Nekromanti Ashariskt magikergille - Kampanjidé hjälp

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Bestämde mig för att köra med en något mindre grupp än vanligt.

Jag som SL och två spelare kommer att köra en kampanj centrerad kring ett ashariskt magikergille i Chadarians Hopp.
För er okunniga barbarer som inte vet så är Chadarians hopp magins huvudstad på Asharina halvön och har en stor magikerakademi (tar över fyrahundra studenter när den är full) men är samtidigt en stad fylld av råbarkade sjöfarare, föredetta gladiatorer och allmänna tuffingar. Staden leds av en marnakhtirak som är frijarl och är allmänt populär då hon är rättvis och inte gör skillnad på folk och folk.

Tanken med äventyret är att det ska vara centrerat kring magikergillet (ett magikergille i Asharina har generellt 8-12 medlemmar, egen vapensköld samt ett eget motto).
Båda karaktärerna har nyligen lämnat lärlingsbanan bakom sig och fokuset vill jag ha på intrigerna och de personliga händelserna direkt relaterat till eller i närheten av magikergillet.
Förräderi, lögner och politiskt spel i en sluten miljö är tanken. I magikergillet finns som sagt 8-12 magiker, men även dussintalet lärlingar samt ett halvdussin tjänare av olika slag. Där kan också möjligtvis finnas vakter i någon form.

Vad magikergillet specialiserat sig i har vi i gruppen inte bestämt än men jag känner en viss lutning åt alkemi och då försäljning av artefakter av olika slag.
Så vilka är karaktärerna?

Först har vi cirafeliern Azika, en relativt ung (26 år) Mäster Magus som har fokuserat på aspekten Fototropi (ljusmagi) och är ganska så skicklig inom detta fält. Hennes far är husfurste för deras klan och som sådan en relativt inflytelserik man. Han äger en mycket väl respekterad taverna för de finaste av Chadarians Hopp's besökare att avnjuta mat och dryck vid, speciellt sådana som är av cirafeliskt blod. Mamman lever mycket på pappas förmögenhet och inflytande samt det faktum att hon gett sin man starka barn. Som belöning har hon levt ett liv med mycket frihet och pengar och hon har spenderat dessa genom att segla halva Mundana runt, ibland med Azika med på båten för att göra olika handelsexpiditioner.
Azika är för övrigt deras föräldras vackraste och vitaste pärla, eftersom Azika slog fram Albino som sin nackdel. Bland Cirafelerna anses detta vara ett tecken på att man är vidrörd av gudarna och vad än Azika vill ha får hon det. Hennes tre syskon(Cisma, äldre syster och husets vapenmästare, Nisma, yngre syster och historiestuderande samt Yorman, äldre broder och cirza-präst) är inte lika glada över detta och avskyr faktiskt henne.
Som grädde på moset slog Azika fram att hon tagit en ed som hon vägrar bryta och eden består i att skydda och ta hand om sina syskon.

Den andra medlemmen av gillet är thism-alven Cerania, en mycket speciellt dam med en far som är alv som inte vill veta av henne och en mor som är en människa. Modern ville inte heller veta av Cerania och lämnade henne på ett barnhem där hon fick stanna fram tills hon började närma sig tonåren, då en förbiresande alv insåg att en thism-alv hölls i ett människobarnhem och släpade med sig Cerania hem till alvskogarna. Väl där utvecklade utbildades Cerania som dock inte hade en lika stor fallenhet för svärdet som hon hade för böckerna dock blev lyckan med hennes nya familj mycket kortvarig. Så snart hennes halvblodshistoria blev känd blev hon utslängd och fin än en gång finna sig på egen hand. Dock behärskade hon ett svärd nu och kunde på så sätt tjäna ihop tillräckligt med pengar för att påbörja studier på en av Chadarians hopp större akademier.

Intressanta kontakter för Azika

En panthandlare (Azika har känt denne man länge som enbart handlar med adelsmäns och rika handelsmäns käraste ägodelar när lyckan inte står dem bi. De är mycket goda vänner)
En gladiator (Azika har sålt denne man magiska artefakter som har hjälpt honom att vinna ära och guld. Deras relation är dock helt yrkesmässig)
Kiriya-tjänare (En Kiriya-tjänare som mer eller mindre är en livegen under Cerania. Hon är dock mycket imponerad av Azikas fina manér och magiska kunskaper och är mer eller mindre ett påhäng)

En magiker (En magiker på gillet som var lärling samtidigt som Azika var det. Dock förstörde Azika hans chanser att bli upptagen så att hon själv kunde bli det, och han är inte särskilt road)
Munk med bödel (En munk och en bödel som tjänar Daak drar runt i området, egentligen utan så mycket makt men kan de 'bevisa' att Azika är en nekromantiker vore det helt lagligt att se henne steglad. De båda är mycket övertygade)
Apotekare (Azika har ett lätt beroende till en lugnande drog och i sin ungdom tog hon en alldeles för hög dos av denna. När detta hände letade hennes far reda på försäljaren och satte hans lilla affär i bankrutt. Nu är apotekaren mycket upprörd och kan tänka sig att göra det mesta för att förstöra det för Azika)

