Nekromanti Assistans

Renfield

Swordsman
Till mitt lilla projekt Ru har jag börjat arbeta simultant med både värld och regler, och börjat på skadesystemet. Jag har funderat på olika befintliga varianter, och funderat på att köra med en warhammer-liknande variant. Om man istället för skadebonus använder styrkan/smidigheten (beroende på vapen) rätt av, och bara använder fysiken för att bedöma en form av KP, hur får man det att gå ihop så att skalan blir lagom? Man måste ju ha någon utgångspunkt, och då funderar jag på detta. En ordentlig käftsmäll, som i ett vanligt slagsmål, av en normalstark person, hur mycket skada gör den? hur stor chans är det att personen man slår på nockas om han också är en "medelmänniska"?

Så som jag hade tänkt mig skulle det vara:
Styrka/Smidighet
Vapenmodifikation
Slumpfaktor, kan ge både minus eller plus
som ger skadan..

Där moståndaren drar bort en enkel RV, och sedan får skadan avdragen på någon form av KP baserad på enbart FYS. Kan tilläggas för er som kanske kommer börja räkna, att jag kommer ha en skala från 2-20 på människors grundegenskaper, men fortfarande 11 som medel.

Så hur stor skall skalan vara? Hur stor är sannolikheten att en spark i magen sänker en motståndare? hur lätt är det att döda någon med en kniv? hur stor del av "KPn" har gått innan en vanlig människa kollapsar av smärtan? och hur stor chans är det att man dödar någon med ett hugg i bröstkorgen av ett tvåhandssvärd?

Erufailon

Swordsman
jag är ack så lite insatt i warhammer RPG men ska försöka svara på chanserna för nerbultning av olika slag.

Hur stor är sannolikheten att en spark i magen sänker en motståndare

om du menar om motståndaren svimmar av så är inte chansen så stor av en vanlig spark, om du inte då träffar perfekt på huvudet (då slocknar han nog tror jag) men en spark i magen tror jag inte tar så mycket på krafterna, om man är normalbyggd och inte kan så mycket om kampsport /images/icons/smile.gif. med kniv så kan man säga att en person inte dör direkt om man inte träffar något vitalt område, så om man träffar t.ex. en artär eller jhärtat så dör väl motståndaren direkt eller ganska snart. Med svärd så är det så att dom brukar göra rätt så djuppa sår, och om man hugger upp bröstkorgen på någon så dör denne nog ganska rejält tror jag. Med smärta e det väll så att kroppen brukar svara efter ett tag och skicka ut ämnen som hämmar smärtan, men man skulle nog säga att man istället däckar pågrund utav blodförlust

Genesis

Ni dés ni maître
Om du använder ett system där man kan träffa olika bra, anser jag att en direktträff av vilket vapen som helst sätter motståndaren ur spel (om hon är obepansrad). Obeväpnad, krävs typ 3-4 slag resp. 2-3 sparkar, beroende på hur tuff motståndaren är.

Rickard

Urverk speldesign
Har projektet samma namn som en liten känguru? NT

/[color:448800]Han</font color=448800> som tänker på den känguruungen i Nalle Puh

Renfield

Swordsman
:)

Har faktiskt inte tänkt på sambandet..
Men jag kan försäkra dig om att det inte finns minsta likhet annars..

Renfield

Swordsman
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Blåmärken, hjärnskakning och tandskador är några av de vanligaste skadorna vi träff mot käken. Sprickbildningar eller brott på käkbenet kan också förekomma.
Vild gissning är att 1/10 smällar mot käken från sidan resulterar i en knockout. Sedan beror det väldigt mycket på situationen, kulturell programmering.

<hr></blockquote>

Vad jag försöker komma fram till med mina frågor är någon form utav skadesystem, som skall slippa modifiering och husregler i största möjliga mån och vara lätthanterligt. Men jag vet inte hur jag skall börja, för även med ett enkelt KP-system a lá DoD så ställer jag mig frågan, hur mycket skada gör då en knytnäve på käken min/typ/max, och hur mycket KP skall man ha?
Inte bara "normalskadan" är viktig, utan också hur stor spridning det är. I ett fylleslagsmål kan en käftsmäll vara allt från en knäckt näsa till en knäpp på samma näsa, men hur stor är sannolikheten, om man så säger, att det blir endera utgången av slaget?
Du säger att regler inte är din starka sida, och det är ju inget fel med det, för jag skall ju utforma reglerna, men jag gör det efter realiteten, så det är den jag frågar efter..

Knockout, säger du. Men hur blir det då om man inte blir slagen medvetslös, men ändå försatt ur stridbart skick? En knäckt käke på en kille vid medvetande är inte kanske tekniskt sett en sak som försätter honom ur stridbart skick, men de flesta skulle nog bara ligga och kvida, om det gör så ont som jag tror det gör..

Är det en rejäl spark i magen som han inte värjer sig mot så däckar den saten för risken är stor att saker och ting har gått sönder där inne. Här fienden däremot vältränad och beredd så kan magmuskulaturen skydda en hel del ( Hudini var känd för att kunna ta knytnävslag i magen utan att blinka, detta blev tyvärr hans fall.). Även fetma kan vara ett ytters effektivt skydd mot sparkar och slag.

<hr></blockquote>

Samma sorts träning som du pratar om ingår ju i flertalet kampsporter och dylikt, så jag är vagt bekant med det. Men där komer vi till samma sak, jag har blivit slagen/sparkad i solar plexus ett antal gånger, och turligt nog aldrig riktigt hårt, men man tappar andan, och alltså kan man försättas ur stridbart skick utan att ha blivit knockad..

Vad jag egentligen funderar över är ju någon form av sannolikhetsskala eller dylikt som gestaltar sannolikheten för att man t ex knockar en person, men också sannolikheten för att man dödar en person med samma manöver. och hur mycket skiljer sig stryktåligheten från person till person? Hur många fler "medelkäftsmällar" kan världens biff ta emot jämfört med Harry Potter?

Det är inte direkt frågorna ordagrannt som jag söker svar på, utan snarare någon form av diskussion/utläggning..stela frågor ger stela svar, vilket här ger stela regler.. :)

Hur är motståndaren rustad och beväpnad? Vilken typ av kniv? Är motståndaren beredd på angreppet? Hur många är ni och hur många är dom?

<hr></blockquote>

Än så länge hade jag bara tänkt ur orustat perspektiv, och än så länge har jag inte ägnat annat än lösa funderingar på "fäktningssystemet", så många av dessa frågor lämnas obesvarade.. men jag hade tänkt mig någon form av system där skadan beror helt eller delvis på hur lyckad en offensiv manöver är.

Är offret bepansrat? Hur djup är träffen? Kommer hugget att följas upp av fler angrepp?

<hr></blockquote>

Där var det tänkt att ni som är kunniga skulle glida in med lite mer information än jag besitter.. :gremsmile: Jag vet näst intill ingenting om hur skadekänslig människokroppen är, och jag har ingen aning om hur djupt in i bröstkorgen man kan hugga med ett tvåhandssvärd, så upplys mig..

Också en sak.. Hur smärttåliga är människor egentligen? Om man får en hand avhuggen t ex, fortsätter man kämpa för sitt liv med alla medel eller ligger man och kvider och ber om nåd, eller svimmar man bara rätt av? Fortfarande med någon form av medelmänniska som utgångspunkt, men också, som sagt, min/max-möjligheter..