Har börjat skriva på ett rollspelskoncept nu och tänkte dela med mig av mina idéer. Kommentera gärna på vad som är bra och dåligt och ge gärna reflektioner på hur jag ska gå till väga för att förbättra idén.
Astral är ett rollspel där fokus ligger på action och äventyr. Det utspelas i en värld där du får spela rollen som astralkrigare, en kämpe tränad i stridskonst och förmågan att kontrollera energier alstrade från det astrala planet. Det astrala planet ligger över världen som ett osynligt täcke. Förutom en värld orörd av människor, bland astralvarelser och elementarer, finns en reflektion av varje levande varelse i form av en ande. De som lär sig att tappa in i det astrala planet kan alstra denna andes energier för att manifestera dem i världen omkring sig. Men givetvis finns det dem som missbrukar dessa krafter.
Konceptet har emulerat mangan Naruto (Kishimoto Masashi) vad gäller stridssystemet, den teknologiska nivån samt grundläggande historia. Det finns inga ninjor i Astral utan du är istället en astralkrigare som antingen går din egen väg eller är lejd som vapen av din nation. Rollspelet har även emulerat delar av Exalted (White Wolf), Noir (Regnskugga) samt Eon (Neogames) för sitt regelsystem. Detta har blandats till ett eget system som är tänkt att vara både roligt och enkelt.
Världen
Världen i Astral kallas bara för 'Världen' (eller ibland 'Skapelsen'). Det är en stor, klotformad värld med många olika kulturer och civilisationer. Det enda som alla världens nationer har gemensamt är att det finns astralkrigare som gör allt för att bemästra sin konst. Större delen av den största kontinenten består av feodalsamhällen som styrs av feodalherrar och korrupta råd. Dessa nationer har organiserat sina astralkrigare och utnyttjar deras kunskaper i en maktkamp mot andra nationer.
Teknologi
Världen har många industrialiserade städer där teknologiska framgångar sprödar. Elektricitet och kommunikation är vanligt men radiotorn är ytterst begränsade och det finns inga satelliter som kan ta upp och sprida signaler. Det finns fast telefoni och TV, men det är ovanligt med trådlös teknologi som inte är mycket begränsade kommunikationsradior.
Gruvdriften är också begränsad och metaller är dyra vilket även påverkar den teknologiska spridningen. Nationerna strävar efter traditionalism. Befolkningen färdas med häst och vagn, krig sker med svärd och bågar och religioner samt astral filosofi är utbrett bland folket.
Världen är rik på natur och det finns alla möjliga bär och örter. Medicinkonsten är därför relativt välutvecklad där även allvarligare skador går att bota. Trots att det är tabubelagt i många länder finns det även dem som ägnar sig åt mänskliga implantat samt avancerad genmanipulation; allt för att skapa de starkaste astralkrigarna.
Astralkrigarnas historia
För tusen år sedan öppnade en ensam eremit ett tempel i världens mitt. Eremitens namn var Chadili och han berättade att han hade tagits till det astrala planet för att skolas av gudar. Detta för att sprida den astrala filosofin bland människorna. Chadili var astralkonstens patriark och han sägs ha varit den mäktigaste astralkonstnären som någonsin har funnits. En morgon sade han till sina lärlingar att det var upp till dem att sprida konsten runtom i världen och han försvann sedan in i det astrala planet för att aldrig mer synas till.
Lärlingarna spred sig över världen för att skola människor i filosofi och astralkonst. De bemästrade sina konster, bildade klaner och spred sina kunskaper till nya generationer. I och med att sekler kom och gick, förändrade människomun den astrala filosofin och astralkonsten handlade allt mindre om filosofi och allt mer om makt och inflytande. Klaner kom i konflikt och stred, kunskaper utvecklades och dog ut.
År 807 e.Ch. (efter Chadili) slöt flera klaner fred och bildade nationer. Det feodala systemet upprättades och fred varade i 100 år. Nationerna lejde klanerna som väktare och den tidigare rivaliteten återupprättades på en allt större skala. Istället för klaner som stred mot varandra började nationer att strida. Under det stora kriget (918-968 e.Ch.) dödades tiotusentals astralkrigare (och ännu fler civila) och ovärderlig kunskap dog ut med de många klaner som utrotades. Kriget lämnade en vapenvila som har varat till idag. I själva verket har vapenvilan varit en kapprustning där utbildningen i astralkonst har ökat och spioner har infiltrerat fiende länder.
Idag är det år 1001 e.Ch. och stridigheter har återupprättats. Ett andra stort krig tycks oundvikligt och rollpersonerna kommer, som nykomna astralkrigare, att anlända till världen i en tidpunkt av konflikt och maktbegär.
Astralkonst
Det astrala planet ligger som ett osynligt täcke över världen. Förutom de många elementarer och astralvarelser som lever i planet finns reflektioner av varje levande varelse i form av en ande (eller själ). Det är denna andeenergi man alstrar som tränad astralkrigare. Förutom sin astrala energi har varje levande varelse en elemental affinitet som påverkar dennes kunskaper i livet. Genom att åkalla sitt element kan man transformera sin astrala energi till elementala manifestationer. Allt från eldklot till elektriska blixtar är möjligt för en astralkrigare som har bemästrat sin elementala affinitet.
En mästare inom astralkonst kan uppnå övermänskliga möjligheter genom att lära sig att färdas in i det astrala planet och skriva kontrakt med elementarer och astralvarelser. Dessa kan sedan åkallas till världen för att hjälpa sin mänskliga undersåte.
En mästerlig astralkrigare är både fruktad och respekterad då han är som en levande länk mellan människors värld och gudars.