Intressanta kontakter för Cerania

En gatumusikant (Den unga mannen tycker att Cerania är mycket vacker och gillar att följa henne från ände till ände i staden medan han sjunger på sina ballader, ett påhäng helt enkelt)
Utforskare/Äventyrare (Cerania's mänskliga halvbror från hennes mammas sida. Den enda familjemedlem hon har som inte verkar avsky henne eller undvika henne)
Baronessa (En lojal vän och trevlig dam som är ung, rik och ogift. Hon verkar tycka att det är lite spännande att kunna fråga en thism-alv om råd då och då eller att visa upp henne på festligheter)

En filosof (En lärare från akademin som inte hade alltför mycket till övers för alver och deras syn på världen. Eftersom Cerania är en hetlevrad kvinna ledde det en dag till ett handgemäng i klassrummet, något den äldre herren inte kan förlåta)
Godsägare (En rik godsägare som försökte komma baronessan nära via Cerania men Cerania erbjöd ingen hjälp. När han sen misslyckades i sina försök att kurtisera baronessan skyllde han det på Cerania och han är mycket illa berörd av det hela)
Mysiker (En magiker som specialiserat sig i mån och stjärnmagi på gillet. Efter flera försök att inleda en relation med Cerania (Som har amor 4 med blyg som specalisering) känner han sig illa behandlad och vet inte hur han ska behandla henne.

Så vad vill jag ha er hjälp med?

Tja, fler intressanta karaktärer till gillet kunde vara bra samt om man kan skapa några händelser som vore intressanta. Annat magikergille försöker stjäla artefakt från deras gille, eller tvärtom är en tanke som slagit mig, en annan är om de olika magikergillena får nys om att det finns nekromantiker bland deras led och nu måste de städas ut, men hur? Ska de säga till kyrkan eller lösa det själva eller låta problemet vara och hoppas att det lösa sig själv?

Tack på förhand
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,388
Ruben Kaosvävare.

Är en åldrande man med fårat och ett trött ansikte. Håret på hans hjässa blir bara tunnare och tunnare för varje år som går, om hans hår blir tunnare och tunnare så blir hans skägg tjockare och tjockare men inte så mycket längre då han föredrar att hålla det kort så det inte är i vägen. Det märks att tiden är emot honom fram för allt på hans hållning som nu mer är kraftigt krökt vilket beror till stor del på hans ålder men även av det faktum att han tillbringat många år med näsan i diverse olika böcker i syftet att försöka förstå sig på kaosets natur. Då Ruben inte är intresserad av att dra mer uppmärksamhet till sig än nödvändigt så går han oftast klädd i praktiska kläder i naturliga färger.

Som person är Ruben lättsam, hjälpsam och generös, det vill säga tills du gör dig ovän med honom. Ruben är som sagt gamal och föredrar att hålla sig så långt ifrån strid som möjligt och ger han sig efter en person så gör han det via det politiska och sociala planet.

Ruben är även medlem av Allvetande Bröderaskapet där han har ansvar för en mindre lokal grupp (dvs om man utgår ifrån religionsboken så har jag för mig att han tillhör andra andra graden, från botten). Och hans huvudfokus är att förstå sig på Ataxatropi och Kaos. Ruben känner även till Kaos stenarnas existens men bara ifrån texter han läst och han är beredd att lägga stora summor pengar och resurser för att eventuellt få möjlighet att studera en av stenarna. Så länge det inte strider mot lagen är han redo att göra allt han kan för att få studera en av stenarna.

Det går rykten om att Ruben skulle vara bra över 100 år gamal, detta är dock inte sant men man kan lätt få det intrycket då han är väl insatt i historia eller i alla fall magins historia. Ruben är i själva verket dryga 50 år, men ser ut som han vore upp emot 70-80.

Men det mest anmärkningsvärda med Ruben Kaosvävare är inte hans okända ålder (för allmänheten), hans intresse i ataxatropi eller att han är medlem av det allvetande bröderaskapet, utan att han har extremt låg qudosh vilket skapar kraftiga verklighetsförändringar i rummet runt omkring honom och de tycks oftast vara honom hjälpsamma. Föremål han letar efter uppenbarar sig framför honom, exprediment som går fel försvinner i tomma intet osv. Detta ställer även till det för andra då deras saker plötsligt kan vara borta, så som pilar, pengar och knivar. Oftast så återfinns sakerna i samma rum som Ruben men i bland kan sakerna vara helt borta.
Mundo said:
Ruben är numera en medlem i gillet.
Han är en Sannmagiker mot kaos (dvs, han kan bara använda Kaosmagi men är mycket skicklig på det) och är av en högre rang än spelarkaraktärerna. Medlemsskapet i det allvetande bröderskapet kommer förmodligen att utgöra en mycket intressant anledning att umgås med honom.
Eftersom han har låg quadosh och är inriktad mot quadosh ska jag låta honom verka vara extremt disträ, inte för att han glömmer bort eller så utan istället för att hans tankar och handlingar blandas runt av kaosets krafter.

