Nekromanti Astrid Lindgrens sagonamn (långrandigt)

ComaJazz

Veteran
Jag håller på att plantera in ett nytt släkte i mitt rollspel (som just nu heter Gryningsålder). Det är ett småfolk som påminner mycket om älvor, men eftersom dom inte alls är släkt med alferna som redan bor i Kirynnia så kallar jag dom för knyttlingar. Jag tänkte litet på hur jag vill att deras språk och namn ska låta, och kom på tanken att använda Astrid Lindgrens sagonamn som inspiration. Jag tänker främst på de fantasybetonade namnen utan nordiska rötter, till exempel Millimani och Salikon. Efter att ha läst igenom Bröderna Lejonhjärta grät jag en skvätt, antecknade några av namnen, och lade till några ur minnet. Sedan bröt jag hädiskt upp namnen i stavelser och skapade på prov några slumptabeller för knyttlingsnamn. De visade sig fungera, och verkar även kunna generera samiskt klingande namn som kan passa till alverna i DoD6, och andra ord som låter sagolika utan att alltid låta som quenya eller sindarin. Tabellerna fungerar så att man först slår fram vilken struktur namnet ska ha (hur många prefix, interfix och suffix, och i vilken ordning). Sedan slår man fram varje komponent av namnet på respektive tabell. Till höger om varje möjlig struktur finns exempel på ett namn med just den strukturen.

Namntabeller för knyttlingar

T20 Struktur (Exempel)
1 p p (Nima)
2 p i (Ronja)
3 p p p (Paloma)
4 p p i (Malinja)
5 p i i (Santirma)
6 p i p (Kilvani)
7 p p s (Milon)
8 p i s (Tengil)
9 p p p p (Samiriko)
10 p p p i (Tejalanti)
11 p p i p (Kilonjite)
12 p i p p (Nangijala)
13 p p i i (Nikornalvi)
14 p i p i (Nantilanji)
15 p i i p (Karmanjaka)
16 p i i i (Tanginjarma)
17 p p p s (Miramis)
18 p i p s (Lanjakint)
19 p p i s (Nolontir)
20 p i i s (Tanjarmin)

T20 Prefix
1 ja
2 ka
3 ki
4 ko
5 la
6 li
7 lo
8 ma
9 mi
10 na
11 ni
12 no
13 pa
14 ra
15 ri
16 ro
17 sa
18 si
19 ta
20 te

T12 Interfix
1 lva
2 lvi
3 nga
4 ngi
5 nja
6 nji
7 nta
8 nti
9 rma
10 rmi
11 rna
12 rni

T8 Suffix
1 h
2 l
3 m
4 n
5 ng
6 nt
7 r
8 s

Exempel: Jag behöver ett namn till en knyttling. Jag slår 18 med 1T20 på strukturtabellen och får strukturen p i p s. Alltså, ett prefix, interfix och ett till prefix följt av ett suffix. Jag slår först tio och fyra på prefixtabellen, vilket ger Na- och -ko-. Interfixtabellen ger 8 med 1T12 vilket motsvarar -nti-. Till sist slår jag 4 med 1T8 på suffixtabellen och får -n som avslutning. I ordningen p i p s blir namnet Nantikon.

Sno gärna detta om ni behöver den här typen av namn.

Bonusfråga! Vilka av exempelnamnen i strukturtabellen har jag slagit fram själv, och vilka är Astrid Lindgrens? :>

ComaJazz

Veteran
Kul att du tycker det. För evigheter sedan brukade jag göra sådana här saker i QBasic, och så fanns det en kompilator som hette QuickBasic så att man kunde göra exe-filer som funkade självständigt i DOS... fast inget av det där går så vitt jag vet att köra på en modern dator. Man kan ju knåpa ihop något i VisualBasic eller nåt. Men det bästa vore att göra sånt i Java direkt på en webbsida. Krävs litet knåpande dock.

Troberg

Sinister eater
För evigheter sedan brukade jag göra sådana här saker i QBasic, och så fanns det en kompilator som hette QuickBasic så att man kunde göra exe-filer som funkade självständigt i DOS... fast inget av det där går så vitt jag vet att köra på en modern dator. Man kan ju knåpa ihop något i VisualBasic eller nåt.
Quickbasic-program funkar utmärkt under windows, även om Visual Basic blir snyggare.

Men det bästa vore att göra sånt i Java direkt på en webbsida.
Personligen föredrar jag att ha det som en körbar fil på min dator, annars blir man beroende av internetaccess och att en server som ligger utanför min kontroll fungerar.

Gör ett försök i Visual Basic, det är enkelt.

peta

Warrior
Om man slår 1, 16 & 17 så har du slått fram en ko och vad kan kon göra jo 2,2,1. Slår du 1, 12 &13 så har du slått fram ett diskmedel. Skämt å sido.
Jag tycker om det, många av namnen blir oerhört bra, fast vissa kanske bör slås om.

