PROMOTION Astro Inferno - TTRPG of Legendary Myths and Glorious Death

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Här kommer lite skupelfri promotion av vårt projekt Astro Inferno live på Kickstarter senare i höst.

Explore the legendary world
After the true Rapture

Corrupt into Demons
Meet legendary Gods
Rest your soul

Astro Inferno
A legendary TTRPG of myths, robots
Space magic, Satan's court and Death.

Relic Core book filled to the brim
With glorious heretic art.

Innovative new light play system
Deep character Investment
Leveling Evolved - Character/Gear/Skills

mockup3.jpg

Spelet är unikt på så sätt att det blandar många genrer och ibland expanderar utanför fasta genrer utan att för den delen lämna vad som skulle kunna tänkas vara OSR.

System
Ett lättviktssytem baserat på en T20, en mix av gammaldags simulation med färdigheter och grundegenskaper men där nivån av lyckanden och handlingar hanteras med det mer moderna Storytelling konceptet. Du kan genom ett färdighetsslag genomföra många handlingar och göra något episkt eller få din arm avhuggen, allt beroende på tärningsslaget och situationen. Olikt många lättviktsystem har vi gjort karaktärsutvecklingen och långt kampanjspel något av en hörnsten i utvecklingen. Det ska vara kul att levla, loota och utveckla sin karaktär och "skriva sina sånger".

Setting
Den mörkaste och kontrastrikaste i något rollspel vi sett och vi har valt att kalla den "Beyond Grim Dark". Saturerad av ett medeltida mörker som en evig svart pest blandad med galenskap och desperation, behärskad av episka sataniska entiteter och korrupta döda gudar från vår forna mänskliga värld. Varken jorden, planeter eller stjärnor återstår. Allt är nu den Mörkes rike.

Boken
Boken som vi satsar väldigt mycket på kommer bli en av de mest påkostade böckerna i rollspelsvärlden och vi lägger stor möda på att få all all layout och art att matcha kvalitén på boken och settingen. Tanken är att det ska kännas som en relik i spelarens händer.


Core Edition (white pages)
210x280mm Hardback normal spine with red lining
Black Relief varnished Cross and spine text
220+ pages 150g creme paper
Standard Illustrations
(Stretch goal upgraded to Black pages, seen on image)

Legendary Edition (Black colored Pages)
210x280mm Hardback with open spine in red cloth and red lining
Gold foil logo and spine text
220+ pages 150g creme paper
Alternative Illustrations
Extra material in Margin Notes
(Stretch goal upgraded to Gilded pages, seen on image)

Example-LayoutSatanic-Court-web.jpgAstro-Infernus-Destiny_web.jpgForm-web.jpgAstro-Infernus-Darkness_web.jpg

Kommer säkert mer information om spelet framöver då vi lagt i en extra växel för pre promotion inför kickstarten.
Följ på facebook för uppdateringar www.facebook.com/astroinfernoRPG




Med det sagt så kommer jag osökt in på spelbutiker. Vart handlar ni era spel? Finns det fysiska butiker längre? Vi är intresserade av butiker inte bara i Sverige utan i hela Europa för att göra en marknadsföringskampanj för Astro Inferno. Tanken är att ge bort spelexemplar till butikerna och i utbyte få ha marknadsföring på kassadiskar runtom i världen. Tror pandemin börjar lätta lite och om det säljer nåt extra spel under kickstartern så är det värt det.

Har ni andra bra oortodoxa tips på marknadsföring?

Tankar vi har är:
Spelbutiker
Rollspelspoddar
Spelrecencenter
Anlita en "känd" författare att skriva material
Skamlösa inlägg som detta
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Ser ju ruskigt snyggt ut!

Handlade mina spel på SF-bokhandeln samt Alphaspel innan jag flyttade från Sthlm, inte handlat rollspel i butik sen flytten för någon månad sen. Har även handlat rollspel online från DrivethruRpg.

Sen är det ju kanske egentligen inte "handla" per se men en del rollspel har jag ju fått från kickstarters jag backat, såklart.
 