Mycket nice karaktär, det uppskattas!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Händelser

Magiker turneringen:

Mer eller mindre en Goblet of fire rippoff blandat med lite OS. Där är en magiker turnering vart femte år och det är dags för den. De olika gillena tävlar i fem olika grenar för att bevisa att deras gille är det bästa. Grenarna kan vara saker som ett magiskt pussel, vem kan skapa den mest konstnärliga magiska displayen och naturligtvis en magiker duell.

The man is sick and tired of your magical bullshit:

Någon från ett annat gille fuckar upp rejält med sin magi och en hög människor dör. De lokala härskarna tar till åtgärder för att lugna folket och börjar inskränka rätten att använda magi. Nu är det upp till spelarna att vinna folkets hjärtan och sinnen och övertyga dem om att magikerna inte borde lagstiftas mot. Stor potential för politiska intriger och en liten möjlighet för arga folkhoper med facklor och högafflar. Bör gå bra ihop med munken/bödeln.

Serimördare:

Någon dödar magiker, denna någon använder magi ingen har sätt förut för att göra det. Magiker hittas döda, dödade på ohyggliga och uppenbart magiska sätt. Spelarna har både självbevarelsedriften som driver dem till att ta reda på vem det är som gör det och möjligheten att lägga vantarna på helt ny magi som ingen sett förut.
Mundo said:
Älskar de här idéerna. Kommer förmodligen att inleda äventyret med en magikerturnering, det ger spelarna lite chans att prova på sina färdigheter och förstå hur dem fungerar.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Avfällning

En högt uppsatt medlem av gillet visar sig vara något som ingen kunnat tro. En necromanticer. kanske har han genom sina studier blivit nyfiken på necromantin och sakta men säkert fallit för de mörka krafterna och har nu gått från att vara den han en gång varit till att vara en makthungrande necromantiver. men som håller detta hemligt och arbeter i tysthet på ett sätt att kunna... ja vad, ta över gillet för att sedan långsamt omvandla det till en necro kult. ellr liknande. vad det än är han har för planer så råkar spelarna komma detta på spåren.
problemet är att han är högt uppsatt och väldigt väl ansedd. vem skulle tro på sådana anklagelser? vem skulle spelarna kunna berätta för? kan de berätta för någon alls? är han ensam eller finns det fler i gillet som följer honom, eller lyder han själv under någon ännu högre upsatt?

Ingen helt ny ide. necromantiker nämdes ju redan tidigare men jad spann vidare på den iden
God45 said:
Man kan också ha necromantikern som försöker omvända hela gillet till en necro kult och så vidare... Men som ändå fortfarande är en ganska nobel tjej/kille. Målet är inte några zombie arméer eller något tramsande med blå eld som bränner ut mäns själar. Necromantikern är ute efter att besegra döden som hon ser som mänsklighetens största fiende eller som en sjukdom som borde botas. Hon är fortfarande omtänksam, hjälpsam och en genuint god person. Kan spelarna verkligen låta henne bli steglad?
Reddokk Fheg said:
Var lite det jag tänkte. ett lite mer konspirations äventyr. där de på något sätt måste stoppa eller avslöja detta. inte hamna i ett zombiekrig eller liknande. och hur necromantikern i fråga är som person finns det ju flera alternativ till. men tänkte mig inte någon klassisk "mörkret furste" typ som vill låta sina härar av odöda välla över världen :)
Mundo said:
Vi kommer att ha en nekromantiker i gillet, trots att det är olagligt och straffbart med döden. Nekromantikern kommer inte att vara en spelarkaraktär men spelarna känner till att han är det. Det är en slags inofficiell sanning för de mer insatta att nekromantikern är just en sådan och det är inte något man pratar om.