Gardener

Champion
Jepp, ett trevligt litet system. Och det fick mig faktiskt att börja titta på mitt lastgamla, nästan färdiga, system för att "slå på tabeller". Det gjordes ursprungligen för att kunna användas till Playelfs äventyrsgenerator, men när det var klart så insåg jag att det fanns lite specialgrejer i den som jag inte stödde och jag kom aldrig längre än att jag funderade ut hur jag skulle lösa dem. Detta var dock mitt allra första script skrivet i PHP så jag har spenderat ett tag med att uppdatera och snygga till det hela.

Med lite kreativt tänkande bör det gå att använda till att datorisera denna tabell, så om jag får tillåtelse gör jag gärna ett försök.

Mask_UBBT

Hero
Tetetero! :)

Hehe... man kanske måste läga till något om att man inte kan ha två lika resultat i rad. Annars är det skitbra, men jag provade tre gånger, och fick det till "Tetetero" andra gången :gremsmile:

/Mask - som dock gillar det

ComaJazz

Veteran
Ja, du får hemskt gärna testa. Bra ifall någon kan göra det, jag är litet för lat för att koda i den här värmen. Ofta måste man slå några gånger för att få fram ett bra namn, så det kan vara en idé att låta scriptet presentera fem, tio namn på en gång varje gång man klickar på generera-knappen... så kan man välja det som ser bra ut. Att den kör hela proceduren flera gånger helt enkelt. Men personligen tycker jag faktiskt att man kan få fram bättre grejer med den här än t ex med tabellen för alvnamn i DoD4-Alver (om någon minns denna modul) även om resultaten blir något ojämnare... Förresten borde man använda slumptabeller mer när man inte har någon inspiration. T ex ta äventyrsgenerering mer på allvar och bygga upp ett system där man med olika tabeller slumpar fram platser, personer, saker och koncept, och sedan slumpar fram olika kopplingar mellan dessa som tillsammans blir inspirationen till en intrig... Det tål att funderas på.

ComaJazz

Veteran
Re: Tetetero! :)

Aldrig hört talas om Jan Boklöklöklöv? Men seriöst, hur lyckades du slå 20 tre gånger i rad? Det är ju fummel. Inte konstigt att det blir fel då. :>
Nej, men det är meningen att man ska slå om tills man får något som låter bra. Man skulle kunna lägga in en regel som säger att man måste slå om ifall man får samma sak två gånger, men det är bättre att använda sitt sunda förnuft. Tänk om man får något med upprepningar som låter superbra? :>
Minjami eller nåt. Jag vet inte. Fast om Gardener gör en php-version kanske det kan vara på sin plats att lägga in en räknare som säger ifrån om det blir mer än två likadana bitar. Två borde väl vara ok? Teterma?

Rickard

Urverk speldesign
Fick "ninja" och "par", "rita" och "lim"

Gjorde ett litet javaskript.. Jag har dock inte testat det tillräckligt.. Man måste dubbelklicka (inte vet jag varför, orkar inte ta reda på det just nu) för att slumpa fram ett nytt namn.. Skulle kunna vidareutveckla det, om så vill..

Öppna ett fönster med namnslump, tack

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan ge adressen till sidan här

Gardener

Champion
Re: Tetetero! :)

Sådär, då verkar tabellframslagningsprogrammet fungera som det ska, och jag har moddat en kopia av det till att slå fram 10 namn åt gången. På grund av hur den fungerar internt så vet jag inte hur smidigt det är att slå om ifall det blir två lika stavelser i rad, men jag ska se om jag kan pilla till det.

Ni kan se systemet här iaf, tycker ni att det funkar bra så lägger jag upp det på www.rollspel.nu.

http://davinci.theyard.org/knyttlingar/

Man Mountainman

Storsvagåret
"Kunde inte hitta någon starttabell"

Låter lite underligt för att vara ett fantasynamn, men det kom upp väldans ofta så det måste vara något jag missat, bara. :gremwink:

Gardener

Champion
Re: "Kunde inte hitta någon starttabell"

Du råkade nog bara vara inne medan jag höll på att meka med att inte ha två likadana stavelser i rad, sen jag fixade det har jag inte sett det en enda gång iaf.

ComaJazz

Veteran
[NT] Tufft, inga fyrakomponentsnamn dock...

[NT] Tufft, inga fyrakomponentsnamn dock...

ComaJazz

Veteran
Underbart!

Mirmi, Korontan, Lontana, Silva, Lanja, Sijalon, Sirmih, Nantas, Talvisi. Det fungerar ju helt sjukt bra! Verkar väldigt mångsidigt också, inte bara knyttlingsnamn där inte. Tack! Astrid Lindgren kicks ass. :>
Tror du att vi skulle kunna göra en liknande grej på andra språk i mitt Kirynnia? För jag har ganska distinkta idéer om hur alfernas och trollens språk låter... Det skulle bli ett superbt hjälpmedel.

Gardener

Champion
Re: Underbart!

