Nekromanti Astronomisk hjälp!

Saxifrage

Hero
Paah!

Äh, vaddårå? Ganska nyligen var det ju nån skum forskare i nåt östland som trodde sig ha kläckt ett sätt att påverka gravitationen. Tydligen var han tillräckligt intressant för att Boeing skulle satsa ett par sekiner på att utreda hans resultat. Idag behärskar vi ju magnetismen till fullo, så varför skulle vi inte kunna bemästra gravitationen? Iaf teoretiskt, vilket borde räcka för ett "jordnära" SF-spel...

/Adam, teknikoptimist

Bjorn

Hero
Diverse detaljer

Nu när jag läst igenom dokumentet lite nogrannare så har jag lite mer detaljerade synpunkter.

Stärnsystemet
Har du kollat upp data för de olika stjärnornas luminositet, spectraltyp, massa, relativa avstånd, rotationsperiod etc. Detta är data som man borde kunna hitta någonstans antingen på nätet eller i lämplig referensliteratur.

Proxima Centauri ligger så pass långt bort från de övriga två att det i praktiken kan ses som en egen stjärna m.a.p. planetsystem. Avståndet mellan A och B däremot är ganska kritiskt vad gäller möjligheterna för planeters existens osv. Har lite grann en halv-hunch om att avståndet är allt för litet för att din placering av planeter skall funka. (Men du kanske har kollat upp de här sakerna?)

Fler värden
Saknar en del värden som jag ser som ganska centrala för de olika planeterna. Skulle framför allt vilja ha ett värde för Massa och/eller medeldensitet och/eller gravitation. En annan sak som vore bra vore att även ange vissa "ointuitiva" mått som t.ex. diameter i förhållande till kända kroppars värden. Andra intressanta värden kan vara rotationsperiod (både runt sol eller planet och kring sin egen axel), rotationsxelns lutning, hurivida planeten/sateliten är "tidelocked", flykthastighet, Albedo etc etc...

Atmosfärsammansättning
Har inte kunnat göra mer än ett mkt grovt överslag om vilka gaser som rimligtvis bör vara möjliga i de olika planeternas atmosfär efterssom det inte finns någon massa angiven. Dock kan man överslagsmässigt nog fastställa att Kwhyra kan hålla vatten i sin atmosfär vid de temperaturer som anges, däremot så kan man nog slå fast att Egione kan knappast hålla fast så lätta gaser som H och He när den bara är 30% större än jorden. (Eller kan det vara så att det fallit bort en nolla i diametern?)

På liknande sätt så lär nog Jasper få svårt att behålla 5% vatten i sin atmosfär vid ca 100 grader under fryspunkten (beror iofs också på trycket) samma sak fast i mindre grad gäller ju för CO2.

Varifrån kommer energin?
Ja energin som gör Pelope glödande? Den är alldeles för liten för att det skall försigå Fusion i dess inre, fisson på den skala att det ger tillräcklig energi lär knappast räcka speciellt lång tid med astronomiska mått mätt och gravitationskontraktion är inte speciellt trolig vad gäller en "stenig" planet. Någon form av "knådning" utav "tidal forces" är en möjlighet men då borde även de närmre liggande månarna påverkas... Så varifrån kommer energin?

/Bjorn

Sabelkatten

Swordsman
Re: Dubbelstjärnesystem och planeter

Frågan var väl om inte Alpha Centauri A och B ligger så långt ifrån varandra att det skulle gå att ha stabila planetbanor mellan dem.

/Henrik

Eta Cassiopea

Veteran
Re: Diverse detaljer

Stärnsystemet
Har du kollat upp data för de olika stjärnornas luminositet, spectraltyp, massa, relativa avstånd, rotationsperiod etc. Detta är data som man borde kunna hitta någonstans antingen på nätet eller i lämplig referensliteratur.
Detta har jag nog hyffsad koll på. Solstation är sidan där jag främst hämtar min information.

Proxima Centauri ligger så pass långt bort från de övriga två att det i praktiken kan ses som en egen stjärna m.a.p. planetsystem. Avståndet mellan A och B däremot är ganska kritiskt vad gäller möjligheterna för planeters existens osv. Har lite grann en halv-hunch om att avståndet är allt för litet för att din placering av planeter skall funka. (Men du kanske har kollat upp de här sakerna?)
Som jag skrev under en annan punkt. Det är nog inte det mest optimala systemet. Men där finns habitabla zoner även i Alpha Centauri, och det är där jag har försökt lägga planeterna. I övrigt ska inte ett dubbelsystem hindra mig från kolonisation... :gremgrin:

Fler värden
Saknar en del värden som jag ser som ganska centrala för de olika planeterna. Skulle framför allt vilja ha ett värde för Massa och/eller medeldensitet och/eller gravitation. En annan sak som vore bra vore att även ange vissa "ointuitiva" mått som t.ex. diameter i förhållande till kända kroppars värden. Andra intressanta värden kan vara rotationsperiod (både runt sol eller planet och kring sin egen axel), rotationsxelns lutning, hurivida planeten/sateliten är "tidelocked", flykthastighet, Albedo etc etc...
Hmm... Massa och gravitaion bör jag faktiskt vara givna, helt rätt. Men egentligen? Hur intressant är massan?