  • Like
Reactions: Ruu

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
För mig är det uteslutande postorder som gäller numera. Mycket Alphaspel, lite eBay, Noble Knight ibland, och sporadiskt via Kickstarter. Besöker jag en butik så blir det den lokala butiken i Uppsala.

Dock färre internationella saker nu när det är så fånigt dyrt.

Era bokmockups påminner lite om Degenesis Vincit Omnia Veritas-utgåva.
 
Last edited:

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Jo man köper ju spel på Kickstarter eller postorder numera. Alphaspel har dom en fysisk butik, det måste kollas upp.

Vad heter Butiken i Uppsala, har bott där när jag pluggade och besökt den många gånger faktiskt men minns inte vad den hette?

Jo vi har sneglat lite på den Degensis utgåvan, och vår legendariska utgåva kommer ha en liknande bok, med Eska Black omslag och guldfoliering men med lite mer påkostad bindning, förgyllda snitt på pappren och lyxigare tjockare papper. Så mer av allt helt enkelt. :)
 

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Oktober uppdatering
Arbetar på så det står härliga till. Har lyckats få ett samarbete med en till Illustratör som är världsklass, arbetat för Games Workshop och Wizards of the coast och sånt, så det är faktiskt skrämmande vilken nivå jag egentligen riktar projektet mot. Funderar på om jag borde höra av mig till nåt förlag istället för att lansera det själv. Blir bara så sjukt stort allting. Nä, själv är bäste dräng! (än så länge)

Grund reglerna är hos en spelmekanik editor i Brazilien och borde bli klara innan November och då borde jag ha klart quickplayregler innan December. Skrivit klart två till kapitel lore och använt ordet Satanic ungefär 200 gånger under loppet av ett par dagar och huvudtexterna i spelet är klara till 75% men behöver verkligen genomkörare innan de kan skickas till editorn i USA.

Sen måste jag verkligen sluta lägga till idéer i spelet, det måste vara slut med det! SLUT!

Klart slut!

Astro-Inferno-Mockups.jpg
Mechanics-II.jpg
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Det här kan vara det snyggaste jag sett på åratal! Om reglerna är lika bra har du en vinnare!
 
  • Like
Reactions: Ruu

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Jävlar vad snyggt! Det behöver nog inte ens ha bra regler för att sälja som smör. ;-) Skall bli spännande att se vad du kör för regler dock.

Och för att svara på din fråga, de senaste spelen jag köpt har varit Kickstarter, ur näven på spelmakaren på GothCon (säger en del om hur länge sedan det var några större inköp för min del) och POD från Lulu när jag ändå beställt provtryck på mina egna grejer. (Och några begagnatköp via lämpliga grupper på Facebook.)

Jag kan inte sätta fingret på när jag faktiskt var i en spelbutik senast, oräknat fika hos SF-Bok i samband med en GothCon-resa.
 
Last edited:

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Tackar!
Jag hoppas det kommer sälja, det vore synd annars på så himla fint koncept. :)

Jag kör på deep story, lots of flavor och rules light samt då en massiv satsning på art.

Reglerna är ganska unika på så sätt att det är en blandning av OSR och Storytelling. Du slår en T20 och försöker slå under din skill/grundis. Slår du under har du lyckats, slår du mer än 5 under får du chansen att antingen lägga till en ny handling (stjäla något, få ny information, lönnmörda någon) eller lägga till en Aspekt till världen (dörren är olåst, det är en vattenpöl i korridoren, det hörs skrik utifrån). Slår du ännu bättre kan du lägga till en sanning till världen (baronens kläder är av lättantändlig bomull, det hänger en kristallkrona i taket, vakten gillar mutor).

Misslyckas du får SL lägga en aspekt på världen eller din handling (du trillar ned och är nu täckt av skit, du klättrar fel och hamnar på ett annat tak, den döde guden tror du är en maskin) och om du slår en 20 får SL lägga en permanent sanning på världen eller dig (du trillar ned i metallskrot och du tappar handen, dörren kommer aldrig gå att öppna, baronen får reda på att din mästare är guden Hermes).

Så det är ett ganska nytt koncept som borde tilltala både OSR spelare och fans av PbtA och modernare system.