Det är mer ett intresse för döden som driver karaktären än att skapa en stor ond zombie armé och ta över världen med den. Vad spelarnas karaktärer tycker om detta är osagt än så länge men nekromantikern ifråga är skyddad av gillets ledare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Erwing Foucault (Magisk utredare)

Erwing är en överviktigt man runt 45 års ålder som börjat bli flintskallig. Erwing är en förre detta legosoldat som när han samlat ihop nog med pengar uppfyllde sin dröm om att bli magiker. Erwing var inte precis någon naturbegåvning och han arbetade kanske inte så hårt som han borde på sina studier. Men han hade nog med pengar för att läsa om några extra år och lyckades till sista ta sin examen. Med pengarna på väg att ta slut skaffade sig Erwing ett kontor ovanför en bar han gillade och började ta betalt för att använda sin magi för att undersöka saker till betalande klienter. För det mesta hanterar han makar som misstänker att deras partner är otrogen, affärsägare som misstänker anställda för stölder och liknande men han har haft ett par mer spännande fall. Medan Erwing är mycket nöjd med att vara med i gillet "Ett riktigt magikergille!" och kommer på alla mötena bidrar han inte med mycket förutom pengar från sin mycket lönsamma affärsverksamhet. Erwing är antagligen också den sämsta magikern i gillet och medan han brukade vara en skicklig svärdskämpe är han nu å sin höjd medelmåttig.
Mundo said:
Erwin är med men kommer att vara en föredetta medlem. Han blev utslängd när det visade sig att han inte var en särskilt skicklig magiker och har en slags hat-kärleks relation till gillet. Han vill hemskt gärna bli medlem igen men han ogillar också att han blev utkastad. "Får inte jag vara med i gänget så ska jag förstöra det för dem."
God45 said:
Låter som en nice twist på det :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Richard Kinlay (Duellant och känt svin)

Richard är en man så grym att djur skyggar bort från honom när han går förbi och barn gråter när de ser honom. Han har deltagit i över etthundra dueller med svärd eller magi och har överlevt att berätta om det. Dueller som han provocerar fram genom vidrigt beteende så att han kan mörda folk han ogillar medan hans hantlangare plundrar eller bränner deras hem. Ryktet säger att han kedjade fast sin egen far i en grotta så att han skulle ändra sitt testamente och ge alla sina ägodelar till Richard. Rykten säger att han har över 50 oäktingar och att han inte gett deras mödrar en krona för att ta hand om dem. Andra rykten pratar om Richards affärer med demoner och nekromantiker.

Enda problemet är att inget av det där är sant. Richard blev utmanad på en duell och för att slippa utkämpa den spred han rykten om hur farlig han var för att skrämma sin motståndare till att dra sig ur vilket fungerade. Problemet är att det fungerade alldeles för bra. Richard har försökt stoppa ryktena men detta tror folk är hot om att hålla käften vilket bara gör ryktena värre. När en ung äventyrare och blivande hjälte försökte döda skurken och monstret Kinlay så var Richard tvungen att försvara sig. Genom tur eller otur stack Richard (som inte är mycket till fäktare) sin moståndare i levern med sin första stöt vilket fick den unga hjälten att kollapsa i stora smärtor och blöda ut sakta. Richard fick panik och när den unga mannen började be Richard att döda honom sade Richard "Nej! Jag ska inte låta dig dö!" vilket alla vittnena tog som grymhet. När ett ljud av någon som rusade mor Richard bakifrån nådde Richards öron svängde han runt med svärdet hållet högt och råkade skära upp halsen på den unga hjältens flickvän. Medan han sprang ut ur baren hela spektaklet ägt rum i försökte hjältens vän och vapendragare stoppa Richard vilket fick Richard att kasta en magi mot honom vilket dödade även denna unga man.

Richard flydde till Chadarians Hopp där han inte är efterlyst, gick med i spelarnas gille under falskt namn och försöker leva ett normalt liv. Men igår kände någon igen honom och nu vet alla att Richard Kinlay, slaktaren av de oskyldiga och slukaren av själar!, är i Chadarians Hopp.
Mundo said:
Denna person gillar jag, det är så najs.
Men han kommer inte att vara en medlem i gillet direkt. Gillet är för selektivt med sina medlemmar för att låta någon gå med bara hux-flux, men han kommer att figurera runt det. Kanske är han en diplomat från en annat gille eller liknande...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Theo Zalazar

Du vet vem den här killen är, det finns en i varje magikergille och om du inte kan komma på någon i ditt är det du själv. Theo exploderar saker, han bränner saker, han smälter saker och ibland till och med krossar han saker med sin magi. Han är en sprudlande glad pyroman med precis tillräckligt mycket disciplin för att lära sig magi och inte bränna ner staden han är i för tillfället.

Antagligen den skickligaste npc magikern i gillet och extremt kunnig teoretiskt. En bra lärare och hjälper mer än gärna sina gilleskamrater. Visst, han kanske flippar ut vid minsta ursäkt... Men vem har inte sina dåliga sidor?
Mundo said:
Love it. He is in.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Tack så mycket! Alla de här idéerna var awesome!
Imorgon kommer jag sätta mig och skriva ut lite vad som gjorts med gillet och då titta mer noggrant på varje karaktär och idé som getts!
Jag gillar väldigt mycket vad jag ser.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Vi skapade igårkväll magikergillet. Jag lät de två spelarna säga en fördel och en nackdel var med gillet och sedan utforma en fördel och en nackdel tillsammans. Alla gillen bör ha ett namn, ett heraldiskt vapen samt ett motto som förklarar deras grundfilosofi.

