Jag skulle inte komma med så bergsäkra utlåtande om vad fantasy är och inte är. Jag menar det går att tala om en tid före och efter Tolkien som tonsättare till exempel. Sen att fantasy genren har ett arv från romantiken får väl tala för sig själv, det arvet skulle jag dock säga mer handlar om att lyfta fram det vidunderliga och fantastiska mer än vad det handlar om dvärgar, alver, godhet och ondska. Fantasy, tänker jag, måste förstås utifrån sin kontext. Vad vi anser är fantasy i väst, i vår kultur, i vår tidsperiod behöver inte vara den enda formen av fantasy som finns i denna värld. Så bara för att någon utmanar din bild av fantasy innebär det inte att någon far med osanning om vad fantasy är och kan vara när vi ser det utifrån en bredare lins.
Det är ingen som "utmanar" mig; det finns ingen anledning använda kodord för att göra detta personligt.
Jag bara noterar hur många som blir upprörda över element av fantasygenren utan att förstå genrens ursprung, genrens syfte.
Visst kan man omdefiniera namnet till att exkludera genrens byggstenar, men personligen undrar jag om det inte vore enklare att istället hitta på ett nytt namn; en ny genre, och för sig själv erkänna att man helt enkelt
inte gillar fantasy.
Det gäller en hel rad saker. Från något så trivialt som att bli upprörd över att orcher egentligen är rasistisk kod för svarta (eller "others" generellt) utan att förstå att det finns något fundamentalt mänskligt över att dela upp världen mellan "vi" och "dom", och människans behov av att berätta historier där "dom" dehumaniseras.
Till hur (främst amerikaner) kan uppröras över att ett rollspel innehåller orättvisor såsom ojämlik behandling samtidigt som samma rollspels kraftiga innehåll av våld, mord och död helt slätas över...
Varför började jag prata om detta?
För att "genomkonservatism och stagnation" är ett av genrens grundfundament. (Jag försvarar inte genren här; men jag är kapabel för att se genren för vad den är)
Kalla det åtminstone någonting i stil med "postmodern fantasy" eller vad som helst som indikerar att du är medveten du gillar någonting som inte i sin grund är vad fantasy har innehållit i grund och hjärta sedan genren föddes. Det känns liksom så mycket enklare att kalla en berättelse med vissa "förmoderna" element (och alver och trolldom),
men bara vissa - eftersom tidevarvets människosyn ska bytas ut mot en helt atypisk syn för tidevarvet ifråga.
Mer specifikt för rollspel (snarare än fantasy generellt) väntar jag bara på när poletten ska trilla ner och folk ska börja inse vad hit points (och levlar och klasser och förmågor bara rollpersoner får och SLPs och...)
verkligen representerar. Återigen; mitt tips är att i tid acceptera fantasygenren för vad den är; jag har svårt för att se något alternativ där man inte lämnar genren helt och hållet.
TL;DR: hur kan man blanda in människors lika värde i sin fantasygaming när i princip alla spelets mekanismer är avsedda att motverka just detta?? Snacka om att inte förstå genrens syfte, ursprung och vad källan till underhållning kommer sig ifrån - att för en spelkväll transportera sig till en låtsasvärld där man får lov känna sig lite mer hjältemodig, lite viktigare, och
lite bättre än andra.