Rising
Vila i frid
Jag har en idé på ett forumsrollspel jag gärna skulle vilja arrangera, och jag är lite nyfiken på vilka som är intresserade.
Premiss:
I den del av vårt oändliga kosmos där rymdhjältar bär gyllene blixtsymboler på sina bröstkorgar, där rymdraketerna åker runt i cirklar för att inte snörena som håller upp dem skall trasslas in i varandra, och där rymdprinsessor bär silverfärgade mantlar och högklackade moonboots; där har ondskans krafter slagit till! Den hemske Emperor Warpskull har avsatt den godhjärtade regenten på Kejsarplaneten och fört bort honom - tillsammans med dennes förtjusande och ogifta dotter - till en mörk fängelsehåla i en annan del av galaxen.
Som tur är så anländer en brokig skara med smugglare, truckers, småfifflare, upptäckare, professorer och andra mer eller mindre osannolika hjältar till kejsarens undsättning. De eskorterar kejsaren och prinsessan genom en serie olika farofyllda strapatser tills de har nått Kejsarplaneten, och där kommer de att besegra Emperor Warpskull innan de låter den sanne kejsaren få återta sin rättmätiga plats på tronen.
Frågan är bara vem av alla dessa olika äventyrare som kommer att belönas rikligast när äventyret är över... Kommer några att dö hjältedöden? Kommer någon att vinna prinsessans gunst? Vilka kommer skriva in sig i historien genom att ha bevisat sin styrka, sin list och sitt mod?
Hur kommer spelet att spelas?
Astro Elite är en blandning av ett auktionsspel kombinerat med en samberättarlek. Deltagarna förväntas skriva små berättelser och brodera ut en gemensam historia i lättsam space opera-stil, samtidigt som det pågår ett litet auktionsspel med ett eget regelsystem bakom kulisserna.
Så; samtidigt som man hjälps åt att samberätta en rymdsaga tillsammans, så finns det också ett spelmoment inblandat, där en vinnare kommer att utses när spelet är över. Dock; man bör alltså inte anmäla sig till det här forumsspelet om man enbart är intresserad av antingen den ena delen eller den andra.
Regler i korthet:
Jag kommer strax att skriva en utförligare genomgång, men den övergripande principen bakom spelet är denna:
Spelet utspelas via en serie olika rundor, kallade strapatser. Varje strapats börjar med att jag skriver någon sorts stämningsintroduktion och inleder en spännande scen. Kanske flyger gänget igenom ett asteroidbälte, där kejsarens skepp plötsligt blir anfallet av en slug rymdkrabba, som snart har brutit upp skeppet och håller den väna prinsessan i sina obarmhärtiga klor? I detta inlägg tar jag dessutom och meddelar vilka priser det är som står på spel i konflikten. Det är dessa som spelarna kommer att auktionera om. Det kan vara saker som:
- Oskadliggörande av Rymdkrabban. +400 Styrka eller List
- Imponerande flyguppvisning. +250 Mod
- Till prinsessans undsättning! Prinsessans Gunst
- Vilse i rymden -100
- Kraschlandning Skada
Därefter börjar spelarna att skriva sina inlägg och berätta vad just deras rymdhjälte gör i strapatsen; alltså sånt som kan leda fram till något av ödena ovanför. Det är helt fritt att samberätta och brodera ut berättelsen enligt eget tycke; men i slutet av ens inlägg (såväl som i dess rubrik) så meddelar man också hur många av ens Hjältepoäng man satsar i konflikten. Man kan höja sitt bud hur många gånger som helst, men eftersom man bara har 100 Hjältepoäng från början - och bara får 10 nya efter varje omgång - så kan det vara klokt att försöka hushålla på poängen och spendera dem klokt.
När tiden är över så tittar jag på allas bud och rangordnar dem, från det högsta budet till det lägsta, innan jag låter den med det högsta budet få välja pris först, följt av den som lagt det näst högsta budet, osv, tills det att den som lagt det lägsta budet tvingas ta det sista priset. När spelarna gör sina val så får de också skriva om hur detta går till i historien. Efter det startas nästa runda, som fungerar på samma sätt, tills det att vi spelat färdigt alla rundor och kan göra en poängsammanfattning. Då kan vi utse spelets vinnare.