Jag har det mesta av regelsystemet utmappat men jag behöver fylla ut spelvärlden lite. All inspiration till hur jag ska göra det till en intressant upplevelse att rollspela en astralkrigare är tacksamt.
Astral är ett rollspel där fokus ligger på action och äventyr. Det utspelas i en värld där du får spela rollen som astralkrigare, en kämpe tränad i stridskonst och förmågan att kontrollera energier alstrade från det astrala planet. Det astrala planet ligger över världen som ett osynligt täcke. Förutom en värld orörd av människor, bland astralvarelser och elementarer, finns en reflektion av varje levande varelse i form av en ande. De som lär sig att tappa in i det astrala planet kan alstra denna andes energier för att manifestera dem i världen omkring sig. Men givetvis finns det dem som missbrukar dessa krafter.
Konceptet har emulerat mangan Naruto (Kishimoto Masashi) vad gäller stridssystemet, den teknologiska nivån samt grundläggande historia. Det finns inga ninjor i Astral utan du är istället en astralkrigare som antingen går din egen väg eller är lejd som vapen av din nation. Rollspelet har även emulerat delar av Exalted (White Wolf), Noir (Regnskugga) samt Eon (Neogames) för sitt regelsystem. Detta har blandats till ett eget system som är tänkt att vara både roligt och enkelt.
Världen
Världen i Astral kallas bara för 'Världen' (eller ibland 'Skapelsen'). Det är en stor, klotformad värld med många olika kulturer och civilisationer. Det enda som alla världens nationer har gemensamt är att det finns astralkrigare som gör allt för att bemästra sin konst. Större delen av den största kontinenten består av feodalsamhällen som styrs av feodalherrar och korrupta råd. Dessa nationer har organiserat sina astralkrigare och utnyttjar deras kunskaper i en maktkamp mot andra nationer.
Teknologi
Världen har många industrialiserade städer där teknologiska framgångar sprödar. Elektricitet och kommunikation är vanligt men radiotorn är ytterst begränsade och det finns inga satelliter som kan ta upp och sprida signaler. Det finns fast telefoni och TV, men det är ovanligt med trådlös teknologi som inte är mycket begränsade kommunikationsradior.
Gruvdriften är också begränsad och metaller är dyra vilket även påverkar den teknologiska spridningen. Nationerna strävar efter traditionalism. Befolkningen färdas med häst och vagn, krig sker med svärd och bågar och religioner samt astral filosofi är utbrett bland folket.
Världen är rik på natur och det finns alla möjliga bär och örter. Medicinkonsten är därför relativt välutvecklad där även allvarligare skador går att bota. Trots att det är tabubelagt i många länder finns det även dem som ägnar sig åt mänskliga implantat samt avancerad genmanipulation; allt för att skapa de starkaste astralkrigarna.
Astralkrigarnas historia
För tusen år sedan öppnade en ensam eremit ett tempel i världens mitt. Eremitens namn var Chadili och han berättade att han hade tagits till det astrala planet för att skolas av gudar. Detta för att sprida den astrala filosofin bland människorna. Chadili var astralkonstens patriark och han sägs ha varit den mäktigaste astralkonstnären som någonsin har funnits. En morgon sade han till sina lärlingar att det var upp till dem att sprida konsten runtom i världen och han försvann sedan in i det astrala planet för att aldrig mer synas till.
Lärlingarna spred sig över världen för att skola människor i filosofi och astralkonst. De bemästrade sina konster, bildade klaner och spred sina kunskaper till nya generationer. I och med att sekler kom och gick, förändrade människomun den astrala filosofin och astralkonsten handlade allt mindre om filosofi och allt mer om makt och inflytande. Klaner kom i konflikt och stred, kunskaper utvecklades och dog ut.
År 807 e.Ch. (efter Chadili) slöt flera klaner fred och bildade nationer. Det feodala systemet upprättades och fred varade i 100 år. Nationerna lejde klanerna som väktare och den tidigare rivaliteten återupprättades på en allt större skala. Istället för klaner som stred mot varandra började nationer att strida. Under det stora kriget (918-968 e.Ch.) dödades tiotusentals astralkrigare (och ännu fler civila) och ovärderlig kunskap dog ut med de många klaner som utrotades. Kriget lämnade en vapenvila som har varat till idag. I själva verket har vapenvilan varit en kapprustning där utbildningen i astralkonst har ökat och spioner har infiltrerat fiende länder.
Idag är det år 1001 e.Ch. och stridigheter har återupprättats. Ett andra stort krig tycks oundvikligt och rollpersonerna kommer, som nykomna astralkrigare, att anlända till världen i en tidpunkt av konflikt och maktbegär.
Astralkonst
Det astrala planet ligger som ett osynligt täcke över världen. Förutom de många elementarer och astralvarelser som lever i planet finns reflektioner av varje levande varelse i form av en ande (eller själ). Det är denna andeenergi man alstrar som tränad astralkrigare. Förutom sin astrala energi har varje levande varelse en elemental affinitet som påverkar dennes kunskaper i livet. Genom att åkalla sitt element kan man transformera sin astrala energi till elementala manifestationer. Allt från eldklot till elektriska blixtar är möjligt för en astralkrigare som har bemästrat sin elementala affinitet.
En mästare inom astralkonst kan uppnå övermänskliga möjligheter genom att lära sig att färdas in i det astrala planet och skriva kontrakt med elementarer och astralvarelser. Dessa kan sedan åkallas till världen för att hjälpa sin mänskliga undersåte.
En mästerlig astralkrigare är både fruktad och respekterad då han är som en levande länk mellan människors värld och gudars.
Jag har det mesta av regelsystemet utmappat men jag behöver fylla ut spelvärlden lite. All inspiration till hur jag ska göra det till en intressant upplevelse att rollspela en astralkrigare är tacksamt.