Without further ado...!

Namn: De två Örnarna
Vapen: Två stycken örnar med utbredda vingar som flyget snett uppåt mot varandra.
Motto: För evigt stigande
Syfte och filosofi: Att bygga nära kontakter med de lokala makthavarna för att se till att stabiliteten inte undergrävs. En förstörd stabilitet kan förstöra de liberala lagarna för magiker och därmed deras egen existens.
Historia: Gillet är över trehundra år gammalt och grundades av den blasonen Rosanna Ljussvingare, då känd för sina många äventyr och kraftfulla magier. Hennes vision var att bygga ett hus för de skickligaste och med deras hjälp indirekt styra närområdets utveckling. 'Det vanliga folket är inte kunnigt nog för att kunna ta hand om sig själva, så vi får göra det åt dem.' Gillet var mycket stort och inflytelserikt en gång i tiden men har nu dalat till en flagnad verision av dess gamla styrka. Drömmen lever såklart om att än en gång få dem att resa sig.

Fördelar:
Hög kvalitet på sina medlemmar då de är väldigt selektiva med vem så får gå med
Prestigefylld historia och är ett respekterat namn bland de sakkunniga
Innehar många artefakter och gamla skrifter

Nackdelar:
Eftersom de är selektiva med sin rekrytering har de svårt att ersätta medlemar och många är de som sökt men känner sig förolämpande när de nekats tillträde
Sitter på stora skulder till olika banker då man ibland varit för ivrig att inneskaffa viktiga artefakter
Deras nuvarande ledare (ej namngedd än) lämnade ett annat gille för dryga tjugo år sedan och tog med sig deras gilleshemligheter till De två Örnarna. Problemet är att det gamla gillet inte uppskattar detta helt samtidigt som deras egen ledares lojaliteter kan vara ifrågasättbara.

Relationer med folket: Avsaknas. Gillet deltar sällan i festligheter, håller inga välgörenhetsarrangemang och läker ingens sår gratis för goodwill. Folket är misstänksamt neutrala mot dem, då de inte heller gör något som irriterar eller skrämmer människor.
Relationer med makthavarna: Försöker alltid hålla sig på god fot med godsäggare, ämbetsfolk och allmänt inflytelserika personer för att försäkra sig att "rätt" man sitter på rätt plats.
Relationer med kyrkan: Mycket sval. Bakåt i historien har det uppfattas rena stridigheter med en föredetta gillesledare som blev anklagad för kätteri (men ej dömdes) drygt för sjuttio år sedan. Kyrkan uppskattar generellt sett inte deras försök att tränga sig in med statsmakten och de misstänker att gillet inte är helt rent från oheliga magier (nekro- och diamotropi.)

Storlek och medlemmar:
10 fullvärdiga magiker (det finns tre ranger av dem, Magus, Blasonand och Blason. Blason är ledaren för gillet och finns endast en av dem. Båda spelarna är Magus.)
6-12 lärlingar (3 olika ranger, Novis, Adept och Discipel, de är ej fullvärdiga medlemmar)
Ett halvdussin tjänare (kock, städare, etc)
Fem vakter (fyra soldater samt en sergeant)

Eftersom gillet en gång varit väldigt mäktigt tänkte jag mig att deras gillesbyggnad skulle vara relativt imponerande, kanske dock med flagnad färg etc. Ganska stor med privata rum för de fullvärdiga medlemmarna, ett stort kök, gemensam mathall som också kan användas som audiensrum. En rejäl och utbyggd källare för att förvara artefakter av dess olika slag, ett bibliotek samt ett vaktrum vid dörren. Kanske även ett par hemliga rum, lönngångar etc.

Vad behöver jag nu då?
Andra gillen i staden. En kort beskrivning av vad de håller på med och varför de skulle gilla/ogilla spelarnas gille. Våra äventyr har spelarna uttryckt att de vill att de helst ska cirkulera kring intriger i staden med dess borgare samt andra magikergillen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Namn: Svarta skogen.

Vapen: En hjorts huvud rakt framifrån med tre vargtass avtryck under det i guld mot en svart bakgrund.

Motto: Enighet genom styrka, styrka genom kunskap.

Syfte och filosofi: Samla ihop så mycket magisk, politisk och social makt som möjligt för medlemmarna för att stärka sin agenda. En enad mänsklighet och ett slut på icke-mänskligt inflytande.