Klart det går att använda till fler språk. Det var dock lite jobbigt att använda detta system, då det inte finns stöd för att från ett tabellresultat slå vidare på flera tabeller. Det skulle man ju dock kanske kunna lägga till, det kanske behövs till fler saker. För övrigt hade det nog varit snabbare att lägga in än att analysera din tabell och skapa 30+ extra tabeller för de olika alternativen... =]

Om jag bara orkar att läga in de saker jag har planerat för det (vilket borde vara ganska enkelt nu när jag frsächat upp koden) så kommer det inte bara kunna användas till Playelfs äventyrsgenerator utan även för att göra enklare soloäventyr. Både där man slumpar varje alternativ och att man får välja.

På tal om det, jag skulle gärna vilja testa det med det det är tänkt för, så om någon har en äventyrsgenerator baserad på ett gäng tabeller man ska slå på, och som är lite mer användbar än den som finns i "ett rollspel" så hör gärna av er.

ComaJazz

Veteran

Det finns alltså igen möjlighet att använda olika underprocedurer, typ goto, gosub? Jag har ingen koll på php. Men om det går att använda if-satser så kan man göra såhär istället. Slumpa fram fyra prefix, tre interfix och ett suffix för _varje_ namn. Detta är så många komponenter ett namn maximalt kan innehålla av respektive sort. Sedan slumpas en struktur fram, och namnet komponeras ihop med hjälp av en if-sats, typ såhär:

(struktur får ett slumpvärde mellan 1 och 20)

if struktur = 1 then namn = prefix1 + prefix2
if struktur = 2 then namn = prefix1 + interfix1
if struktur = 3 then namn = prefix1 + prefix2 + prefix 3
if struktur = 4 then namn = prefix1 + prefix2 + interfix1

Och så vidare. Fast jag vet inte hur man skriver det i php, om det nu går. Men kan man använda nån form av om-villkor så ska det gå. Soloäventyr är trevligt. :>
Jag ska ta och fundera på hur man kan skapa en seriös äventyrsgenerator. Som kort och koncist kan svara på frågan 'Vad ska det handla om?' och generera tillräckligt med inspiration för att man ska få en idé till ett äventyr... Tänk om man skulle kunna koppla ihop den med en namngenerator som genererar olika namn till slump-personer av olika folkslag? Generatorn kan till exempel hitta på att det finns en knyttling vid namn Manja och ett troll som heter Jandrim, och sedan någon sorts koppling mellan dessa. Just att den ska kunna slumpa fram kopplingar mellan saker som man själv inte skulle tänkt på. Om lägger upp namngeneratorn på rollspel.nu så kan jag knåpa ihop en liten text som förklarar vad jag har för tanke bakom den och hur den kan användas...

Rickard

Urverk speldesign
Det är fixat [ANT]

Jag hade även tydligen gjort så att suffix även kunde slumpas mitt i ett namn, men det är också fixat (efter en mindre buggkontroll).. Jag skulle kunna fixa till att man får välja antalet slumpningar som ska göras, men det får kanske bli till någon annan gång..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar på om koden kan användas till något annat

Gardener

Champion

Jo, alltså, om man kodar ett program specifikt för det hela så går det ju att göra vad som helst. Men nu använde jag dina tabeller och la in dem i ett befintligt system som kan slumpa värden från olika tabeller. På grund av det finns det vissa begränsningar i det hela, dvs om man vill använda det systemet.

Tanken är dock att systemet ska vara så generellt som möjligt så att man kan göra lite olika typer av grejer med det, så jag kommer nog försöka lägga till att man från ett resultat på en tabell kan gå vidare till flera andra tabeller. Det bör inte vara så svårt.

Om jag har tid och ork kommer jag att se till att man kan skapa flera olika generatorer, som det är nu kan man bara ha en per installation. Jag ska också försöka se till att uppgradera admingränssnittet så att det lite smidigare att skapa nya tabeller att slå på.

Rising

Vila i frid
Mina favvosar: [trams]

Här är några av mina favvonamn som man kan göra med systemet:

Mangakoma
- man hamnar i en sådan om man läser för mycket Bondage Fairies på en gång.

Kingikong
- Astrid Lindgren måste snott det namnet från en viss film...

Minikaka
- Du har inget storasyskon som heter Maxikaka? Jag är hungrig!

Rosasalva
- Var ska man smeta in den någonstans?

Jakangapa
- Ja, vi hör det.

Kolalite
- Cola Light, heter det!

Takalvarna
- men rör inte kultingarna!

Kokakorna
- och grilla svinen!

Raparing
- Rökringar har man ju hört talas om, men du skall se den här killen...

Risingas
- Jo, du förstår gumman, din mamma var inte särskilt förtjust i mig när du skulle döpas, så...

---

/Griz
gillade slumpgeneratorn, och tyckte den fungerade helt okej, (även om jag skulle vilja ha några U och tillåta inledningar med vokal, men jaja, den gav fina resultat och jag fick faktiskt ett par namn som jag tyckte lät så bra att jag klottrade ner dem för att använda senare någon gång.