Nekromanti Asiatiska mästerverk på väg?

Ymir

Liten kantbaron
Inte ens jag som redaktör vet riktigt var gränserna för det här forumet går, men jag känner en plikt som sinofil att presentera två nya kinesiska storsatsningar som har premiär i Cannes i dagarna, och har typiska teman som brukar intressera rollspelare.

Den engelska titeln på Zhang Yimous 'Shi mian mai fu' är fortfarande inte spikad - den gick upp som 'Lovers' i Japan och 'House of flying daggers' i Cannes, men titeln betyder direktöversatt ungefär 'bakhåll från tio riktningar'. Det är ytterligare en wuxia-film i samma stuk som 'Hero', men Zhang Yimou betonar i intervjuer att han skulle gett upp projektet på ett tidigt stadium om filmerna inte stod i skarp kontrast till varandra. Helt lik 'Hero' lär den alltså inte vara - tidigare rapporter säger till min personliga förtret att den är mer mainstream och mindre abstrakt. Definitivt för tidigt att döma ut något, dock.

Handlingen verkar ganska intressant. Den tilldrar sig under Tangdynastin på 800-talet, och behandlar ett kärleksdrama mellan en blind danserska/rebell (Zhang Ziyi) och en bågskytt (Takeshi Kaneshiro) som sätts att fånga henne. Diverse komplikationer tillstöter, de kärar ned sig i varandra, och tvingas ge upp en massa lojaliteter på grund av sin kärlek.

Jag tycker egentligen inte om wuxia överhuvudtaget, åtminstone inte den kraftigt överdrivna typen i 'Hero' och 'Chrouching tiger, hidden dragon', men Zhang Yimou är fortfarande en av mina absoluta favoritregissörer...lite förtroende för honom måste jag ha. Dessutom lär han ha utsträckt luftbaletterna till att omfatta mer än stridsscenerna - Zhang Ziyi lär tex ha en dansscen mot en stunt double som innehåller direkt wuxia-koreografi. Discowuxia! Jag ser verkligen fram mot filmen, trots allt.

Till skillnad från 'Shin mian mai fu' deltar Wong Kar-Wais '2046' i tävlan i Cannes, och ligger nog bra till med tanke på att Quentin Tarantino leder juryn. (Han är ett erkänt fan av asiatisk film, och hans eget bildspråk liknar Wongs ganska mycket). Finns det någon regissör jag gillar mer än Zhang Yimou är det just Wong Kar-Wai, och det här verkar riktigt, riktigt lovande. '2046' är någon slags psykologiskt-pretantiöst framtidsdrama med klara tendenser av pulp, steampunk och 20/30-tal, och har med en veritabel grädda av asiens skådespelarelit - Tony Leung, Maggie Cheung, Gong Li, Faye Wong, Zhang Ziyi. Handlingen har jag ingen koll på, men bilder från filmen verkar tillräckligt dräggelframkallande - se själva här. (Samma sida, www.monkeypeaches.com har en hel del bilder från Zhang Yimou-filmen).

Eftersom det är Cannes-deltagare och riktiga storsatsningar vi talar om känner jag mig tämligen säker på att båda filmerna kommer att gå upp i Sverige. Sandrews lär väl köpa in 'Shin mian mai fu', sin vana trogen med CTHD och Hero, medan jag tippar på att det blir Triangelfilm som lägger beslag på '2046'. Om någon av rullarna mot all förmodan inte skulle distribueras i Sverige kan ni känna er säkra på att jag kommer att lägga beslag på den på annat håll, åtminstone.

Vill man se mer av min favoritskådis Tony Leung från 'Hero' och '2046' har han huvudrollen i Hongkongfilmen 'Infernal affairs', som just nu går runt på Folkets Bios biografer här i landet. Det är ett utmärkt och mycket vackert polis/gangsterdrama med psykologiska (och lätt melodramatiska) övertoner som jag inte kan låta bli att rekommendera. En recension finns på www.panora.nu.

Justja, som ren kuriosa (och USA-bashing) kan nämnas att Miramax fortfarande inte låtit 'Hero' gå upp på biograferna i USA. Dess premiär har planerats till 20:e augusti. Wow, vilket kulturfolk :gremsmirk:

- Ymir, som sagt; forumsinofil.

