Nekromanti aspekter.?. + lite till

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
Kan en magiker få ha mer än en aspekt... och i så fall används yrkes eller valfria färdigheter... jag tänkte till exempel det är lite tråkigt att vara enbart kronotropiker då (har inte tittat i mystik & magi, men grundboken) det bara finns en enda ritual och ingen (!) besvärjelse...

dessutom får man välja nya färdigheter för valfria färdigheterna.. till exempel muhadinen som inte kan vara med i äventyret för han kan inte ashariska... lite tråkigt då det enkelt kunde lösas med att välja ett till språk med valfria färdigheter...
Hur mycket frihet ska en spelare få ha... ska han (självklart med spelledarens till syn) göra ett eget yrke / vapen / besävrjelse??
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Kan en magiker få ha mer än en aspekt..."

Ja. Spelaren blir dock tvungen att använda valfria enheter till dessa om fler aspekter inte listas bland yrkesfärdigheterna.

"dessutom får man välja nya färdigheter för valfria färdigheterna.."

Ja. Valfria enheter får användas till... tja, vad som helst.

"Hur mycket frihet ska en spelare få ha..."

Så mycket frihet att alla inblandade blir glada och nöjda. Nya besvärjelser är enkla att skapa mha Mystik&Magi. Nya vapen och yrken bör godkännas av spelledaren.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Alltså...Poängen med dom Valfria färdigheterna är att Jepperna på NeoGames har insett hur tokigt det är att en karaktärs färdigheter ska begränsas av hans yrke.
T.ex:

Om en Karaktär med yrket krigare har ett ovanligt stort intresse för djur, så är det logiskt att han således kan en del om djur.Färdigheterna Djurlära samt Djurträning (finns den förresten?, kanske är en DoD grej) känns naturliga. Nu kan inte krigaren lära sig detta genom sitt yrke.

Det är då dom Valfria färdigheterna kommer in. Dom får användas till VAD DU VILL(Förutsatt att SL godkänner, såklart=) för att göra just din karaktär unik. Krigaren ska givetvis kunna slåss, där kommer yrkes färdigheterna inn. Men förhoppningsvis så har han gjort annat också. Han kanske har rest och lärt Faliska till ett grund-värde eller dyl. Här kommer valfria färdigheter in.

Vet inte om det svarade på din fråga, men i stort så kan du göra din karaktär så unik som möjligt genom lite mera "personliga" val av färdigheter.

Angående magiker.[ ]Givetvis så kan magiker lära sig mer än en aspekt. Det är dock ganska så vanligt att magiker specialiserar sig i en aspekt, men att bara kunna en och endast en aspekt kommer att göra honom oflexibel. Precis som att en krigare kan hantera flera vapen så kan en magiker hantera flera aspekter.

Grottrollet Naug
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
I Mystik & Magi finns det regler för att göra egna besvärjelser och ritualer. Dessutom står det där att om man bara kan en aspekt och inte transformering, så får man -Ob1T6 på alla magislag. Det du!

Köp boken nu!!
 
Top