Jag måste bara hitta de perfekta sätten att marknadsföra det på och det tar tid märker jag. Just nu försöker jag hitta liknande mörka rollspelskickstarters som gått bra som jag kan vända mig till för cross promotion i lanseringen av min egen kickstarter. Så har ni sett mörka rollspel som gått på Kickstarter senaste året så är jag tacksam för tips!

Satanic Church.jpg
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Jag kanske missade det. Men, kommer ni språkgranska den engelska texten? Jag tyckte jag såg lite engelska som såg direktöversatt från svenska ut (är ingen expert på ämnet dock).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,790
Location
Maastricht
Jag kanske missade det. Men, kommer ni språkgranska den engelska texten? Jag tyckte jag såg lite engelska som såg direktöversatt från svenska ut (är ingen expert på ämnet dock).
Kan lägga det som ett töjmål om inte annat.
Spelet ser f.ö helt asballt ut. Loggan ser ut som en logga till ett black/death band och hela settingen verkar rätt inspirerad av dylik musik och dess texter. Oavsett om så är fallet så är jag såld, kommer lätt backa detta!
 

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Jag kanske missade det. Men, kommer ni språkgranska den engelska texten? Jag tyckte jag såg lite engelska som såg direktöversatt från svenska ut (är ingen expert på ämnet dock).
Mycket troligt att det är fallet, alla texter är i råformat just nu, de kommer först gå igenom copywriting och ändras lite av en "mer poetisk själ" och sen i slutändan korrekturläsas av en editor från USA. Layouter som är gjorda är endast tester för att se sidantal osv. I dagsläget är inga texter utom rena reklamtexter korrigerade eftersom dom fortfarande författas.

Kan lägga det som ett töjmål om inte annat.
Spelet ser f.ö helt asballt ut. Loggan ser ut som en logga till ett black/death band och hela settingen verkar rätt inspirerad av dylik musik och dess texter. Oavsett om så är fallet så är jag såld, kommer lätt backa detta!
Ja, det är ganska mycket Behemoth inspirerat faktiskt. Någon slags Dödsapokalyps sci fi fantasy saga. Tror spelet har många fler fördelar än settingen också, ganska många unika saker men samtidigt grundade i någon slags OSR bas.

Tror vi är först med dessa saker, ni får rätta mig om jag har fel:

- Story - Stakes - Stats systemet. Spelmekanik med en blandning av storytelling och klassiskt simulation - färdigheter och grundisar. Rent logiskt borde det tilltala båda skolorna, men det kanske blir ingen vem vet. :)

- Loot system där stats och egenskaper på föremål är random. Slår du fram att du hittar en Suspension cape så kommer den dels ha en Tier och dels ha egenskaper som gör den unik jämfört med en annan Suspension cape. Kanske är din trasig men varm, eller kanske lyxig men sprider aska kring sig osv.

- Journey system för historia och erfarenhet. Där alla bravader, händelser och strider nedtecknas och blir en Sång eller en Dikt med tre fraser som ger olika Tiers och erfarenhet. "Det horribla - inbrottet - hos den unkne Baronen." Rollpersoner kan använda sina sånger och dikter för att få bonusar på sociala interaktioner, om dom vill avslöja sina göramål dvs. Journeysystemet används också för att hålla koll på vad rollpersonerna gjort och hur rykten sprids om gruppen.

Sen har vi också en massa Subsystem som vi är jättenöjda med för GM att dels generera platser, loot, gifter och drycker, vapen, rustningar mm. Så det kommer vara superenkelt att "generera" äventyr och händelser genom diverse Triptych tabeller. x + x + x

Just nu arbetas det för fullt med trailern till kickstartern som jag tror ger en ganska komplett känsla på vad jag försöker få fram, men inväntar några illustrationer innan jag slutligt kan editera ihop den. Men postar den här när den blir klar iaf.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Slår du under har du lyckats, slår du mer än 5 under får du chansen att antingen lägga till en ny handling (stjäla något, få ny information, lönnmörda någon) eller lägga till en Aspekt till världen (dörren är olåst, det är en vattenpöl i korridoren, det hörs skrik utifrån).
Finns det någon särskild anledning till att ni väljer subtraktion framför att ha en tröskel här? Alltså, att man vänder på det – så ovanstående skulle bli "slår du under har du lyckats, slår du över 5 får du chansen att…". Dvs ett optimalt slag blir då mellan 5 och skill/grundis.