Historia: Svarta skogen grundades av tre kvinnliga magiker för lite mer än tjugo år sedan. De skapade det med målet att skydda mänskligheten mot vad de ansåg är det största hotet mot sin ras. Tirakierna, dvärgarna, alverna och misslorna. Alla tre var före detta legosoldater och äventyrare som hade spenderat sina karriärer i konflikt med dessa icke-männskliga raser och som hade kommit till insikt om att mänskligheten måste skyddas från dem. De startade gillet och gav sig ut på jakt efter magisk kunskap och magiska föremål eftersom de i dessa såg störst potential för snabb makt. Snart insåg de dock att det fanns lika mycket om inte mer makt att hämta i politik och pengar och de har ägnat de senaste 20 åren med att samla så mycket inflytande som möjlig i Chadarians Hopp. De har också arbetat för att förödmjuka och motarbeta mäktiga icke-mänskor speciellt då marnakhtirak som styr staden.

Fördelar:
Enorma finansiella resurser. Både likvida och bundna i olika handelshus och projekt.

Vi äger natten. Har "förståelser och avtal" med både höga och låga inom vakten och kriminella organisationer och kan komma undan med mycket.

Vår tid är kommen! En stor del av de mänskliga invånarna i staden är sympatiska till gillets politiska agenda.

Nackdelar:

Endast människor. Gillets attityder mot icke-mänskor har inte gått omärkta och de har ofta problem i kontakten med icke-mänskor.

Historielösa. Gillet är ganska nytt med sina ynka 20 år på nacken och har därför inte tillgång till de bibliotek, journaler och register andra gillen har.

Fiender. Många tycker inte om Svarta skogen, allt från "rasförrädare" politiker vars karriärer blivit förstörda av gillets manipulationer till köpmannen misslor vars affärer blivit vandaliserade är beredda att stödja de som går emot gillet.

Relationer med folket: Samtidigt mycket bra med en stor del av den mänskliga befolkningen som köper deras propaganda och hat och extremt negativ med icke-mänskor och de med icke-mänskliga vänner.

Relationer med makthavarna: De mer eller mindre blir sponsrade av flera mäktiga människor och har flera andra i sina fickor. Inte bra med stadens triakisa härskare.

Relationer med kyrkan: Alldeles fantastiska.

Storlek och medlemmar: Gillet har 15 medlemar styrda av en triumvirate av ledare. De vanliga medlemmarna har ränkerna Rävar som är lägst rankade och vargar som är högre rankade. Medlemmarna av triumviraten är hjortar. Medlemar av gillet bär metall masker och färgade kåpor för att dölja sina identiteter och skrämma sina motståndare. Rävarna bär röda kåpor och masker, vargarna svarta och ledarna silvriga. Alla medlemmarna är mänskliga och nästan alla är kvinnor. Medan män ibland släpps in i gillet blir de sällan mer än rävar.

Gillet har för nuvarande 30 lärlingar, de är inte särskilt diskriminerande med vem som får vara med på grund av förmåga utan låter darwinism avgöra vem som lyckas bli fullfjädrade magiker. Alla lärjungarna är dock 100% mänskliga och alla är kvinnor eller flickor. Officiellt är detta för att hjälpa kvinnor som ofta råkar ut för diskriminering i andra gillen. Medan många tror detta döljer mörkare anledningar så är det faktiskt helt sant. Gillet tar inte heller ut någon utgift för att träna lärjungar om de lovar att tjäna gillet under 10 år efter de blivit fulla magiker.

Gillet har en stor mängd agenter, vakter och liknande kopplade till företagen och handelshusen de kontrollerar. Dessa är runt 100 stycken men de är extremt utspridda och få är i staden och många av dem är handelskvinnor eller bankirer. Just nu har de 30 vakter som skyddar deras intressen i staden, nästan alla före detta kvinnliga legosoldater.


Npc:er i gillet:

Triumviraten består fortfarande av gillets grundare. Dessa är:

Miranda Georgios, en hetlevrad krigsmagiker som ägnade sin karriär i strid mot Tirakier. Det är hon som har format gillet till att hjälpa yngre kvinnliga magiker så ofta de kan. Hon är också den mest drivande i våldsamma aktioner mot icke-mänskor. Mirande är lång, mörk och har en ögonlapp över ett förlorat öga. Miranda är den yngsta av triumviraten med sina 43 år.

Sarah Grimm, är en kalkulerande strateg som föredrar illusioner och trick framför mer direkta attacker. Hon är hjärnan bakom gillets finansiella och politiska framgångar. Hon hatar alver med en iskall intensivitet efter att hennes dotter blev våldtagen och dödad av en när hon var ute på ett äventyr. Sarah njuter av att orsaka alver smärta och har låtit konstruera en tortyrkammare i gillet källare bara för detta syfte. Hon avskyr halv-alver om möjligt mer eftersom de är en "Nedsmutsning av rasen". Sarah är 47, blond och blek med blå ögon och vad som måste beskrivas som ett intressant utseende.

