Har du 'Riddaren' där? Där finns en hel sida om kvinnliga riddare som kanske också den är lite vag med hur det förhåller sig på specifika platser; men den är ändå ganska läsvärd Den ger intrycket av att kvinnliga riddare är vanligare (eller mindre ovanliga) i Asharina än på andra håll; och den bilden har jag också fått av detaljer i andra moduler - det finns en hel del soldiska och ashariska riddersdamer nämnda vid namn, och Asharien och Soldarn har dessutom väldigt mycket fler kvinnliga makthavare än vad andra länder verkar ha - Consaber har knappt en enda, tex. Det finns tillexempel Riddersdam Katla av Zoriánorden, Jhimorza, borgmästare av Daan Hammal (fast hon är cirefalier), Grevinnan Vanessa Spegelsköld, Ninna Sol och Måne, lagman av Östmark, firjarlen och gladiatormästarinnan Damé Ramoni Girom, och dessutom finns inte mindre än två kvinnliga tirakiska makthavare - frijarl Torgug Xoro av Chadarians Hopp och hertiginnan Garkur Grokk av Trollhems berg. I 'Riddaren' handlar kapitelintrot till 'Förläningen' om en viss riddersdam Wyn, som ärver sin fars utblottade domäner.
Således; vad adeln och aristokratin beträffar, verkar kvinnor ha tämligen hög status i Asharien (och Soldarn). Detta säger dock inte så mycket om hur det står till bland vanligt folk i vanliga väpnade styrkor. Men det finns lite info:
Zoriánorden, Den samoriska lärans väpnade gren, tar både emot män och kvinnor i sina led. Kvinnor kan inte bli präster inom Den samoriska läran, men de kan bli både nunnor, krigarnunnor och riddersdamer i Zoriánorden. I övrigt, återstår väl rena spekulationer. Jag skulle på rak arm anta, att kvinnor är ovanliga i stridande förband i Soldarn, eftersom de där är omyndiga fram till giftermålet; men Soldarn befolkning är en utsatt en, och jag kan lugnt tänka mig att en hel del kvinnor i en krissituation -såsom en troll- eller tirakattack- hade ställt upp och försvarat sina hem vid sidan om männen. I Ashariska garden kan jag tänka mig att det finns en del - eller rentav en hel del - kvinnor dock; kvinnorna är ju trots allt myndiga i Asharien, och dessutom finns ju berömda stridande kvinnor som Damé Ramoni Girom att inspireras av. Det hör nog inte till normen att kvinnor går med i olika stridande förband; men jag tror knappast många fördömer det heller; Asharierna behöver alla krigare de kan få, och det finns nog ingen särskilt djupt rotad uppfattning att kvinnor inte skulle duga som krigare. Sånt är mer sabriernas problem, liksom.
- Ymir, hungrig