Man vill då liksom slå så högt som möjligt under målvärdet.

Även känt som "blackjack" eller "Pendragon".
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Ett tips: skriv inte att ni är först med saker. Då blir folk bara irriterade och sugna på att komma dragande med exempel på motsatsen.
Framför allt på ett forum där det hänger en massa rollspelsskapare =)

Sen vet jag inte riktigt om det finns så mycket egenvärde i att vara just först med något, heller. Inte inom rollspel…
 

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Ett tips: skriv inte att ni är först med saker. Då blir folk bara irriterade och sugna på att komma dragande med exempel på motsatsen.
Så är det med folk, har lärt mig mycket under den här kampanjen om hur människor fungerar när man vill visa upp något man gjort för dem.
Extremt stor skillnad på Sverige och sydeuropa i den här frågan faktiskt.



Finns det någon särskild anledning till att ni väljer subtraktion framför att ha en tröskel här? Alltså, att man vänder på det – så ovanstående skulle bli "slår du under har du lyckats, slår du över 5 får du chansen att…". Dvs ett optimalt slag blir då mellan 5 och skill/grundis.

Man vill då liksom slå så högt som möjligt under målvärdet.

Även känt som "blackjack" eller "Pendragon".
Vet inte om jag förstår frågan. :) Men såhär funkar grundmekaniken bättre förklarat.
Man försöker alltså samla block om fem differenser. Detta skulle förstås kunna göras från noll.

kickstarter-story-points.jpg
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Vet inte om jag förstår frågan. :) Men såhär funkar grundmekaniken bättre förklarat.
Man försöker alltså samla block om fem differenser. Detta skulle förstås kunna göras från noll.
Jag tror det Krank är ute efter är att det är enklare att bara läsa av tärningen än att behöva göra matte vid slaget också (om än inte våldsamt komplicerad sådan). Det går snabbare och är enklare helt enkelt.

Men jag gissar att du/ni är ute efter att man skall kunna höja sig hur mycket som helst eller iaf. högt och då skalar inte den lösningen riktigt.

Cog.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Vet inte om jag förstår frågan. :) Men såhär funkar grundmekaniken bättre förklarat.
Man försöker alltså samla block om fem differenser. Detta skulle förstås kunna göras från noll.
Ah, ja, då är jag med.

Jag brukar föredra att undvika subtraktion när jag kan, och tycker helt klart att det är lättare att räkna från noll. Men så länge ni inte har någon mekanik som explicit gör det omöjligt att vända på systemet så blir det ju lätt att husregla…

Hur avgör man vem som vinner i en tävling/contest/motståndsslag?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Men jag gissar att du/ni är ute efter att man skall kunna höja sig hur mycket som helst eller iaf. högt och då skalar inte den lösningen riktigt.
Det beror väl lite på vad de gör när man höjer över 20, tänker jag. Nackdelen med "slå under" är ju generellt att man antingen behöver begränsa hur högt man kan höja, eller så behöver man specialregler för vad som händer där.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Det beror väl lite på vad de gör när man höjer över 20, tänker jag. Nackdelen med "slå under" är ju generellt att man antingen behöver begränsa hur högt man kan höja, eller så behöver man specialregler för vad som händer där.
Ja, det har vi ingen insikt i.

Kör man Pendragon och skall vara under FV men slå högt kan man som mest få 4 'blocks of five'.
Kör man slå under och räkna diff kan man få oändligt 'blocks of five' om det inte finns en övre gräns för FV (ännu okänt), så i teorin skalar det oändligt sas.

Det beror på vad man är ute efter. Personligen lutar jag mig hellre mot Pendragon-varianten. Mer elegant och gränser är bra. Hur hanterar man en Vicotnik-typ som har FV 60+ och får 10 (ish) story points när han slagit 10-15?

Cog.
 
Top