle knappast hindra Damarien att sluta en pakt om de kände sig hotade för att vinna lite tid.

"Varför skulle ingen hjälp komma? Jag tror definitivt att Cirefalierna går att fixa dit, mot ökat inflytande efter kriget förstås. Consaber å andra sidan, är mer osäkert. Men några skepp kan man nog ändå räkna med."
"Caserion vill hellre ha de norra delarna för sig själv (och även de södra senare)...
Consaber har bundit upp sina resurser mot Thalamur och Cirefaliska samväldet och kan inte hosta upp trupper för att hjälpa en hedningastat."

Precis. Men varför slåss mot befolkningen (och därmed göra dem mycket svårare att hantera) när man kan hjälpa dem för att sedan styra över dem på ett mycket lättare sätt? Angående tillfälliga allianser mot gemensam fiende har man ju sett liknande saker förr. Jag tror inte att caseriska och sabriska trupper har särskilt mycket att slåss tillsammans mot 'monster'. Att skicka båtar till Asharien är ju ett utmärkt skäl till att ge sig på Dubral (heter väl ön) utan misstanke?
Jag skrev aldrig något om att Caserion slåss mot Asharien. De bara plockar upp resterna.
Consaber vill väl inte ha mera krig mot Thalamur även om det är oundvikligt.

"Har svårt att tänka mig att alverna skickar trupper till Asharien. Mer troligt är att man tar in flyktingar i skogen och försvarar den"
"Nada är länken till norra asharien och alverna vill inte låta tirakerna komma längre utan spärrar deras väg."

Alltså alverna har ingen direkt krigsmakt. Dom kommer att försvara sig själva i händelse av krig, men inte kommer dom att kuta ut ur skogen mot en säker död. Så länge tirakerna inte rör skogen lär alverna vara tillräckligt nöjda för att inte bry sig.
Det finns massa allver och de vill väl knappast förlora Lim alan när den slutligen ställt sig under Sunaris styre. Dessutom så har tirakhären spridits ut under tiden och det handlar inte om någon säker död.

Jag skall dig icke svika :p

Hade du hört mig säga det hade det framgått mycket klart att hertigens död var planerad av tirakledarna men de nyanserna var vist inte klara i skriftform

Hur lönnmördar man en hertig, som dessutom är extra misstänksam (krig råder)?

"Men de är helt klart enorm skillnad. En kines(exempel) och en svensk är ju samma art. En tirak och en människa är olika arter"

Förvisso, men jag tror ändå inte att man lierar sig med den egna arten, bara för att dom råkar komma. Hertiginnan är ju av ätten Marnakh, och har förmodligen varit uppväxt i ett människosamhälle. Denna fråga handlar endast om våra personliga åsikter, och vi kommer inte att komma någonvart på punkten. Därför föreslår jag att vi slutar diskutera hurvida det blir en allians eller inte.

"Soldiska flottan är inte så effektiv. Lyckas tirakerna ta ut ett par skepp utan att det märks direkt så har tirkakerna fri segelväg i några dagar. Tirakerna har trots att MYCKET bättre skepp."

Jag tror ändå att något skepp hinner tillbaka till Talon, en sällskap på tusentals skepp är precis inte svårt att upptäcka. Dessutom måste ju tirakerna belägra och inta Solds utö innan dom kan fortsätta mot huvudstaden. Detta ger tillräckligt med tid för skepp att varna Talon.

"Soldierna vet ju om fästet de vet bara inte att det bor MASSVIS med dvärgar där. Beskrivning av elda sig in. Tänd eld på allt och förr eller senare kommer du in. I nödfall får man ta hjälp av kyla också på samma gång..."

Jag tror inte att gemene man i Soldarn vet att det finns ett dvärgafäste så nära huvudstaden. Möjligtvis majoriteten i Talon. Men du kanske har rätt, ingången är kanske inte på något sätt hemlig. Tror du inte att dvärgarna har effektiva projektilskjutare vid ingången, som hindrar tiraker att komma tillräckligt nära? Dessutom vet vi ju alla om att dvärgar är mästare på att släcka bränder.

"En skicklig ledare kan hindra tirakerna att plundra sönder allt inte från att plundra helt..."

Håller inte med. Det enda som lockar med kriget är ju plundringen, allting kommer att vändas uppochned i jakt på plundringsgods.

"Kanske kanske... Men tänk på att man har en oberäknerlig, våldsbelägen allierad i kiaz."

Tirakerna är vildsinta, inte dumma. Alla tiraker får säkert höra redan från barndomen vilka fruktansvärda fiender alver och dvärgar utgör. Att gå på människor, alver och dvärgar kan ju bara resultera i nederlag.

"Kiaz går knappast att kontrollera. Många av invånarna skulle helst gått i krig för länge sedan."