What's the deal?
Vissa auktioner kommer att ha ganska liten skillnad mellan högstapriserna och jumbobestraffningarna, medan det kommer vara en betydligt viktigare strid på kniven i vissa andra strapatser. En av utmaningarna blir alltså att estimera strapatserna klokt och försöka avgöra när det är läge att spara, och när man skall satsa hårt.
Själva poängsystemet i sig uppmuntrar också spelarna att jaga efter vissa priser. Den som tagit flest poäng i var och en av kategorierna Styrka, Mod och List får nämligen en bonus på slutet, och det finns även en poäng med att jaga rätt på bonusar i var och en av kategorierna.
Prinsessans Gunst resp. Skada fungerar som så att man får ett hemligt kort av spelledaren, med ett slumpvist valt värde. Detta värde är inte poäng i sig, men i slutet av spelet så har den spelare med högst sammanlagt värde på sina Prinsessans Gunst-kort vunnit prinsessans hjärta och hand i äktenskap, vilket är värt hela +1000 poäng. Den som fått flest sammanlagt värde i Skada kommer att dö på slutet, och få sin poäng nollställd.
Detta medför ett inslag av riskhantering i spelet, där man alltså måste fråga sig om det verkligen är värt att jaga efter Prinsessans Gunst - Det är ju bara #1 som får +1000 poäng, #2 får ingenting.
Kan det vara kul?
Jag tror det. Om man gillar att vara med och berätta på en saga, så kan det här vara ett kul forumsspel, och lite kittlande hoppas jag att det blir med det lilla spelmomentet i bakgrunden. Dels ser det till att handlingen fortskrider i en viss takt (och garanterar att spelet verkligen kommer ta slut så småningom), och dels så tror jag det kan bli roligt att se vem det är som har vunnit i slutändan; med små interna kamper spelarna emellan om äran att få ha bevisat mest Styrka utav alla, eller vem det är som är Listigast, eller vem det är som kommer få prinsessans hand till slut.
(Jag kan eventuellt gå med på att stoppa in en stilig rymdprins om kvinnliga deltagare skulle kräva en sådan, men för trovärdighetens skull tycker jag att man kan utgå ifrån att alla tjejer är bisexuella)
Premiss:
I den del av vårt oändliga kosmos där rymdhjältar bär gyllene blixtsymboler på sina bröstkorgar, där rymdraketerna åker runt i cirklar för att inte snörena som håller upp dem skall trasslas in i varandra, och där rymdprinsessor bär silverfärgade mantlar och högklackade moonboots; där har ondskans krafter slagit till! Den hemske Emperor Warpskull har avsatt den godhjärtade regenten på Kejsarplaneten och fört bort honom - tillsammans med dennes förtjusande och ogifta dotter - till en mörk fängelsehåla i en annan del av galaxen.
Som tur är så anländer en brokig skara med smugglare, truckers, småfifflare, upptäckare, professorer och andra mer eller mindre osannolika hjältar till kejsarens undsättning. De eskorterar kejsaren och prinsessan genom en serie olika farofyllda strapatser tills de har nått Kejsarplaneten, och där kommer de att besegra Emperor Warpskull innan de låter den sanne kejsaren få återta sin rättmätiga plats på tronen.
Frågan är bara vem av alla dessa olika äventyrare som kommer att belönas rikligast när äventyret är över... Kommer några att dö hjältedöden? Kommer någon att vinna prinsessans gunst? Vilka kommer skriva in sig i historien genom att ha bevisat sin styrka, sin list och sitt mod?
Hur kommer spelet att spelas?
Astro Elite är en blandning av ett auktionsspel kombinerat med en samberättarlek. Deltagarna förväntas skriva små berättelser och brodera ut en gemensam historia i lättsam space opera-stil, samtidigt som det pågår ett litet auktionsspel med ett eget regelsystem bakom kulisserna.
Så; samtidigt som man hjälps åt att samberätta en rymdsaga tillsammans, så finns det också ett spelmoment inblandat, där en vinnare kommer att utses när spelet är över. Dock; man bör alltså inte anmäla sig till det här forumsspelet om man enbart är intresserad av antingen den ena delen eller den andra.
