Bestämde mig för att köra med en något mindre grupp än vanligt.
Jag som SL och två spelare kommer att köra en kampanj centrerad kring ett ashariskt magikergille i Chadarians Hopp.
För er okunniga barbarer som inte vet så är Chadarians hopp magins huvudstad på Asharina halvön och har en stor magikerakademi (tar över fyrahundra studenter när den är full) men är samtidigt en stad fylld av råbarkade sjöfarare, föredetta gladiatorer och allmänna tuffingar. Staden leds av en marnakhtirak som är frijarl och är allmänt populär då hon är rättvis och inte gör skillnad på folk och folk.
Tanken med äventyret är att det ska vara centrerat kring magikergillet (ett magikergille i Asharina har generellt 8-12 medlemmar, egen vapensköld samt ett eget motto).
Båda karaktärerna har nyligen lämnat lärlingsbanan bakom sig och fokuset vill jag ha på intrigerna och de personliga händelserna direkt relaterat till eller i närheten av magikergillet.
Förräderi, lögner och politiskt spel i en sluten miljö är tanken. I magikergillet finns som sagt 8-12 magiker, men även dussintalet lärlingar samt ett halvdussin tjänare av olika slag. Där kan också möjligtvis finnas vakter i någon form.
Vad magikergillet specialiserat sig i har vi i gruppen inte bestämt än men jag känner en viss lutning åt alkemi och då försäljning av artefakter av olika slag.
Så vilka är karaktärerna?
Först har vi cirafeliern Azika, en relativt ung (26 år) Mäster Magus som har fokuserat på aspekten Fototropi (ljusmagi) och är ganska så skicklig inom detta fält. Hennes far är husfurste för deras klan och som sådan en relativt inflytelserik man. Han äger en mycket väl respekterad taverna för de finaste av Chadarians Hopp's besökare att avnjuta mat och dryck vid, speciellt sådana som är av cirafeliskt blod. Mamman lever mycket på pappas förmögenhet och inflytande samt det faktum att hon gett sin man starka barn. Som belöning har hon levt ett liv med mycket frihet och pengar och hon har spenderat dessa genom att segla halva Mundana runt, ibland med Azika med på båten för att göra olika handelsexpiditioner.
Azika är för övrigt deras föräldras vackraste och vitaste pärla, eftersom Azika slog fram Albino som sin nackdel. Bland Cirafelerna anses detta vara ett tecken på att man är vidrörd av gudarna och vad än Azika vill ha får hon det. Hennes tre syskon(Cisma, äldre syster och husets vapenmästare, Nisma, yngre syster och historiestuderande samt Yorman, äldre broder och cirza-präst) är inte lika glada över detta och avskyr faktiskt henne.
Som grädde på moset slog Azika fram att hon tagit en ed som hon vägrar bryta och eden består i att skydda och ta hand om sina syskon.
Den andra medlemmen av gillet är thism-alven Cerania, en mycket speciellt dam med en far som är alv som inte vill veta av henne och en mor som är en människa. Modern ville inte heller veta av Cerania och lämnade henne på ett barnhem där hon fick stanna fram tills hon började närma sig tonåren, då en förbiresande alv insåg att en thism-alv hölls i ett människobarnhem och släpade med sig Cerania hem till alvskogarna. Väl där utvecklade utbildades Cerania som dock inte hade en lika stor fallenhet för svärdet som hon hade för böckerna dock blev lyckan med hennes nya familj mycket kortvarig. Så snart hennes halvblodshistoria blev känd blev hon utslängd och fin än en gång finna sig på egen hand. Dock behärskade hon ett svärd nu och kunde på så sätt tjäna ihop tillräckligt med pengar för att påbörja studier på en av Chadarians hopp större akademier.
