Nekromanti Astronomi

Man Mountainman

Storsvagåret
<B>HEJ ALLIHOPA!</B>

Idag satt jag av diverse anledningar och läste en populärvetenskaplig tidskrift, vars namn vi inte ska underlåta oss att nämna. Där stod det att läsa, att jordens rotationstid kring solen ökar med 1 sekund var tredje år. Jag gjorde ett par snabba beräkningar med min ooooerhörda arimetriska förmåga och fick fram, att om ungefär tvåochenhalv miljarder år, kommer jordåret (under förutsättning att utvecklingen är konstant) att ha nått längden av c:a 30 (nutida) år.
INTRESSANT! Tänkte jag då genast! Man skulle kunna förlägga en spelvärld i denna epok i jordens historia, kanske tumma lite på realismen och förlänga året ytterligare, samt placera dit några någorlunda människoliknande varelser. Därför undrar jag nu om någon person, med någorlunda god insikt i solsystemets förväntade utveckling, kunde ge mig en bild av hur förhållandena på jorden förväntas se ut om två till två och en halv miljarder år.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Riddaren

Swashbuckler
I helgen kom det fram att det finns 1/500-chans att jorden träffas av en meteorit den 21 september år 2030. Något som skulle kunna vara förödande. Kom från Amerika, och bekräftades också av finska astronomer.

Det är ju ett sådant projekt jag pillar med :)

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Man Mountainman

Storsvagåret
Ajdå!

Dags att börja planera skyddsrummet! /images/icons/smile.gif Och hamstra!!!!

Eldsalamander

Veteran
det är nog bäst så....
EonEXE/har redan byggt ett atomsäkert skyddrum av sina AD&D böcker och juice kartonger med folien utåt =)

Illern

koppariller
Därför undrar jag nu om någon person, med någorlunda god insikt i solsystemets förväntade utveckling, kunde ge mig en bild av hur förhållandena på jorden förväntas se ut om två till två och en halv miljarder år.

Det där är ju en minst sagt maffig fråga. På så lång tid bör det dock kunna hända mycket stora saker. Om man går bakåt i tiden så händer rätt mycket på hundratusentals och miljontals år. T. ex. kom och gick dinosaurerna under kortare tid än 2,5 miljarder år. Under de 4,5 (?) miljarder år jordan har funnits så har det åtminstone varit två enorma utdöenden som inte varit människoinducerade utan berott på t. ex. metoeritnedslag eller vulkanutbrott.
Nu finns det ju dessutom den lilla faktorn människan som kan bevara eller utrota växter och djur och på så vis lägga sig i utvecklingen.

[color:yellow]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>Det där är ju en minst sagt <B>maffig</B> fråga. På så lång tid bör det dock kunna hända mycket stora saker. Om man går bakåt i tiden så
händer rätt mycket på hundratusentals och miljontals år. T. ex. kom och gick dinosaurerna under kortare tid än 2,5 miljarder år. Under
de 4,5 (?) miljarder år jordan har funnits så har det åtminstone varit två enorma utdöenden som inte varit människoinducerade utan
berott på t. ex. metoeritnedslag eller vulkanutbrott.
Nu finns det ju dessutom den lilla faktorn människan som kan bevara eller utrota växter och djur och på så vis lägga sig i
utvecklingen.</I>

Du har så rätt i allt du säger, men jag var mer ute efter förändringar i ett geologiskt och astronomiskt perspektiv, tillexempel information angående solens expansion och de klimatförändringar på jorden som följer av denna, hur interglacialerna och glacialerna skiljer sig mellan varandra klimatmässigt o.s.v. Det enda i biologisk vägh jag har någon nytta av, är om man kan förvänta sig att liv *överhuvudtaget* existerar om så pass länge. Allt annat hade jag faktiskt tänkt ta mig friheten att hitta på själv.

Eleas

Hero
"INTRESSANT! Tänkte jag då genast! Man skulle kunna förlägga en spelvärld i denna epok i jordens historia, kanske tumma lite på realismen och förlänga året ytterligare, samt placera dit några någorlunda människoliknande varelser. Därför undrar jag nu om någon person, med någorlunda god insikt i solsystemets förväntade utveckling, kunde ge mig en bild av hur förhållandena på jorden förväntas se ut om två till två och en halv miljarder år."

Tja... det finns ju ett antal faktorer:

* Solen
Solen lär ha blivit cirka 2.5 miljarder år äldre. Den bör nu vara nästan halvvägs till att förvandlas till en röd jätte, men har inte växt med mer än cirka 5-10 %. Dessvärre har den 1800 miljoner år tidigare (om 700 miljoner år) skapat nog med växthuseffekt för att koka bort oceanerna.
(Källa: Dr. Sten Odenwald, NASA IMAGE/POETRY Education and Public Outreach program)

* Asteroider
Som de andra tog upp, man kan nog gissa på att en tre till fem asteroider av elak storlek kan tänkas slå ner.

* Genetik
De mest intressanta förändringarna lär nog ha inträffat pga genetik. Se Gene Wolfe's The Urth of the New Sun eller Jack Vance's The Dying Earth för idéer.

--
Björn Paulsen

"Fiery the angels fell, deep thunder rolled around their shores... burning with the fires of Orc."

Riddaren

Swashbuckler
"Tja... det finns ju ett antal faktorer:"

Finns några till, en är bl.a. den att månen håller på att snos av planeten Jupiters dragningskraft...någon centimeter längre bort per år.... Det kan bli förödande det också.

