Lambendil_UBBT
Warrior
I många rollspel av fantasyvariant bygger magisystemen på en uppdelning av magin.
Några exempel kan vara:
Element:
Eld, vind, vatten, kyla, is, jord, sten, åska, ost eller tvål, vad man nu vill ha.
Uttjatat.
Skolgruppering:
En jeffla massa skolor typ, perceptiva, framkallande, helande, död, nekromanti osv.
GURPS, praktiskt. Dock tråkigt då man begränsas VÄLDIGT mycket.
Alstring:
Genom att alstra olika mycket av aspekter får man olika effekt utifrån sina magier. Kul tanke, men dödar i att det tar sån gruvligt lång tid att kasta spells.
För att se min tanke på magi, se den här tråden.
Tanken bakom det magisystemet innehåller också aspekter. Skillnaden ligger i att man inte "alstrar" aspektet för att kasta sin formel, utan formeln består av aspekter som har den effekt man vill uppnå. På detta vis blir det urenkelt för SL att hitta på nya spells. Han kombinerar bara ett par aspekter och får en ny spell. Spelare skall dock inte kunna göra detta under spel, eftersom det stör spelflödet. Tanken med systemet är att bygga ett system som ger formlerna en grund att stå på och ett grundläggande system för vad magi kan göra.
Exempel på en klassisk eldboll:
Namn: Elboll (nähä? )
Tid att kasta: 1 runda
Effekt: Värmeskada 10 poäng
Aspekt: Trollslända+3, Ekollon+1, Salamander+5
Varaktighet: -
Krav: Minst en talang i eld
Aspekterna gör alltså följande
Trollsländan bidrar med flygförmåga hos eldbollen.
Ekollonet bidrar med geometrisk form och massa (försök kasta ett gasmoln får du se bara...)
Salamandern bidrar med värmen för skada.
Varje aspekt bidrar alltså med något. Skulle jag har en eldbollsformel som ser likadan ut, men har fjällräv+2, så sjunker salamandern med -2, pga av att de har motverkande effekt.
Det intressanta med att bygga magisystemet på det sättet, är magiska föremål. Genom att kombinera magiska föremål med varandra, kan man "förädla" fram bra aspekter och försöka få bort nackdelar. Varje aspekt har givetvis nackdelar också.
Alla som spelat Morrowind som Alkemist vet vad jag pratar om. Där jagade man växter och tillbehör för att skapa den perfekta drycken. Skulle vara kul att kunna göra samma sak.
Tanken är också att trollkonstnären och druiden inte kan skapa en aspekt, utan bara behandla redan befintliga aspekter. Häxan däremot, kan doppa det nysmidda svärdet i fladdermusblod och sedan hänga det uppochner tills blodet runnit av och under tiden mässa en liten ritual. Effekten av detta är att svärdet får fladdermusens aspekt.
Vad anser ni om ett sånt system? Känns det igen någonstans ifrån, och är det en uttjatad variant? Skulle ni vilja spela ett sådant system? Risken med detta system är att det blir oöverstigligt att skapa detta system utan att det blir tungrott och drar ner spelflödet.
Några exempel kan vara:
Element:
Eld, vind, vatten, kyla, is, jord, sten, åska, ost eller tvål, vad man nu vill ha.
Uttjatat.
Skolgruppering:
En jeffla massa skolor typ, perceptiva, framkallande, helande, död, nekromanti osv.
GURPS, praktiskt. Dock tråkigt då man begränsas VÄLDIGT mycket.
Alstring:
Genom att alstra olika mycket av aspekter får man olika effekt utifrån sina magier. Kul tanke, men dödar i att det tar sån gruvligt lång tid att kasta spells.
För att se min tanke på magi, se den här tråden.
Tanken bakom det magisystemet innehåller också aspekter. Skillnaden ligger i att man inte "alstrar" aspektet för att kasta sin formel, utan formeln består av aspekter som har den effekt man vill uppnå. På detta vis blir det urenkelt för SL att hitta på nya spells. Han kombinerar bara ett par aspekter och får en ny spell. Spelare skall dock inte kunna göra detta under spel, eftersom det stör spelflödet. Tanken med systemet är att bygga ett system som ger formlerna en grund att stå på och ett grundläggande system för vad magi kan göra.
Exempel på en klassisk eldboll:
Namn: Elboll (nähä? )
Tid att kasta: 1 runda
Effekt: Värmeskada 10 poäng
Aspekt: Trollslända+3, Ekollon+1, Salamander+5
Varaktighet: -
Krav: Minst en talang i eld
Aspekterna gör alltså följande
Trollsländan bidrar med flygförmåga hos eldbollen.
Ekollonet bidrar med geometrisk form och massa (försök kasta ett gasmoln får du se bara...)
Salamandern bidrar med värmen för skada.
Varje aspekt bidrar alltså med något. Skulle jag har en eldbollsformel som ser likadan ut, men har fjällräv+2, så sjunker salamandern med -2, pga av att de har motverkande effekt.
Det intressanta med att bygga magisystemet på det sättet, är magiska föremål. Genom att kombinera magiska föremål med varandra, kan man "förädla" fram bra aspekter och försöka få bort nackdelar. Varje aspekt har givetvis nackdelar också.
Alla som spelat Morrowind som Alkemist vet vad jag pratar om. Där jagade man växter och tillbehör för att skapa den perfekta drycken. Skulle vara kul att kunna göra samma sak.
Tanken är också att trollkonstnären och druiden inte kan skapa en aspekt, utan bara behandla redan befintliga aspekter. Häxan däremot, kan doppa det nysmidda svärdet i fladdermusblod och sedan hänga det uppochner tills blodet runnit av och under tiden mässa en liten ritual. Effekten av detta är att svärdet får fladdermusens aspekt.
Vad anser ni om ett sånt system? Känns det igen någonstans ifrån, och är det en uttjatad variant? Skulle ni vilja spela ett sådant system? Risken med detta system är att det blir oöverstigligt att skapa detta system utan att det blir tungrott och drar ner spelflödet.