Jag håller på att plantera in ett nytt släkte i mitt rollspel (som just nu heter Gryningsålder). Det är ett småfolk som påminner mycket om älvor, men eftersom dom inte alls är släkt med alferna som redan bor i Kirynnia så kallar jag dom för knyttlingar. Jag tänkte litet på hur jag vill att deras språk och namn ska låta, och kom på tanken att använda Astrid Lindgrens sagonamn som inspiration. Jag tänker främst på de fantasybetonade namnen utan nordiska rötter, till exempel Millimani och Salikon. Efter att ha läst igenom Bröderna Lejonhjärta grät jag en skvätt, antecknade några av namnen, och lade till några ur minnet. Sedan bröt jag hädiskt upp namnen i stavelser och skapade på prov några slumptabeller för knyttlingsnamn. De visade sig fungera, och verkar även kunna generera samiskt klingande namn som kan passa till alverna i DoD6, och andra ord som låter sagolika utan att alltid låta som quenya eller sindarin. Tabellerna fungerar så att man först slår fram vilken struktur namnet ska ha (hur många prefix, interfix och suffix, och i vilken ordning). Sedan slår man fram varje komponent av namnet på respektive tabell. Till höger om varje möjlig struktur finns exempel på ett namn med just den strukturen.
Namntabeller för knyttlingar
T20 Struktur (Exempel)
1 p p (Nima)
2 p i (Ronja)
3 p p p (Paloma)
4 p p i (Malinja)
5 p i i (Santirma)
6 p i p (Kilvani)
7 p p s (Milon)
8 p i s (Tengil)
9 p p p p (Samiriko)
10 p p p i (Tejalanti)
11 p p i p (Kilonjite)
12 p i p p (Nangijala)
13 p p i i (Nikornalvi)
14 p i p i (Nantilanji)
15 p i i p (Karmanjaka)
16 p i i i (Tanginjarma)
17 p p p s (Miramis)
18 p i p s (Lanjakint)
19 p p i s (Nolontir)
20 p i i s (Tanjarmin)
T20 Prefix
1 ja
2 ka
3 ki
4 ko
5 la
6 li
7 lo
8 ma
9 mi
10 na
11 ni
12 no
13 pa
14 ra
15 ri
16 ro
17 sa
18 si
19 ta
20 te
T12 Interfix
1 lva
2 lvi
3 nga
4 ngi
5 nja
6 nji
7 nta
8 nti
9 rma
10 rmi
11 rna
12 rni
T8 Suffix
1 h
2 l
3 m
4 n
5 ng
6 nt
7 r
8 s
Exempel: Jag behöver ett namn till en knyttling. Jag slår 18 med 1T20 på strukturtabellen och får strukturen p i p s. Alltså, ett prefix, interfix och ett till prefix följt av ett suffix. Jag slår först tio och fyra på prefixtabellen, vilket ger Na- och -ko-. Interfixtabellen ger 8 med 1T12 vilket motsvarar -nti-. Till sist slår jag 4 med 1T8 på suffixtabellen och får -n som avslutning. I ordningen p i p s blir namnet Nantikon.
Sno gärna detta om ni behöver den här typen av namn.
Bonusfråga! Vilka av exempelnamnen i strukturtabellen har jag slagit fram själv, och vilka är Astrid Lindgrens? :>
Namntabeller för knyttlingar
T20 Struktur (Exempel)
1 p p (Nima)
2 p i (Ronja)
3 p p p (Paloma)
4 p p i (Malinja)
5 p i i (Santirma)
6 p i p (Kilvani)
7 p p s (Milon)
8 p i s (Tengil)
9 p p p p (Samiriko)
10 p p p i (Tejalanti)
11 p p i p (Kilonjite)
12 p i p p (Nangijala)
13 p p i i (Nikornalvi)
14 p i p i (Nantilanji)
15 p i i p (Karmanjaka)
16 p i i i (Tanginjarma)
17 p p p s (Miramis)
18 p i p s (Lanjakint)
19 p p i s (Nolontir)
20 p i i s (Tanjarmin)
T20 Prefix
1 ja
2 ka
3 ki
4 ko
5 la
6 li
7 lo
8 ma
9 mi
10 na
11 ni
12 no
13 pa
14 ra
15 ri
16 ro
17 sa
18 si
19 ta
20 te
T12 Interfix
1 lva
2 lvi
3 nga
4 ngi
5 nja
6 nji
7 nta
8 nti
9 rma
10 rmi
11 rna
12 rni
T8 Suffix
1 h
2 l
3 m
4 n
5 ng
6 nt
7 r
8 s
Exempel: Jag behöver ett namn till en knyttling. Jag slår 18 med 1T20 på strukturtabellen och får strukturen p i p s. Alltså, ett prefix, interfix och ett till prefix följt av ett suffix. Jag slår först tio och fyra på prefixtabellen, vilket ger Na- och -ko-. Interfixtabellen ger 8 med 1T12 vilket motsvarar -nti-. Till sist slår jag 4 med 1T8 på suffixtabellen och får -n som avslutning. I ordningen p i p s blir namnet Nantikon.
Sno gärna detta om ni behöver den här typen av namn.
Bonusfråga! Vilka av exempelnamnen i strukturtabellen har jag slagit fram själv, och vilka är Astrid Lindgrens? :>