Jacovella LeGerald är den äldsta av Triumviraten och den magiska power playern inom gillet. Hon lär upp de flesta av rekryterna och är den som är magiskt mest aktiv med forskning och kastande av besvärjelser. Jacovella hatar misslor som hon räknat ut sakta håller på att förstöra världen med sin blotta närvaro, de korrumperar magi runt dem har hon räknat ut och alla andra är bara för blinda för att se det. Andra raser gör det också men ingen mer än misslorna. Jacovella är 64, har grått hår och ser ut som en vänlig farmor.


Vargar:

Michaela Deakarsk och Jenna Bali är de mest aktiva vargarna. Michaela är den politiska och diplomatiska fältagenten som spelarna mest troligen kommer störa på medan Jenna är gillets go to muskler. Michaela är en rödhårig och mycket vacker 22 åring medan Jenna är en 32 årig före detta legosoldat med halva ansiktet bortbränt efter en magisk strid med en halv-alv och rakat blont hår.

Högkvarter:

Svarta skogen har köpt ett gammalt vapenlager byggt som ett mindre fort som tar upp ett helt kvarter och restaurerat det. Byggnaden innehåller baracker för lärlingarna, lägenheter för medlemmarna, matförråd och egen brunn, ett mindre bibliotek, en reception, tre kontor, två laboratorium, en gård med möjligheter för stridsträning och magisk träning, ett klassrum och en tortyrkammare. Det är nästan omöjligt att inta och att göra detta skulle kräva en längre belägring eller en överväldigande mängd trupper.
Mundo said:
Jag gillar denna, mycket nice.
Varför är alla medlemmarna kvinnor, eller det är bara de namngedda som råkar vara det?
God45 said:
Jag tänkte att jag inte ville göra dem helt osympatiska så jag slängde in grejen med att de tränar kvinnliga magiker gratis för att motverka sexismen i andra gillen. Sedan gillade jag det och gjorde nästan allihop till kvinnor vilket är där så att spelarna tänker på dem som något annat än "rasist gillet". De jobbar aktivt mot sexism, de är bara rasister samtidigt ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Namn: Sparvhökarna.

Vapen: En sparvhök som dyker nedåt mot en blå bakgrund.

Motto: Förlåt de svaga, förinta de stolta.

Syfte och filosofi: Visa de där satans örnarna vad de missade...

Historia: Sparvhökarna grundades för ungefär hundra år sedan av kandidater som inte blev accepterade in i De två örnarna. Medlemmarna av gillet var och är ärelystna med något att bevisa, en kombination vilket ger dem den farliga kombinationen av ambition och lite att förlora. Grejen är att de senaste 20 åren har Sparvhökarna sakta men säkert blivit mer framgångsrika än De två örnarna i allt... Utom magisk skicklighet. Detta har gjort att lillebrorskomplexet bara växt.

Fördelar:

Män av folket: Gillet har många kontakter bland det vanliga folket och ser sig inte som bättre än dem vilket gett dem ett mycket gott rykte.

Kontakter: Sparvhökarna har bra kontakter med alla stadens gillen utom De två örnarna och de kan få hjälp med det mesta om de känner att de behöver det.

HÄMND!: Sparvhökarna har ett mål och de är mycket, mycket dedikerade till att uppnå det.


Nackdelar:

Inte jätteskickliga: De är helt enkelt inte lika bra magiker som de andra gillena i staden.

Mindervärdeskomplex: Kommer ta alla chanser att visa att de är bättre än De två örnarna, oavsett om det skadar dem själva.

Etik och moral är essentiellt: Sparvhökarna är i sina hjärtan schysta killar som vill göra det rätta. De kommer inte göra omoraliska saker även om det skulle hjälpa dem eller om det skadar dem att inte göra det.

Relationer med folket: Sparvhökarna ses lite som skrytmånsar men är annars omtyckta. De är inte lika snofsiga som De två örnarna och anser inte att folket behöver bli omhändertaget. Detta har gjort dem till folkhems favoriter.

Relationer med makthavarna: Sparvhökarna hoppar på chanser att ta jobb för de styrande, det är ett enormt bra sätt att få erkännande på. Makthavarna ser dem lite som nyttiga idioter.

Relationer med kyrkan: Sparvhökarna är goda, moraliska och jobbar gärna för kyrkan och skänker pengar till kyrkan. Detta gör dem omtyckta av kyrkan.

Storlek och medlemmar: Sparvhökarna har 10 medlemmar och inga lärjungar. De har ett kontors byggnad som gillesbyggnad och få omkostnader. De har tre sekreterare/assistenter, en vaktmästare och en säkerhetsvakt anställda. De rekryterar nya medlemar från de som inte kommer med i andra gillen, speciellt De två örnarna.


Npc:er i gillet:

JanDaniell: Jan är den 8:de sonen till en mindre adelsfamilj och fick ge sig ut och skapa sin egen lycka. Som en kompetent magiker, skicklig organisatör och naturlig ledare blev han den självklara ledaren för Sparvhökarna redan vid 25 och har nu varit ledare i ungefär 5 år. Jan blev nekad inträdde i De två örnarna och är fast besluten att slå dem på fingrarna om han kan.

