Till mitt lilla projekt Ru har jag börjat arbeta simultant med både värld och regler, och börjat på skadesystemet. Jag har funderat på olika befintliga varianter, och funderat på att köra med en warhammer-liknande variant. Om man istället för skadebonus använder styrkan/smidigheten (beroende på vapen) rätt av, och bara använder fysiken för att bedöma en form av KP, hur får man det att gå ihop så att skalan blir lagom? Man måste ju ha någon utgångspunkt, och då funderar jag på detta. En ordentlig käftsmäll, som i ett vanligt slagsmål, av en normalstark person, hur mycket skada gör den? hur stor chans är det att personen man slår på nockas om han också är en "medelmänniska"?
Så som jag hade tänkt mig skulle det vara:
Styrka/Smidighet
Vapenmodifikation
Slumpfaktor, kan ge både minus eller plus
som ger skadan..
Där moståndaren drar bort en enkel RV, och sedan får skadan avdragen på någon form av KP baserad på enbart FYS. Kan tilläggas för er som kanske kommer börja räkna, att jag kommer ha en skala från 2-20 på människors grundegenskaper, men fortfarande 11 som medel.
Så hur stor skall skalan vara? Hur stor är sannolikheten att en spark i magen sänker en motståndare? hur lätt är det att döda någon med en kniv? hur stor del av "KPn" har gått innan en vanlig människa kollapsar av smärtan? och hur stor chans är det att man dödar någon med ett hugg i bröstkorgen av ett tvåhandssvärd?
Så som jag hade tänkt mig skulle det vara:
Styrka/Smidighet
Vapenmodifikation
Slumpfaktor, kan ge både minus eller plus
som ger skadan..
Där moståndaren drar bort en enkel RV, och sedan får skadan avdragen på någon form av KP baserad på enbart FYS. Kan tilläggas för er som kanske kommer börja räkna, att jag kommer ha en skala från 2-20 på människors grundegenskaper, men fortfarande 11 som medel.
Så hur stor skall skalan vara? Hur stor är sannolikheten att en spark i magen sänker en motståndare? hur lätt är det att döda någon med en kniv? hur stor del av "KPn" har gått innan en vanlig människa kollapsar av smärtan? och hur stor chans är det att man dödar någon med ett hugg i bröstkorgen av ett tvåhandssvärd?