Nekromanti Asså det här med SL...

Dr. Acula

Veteran
Jag har fått uppfattningen att många spelgrupper har en eller två ständig SLs och några spelare. Vår grupp består av fyra spelar och vi turas alla om att spelleda och spela. Självklart spelleder vissa mer än andra men alla gör det lite då och då. Hur han ni det själva?

tordzek

Veteran
I vår grupp är jag spelledare hela tiden.....
Tills alla rollpersonernas karaktärer är döda, då byter vi SL (vilket tar lång tid i vår grupp, spelarna blir sura på mig så fort dom slår sig)

Tja, vi har alltid samma SL, eller nästan alltid, ett fåtal gånger så har vi en annan än vår vanliga SL.
Varför? Tja, han trivs i sin roll och vi i vår... Öhh, eller nästan i alla fall...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag är för det mesta SL, och föredrar att köra sammanhängande kedjor av äventyr i stället för enstaka äventyr, så det blir lätt så att det är svårt för någon att ta över "mitt i". Vi tre som är spelledare tar hand om olika spel, ajg sköter min husregelversion av DoD, Eon, Nya Mutant och Neotech, en av mina kompisar sköter DoD Expert och Mutant 2, och en annan sköter Western. Jag är dock den som orkar förbereda mest, så det är oftast jag som är SL.

Eksem

Champion
"spelarna blir sura på mig så fort dom slår sig"

Sådant skall botas med ännu mer ont i huvudet. Skippa mjäket och låt tärningarna ha sin gång!

Dr. Acula

Veteran
Fördelar och nackdelar

Jag kan tänka mig att man med en ständig SL oftare får ett gäng sammanhängande äventyr vilket ju e kul men nackdelen är väl att om SL inte kan spela såå blir det inte RPGande den gången plus att det kan ta lång tid mellan mötena eftersom SL kanske inte orkar spotta ur sig äventyr stup i kvarten. Finns det andra dolda för- och nackdelar?

UnConnected

Veteran
Vår spelar grupp spelar ett antal olika rollspel (oftast Dnd, drakar och eon). Vi försöker varva ganska friskt mellan spelen och det brukar funka bra för oss och på detta sätt kan många olika spelare vara SL (vi brukar ha en fast SL/spel, altså en Eon-Sl en Dnd-sl osv). Man kan även på detta sätt ha längre kampanjer (varje SL kör en längre kampanj i "sitt" spel) och de som spelar får lite variation eftersom spelen varieras hela tiden.

Rickard

Urverk speldesign
Är det enda rollspel ni har DoD6? Vi har... väl.. iaf. mer än dussinet rollspel som 5 SL delar på.. Vi brukar komma överens vem som ska vara SL och vi är alla det i olika rollspel..

Däremot är DoD något som alla började med (vi är alla i åldersgruppen 22-23) så ibland kan någon vilja vara DoD-SL.. Och för något år sedan så köpte en spelare DoD6 och ville vara SL i det så jag får min beskärda del i DoD:andet..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det är bra att man har många SL för då blir det lite mer varierat och man kan lära sig trix (och misstag) från varandra

Kormantaouk

Veteran
jag själv har hand om Mutant..
den ene kompisen har hand om D&D
den andre har hand om Neotech och Western..
resten e spelare....

FrostBound

Veteran
I våran grupp på ungefär åtta personer, svårt att hålla reda på dem, så spelleder nästan alla någon gång tror jag. Det roliga med det är ju att det blir lite variation. Här följer två exempel.

Spelledare 1: "Ni möter fem skogstroll och jag orkar inte slå im så ni kan få attackera först." Efter att ha dödat dem på ett slag hittar vi deras skatt och får 20000 sm var plus lite magiska föremål.

Spelledare 2: "Ni möter fem stentroll med tvåhandsyxor och full plåtrustning, eftersom ni blir så överraskade attackerar de först." Efter att ha slaktat halva gruppen och huggt av några armar och sånt på de andra tar de alla våra saker.
"Jag är snäll så de går sedan."

Omväxling förnöjer (någon gång då och då)!