Danohrq
Veteran
Vad menar du med att Cetredes inte har någon kärna?
Detta har jag nog hyffsad koll på. Solstation är sidan där jag främst hämtar min information.Stärnsystemet
Har du kollat upp data för de olika stjärnornas luminositet, spectraltyp, massa, relativa avstånd, rotationsperiod etc. Detta är data som man borde kunna hitta någonstans antingen på nätet eller i lämplig referensliteratur.
Som jag skrev under en annan punkt. Det är nog inte det mest optimala systemet. Men där finns habitabla zoner även i Alpha Centauri, och det är där jag har försökt lägga planeterna. I övrigt ska inte ett dubbelsystem hindra mig från kolonisation...Proxima Centauri ligger så pass långt bort från de övriga två att det i praktiken kan ses som en egen stjärna m.a.p. planetsystem. Avståndet mellan A och B däremot är ganska kritiskt vad gäller möjligheterna för planeters existens osv. Har lite grann en halv-hunch om att avståndet är allt för litet för att din placering av planeter skall funka. (Men du kanske har kollat upp de här sakerna?)
Hmm... Massa och gravitaion bör jag faktiskt vara givna, helt rätt. Men egentligen? Hur intressant är massan?Fler värden
Saknar en del värden som jag ser som ganska centrala för de olika planeterna. Skulle framför allt vilja ha ett värde för Massa och/eller medeldensitet och/eller gravitation. En annan sak som vore bra vore att även ange vissa "ointuitiva" mått som t.ex. diameter i förhållande till kända kroppars värden. Andra intressanta värden kan vara rotationsperiod (både runt sol eller planet och kring sin egen axel), rotationsxelns lutning, hurivida planeten/sateliten är "tidelocked", flykthastighet, Albedo etc etc...
Attans! Detta är jag helt hjälplös på!Atmosfärsammansättning
Har inte kunnat göra mer än ett mkt grovt överslag om vilka gaser som rimligtvis bör vara möjliga i de olika planeternas atmosfär efterssom det inte finns någon massa angiven. Dock kan man överslagsmässigt nog fastställa att Kwhyra kan hålla vatten i sin atmosfär vid de temperaturer som anges, däremot så kan man nog slå fast att Egione kan knappast hålla fast så lätta gaser som H och He när den bara är 30% större än jorden. (Eller kan det vara så att det fallit bort en nolla i diametern?)
Hmm... ja det borde jag ju kommit på själv...På liknande sätt så lär nog Jasper få svårt att behålla 5% vatten i sin atmosfär vid ca 100 grader under fryspunkten (beror iofs också på trycket) samma sak fast i mindre grad gäller ju för CO2.
Hehe... tänkte nog att detta skulle anmärkas, nästan det som fick mig att skriva detta inlägget också! Iden var kanske lite småball, men jag visste inte om det skulle fungera. Dock så sker det ju fission på Proxima, och den är bara knappt större än jupiter... (vilket iofs inte är så litet men nära storleken av en planet).Varifrån kommer energin?
Ja energin som gör Pelope glödande? Den är alldeles för liten för att det skall försigå Fusion i dess inre, fisson på den skala att det ger tillräcklig energi lär knappast räcka speciellt lång tid med astronomiska mått mätt och gravitationskontraktion är inte speciellt trolig vad gäller en "stenig" planet. Någon form av "knådning" utav "tidal forces" är en möjlighet men då borde även de närmre liggande månarna påverkas... Så varifrån kommer energin?
Massan är ju i sig rätt ointressant. Däremot är den bra och ha om man vill börja räkna på saker. Gravitationen däremot har ju en ganska omedelbar påverkan på livet på planeten ifråga. (Strikt taget kan man ju med G och D givna räkna ut både massa och densitet vid behov, men det känns enklare att slippa räkna ut massan vid varenda tillfälle man behöver den.)Hmm... Massa och gravitaion bör jag faktiskt vara givna, helt rätt. Men egentligen? Hur intressant är massan?