Nekromanti Asharisk jämställdhet?

Vavva

Swordsman
Hej alla glada! (och tveklöst även alla sorgsna eller bara sanslöst irriterade)

Jag satt med ett obeskrivbart vuxennovellprojekt när ett problem uppenbarade sig. Jag har sökt mina svar i modulerna, men fann er oändliga vishet enklare att rådfråga.

Finns det stridande kvinnor i gardena i Asharien? Om så är fallet, kan de även få riddarvärdighet? Och hur vanligt är det i så fall? Modulen sade svart på vitt att kvinnor och män levde i relativ jämställdhet, men boken gav ändå intryck av att bara ha män i de väpnade styrkorna.

Hjälp?

//Alva - förvirrad genuspulare

Ymir

Liten kantbaron
Har du 'Riddaren' där? Där finns en hel sida om kvinnliga riddare som kanske också den är lite vag med hur det förhåller sig på specifika platser; men den är ändå ganska läsvärd Den ger intrycket av att kvinnliga riddare är vanligare (eller mindre ovanliga) i Asharina än på andra håll; och den bilden har jag också fått av detaljer i andra moduler - det finns en hel del soldiska och ashariska riddersdamer nämnda vid namn, och Asharien och Soldarn har dessutom väldigt mycket fler kvinnliga makthavare än vad andra länder verkar ha - Consaber har knappt en enda, tex. Det finns tillexempel Riddersdam Katla av Zoriánorden, Jhimorza, borgmästare av Daan Hammal (fast hon är cirefalier), Grevinnan Vanessa Spegelsköld, Ninna Sol och Måne, lagman av Östmark, firjarlen och gladiatormästarinnan Damé Ramoni Girom, och dessutom finns inte mindre än två kvinnliga tirakiska makthavare - frijarl Torgug Xoro av Chadarians Hopp och hertiginnan Garkur Grokk av Trollhems berg. I 'Riddaren' handlar kapitelintrot till 'Förläningen' om en viss riddersdam Wyn, som ärver sin fars utblottade domäner.

Således; vad adeln och aristokratin beträffar, verkar kvinnor ha tämligen hög status i Asharien (och Soldarn). Detta säger dock inte så mycket om hur det står till bland vanligt folk i vanliga väpnade styrkor. Men det finns lite info:

Zoriánorden, Den samoriska lärans väpnade gren, tar både emot män och kvinnor i sina led. Kvinnor kan inte bli präster inom Den samoriska läran, men de kan bli både nunnor, krigarnunnor och riddersdamer i Zoriánorden. I övrigt, återstår väl rena spekulationer. Jag skulle på rak arm anta, att kvinnor är ovanliga i stridande förband i Soldarn, eftersom de där är omyndiga fram till giftermålet; men Soldarn befolkning är en utsatt en, och jag kan lugnt tänka mig att en hel del kvinnor i en krissituation -såsom en troll- eller tirakattack- hade ställt upp och försvarat sina hem vid sidan om männen. I Ashariska garden kan jag tänka mig att det finns en del - eller rentav en hel del - kvinnor dock; kvinnorna är ju trots allt myndiga i Asharien, och dessutom finns ju berömda stridande kvinnor som Damé Ramoni Girom att inspireras av. Det hör nog inte till normen att kvinnor går med i olika stridande förband; men jag tror knappast många fördömer det heller; Asharierna behöver alla krigare de kan få, och det finns nog ingen särskilt djupt rotad uppfattning att kvinnor inte skulle duga som krigare. Sånt är mer sabriernas problem, liksom.

- Ymir, hungrig

Ludwig

Veteran
Re: Asharisk jämställdhet? [OT]

Kvinnor i en här är ett relativt roligt begrepp i en primitiv värld, d.v.s där fienderna lever med gamla (eller nya) konservativa författningar angående just kvinnors plats i vardagen. Nu har jag inte uppdaterat mig i Mudana på över ett års tid, men jag kan spekulera i att en attack från ett konservativt land så lär kvinnorna ha en ganska besynnerlig effekt på den anfallande hären.
Inte bara rent moraliskt utan även för deras sexuella lustar som inte varje glädjeflicka kan stilla. Det kan sätta djupa spår i att få en man att hugga ned en kvinna, just med det principfasta begreppet "kvinnor och barn".
Bara en spekulering.

DesertRain

Hero
Jag anser att kvinnor har samma rättigheter som männen i Asharina, mest i Asharien. Alltså finns det kvinnliga krigare osv. utan att det är något konstigt med det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Asharisk jämställdhet? [OT]

Jag tror du överdriver vidden av det hela lite. Visst; det är klart, mûhadinerna tex förlöjligar och föraktar momolanernas kvinnliga krigare jämt och ständigt; men det är inte så att någon majoritet direkt tvekar att hugga ned dem när det väl kommer till kritan. Visst; många vore säkert lite obekväma med det, men kom ihåg: Medeltida krig är, precis som nutida, inga roliga historier; allt som oftast är de fulla av folkmord och övergrepp på civilbefolkningen. ('Kvinnor och barn'-begreppet hör säkert hemma i 1800-talet). Praxis lär vara att kvinnor skonas, visst, men en ganska hög procent, jag vågar inte uppskatta hur hög, av Mundanas krigare lär ändå någon gång ha dräpt kvinnor; försvarslösa eller ej. För en man som mördat civila kvinnor, oavsett anledning, är det nog oftast inga problem att döda kvinnliga soldater på fiendesidan, direkt. I fallet Mûhad-Momolan hade det säkerligen dessutom förekommit en demonisering av fienden som gjort det mycket lättare för båda sidor att begå alla tänkbara övergrepp; oavsett motståndarnas kön: "Nu ska vi slakta och stympa de här fördömda momolanska satmarorna som inte vet sin plats!", resp. "Nu ska vi lära de här usla kvinnoskändarna vad respekt för Drottningen innebär! Kastrera dem och släpp lös hundarna på dem!". Eller nåt.

Men som allt annat beror det ju helt på situationen och de inblandade individerna. Bara lite tankar.

- Ymir, resonerar

Vavva

Swordsman
Faen, där föll min briljanta porrfanta...eh...jag menar...vuxenidé.

Dags att släpa alltihop tillbaka till ritbordet. *suckar*