Intressanta kontakter för Azika
En panthandlare (Azika har känt denne man länge som enbart handlar med adelsmäns och rika handelsmäns käraste ägodelar när lyckan inte står dem bi. De är mycket goda vänner)
En gladiator (Azika har sålt denne man magiska artefakter som har hjälpt honom att vinna ära och guld. Deras relation är dock helt yrkesmässig)
Kiriya-tjänare (En Kiriya-tjänare som mer eller mindre är en livegen under Cerania. Hon är dock mycket imponerad av Azikas fina manér och magiska kunskaper och är mer eller mindre ett påhäng)
En magiker (En magiker på gillet som var lärling samtidigt som Azika var det. Dock förstörde Azika hans chanser att bli upptagen så att hon själv kunde bli det, och han är inte särskilt road)
Munk med bödel (En munk och en bödel som tjänar Daak drar runt i området, egentligen utan så mycket makt men kan de 'bevisa' att Azika är en nekromantiker vore det helt lagligt att se henne steglad. De båda är mycket övertygade)
Apotekare (Azika har ett lätt beroende till en lugnande drog och i sin ungdom tog hon en alldeles för hög dos av denna. När detta hände letade hennes far reda på försäljaren och satte hans lilla affär i bankrutt. Nu är apotekaren mycket upprörd och kan tänka sig att göra det mesta för att förstöra det för Azika)
Intressanta kontakter för Cerania
En gatumusikant (Den unga mannen tycker att Cerania är mycket vacker och gillar att följa henne från ände till ände i staden medan han sjunger på sina ballader, ett påhäng helt enkelt)
Utforskare/Äventyrare (Cerania's mänskliga halvbror från hennes mammas sida. Den enda familjemedlem hon har som inte verkar avsky henne eller undvika henne)
Baronessa (En lojal vän och trevlig dam som är ung, rik och ogift. Hon verkar tycka att det är lite spännande att kunna fråga en thism-alv om råd då och då eller att visa upp henne på festligheter)
En filosof (En lärare från akademin som inte hade alltför mycket till övers för alver och deras syn på världen. Eftersom Cerania är en hetlevrad kvinna ledde det en dag till ett handgemäng i klassrummet, något den äldre herren inte kan förlåta)
Godsägare (En rik godsägare som försökte komma baronessan nära via Cerania men Cerania erbjöd ingen hjälp. När han sen misslyckades i sina försök att kurtisera baronessan skyllde han det på Cerania och han är mycket illa berörd av det hela)
Mysiker (En magiker som specialiserat sig i mån och stjärnmagi på gillet. Efter flera försök att inleda en relation med Cerania (Som har amor 4 med blyg som specalisering) känner han sig illa behandlad och vet inte hur han ska behandla henne.
Så vad vill jag ha er hjälp med?
Tja, fler intressanta karaktärer till gillet kunde vara bra samt om man kan skapa några händelser som vore intressanta. Annat magikergille försöker stjäla artefakt från deras gille, eller tvärtom är en tanke som slagit mig, en annan är om de olika magikergillena får nys om att det finns nekromantiker bland deras led och nu måste de städas ut, men hur? Ska de säga till kyrkan eller lösa det själva eller låta problemet vara och hoppas att det lösa sig själv?
Tack på förhand
Jag som SL och två spelare kommer att köra en kampanj centrerad kring ett ashariskt magikergille i Chadarians Hopp.
För er okunniga barbarer som inte vet så är Chadarians hopp magins huvudstad på Asharina halvön och har en stor magikerakademi (tar över fyrahundra studenter när den är full) men är samtidigt en stad fylld av råbarkade sjöfarare, föredetta gladiatorer och allmänna tuffingar. Staden leds av en marnakhtirak som är frijarl och är allmänt populär då hon är rättvis och inte gör skillnad på folk och folk.
Tanken med äventyret är att det ska vara centrerat kring magikergillet (ett magikergille i Asharina har generellt 8-12 medlemmar, egen vapensköld samt ett eget motto).
Båda karaktärerna har nyligen lämnat lärlingsbanan bakom sig och fokuset vill jag ha på intrigerna och de personliga händelserna direkt relaterat till eller i närheten av magikergillet.
Förräderi, lögner och politiskt spel i en sluten miljö är tanken. I magikergillet finns som sagt 8-12 magiker, men även dussintalet lärlingar samt ett halvdussin tjänare av olika slag. Där kan också möjligtvis finnas vakter i någon form.
Vad magikergillet specialiserat sig i har vi i gruppen inte bestämt än men jag känner en viss lutning åt alkemi och då försäljning av artefakter av olika slag.
Så vilka är karaktärerna?
Först har vi cirafeliern Azika, en relativt ung (26 år) Mäster Magus som har fokuserat på aspekten Fototropi (ljusmagi) och är ganska så skicklig inom detta fält. Hennes far är husfurste för deras klan och som sådan en relativt inflytelserik man. Han äger en mycket väl respekterad taverna för de finaste av Chadarians Hopp's besökare att avnjuta mat och dryck vid, speciellt sådana som är av cirafeliskt blod. Mamman lever mycket på pappas förmögenhet och inflytande samt det faktum att hon gett sin man starka barn. Som belöning har hon levt ett liv med mycket frihet och pengar och hon har spenderat dessa genom att segla halva Mundana runt, ibland med Azika med på båten för att göra olika handelsexpiditioner.