Kiaz måste luras till fienden, annars så har man ju ingen nytta av dem. Fienden i detta fall blir Asharien, så man får väl helt enkelt övertyga dem om att dvärgafästena och alvboningarna i närheten redan är nedgjorda och plundrade. Det kan väl inte vara så svårt att få ett gäng tiraker att marchera norrut?

"Sunari blir involverat när alvbosättningar i Soldarn anfalls."

Som jag redan sagt, alvboningarna i Soldarn låter tirakerna bli. Alverna måste ju faktiskt hållas utanför, annars blir segern ytterst oviss, och utgången kommer ligga i alvernas händer. Detta vet tirakledaren om, och bestraffar helt enkelt krigare som inte lyder ordern.

"Det är en tolkningsfrågor bland religionens lärda. Det skulle knappast hindra Damarien att sluta en pakt om de kände sig hotade för att vinna lite tid."

Jag tror inte att Damarien känner sig särskilt hotade. Dom vet om att tirakerna går in för Asharien, då slipper man även att få jargierna på sig.

"Jag skrev aldrig något om att Caserion slåss mot Asharien. De bara plockar upp resterna."

Du tror inte att tirakerna gör detta innan cirefalierna då? Det verkar inte så troligt att gå och föra krig varpå man bara sticker och lämnar allt.

"Consaber vill väl inte ha mera krig mot Thalamur även om det är oundvikligt."

Mycket möjligt... Men jag tror ändå att Consaber hjälper Asharien.

"Det finns massa allver och de vill väl knappast förlora Lim alan när den slutligen ställt sig under Sunaris styre. Dessutom så har tirakhären spridits ut under tiden och det handlar inte om någon säker död."

Om tirakerna inte ska anfalla Sunari (vilket jag hela tiden sagt), så är det väl ganska uppenbart att man inte anfaller 'Sunaris portar' heller, och särskilt inte om det är alvstyrt. Då ligger nederlaget en mycket nära...

Mvh Victor Palm

Ceram

Hero
Re: Jag skall dig icke svika :p

Hur lönnmördar man en hertig, som dessutom är extra misstänksam (krig råder)?
Det handlar inte om lönnmord utan död i strid. hertigen måste ju följa sina trupper för att kunna leda dem. Konstigt nog blir hans trupp anfallen av en fiende trupp som bara råkat komma igenom på något konstigt sett. Hertigen slås av hästen trampas ned och dör en vecka senare av infektion.

Jag tror inte att gemene man i Soldarn vet att det finns ett dvärgafäste så nära huvudstaden. Möjligtvis majoriteten i Talon. Men du kanske har rätt, ingången är kanske inte på något sätt hemlig. Tror du inte att dvärgarna har effektiva projektilskjutare vid ingången, som hindrar tiraker att komma tillräckligt nära? Dessutom vet vi ju alla om att dvärgar är mästare på att släcka bränder.
Trotts detta händer det att dvärgfästen brinner ned. Om de dessutom har en mängd tiraker som aktivt försöker starta brand borde det hela inte bli bättre.

Du tror inte att tirakerna gör detta innan cirefalierna då? Det verkar inte så troligt att gå och föra krig varpå man bara sticker och lämnar allt.
Detta sker när tirakerna tagit Fala och Chadarian. Caserion kommer till hjälp men nöjer sig med att "beskydda norra Asharien dit Tirakerna ändå inte kommer att gå.

Kiaz måste luras till fienden, annars så har man ju ingen nytta av dem. Fienden i detta fall blir Asharien, så man får väl helt enkelt övertyga dem om att dvärgafästena och alvboningarna i närheten redan är nedgjorda och plundrade. Det kan väl inte vara så svårt att få ett gäng tiraker att marchera norrut?
Det står någonstans att Kiaz plan är att krossa Kraalen renk Roghan och därefter ta Västmark och Soldarn. Eftersom Människoländerna redan är tagna blir det bara dvärgfästet kvar.

STRATGISKT vore det bäst att låta bli alver och dvärgar.
Jag tror dock att tirakerna kommer få hybris, anfalla alver, dvärgar och människor, och plundra allt för att sedan dra på sig ett krig på för många fronter och bli tillbakaslagna och återvända till takalorr och Kiaz med massa plundrade rikedomar. Det verkade dock inte vara den situation som författaren till ursprungsinlägget vill ha så jag manipulerade lite lätt...

Re: Jag skall dig icke svika :p

"Det handlar inte om lönnmord utan död i strid. hertigen måste ju följa sina trupper för att kunna leda dem. Konstigt nog blir hans trupp anfallen av en fiende trupp som bara råkat komma igenom på något konstigt sett. Hertigen slås av hästen trampas ned och dör en vecka senare av infektion."

Som sagt, en hertig går inte själv ut i strid, det har han sina kaptener till. Dessa är mycket mer erfarna på att leda trupper i strid, så varför själv gå och ta sitt liv? Adelsmän är förnuftiga, inte hjältemodiga.

"Trotts detta händer det att dvärgfästen brinner ned. Om de dessutom har en mängd tiraker som aktivt försöker starta brand borde det hela inte bli bättre."