Shirley Espen: Shirley var ett underbarn och blev en full magiker redan vid 16 års ålder. De två örnarna tyckte dock att hon var för ung och nekade henne inträde. Detta fyllde henne med vrede och hon gick med i Sparvhökarna med syftet att visa de där jäkla örnarna. Hon är den skickligaste magikern Sparvhökarna någonsin haft och flera andra gillen vill rekrytera henne vilket de kanske kan lycka med om de lovar att hjälpa henne förödmjuka De två örnarna. Shirley tål dock inte våld utan söker mindre direkt sätt att hämnas på.


Högkvarter: En kontorslokal som ligger precis utanför stadscentrummet som innehåller ett mötesrum och ett par kontor.
Mundo said:
I love it.
Fan vad nice detta är. Varför har inte du det här som jobb?
God45 said:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Namn: Mörknarna.

Vapen: Ett svärd, en krona och en handske i en triangel omgivna av eld.

Motto: Inte på oss, lägg inte äran på oss Daak utan låt den tillfalla dig.

Syfte och filosofi: Att tjäna Daak på sätt bara magiker kan och att se till att andra magiker inte sysslar med förbjudna konster.

Historia: Mörknarna samlades för första gången för 125 år sedan som en religiös grupp med medlemar från flera olika gillen. Efter att medlemar från flera av gillena pressades till att sluta medverka vid Mörknare mötena gjorde gruppen sig fristående för 105 år sedan. Medan mörknarna till att börja med var en stillsam och meditativ grupp blev de snabbt mer aktiva och ibland till och med våldsamma när det kom till att rensa ut necromantiker och andra som sysslade med mörkare konster.

Fördelar:

Stöd från kyrkan: Mörknarna jobbar för kyrkan som deras händer, ögon och öron och åtnjuter stöd från kyrkan på grund av detta.

Terror taktiker: Mörkarna är kända för att ha skickat mer än få individer till galgebacken för stegling eller bränning. Individer tvekar en eller två gånger innan de ljuger för dem.

Beväpnade till tänderna: Mörknarna har allting från vassa pinnar till ballistor med allting däremellan i sina lager.


Nackdelar:

Impopulära bland sina egna: Andra magiker uppskattar inte att bli "hållna koll på" av mörkarna. De enda som egentligen tål dem är Sparvhökarna och till och med för dem är det ibland en ansträngning.

Gammaldags: Gillet är extremt gammaldags och är rädda att nya metoder inte håller den standard av moral och kvalité som de lärt sig uppskatta.

Svårt att rekrytera: De flesta unga magiker delar inte deras ideologi och konservatism vilket gjort det svårt för dem att rekrytera lärjungar som håller måttet.


Relationer med folket: Medan folket är rädda för och håller sig borta från mörknarna så har de inget emot att forma en arg mobb och lyncha necromantiker ledda av mörkarna.

Relationer med makthavarna: Makthavarna har inte mycket till övers för Mörknarna. De ignorerar den sekulära makten till fördel för den religiösa.

Relationer med kyrkan: Kyrkan backar upp Mörknarna och mörknarna fungerar som deras händer, och knytnävar, inom magiker kulturen.

Storlek och medlemmar: Det finns 6 fulla medlemar av mörknarna. De två lägst rankade är bröder, de två mellersta är fäder och de två högst rankade är morfäder. Allternativt är de systrar, mödrar och mormödrar. Gillet har just nu tre mycket dedikerade lärjungar. Gillet har också 10 anställda vakter som de kan kalla på. Alla medlemar av gillet har vita mantlar på sig. Vakter och andra anställda har handsken från ordens vapen på dem, lärjungar har svärdet och fulla medlemar har kronan.


Npc:er i gillet: Den mest aktiva morfadern i gillet just nu är Ivan Raclette, en järnhård man i 60 års åldern med ett vänligt ansikte och oskyldiga blå ögon. Medan han håller stenhård koll på magiker i andra gillen för tecken på kätteri hoppas han innerst inne att han inte hittar något.

Den mest aktiva modern inom gillet är Dianna Kalakivicha, en 30 årig blond kvinna med halvmåne formade rökta glasögon på sig 24/7. Dianna utstrålar inte vänlighet som Ivan gör utan verkar snarar njuta av skräcken andra känner för henne.


Högkvarter: Gillet håller till i en låg, putsad tegelbyggnad precis bredvid en av stadens större kyrkor. Medan medlemmarna inte bor där är det där de förvarar sina vapen, magiska föremål och andra viktiga saker. Gillesbyggnaden innehåller ett labb, ett par kontor och mötesrum samt ett litet kapell.
 
Top