Atmosfärsammansättning
Har inte kunnat göra mer än ett mkt grovt överslag om vilka gaser som rimligtvis bör vara möjliga i de olika planeternas atmosfär efterssom det inte finns någon massa angiven. Dock kan man överslagsmässigt nog fastställa att Kwhyra kan hålla vatten i sin atmosfär vid de temperaturer som anges, däremot så kan man nog slå fast att Egione kan knappast hålla fast så lätta gaser som H och He när den bara är 30% större än jorden. (Eller kan det vara så att det fallit bort en nolla i diametern?)
Attans! Detta är jag helt hjälplös på! :gremcrazy:

På liknande sätt så lär nog Jasper få svårt att behålla 5% vatten i sin atmosfär vid ca 100 grader under fryspunkten (beror iofs också på trycket) samma sak fast i mindre grad gäller ju för CO2.
Hmm... ja det borde jag ju kommit på själv...

Varifrån kommer energin?
Ja energin som gör Pelope glödande? Den är alldeles för liten för att det skall försigå Fusion i dess inre, fisson på den skala att det ger tillräcklig energi lär knappast räcka speciellt lång tid med astronomiska mått mätt och gravitationskontraktion är inte speciellt trolig vad gäller en "stenig" planet. Någon form av "knådning" utav "tidal forces" är en möjlighet men då borde även de närmre liggande månarna påverkas... Så varifrån kommer energin?
Hehe... tänkte nog att detta skulle anmärkas, nästan det som fick mig att skriva detta inlägget också! Iden var kanske lite småball, men jag visste inte om det skulle fungera. Dock så sker det ju fission på Proxima, och den är bara knappt större än jupiter... (vilket iofs inte är så litet men nära storleken av en planet).

Väldigt massa tack!!

Bjorn

Hero
Re: Diverse detaljer

Hmm... Massa och gravitaion bör jag faktiskt vara givna, helt rätt. Men egentligen? Hur intressant är massan?
Massan är ju i sig rätt ointressant. Däremot är den bra och ha om man vill börja räkna på saker. Gravitationen däremot har ju en ganska omedelbar påverkan på livet på planeten ifråga. (Strikt taget kan man ju med G och D givna räkna ut både massa och densitet vid behov, men det känns enklare att slippa räkna ut massan vid varenda tillfälle man behöver den.)

Atmosfärsjoxet
Orkar inte dra hela härledningen men grovt sätt ligger det till så här. MEDELhastigheten för gaser i en atmosfär fås aproximativt ur formeln:

V = roten ur (3kT/m)
där
k = Boltzmans konstant (1.38x10e-23 J/K)
T= Temperaturen (i K)
m = gasens molekylmassa (i kg)

Detta är dock medelhastigheten och egentligen är det ju en hastighetsfördelning och med tanke på att tidskalorna är så oerhört långa så räcker det med att en väldigt liten andel av gasmolekylerna lyckas lämna planeten för att de över tid skall försvinna helt. Som en tumregel kan man dock säga att om flykthastighen för en planet är minst sex gånger en viss sorts gas medelhastighet så kan denna gas hållas kvar.

Flykthastigheten är f.ö.

v = roten ur (2GM/R)
G = universela Gravitationskonstanten (6.67x10e-11 Nm2/kg2)
M= Planetens massa
R = planetens radie

/Bjorn

Bjorn

Hero
Boktips

Tänkte bara säga att den boken jag använder heter:

Universe (3rd ed)
William J. Kaufman III
ISBN 0-7167-2094-9

Jag säger inte att det är den ultimata boken, men jag tycker att det är en bra bok. Det är en typiskt "Amerikansk" kursbok med mycket färgbilder, många lättöverskådliga faktarutor och allmänt lättläst. Nivån är väl sådan att man bör ha koll på sin gynasiefysik (och matte) men inget direkt mer. Används (eller användes i alla fall på min tid) som kursbok på den inledande astronomikursen i Uppsala.

/Bjorn

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sen är frågan om det är det här du verkligen vill ha. Så är det säkert i o ch med att du forskat en hel del. Jag har också gjort det men mer om rymden som fenomen och vad som kan bidra till häftiga effekter, och framförallt story! Det är ju det som gör rollspelet.

problemet med alla tekniska fakta om rymden är att det verkligen komplicerar regelverket. jag förflyttade hela min miljö från jorden långt långt bort och la till några miljarder år. Plötsligt kunde man bortse från väldigt mycket som annars skulle stoppa upp (i mitt tycke) spelflödet. Men som sagt det beor på hur man vill ha sitt spel. Detta är en möjlig lösning. Lycka till.