Och vilka dvärgafästen har brunnit ner om man får fråga?

"Detta sker när tirakerna tagit Fala och Chadarian. Caserion kommer till hjälp men nöjer sig med att "beskydda norra Asharien dit Tirakerna ändå inte kommer att gå."

Ungefär vad jag sade, mao. Cirefalierna ställer sig på ashariernas sida i utbyte mot inflytande i Asharien.

"Det står någonstans att Kiaz plan är att krossa Kraalen renk Roghan och därefter ta Västmark och Soldarn. Eftersom Människoländerna redan är tagna blir det bara dvärgfästet kvar."

Var det inte den karismatiske tirakledaren från Takalorr som bestämde?

"STRATGISKT vore det bäst att låta bli alver och dvärgar.
Jag tror dock att tirakerna kommer få hybris, anfalla alver, dvärgar och människor, /...

Därför måste Kiaztirakerna luras, att fienden endast finns kvar i form av Asharien och dess bundsförvanter ifrån norr.

"och plundra allt för att sedan dra på sig ett krig på för många fronter och bli tillbakaslagna och återvända till takalorr och Kiaz med massa plundrade rikedomar."

Skulle inte tirakledaren nyss stoppa tirakerna från att plundra hej-vilt?

"Det verkade dock inte vara den situation som författaren till ursprungsinlägget vill ha så jag manipulerade lite lätt..."

Och varför sluta nu?

Mvh Victor Palm

Ceram

Hero
Äta gröt...

Som sagt, en hertig går inte själv ut i strid, det har han sina kaptener till. Dessa är mycket mer erfarna på att leda trupper i strid, så varför själv gå och ta sitt liv? Adelsmän är förnuftiga, inte hjältemodiga.
Hur kan man styra en trupp om man inte ens är i närheten?

Och vilka dvärgafästen har brunnit ner om man får fråga?
Då dvärgboken befinner sig i Stäket får svaret bli det ytterst otillräckliga "det där drezin fästet i Momolan"...

Ungefär vad jag sade, mao. Cirefalierna ställer sig på ashariernas sida i utbyte mot inflytande i Asharien.
Inflytande, Dominans. En del skillnad är det...

"Det står någonstans att Kiaz plan är att krossa Kraalen renk Roghan och därefter ta Västmark och Soldarn. Eftersom Människoländerna redan är tagna blir det bara dvärgfästet kvar."

Var det inte den karismatiske tirakledaren från Takalorr som bestämde?
Inte i Kiaz...

Därför måste Kiaztirakerna luras, att fienden endast finns kvar i form av Asharien och dess bundsförvanter ifrån norr.
Ja men det är knepigt...

"och plundra allt för att sedan dra på sig ett krig på för många fronter och bli tillbakaslagna och återvända till takalorr och Kiaz med massa plundrade rikedomar."

Skulle inte tirakledaren nyss stoppa tirakerna från att plundra hej-vilt?

"Det verkade dock inte vara den situation som författaren till ursprungsinlägget vill ha så jag manipulerade lite lätt..."
Läs i samanhanget inte lösryckt. Jag tolkade det inte som om Författaren till ursprungsinlägget ville ha ett utplundrat nedbrännt Asharia och skrev därför inte ett sådant händelseförlopp.

Nej tack

"Hur kan man styra en trupp om man inte ens är i närheten?"

Det är det som är finessen, hertigen slipper att styra truppen (vilket han ändå antagligen gör sämre än folk som är utbildade till det), och kan istället fokusera på det diplomatiska i krigstid. Hertigen har ett möte med sina kaptener, säger vad han vill ha sagt, sedan låter han kaptenerna avgöra vad som är bäst.

"Då dvärgboken befinner sig i Stäket får svaret bli det ytterst otillräckliga "det där drezin fästet i Momolan"..."

Precis. Ett. Du tror inte att det bara är en bråkdel av alla människostäder och tirakboningar som någonsin brunnit? Att en eld lyckas sprida sig i ett dvärgafäste är mycket osannolikt.

"Inflytande, Dominans. En del skillnad är det..."

Ja, och? Cirefalierna kan (skickliga som dom är) i princip göra Asharien till ett lydrike under Caserion om dom spelar sina kort rätt. Och det utan att lokalbefolkningen blir sura.

"Inte i Kiaz..."

Men du skrev ju för ett par inlägg sedan att Kiazhären skulle bli tvugna att lägga sig under den starkare Takalorrhären.

"Ja men det är knepigt..."

Äh, inte särskilt. Med lite gott skådespelande från ledartirakerna lär det gå riktigt fint.

"Läs i samanhanget inte lösryckt. Jag tolkade det inte som om Författaren till ursprungsinlägget ville ha ett utplundrat nedbrännt Asharia och skrev därför inte ett sådant händelseförlopp."

Ursäkta för misstolkningen då.

Mvh Victor Palm