Evil Peter

Hero
Ja, visst ser man fram mot dessa filmer. En fördel med asiatisk film är att de ofta kommer på DVD ganska snabbt därborta så om man gillar vad man ser på bio dröjer det inte alls länge innan man kan importera filmerna på nämnda format.

Vad gällar Miramax är det enormt irriterande att de inte fått upp Hero ännu. Det är inte förrän den gått på bio i USA som vi kan hoppas på att få den ej nedklippta varianten av Hero på DVD. För de som inte känner till det så tvingade Miramax Yimou att klippa ner filmen för att de ansåg att inte tillräckligt många skulle orka se en så lång kinesisk film. Typiskt tillfälle då de gör skäl för sitt öknamn MiramAXE. Vad gäller USA skulle jag dock inte vilja basha folket för det här utan bara deras miljö där de ekonomiska krafterna är så starka.

Ymir

Liten kantbaron
Tja, fulllängdsversionen släpptes för snart ett år sedan i Kina. Man kan ju helt sonika lägga beslag på den den vägen...

- Ymir, också öppen för andra eh...metoder.

Evil Peter

Hero
Va? Jag känner till två kinesiska utgåvor och en för Hong Kong men alla tre är 98 minuter. Har inte hört någonstans att versionen på 120 minuter skulle vara släppt så du får gärna ge en länk.

Ymir

Liten kantbaron
Ying Xiong i originalversion?

Well...jag har den, åtminstone.

Jag har inga säkra länkar, allt jag vet är att Tianjin Ribao, en kinesisk dagstidning, skrev att den släppts i juli 2003 - Nanfang Ribao skrev en månad tidigare att den skulle släppas i juni, men releasen sköts fram. DVD:n lanserades i Kina av Guang Dong Face, men vissa saker jag läst antyder att de bara släppte skivor som funkade i speciella kinesiska DVD-spelare. Emellertid skulle filmen släppas på vanliga DVD två månader senare. Denna information härrör från december 2003.

Varifrån min kopia härstammar har jag dock inte en aning om. En screener kanske?

Sedan har jag bestämt för mig att Aladdins Video här i Malmö hade en 120 minuter lång Hero-DVD, men det är nog bara mitt minne som strular.

- Ymir, utan bekräftelser

Evil Peter

Hero
Re: Ying Xiong i originalversion?

Ja, jag läste också om utgåvorna som skulle vara till speciella DVD-spelare och att den skulle släppas "normalt" ett par månader senare men efter den tiden förflutit hörde jag ingenting och de sidor jag sett som jämför utgåvor har ingen 120 min-utgåva. På en sida stod det att den kommande R1-utgåvan skulle vara 120 minuter men det försenas ju som sagt av att Miramax är så enormt sega med biolanseringen.

Det kan ju förstås vara som du skriver, att din kopia är en screener. Piratmarknaden har ju ett helt annat grepp i östasien. Du kan ju skicka den till mig så jag får undersöka den. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron

Jag förstår bara inte vad Miramax har med den europeiska lanseringen att göra. Om vanliga 'Hero' gått upp här för länge sedan, vad hindrar kineserna från att släppa fullängdsversionen i Europa? (Och Asien, om den nu trots allt inte släppts där).

Liksom, om vi i Europa på något sätt är beroende av amerikanska filmbolags idioti i lanseringen av kinesisk film...då är det dags att bli bekymrad på allvar.

- Ymir, förbryllad

Evil Peter

Hero

Så vitt jag vet äger Miramax alla rättigheter och de vill väl inte har mer saker som påverkar deras biolansering negativt. Det är den mest troliga anledningen jag läst iaf.

chrull

Stockholm Kartell
så det enda som saknas för att 2046 ska framkalla orgasm redan när man läser om den på IMDB är Michelle Reis ...

Darn.
Det kanske är dags att börja terrorisera Bio Sture om en ny kinesiska filmveckan. Förra året fik de hit Zhan Yimou. Det borde vara Wong Kar-Wais tur nu.

chrull - väntar väntar och väntar.

Ymir

Liten kantbaron
så det enda som saknas för att 2046 ska framkalla orgasm redan när man läser om den på IMDB är Michelle Reis ...
Typ.

Eh...hade Bio Sture Zhang Yimou där i egen hög person? Eller var det bara hans filmer du avsåg? I det förra fallet vill jag faen flytta till Fjollträsk ändå :)

- Ymir, som läste än mer lovande saker om '2046' idag och bara drägglar...