Nekromanti Asiatisk fantasy

Spitfire

Swordsman
Nej, jag publicerade aldrig mina ideer eftersom jag aldrig slutförde dem. På sin höjd diskuterade jag några av husreglerna på White wolfs Pendragons forum som skulle behövas för konverteringen. Saker som hur man parerar pilar med svärd, strid utan sköld utan med ett andra svärd istället, lite ändringar på hur man hanterar multipla motståndare och avsaknad av rustning. Men dessa sköts ner ganska fort, eftersom de inte passade in i Pendragons värld.. (vilket dock inte rör mig i ryggen eftersom tanken var att använda reglerna till en annan kampanjvärld.)

Skulle vara kul att kolla på de där konverteringsreglerna på RPGnet dock.

Edit:
Ok, ser ut som att Ian Youngs Genpei är nedplockat från nätet, eller också ligger servern nere för tillfället, men här finns ett annat exempel åp hur det skulle kunna se ut om det är konverterat till kina istället : http://www.heroic-cinema.com/eric/OUATIC.html

Christoffer

It's all pig.
Lägger min röst på Blossoms are Falling, fantastiskt fin liten setting till Burning Wheel, älskar hur de fått in ära och skamm! Spelar man Burning Wheel och är nyfiken på tidiga japan är den ett måste!

solvebring

Superhero
Jag måste bryta in. Jag blev nämligen väldigt intresserad av trådens innehåll och tycker detta verkar riktigt coolt. Har själv försökt hitta sådana spel förr, men aldrig lyckats. Visste inte ens om hälften av dessa... Nåväl, är intresserad av japan och har just alltid gillat det gamla stuket. Ninjor, motorcyklar och sådant är inte riktigt min stil (även om Kill Bill är bland det bästa som någonsin gjorts), men vackra dräkter, de enastående samurajrustningarna och vapnen, intriger i maktkorridorer, äventyr, krig osv. det tilltalar mig.

Så, om man vill lira feodalt japanstukad fantasy - tänkt Ninja Scroll tillexempel - med lite övernaturligt, vinande samurajsvärd osv, vilket av alla dessa passar allra bäst då?

Storuggla

Champion
"Så, om man vill lira feodalt japanstukad fantasy - tänkt Ninja Scroll tillexempel - med lite övernaturligt, vinande samurajsvärd osv, vilket av alla dessa passar allra bäst då?"

Legend of the Five Rings. Det är inte feodala Japan, det är samurajfilmernas Japan. Alltså, det har det cool amen inte det trista. :gremwink:

Storuggla, klappa nu då

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle snarare säga att L5R matchar medeltida Japan ungefär så mycket som valfri D&D-värld matchar medeltida Europa. Det vill säga, det finns ungefär samma saker, men det är knappast någon historisk skildring.

Storuggla

Champion
Och detta rpg.net-citerande skiljer sig från Ninja Scroll och samurajfilmer exakt hur? :gremsmile:

Storuggla, reggar en bot

Storuggla

Champion
Varför har ingen nämnt Weapons of the Gods? Är det för att det suger eller något?

Storuggla, it's kung fu crazy

Dimfrost

Special Circumstances
För att det är wuxia medan trådens ämne verkar vara pseudosamurajer? I annat fall kan man ju nämna Exalted också. Där finns en herrans massa olika grejer, men det går i alla fall att urskilja mycket asiatiska influenser. :gremsmile:

Örnie_UBBT

Swordsman
OT

Kul att se att någon annan delar min fäbless för det bästa WW någonsin gjort. Precis som du säger: (kon)genial kosmologi saboterat av WoD-systemet.

Den roligaste kampanj jag någonsin spellett var en KotE-kampanj i 30-talets Shanghai. Besöken i Det Aldrig Sinande Avskrädets Helvete var en höjdpunkt.

hälsar
Örnie