Riddaren

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>* Genetik
De mest intressanta förändringarna lär nog ha inträffat pga genetik. Se Gene Wolfe's The Urth of the New Sun eller Jack Vance's The
Dying Earth för idéer.</I>

Genetik? Menar du människornas genetik, eller genetiska förändringar orsakade av naturen? Annars hade jag väl tänkt mig att världen skulle tillhöra någon form av Bio-punk genre (om detta inte allt för originella uttryck tillåts), Där nästan all teknologi är av genetik-typen: vapen, fordon, städer, allt är organiskt och kvasi-levande. Men detta har dock åstadkommit av den dominerande intelligenta arten (människorna har sedan länge dött ut, och det nya folket känner överhuvudtaget inte till deras existens, även om man har sina aningar (kommunikationssatteliter, månsonder o.dyl.)). Vad gäller den, så består den av humanoida varelser (antagligen rent psykologiskt människokopior, annars skulle det bli lite svårt att spela).

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>Finns några till, en är bl.a. den att månen håller på att snos av planeten Jupiters dragningskraft...någon centimeter längre bort per
år.... Det kan bli förödande det också.</I>

Förödande på grund av vad? Att tidvattnet försvinner?

Riddaren

Swashbuckler
"Förödande på grund av vad? Att tidvattnet försvinner?"

Fråga inte mig, men har hört från flera håll inom vetenskapen att livet på jorden är beroende av månen. Vet dock inte varför.

Riddaren

Eleas

Hero
"Genetik? Menar du människornas genetik, eller genetiska förändringar orsakade av naturen?"

Människans genetiska förändringar. Evolutionen under denna period kanske är signifikant, men jag tror ändå att den mest skrapar på ytan av vad genteknik kan åstadkomma. Genteknik är ju som bekant mycket snabbare.

Vill f.ö. minnas att det som kallades "hästar" i Urth of the New Sun var snabba nog att storma kulsprutenästen - och överleva. :)

---
Björn Paulsen

"How will this end?"
"In fire."
--Babylon 5

Eleas

Hero
"Fråga inte mig, men har hört från flera håll inom vetenskapen att livet på jorden är beroende av månen. Vet dock inte varför."

Tja, liv på jorden är ganska säkers cykliskt. Och ett bra sätt att tajma t.ex. reproduktion kunde kanske vara att använda månens dragningskraft. Iofs, har egentligen ingen aning. :)

--
Björn

"Blood and souls for my lord Arioch!" --Elric

hatten

Swashbuckler
Re: Månen bra för alla eller bara för Varulvar!!

Månens rotation håller jorden rotation stabil..
Annars kanske Nordpolen plötsligt skulle börja luta in mot solen eller annat små roligt..

Vidare fungerar kära gamla Luna som en damsugare där metoriter och annat skit som annars kanske hade träffat jorden och dödat allt liv.
Vi frågar en Dinosaur vad han anser om månen skydd: <blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ööö i asså i vårat fall så glömde månen liksom men för er små håriga pälsingar så tror jag nog att ni har haft tur eller något..!!<p><hr></blockquote><p>Andra små fördelar som månen har är att den fungerar som en klocka för många djurs forplantnings förmåga ( den säger när )

Sist men inte minst genom tidvatten så ger månen havet ytterligare rotation som leder till att vattnet sprider sig mer i havet än annars.. ( exempel kan tas från östersjön ohc medelhavet där tidvattnet presar in och ut nytt vatten )

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-11-06 21:48.</EM></FONT></P>

Man Mountainman

Storsvagåret
Men som sagt var, spelvärlden förutsätter att människorna har varit utdöda i omkring 2 499 000 000 år.

Szandor

Swordsman
Gå till ditt lokala bibliotek och leta reda på fantasyböckerna om Hellaconia. De utspelar sig på en värld där ett tiotal generationer hinner gå åt under en årstid, vilket hämmar utvecklingen något enormt.

/staffan

Zire

Swashbuckler
Vilken utveckling?

"hämmar utvecklingen något enormt"
Inte den genetiska åtminstone, där blir det tvärtemot.
Om du menar den tekniska så håller jag heller inte med, eftersom "hämmar" måste tas i jämförande med någonting. Ur de enskilda människornas perspektiv så bör det inte vara någon skillnad. Den enda skillnaden är väl om man tar det i jämförelse med årstiderna, men också där bör det vara på motsatt vis.
Jag kanske har missuppfattat någonting, men hinner inte läsa böckerna :)

- Zire, som inte tror på socialdemokratisk politik pga ovanstående (första anledningen)

Eleas

Hero
No argument there. Vad jag vill säga är att framodlingen av ett helt nytt djur mycket väl skulle kunna ta 40 år, medan det kanske skulle ta 4 miljoner år ute i naturen. :)

--
Björn Paulsen

Spleen!

hatten

Swashbuckler
Re: Vilken utveckling?

Han glömde att nämna att på Helikornia så finns 1 "människor" som trivs under den flera tusen år långa sommaren och 2 "En hårlig Djävul" som trivs under den flera tusen år långa vintern...

Under vintern vandrar is riktiga inlands isar fram och krossar allt människorna har byggt och ohc de hårliga djävlarna som är ungefär lika smart som vi människor men hårigare börjar att yngla av sig i kylan där trivs dom där frodas de och snart är människorna en hotad art när de hämnas allt ont människorna har gjort dom under sommaren då de är en patetiskt art.
Under sommaren så tja blir det omvänt..
Sen under midvintern och Midsommaren då det är som kallast och varmast DÅ dör många på grund av den extrema temperaturen som råder då ( och den varar inte under några månader utan under några århundraden då öknar sprider ut sig under sommaren och på vintern blir stora delar av planetens norra ohc södra områden obebolelig för allt liv )..
Under sommaren torka.. Osv..