Regler i korthet:
Jag kommer strax att skriva en utförligare genomgång, men den övergripande principen bakom spelet är denna:
Spelet utspelas via en serie olika rundor, kallade strapatser. Varje strapats börjar med att jag skriver någon sorts stämningsintroduktion och inleder en spännande scen. Kanske flyger gänget igenom ett asteroidbälte, där kejsarens skepp plötsligt blir anfallet av en slug rymdkrabba, som snart har brutit upp skeppet och håller den väna prinsessan i sina obarmhärtiga klor? I detta inlägg tar jag dessutom och meddelar vilka priser det är som står på spel i konflikten. Det är dessa som spelarna kommer att auktionera om. Det kan vara saker som:
- Oskadliggörande av Rymdkrabban. +400 Styrka eller List
- Imponerande flyguppvisning. +250 Mod
- Till prinsessans undsättning! Prinsessans Gunst
- Vilse i rymden -100
- Kraschlandning Skada
Därefter börjar spelarna att skriva sina inlägg och berätta vad just deras rymdhjälte gör i strapatsen; alltså sånt som kan leda fram till något av ödena ovanför. Det är helt fritt att samberätta och brodera ut berättelsen enligt eget tycke; men i slutet av ens inlägg (såväl som i dess rubrik) så meddelar man också hur många av ens Hjältepoäng man satsar i konflikten. Man kan höja sitt bud hur många gånger som helst, men eftersom man bara har 100 Hjältepoäng från början - och bara får 10 nya efter varje omgång - så kan det vara klokt att försöka hushålla på poängen och spendera dem klokt.
När tiden är över så tittar jag på allas bud och rangordnar dem, från det högsta budet till det lägsta, innan jag låter den med det högsta budet få välja pris först, följt av den som lagt det näst högsta budet, osv, tills det att den som lagt det lägsta budet tvingas ta det sista priset. När spelarna gör sina val så får de också skriva om hur detta går till i historien. Efter det startas nästa runda, som fungerar på samma sätt, tills det att vi spelat färdigt alla rundor och kan göra en poängsammanfattning. Då kan vi utse spelets vinnare.
What's the deal?
Vissa auktioner kommer att ha ganska liten skillnad mellan högstapriserna och jumbobestraffningarna, medan det kommer vara en betydligt viktigare strid på kniven i vissa andra strapatser. En av utmaningarna blir alltså att estimera strapatserna klokt och försöka avgöra när det är läge att spara, och när man skall satsa hårt.
Själva poängsystemet i sig uppmuntrar också spelarna att jaga efter vissa priser. Den som tagit flest poäng i var och en av kategorierna Styrka, Mod och List får nämligen en bonus på slutet, och det finns även en poäng med att jaga rätt på bonusar i var och en av kategorierna.
Prinsessans Gunst resp. Skada fungerar som så att man får ett hemligt kort av spelledaren, med ett slumpvist valt värde. Detta värde är inte poäng i sig, men i slutet av spelet så har den spelare med högst sammanlagt värde på sina Prinsessans Gunst-kort vunnit prinsessans hjärta och hand i äktenskap, vilket är värt hela +1000 poäng. Den som fått flest sammanlagt värde i Skada kommer att dö på slutet, och få sin poäng nollställd.
Detta medför ett inslag av riskhantering i spelet, där man alltså måste fråga sig om det verkligen är värt att jaga efter Prinsessans Gunst - Det är ju bara #1 som får +1000 poäng, #2 får ingenting.
Kan det vara kul?
Jag tror det. Om man gillar att vara med och berätta på en saga, så kan det här vara ett kul forumsspel, och lite kittlande hoppas jag att det blir med det lilla spelmomentet i bakgrunden. Dels ser det till att handlingen fortskrider i en viss takt (och garanterar att spelet verkligen kommer ta slut så småningom), och dels så tror jag det kan bli roligt att se vem det är som har vunnit i slutändan; med små interna kamper spelarna emellan om äran att få ha bevisat mest Styrka utav alla, eller vem det är som är Listigast, eller vem det är som kommer få prinsessans hand till slut.
(Jag kan eventuellt gå med på att stoppa in en stilig rymdprins om kvinnliga deltagare skulle kräva en sådan, men för trovärdighetens skull tycker jag att man kan utgå ifrån att alla tjejer är bisexuella)