Azika är för övrigt deras föräldras vackraste och vitaste pärla, eftersom Azika slog fram Albino som sin nackdel. Bland Cirafelerna anses detta vara ett tecken på att man är vidrörd av gudarna och vad än Azika vill ha får hon det. Hennes tre syskon(Cisma, äldre syster och husets vapenmästare, Nisma, yngre syster och historiestuderande samt Yorman, äldre broder och cirza-präst) är inte lika glada över detta och avskyr faktiskt henne.
Som grädde på moset slog Azika fram att hon tagit en ed som hon vägrar bryta och eden består i att skydda och ta hand om sina syskon.
Den andra medlemmen av gillet är thism-alven Cerania, en mycket speciellt dam med en far som är alv som inte vill veta av henne och en mor som är en människa. Modern ville inte heller veta av Cerania och lämnade henne på ett barnhem där hon fick stanna fram tills hon började närma sig tonåren, då en förbiresande alv insåg att en thism-alv hölls i ett människobarnhem och släpade med sig Cerania hem till alvskogarna. Väl där utvecklade utbildades Cerania som dock inte hade en lika stor fallenhet för svärdet som hon hade för böckerna dock blev lyckan med hennes nya familj mycket kortvarig. Så snart hennes halvblodshistoria blev känd blev hon utslängd och fin än en gång finna sig på egen hand. Dock behärskade hon ett svärd nu och kunde på så sätt tjäna ihop tillräckligt med pengar för att påbörja studier på en av Chadarians hopp större akademier.
Intressanta kontakter för Azika
En panthandlare (Azika har känt denne man länge som enbart handlar med adelsmäns och rika handelsmäns käraste ägodelar när lyckan inte står dem bi. De är mycket goda vänner)
En gladiator (Azika har sålt denne man magiska artefakter som har hjälpt honom att vinna ära och guld. Deras relation är dock helt yrkesmässig)
Kiriya-tjänare (En Kiriya-tjänare som mer eller mindre är en livegen under Cerania. Hon är dock mycket imponerad av Azikas fina manér och magiska kunskaper och är mer eller mindre ett påhäng)
En magiker (En magiker på gillet som var lärling samtidigt som Azika var det. Dock förstörde Azika hans chanser att bli upptagen så att hon själv kunde bli det, och han är inte särskilt road)
Munk med bödel (En munk och en bödel som tjänar Daak drar runt i området, egentligen utan så mycket makt men kan de 'bevisa' att Azika är en nekromantiker vore det helt lagligt att se henne steglad. De båda är mycket övertygade)
Apotekare (Azika har ett lätt beroende till en lugnande drog och i sin ungdom tog hon en alldeles för hög dos av denna. När detta hände letade hennes far reda på försäljaren och satte hans lilla affär i bankrutt. Nu är apotekaren mycket upprörd och kan tänka sig att göra det mesta för att förstöra det för Azika)
Intressanta kontakter för Cerania
En gatumusikant (Den unga mannen tycker att Cerania är mycket vacker och gillar att följa henne från ände till ände i staden medan han sjunger på sina ballader, ett påhäng helt enkelt)
Utforskare/Äventyrare (Cerania's mänskliga halvbror från hennes mammas sida. Den enda familjemedlem hon har som inte verkar avsky henne eller undvika henne)
Baronessa (En lojal vän och trevlig dam som är ung, rik och ogift. Hon verkar tycka att det är lite spännande att kunna fråga en thism-alv om råd då och då eller att visa upp henne på festligheter)
En filosof (En lärare från akademin som inte hade alltför mycket till övers för alver och deras syn på världen. Eftersom Cerania är en hetlevrad kvinna ledde det en dag till ett handgemäng i klassrummet, något den äldre herren inte kan förlåta)
Godsägare (En rik godsägare som försökte komma baronessan nära via Cerania men Cerania erbjöd ingen hjälp. När han sen misslyckades i sina försök att kurtisera baronessan skyllde han det på Cerania och han är mycket illa berörd av det hela)
Mysiker (En magiker som specialiserat sig i mån och stjärnmagi på gillet. Efter flera försök att inleda en relation med Cerania (Som har amor 4 med blyg som specalisering) känner han sig illa behandlad och vet inte hur han ska behandla henne.
Så vad vill jag ha er hjälp med?
Tja, fler intressanta karaktärer till gillet kunde vara bra samt om man kan skapa några händelser som vore intressanta. Annat magikergille försöker stjäla artefakt från deras gille, eller tvärtom är en tanke som slagit mig, en annan är om de olika magikergillena får nys om att det finns nekromantiker bland deras led och nu måste de städas ut, men hur? Ska de säga till kyrkan eller lösa det själva eller låta problemet vara och hoppas att det lösa sig själv?
Tack på förhand